Lydløs PC - anbefaling af kølemuligheder (vand/luft)

Luftkøling d.  14. august. 2012, skrevet af NoNig
Vist: 5678 gange.

NoNig
 
Elitebruger
Tilføjet:
14-08-2012 22:58:33
Svar/Indlæg:
23132/740
Hey all

Jeg har nedenstående system:

Gigabyte GA-X58A-UD3R (rev. 2.0)
Intel Core i7 930 2.8 GHz
3x 4 GB Kingston HyperX (KHX1600C9D3K3/12GX)
ASUS 9600GT, 512 MB (Silent)
Seagate Diomondmax 500 GB (STM3500320AS)
Sony NEC Optiarc AD-5200S
Corsair VX 550 W PSU

- i et Cooler Master Elite 310, som jeg ønsker kølet på en sådan måde, at systemet er så godt som lydløst.

Køling pt. er en ThermalRight Ultra 120 Extreme med en 120 mm Compuman 12M-3M, foruden 2x 70 mm Zalman på grafikkortet. Den medfølgende [kabinet] blæser er monteret i fronten og trækker luft ind til harddisken og i bag sidder, ud over PSU'ens blæser, en eller anden noname 120 mm, sat på 7 volt.

Det lange af det korte er, at systemet larmer langt mere end jeg gider at døjes med. Jeg kunne måske installere noget fan-controller og skrue ned for blæsernes hastighed, men jeg tror at årsagen til støj er mere end blæsernes hastighed.

Jeg har noget ældre vandkølingsgrej til at ligge (radiator, pumpe, lidt fittings osv.), så derfor er mit spørgsmål:

- hvad er mest praktisk? Vand eller luft?
- hvad vil det evt. komme til at koste mig?

Der er jo alle de der fancy kit man kan købe, men jeg ved ikke om deres støjniveau er passende. Der må være en mere praktisk måde at løse problemet på, da jeg ved at selv en dual-CPU workstation med et middelstort Quadro-kort kan gøres lydløst.

... ikke bare støjsvagt, men lydløst.

Og jeg er ikke på udkig efter passiv køling 🙂
red_martians
 
Moderator
Tilføjet:
14-08-2012 23:58:34
Svar/Indlæg:
7881/1165
#0: I den jeg lige har lavet, har jeg sat en Arctic Cooling i30 til 200kr ind. Den havde fået rigtig gode anmeldelser rundt omkring ang. støjniveau. Derefter sammen med ASUS smartfan+/2. Der kan jeg selv vælge blæsernes hastighed.
Største problem ligenu er min 5400rpm WD green harddisk der spinder lidt og lidt coil-whining fra skærmen. 😉
Sådan et ASUS-bundkort med blæser-styring sammen med meget støjsvage blæsere er ret effektivt.

http://www.silentpcreview.com/...

Det har været en gigantisk succes for mig.


Azo
 
Elitebruger
Tilføjet:
15-08-2012 00:25:26
Svar/Indlæg:
286/5
Well, I mit system (profil) er det efterhånden mine harddiske (Barracuda 3 TB) der larmer mest. Selvfølgelig larmer mine blæsere stadig lidt, men kører med fancontrol (AsRock software) så det er til at holde ud - har dog overvejet om jeg på et tidspunkt skal prøve nogle af de Noctua blæsere der blev testet herinde for nyligt ..

Så har du overvejet at droppe din 500 GB disk og bytte den ud med en SSD?

Umiddelbart kan jeg også anbefale sådan et CoolerMaster kabinet som jeg har, dog synes jeg som sagt resonans fra mekaniske diske har det med at forplante sig lidt for meget i kabinettet. Desuden findes der masser af gode alternativer på markedet.


Die_Happy
 
Elitebruger
Tilføjet:
15-08-2012 09:46:49
Svar/Indlæg:
3385/80
Først og fremmest: Du får ikke en lydløs computer - det er kun muligt hvis du køler alt passivt og bruger SSD'er. Og selv der kan man diskutere om den lydløs, da der altid vil være lidt støj fra elektronikken.


- hvad er mest praktisk? Vand eller luft?
Luftkøling er klart det mest praktiske - ingen vedligeholdelse, andet end at fjerne lidt støv engang imellem, men det skal du også med vandkøling.


- hvad vil det evt. komme til at koste mig?
Det vil koste dig 2351,42 kr..... eller også er det nødvendigt at præcisere HVAD du har liggende.


kasperg
 
Elitebruger
Tilføjet:
15-08-2012 09:55:33
Svar/Indlæg:
1436/25
Mindre støj = lavere hastighed på blæsere og hdd.


Det første jeg ville gøre er at udskifte de 2 70mm blæsere med en 92 eller 120mm blæser. Kønt bliver det ikke, men det virker.

Det næste jeg ville gøre er at købe noget blæserstyring eller de her adapterkabler til alle blæsere.
http://www.coolerkit.dk/shop/3...
http://www.coolerkit.dk/shop/3...
Hvad jeg ville vælger afhænger af om jeg skal kunne oc computeren når der skal spilles eller om den bare altid skal være støjsvag.

Så skulle toppen af støjen gerne være væk, og hvis du har blæsere i forvejen, så koster det kun 14.95 pr. adapter pp.

Dernæst vil jeg tro at hdd og strømforsyning også larmer. Her ville jeg skifte til Seasonic X eller Corsair HX/AX.
http://www.edbpriser.dk/stroem...

Slutteligt ville jeg udskifte hdd med ssd.




Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af kasperg d. 15-08-2012 10:10:09.


NoNig
 
Elitebruger
Tilføjet:
15-08-2012 11:21:35
Svar/Indlæg:
23132/740
-> #3 + #4

Jeg takker 🙂


NoNig
 
Elitebruger
Tilføjet:
14-11-2012 10:06:55
Svar/Indlæg:
23132/740
Hey all

Genopliver lige tråden, da computeren er stort set "færdig". Mangler sådan set blot at få styr på kølingen, så har jeg mig en ret habil 'workstation'.

I mit kabinet, sidder tre blæsere. En i fronten (fra CM selv), en på selve CPU-køleren (Compuman 12M-3M) og så en bagerst (noname) der bare trækker luft ud.

Den i fronten, er støjsvag. Den bliver i hvert fald overdøvet af de to andre, som er nogle ukurante af slagsen, der blot lå i gemmerne.

Da de, som sagt, larmer som pesten, har jeg kigget på flg. blæsere:
- Scythe S-FLEX SFF21F
- Noctua NF-F12 PWM

Om blæseren koster kr. 50,- eller 200,- er (for så vidt) lidt ligemeget. Hellere bruge de ekstra penge nu, end at skulle ud og skifte dem med noget andet om 3-6 mdr.

Ville høre, om I havde nogle anbefalinger? Jeg går ikke så vildt meget op i 2-5 ºC i forskel på blæsere eller køleløsning. Bare det er støjsvagt 🙂


Azo
 
Elitebruger
Tilføjet:
14-11-2012 12:32:07
Svar/Indlæg:
286/5
Har selv 5 af de omtalte Noctua fans i mit kabinet, og kan på det kraftigste anbefale dem!


Cani83
 
Elitebruger
Tilføjet:
14-11-2012 14:12:28
Svar/Indlæg:
2185/186
Hvisd du beslytter dig for Noctua blæserne, så er der mange penge at spare, ved at bestille dem fra Tyskland, Jeg har selv handlet via caseking.de.

Jeg bestilte 4 af deres store 140 mm blæsere og sparede 50 Kr stykket.

Levering foregår via GLS og det tager to dage at få leveret, prisen for levering er onkring 55 Kr, så det vil sige billigere end med Post Danmark


NoNig
 
Elitebruger
Tilføjet:
14-11-2012 21:25:36
Svar/Indlæg:
23132/740
-> #7

Noteret 🙂

-> #8

Jeg skal reelt kun bruge to blæsere, så kan det betale sig, når nu jeg kan afhente ved Proshop? 🙂


Cani83
 
Elitebruger
Tilføjet:
15-11-2012 09:25:32
Svar/Indlæg:
2185/186
Ja økonomisk så kan det godt betale sig. Hos proshop kostter de 196 Kr per styk og hos Caseking 147 Kr. Det vil sige, at du med fragt ioven i, stadig sparer omkring 40-50 Kr.