Peltier modul, kan det bruges til noget?

Køling d.  11. august. 2012, skrevet af daniellassen
Vist: 6253 gange.

daniellassen
 
Overclocker
Tilføjet:
11-08-2012 20:00:35
Svar/Indlæg:
15/3
Hej Hwt.

Jeg har fået fingrene i en lidt sjov sag, men jeg er ikke rigtig sikker på at jeg kan bruge den til noget. det skal siges at jeg har fået den gratis så det er ikke noget der er købt i dumskab 🙂

Hvad jeg kan læse ud fra databladet er det er 380w peltierelement med køleribber på begge sider. Ud over det er der 2x120mm blæsere på den varme side og 1x120mm blæser på den kolde side.

Jeg har selv leget lidt med ideén om et corsair h70/80 montere på den kolde 120mm´s plads men jeg tror ikke jeg får ret meget ud af effekten fra modulet. Men skriv gerne hvad i syntes om ideén eller om i evt har en anden idé modulet kan bruges til??

http://peecee.dk/upload/view/3...

http://peecee.dk/upload/view/3...

http://peecee.dk/upload/view/3...

http://peecee.dk/upload/view/3...

Det er en iPad jeg har sat ved siden af for at vise størrelsen på modulet.
MazdaMadsen
 
Moderator
Tilføjet:
11-08-2012 20:03:23
Svar/Indlæg:
5039/109
380 watt lyder af meget. Og hvis det er så stort, så kan det virkelig flytte noget termisk energi.

Jeg har selv nogle mindre liggende. Det ene på 80 watt kunne holde en gammel Celeron 300A under 0 grader ved fuld load, med vandkøling og 540 MHz.


deaddevil
 
Superbruger
Tilføjet:
11-08-2012 20:45:00
Svar/Indlæg:
478/75
du kommer til at brug 32 A bare på den så vil jeg sige tag heller en på 80 W som bruger ca. 7 A.


daniellassen
 
Overclocker
Tilføjet:
11-08-2012 21:15:21
Svar/Indlæg:
15/3
Den kører 24v men det er fordi jeg "skal" bruge en peltier element men fordi jeg har fået et 😀


Rasmus66
 
Elitebruger
Tilføjet:
11-08-2012 22:03:07
Svar/Indlæg:
8762/174
Hvis du virkelig vil bruge den til et seriøst kølings projekt så skal du have fat en 24v strømforsyning der er designet til at trække et peltier element og de koster!..

Men det kan bestemt bruges til noget sjov. Lav et dobbelt vandkølings loop hvor det ene loop kun køler den varme. På det andet loop sætter du så en blok på den kolde side og sætter det sammen med resten af systemet så det både køler cpu og gpu med det kolde vand.

Så burde du kunne komme ret tæt på 0 grader varmt vand 🙂


daniellassen
 
Overclocker
Tilføjet:
11-08-2012 22:12:06
Svar/Indlæg:
15/3
Så du vil unlade en radiator og så sætte modulet på reservoiret og køle vandet på den måde???


Fonneren-
 
Elitebruger
Tilføjet:
11-08-2012 22:18:18
Svar/Indlæg:
2235/138
#5: Der skal en radiator til at køle den varme side, så den kan du ikke undlade 🙂


daniellassen
 
Overclocker
Tilføjet:
11-08-2012 22:23:02
Svar/Indlæg:
15/3
Jo jo. En rad. på den varme side men ingen på den kolde? og så vil elementet være kraftigt nok til at køle væse i et reservoir sammentidigt med at køle en cpu og et gfx? Og skal cpu og gfx være i et eller to loops..... så er vi godt nok oppe på tre loops men de to af dem kunne vel dele reservoir?


Rasmus66
 
Elitebruger
Tilføjet:
11-08-2012 22:25:51
Svar/Indlæg:
8762/174
Som #6 siger så kan du ikke undgå at skulle have radiatorer til den varme side læg mærke til at radiator er i flertal for du for behov for en del af dem 😀

Gerne 2x360 i tyk model eller en 480 mm plus en mindre til at supplere. Der skal rigtig meget til for at fjerne 380 watt fjerne konstant effektivt og nogenlunde støj svagt.

Havde selv problemer med at køle en 250 watt peltier element med en water chiller der kølede vandet til nul grader før det ramte peltier elementer. Den laveste temperatur jeg havde på cpu var -11 grader, og det var noget lort at holde kørende det system.

Personligt ville jeg ikke engang begynde at bøvle med at lave noget med tec køling det er simpelthen for bøvlet og fir dyrt at holde kørende. Det bedste du kan gøre at købe en brugt Single Stange kompressor, hvis du virkelig vil til at lege med minus grader på din pc.


daniellassen
 
Overclocker
Tilføjet:
11-08-2012 22:34:33
Svar/Indlæg:
15/3
Hvis jeg skal være helt ærlig har jeg ikke den store ønsker og minus grader, men jeg syntes bare det vil ærgeligt at ha fået sådan et element gratis og så ikke bruge det til noget 🙂 men det kan godt være det er det det ender med. Men når det er sagt kunne det da være sjovt bare at lege lidt med det.


Rasmus66
 
Elitebruger
Tilføjet:
11-08-2012 22:41:16
Svar/Indlæg:
8762/174
#9

Peltier køling kan bestemt også være sjovt at rode med, men hvis det er en enkelt 380 watt element du har fået fat i så for du nogle store udfordringer med at holde det koldt.

De fleste personer bruger flere små 80 watt elementer og sætter dem til en controller.

Noget ala det her.




Du kan se mere her.

http://www.octeamdenmark.com/f...




Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af Rasmus66 d. 11-08-2012 22:41:40.


daniellassen
 
Overclocker
Tilføjet:
13-08-2012 20:29:25
Svar/Indlæg:
15/3
Hvis jeg nu skal forstå ideén bag det hele.... Jeg laver et system som holder den varme side "kold". Den skal køles af vand og med min. 2 stk 360 rads for at holde den kølig. På den anden side vil jeg så lade den kolde side af elementet køle reservioret og fra det res. køre to systemer der går henholdsvis til cpu og gfx. Er det korrekt eller mangler jeg noget i min forståelse af grundideén? Hvad med pumper på den kolde side, kan de fleste godt holde til så kold væske?

Da jeg aldrig har rodet med så voldsomt et setup før vil jeg bare spørge i dette åbne forum. Strømforsygning til modulet skulle ikke være det store problem at opstøve, men cpu kølehoved, gfx kølehoved, reservoir og radiatore hvad er chancen for at man kan finde sponsore til sådan en projekt?

Jeg ved det er dyrt, men hele grunden til at jeg ikke bare smider modulet ud er at køleren stammer fra et køleprojekt på en helikopter som tog en lidt anden drejning. Derfor blev modulet til overs og derfor syntes jeg det vil være synd at smide ud. Men er det urealistisk at finde en sponsor til sådan et projekt hvis i nu skal være helt ærlige.

En sidste ting er...... Er det nødvændigt at have vandkøling på den varme side? på modulet som det er nu er der bare en masse køleribber og så to 120mm blæsere til at blæse lidt køligere luft ned over. Hvis nu jeg dropper køling med rads, men jeg stadig køre med det andet system med to loops på den anden side. Så vil temperaturen nok være højere på den kolde side men vil den stadig kunne virke kølende på reservoiret eller bliver det hele så varmt?

Det var vist mine spørgsmål 😀 håber ikke det er for meget.


M.Thomsen
 
Elitebruger
Tilføjet:
13-01-2013 14:11:25
Svar/Indlæg:
4112/52
Det vil være spild af energi at sætte TEC'en direkte på reservoiret, da de i de fleste tilfælde er lavet af plastik, der har en dårlig varmeledningsevne.
Sæt i stedet for en ekstra køleblok ind i vand-loopet (en med en passende stor overflade til at dække TEC'et), og så køler TEC dén blok, hvorfra vandet så fortsætter over til CPU, efterfulgt af GPU. Du behøver ikek at lave 2 loops, da GFX sagtens kan klare at køre med højere temperatur end CPU, og der er alligevel ikke ret meget temperatur forskel på vandet alligevel, før og efter CPU.

Så kan du selv bestemme, om du vil have et vandkølings loop til at køle TEC's varme side, eller køre med luftkøling af den varme side.
Bare husk, at jo højere temperatur TEC køre med på den varme side, jo højere ender tempereturen på den kolde side med at være. Derfor det vil være en fordel med vand og så en triple radi eller to, til at køle den varme side.

Der ud over, hvis du kører med luftkøling af den varme side, så sørg for at denne varme ikke kommer ind til dine komponenter, da du så vil få en reduceret virkningsgrad på anlægget ud af dét.


daniellassen
 
Overclocker
Tilføjet:
27-04-2013 13:34:05
Svar/Indlæg:
15/3
Mange tak for svaret. Det kunne være vildt hvis jeg havde tid til at lave sådan et mod, bare sådan for sjov. Men jeg er gået helt i stå så elementet ligger bare i en kasse på mit kontor, jeg vil meget gerne af med det hvis nogen kunne finde det interessant.