hjælp til peltier til køling

Køling d.  05. juli. 2012, skrevet af purtsak
Vist: 6277 gange.

purtsak
 
Overclocker
Tilføjet:
05-07-2012 14:47:24
Svar/Indlæg:
89/20
er der nogle der kan hjælpe mig med at finde den rigtige med stik på og med beskytelse mod kondens den må gerne være 25mmx25mm hvis det er muligt og til ca minus 50 grader
rehan09
 
Elitebruger
Tilføjet:
05-07-2012 15:11:01
Svar/Indlæg:
1029/82
Hvad er formålet med Peltier modulet?

Hvis du kan nøjes med -30 grader celcius, så vil jeg forslå dig at se her på eBay: http://www.ebay.com/sch/i.html...

De koster ingenting, godt nok kan det tage op til en måned med levering, men er oftest et par uger undervejs. Se efter om de er forseglede eller ej, så kan de godt klare kondens.

Det er vigtigtere at se om det du skal køle, er sikret imod kondens.


purtsak
 
Overclocker
Tilføjet:
05-07-2012 15:16:35
Svar/Indlæg:
89/20
jo men er de ikke 40x40


Rasmus66
 
Elitebruger
Tilføjet:
05-07-2012 16:15:46
Svar/Indlæg:
8762/174
Glem peltier køling det er alt for dyrt og bøvlet.

Og har endnu ikke set noget epltier system der kunne kølne ned til -50 grader.

Har selv kørt med et 250 watt peltier element på en QX9650 cpu.

For at holde den varme side nogenlunde kold var jeg nød til at køle vandet ned til omkring 0 grader med en Chiller og peltier elementet blev kune omkring -11 grader på den kolde side.

Gik efter en Single stage kompressor i stedet for. Det er langt billigere i længden og meget nemmere at have med at gøre.


Swayde
 
Elitebruger
Tilføjet:
05-07-2012 16:36:40
Svar/Indlæg:
2246/14
jeg vil sige det samme som nummer 3, peltiers kan slet ikke betale sig... (jeg har ikke selv prøvet - men jeg researchede det for et par år siden)


uheldig_engel
 
Overclocker
Tilføjet:
05-07-2012 17:37:52
Svar/Indlæg:
94/16
Jeg har aldrig forsøgt mig med peltier på en computer. Men der er flere forskere på mit arbejde der bruger dem. 4 stk af de kraftigste 40x40 der kunne fremskaffes, skulle køle en lille waferplade på størrelse med en femmer, og vi måtte have vaccuum på samt vandkøling for at fjerne varmen fra den anden side af elementet! Jeg mener vi nåede ned på 60-70 under rumtemp. Så de er altså ikke så kraftige som man gerne vil have dem! :)


purtsak
 
Overclocker
Tilføjet:
05-07-2012 17:48:23
Svar/Indlæg:
89/20
3 larmer det kompressor ikke meget og er den ikke meget dyr

Svaret blev redigeret 2 gange, sidst af purtsak d. 05-07-2012 17:50:15.


Rasmus66
 
Elitebruger
Tilføjet:
05-07-2012 17:54:01
Svar/Indlæg:
8762/174
#6

Det kommer helt an på hvad det er for en kompressor type.

Der findens to slags.

Rotary og kompressorer af den type man normalt finder i en fryser.

En rotary kompressor larmer noget mere ind en af den normale type da den køre med meget højere omdrejninger og derfor laver flere vibrationer og mere støj.

Hvis det er en single stage kompressor med den normale type kompressor så siger de ingenting. Hvis du skruer bagpladen af dit køleskab og lytter til hvor meget den larmer så er støjen den samme.

Har selv en rotary kompressor til stå og har lavet alt muligt på det kabinet den står i for at forindre vibrationer og dæmpe støjen.


purtsak
 
Overclocker
Tilføjet:
05-07-2012 17:58:42
Svar/Indlæg:
89/20
har du nogle billeder og hvad koster de kompressor for dem jeg synes jeg har set er dyre


Rasmus66
 
Elitebruger
Tilføjet:
05-07-2012 18:02:40
Svar/Indlæg:
8762/174
#8

De er dyre i indkøb, men tænk på hvor nemt det er at sætte den til og holde den kørene.

Næsten alle de Single stage kompressorer der findes her hjemme er lavet i polen ved to gutter der hedder Piotres og Littledevil.

Piotres er efter min mening den bedste da han laver nogle bedre enheder.

Prisen for en -40 grader støjsvag Single stage der er testet til 315 watt load koster mellem 1000 og 1500 euro selvfølgelig alt efter om den skal monteres i et kabinet osv.



purtsak
 
Overclocker
Tilføjet:
06-07-2012 06:07:52
Svar/Indlæg:
89/20
ja det er sgu for dyrt synes jeg jeg vil lige prøve at arbejde lidt videre med det peltier inden jeg giver op med det


korsk
 
Elitebruger
Tilføjet:
06-07-2012 15:12:00
Svar/Indlæg:
1334/15
Hej - jeg har også tænkt på Peltier køling, men som allerede skrevet koster det godt med strøm. I indkøb koster de jo ikke meget.

Jeg skal snart ha` skiftet en af mine frysere ud til noget større, så jeg vil nok lege med kompressoren mm. og montere det svævende/ophængt i et godt gammelt højttaler kabinet med bly mod vibrationer på alle indvendige sider, samt 6 cm. tyk isoleringsmåtte mod lydbølger.

Det er sjovt at lege med køling, men den nævnte pris på en single state er lidt for dyrt "legetøj" for mig 😕

P/S jeg har heller ikke kunnet finde Peltier i din ønskede størrelse.

P/S P/S Hvad med en massiv stålterning med peltier på alle sider. Jeg har ikke prøvet, men måske en idè?.

Mvh. - Kim -


Rasmus66
 
Elitebruger
Tilføjet:
06-07-2012 16:29:48
Svar/Indlæg:
8762/174
#11

Der findes mange forskellige projekter hvor folk har bygget kølerhoveder med en eller flere peltier elementer.

http://www.octeamdenmark.com/f...

Problemet er at finde et peltier element der er passer perfekt watt mæssigt med den cpu man vil gøre med.

Det er hård fin grænse mellem om man for problemer med at fjerne varmen fra den varme side af elementet eller at peltier elementet simpelthen bare ikke er kraftigt nok til at fjerne varmen og derfor bare er med til at bygge unødvendig mere varme op i ens vandkølings system, hvilket er set en hel del gange.

Helt klart det mest effektive og nemmeste er bygge vil være noget i stil med det her.




Kobber er nemt at købe at få fat i på ebay. Problemet er bare at så skaffet 3-4 fuldstændig ens peltier elementer på en cirka 80-90 watt også kunne styre dem.

Det er jo også et kæmpe krav at man har forvejen har et stort og godt vandkølings system i forvejen der virkelig kan fjerne nogle watt effektivt.

At skulle fjerne en 200-300 watt hele tiden effektivt er ikke nemt skulle jeg hilse at sige!


korsk
 
Elitebruger
Tilføjet:
06-07-2012 18:24:32
Svar/Indlæg:
1334/15
#12
Kobber har jeg så nok af - fra de gode "gamle" dage. Peltier har jeg så tidligere set på Ebay (som du selv har været inde på) i de nævnte watt - men da jeg så deres strømforbrug hoppede jeg fra. Hvis man laver en decideret test maskine, er man så nok ligeglad med det :yes: - Måske jeg ender der, da jeg i øjeblikket har 3 maskiner at samle/lege med. Mon ikke den ene får en gang ekstrem/strøm køling m.m.. Peltier er jo nok langt fra 100% effektivt, hvis ikke varmen bliver tilfredsstillende afledt fra legemet/kabinettet!.

Skal måske lige nævne, at jeg har flere vand kølings anlæg liggende, og at de skal ind i et kabinet, og gøre godt inden længe :yes:

Mvh. - Kim -