Næsten en ultrabook X460DX fra MSI

Diverse d.  01. juli. 2012, skrevet af bauner
Vist: 744 gange.

bauner
 
Passiv Hwt crew
Tilføjet:
01-07-2012 18:23:46
Svar/Indlæg:
853/71
Jeg har på det seneste - udover min iPad 3, som jeg nu har solgt igen - haft leget lidt med en X460DX bærbar fra MSI, som er en af deres nye X-slim-computere, der tilnærmelsesvist minder om en Ultrabook. Men altså ikke helt er det alligevel. På papiret er X460DX nemlig pakket med hestekræfter på trods af en vægt under 2 kg.
Med en skærm på kun 14 tommer er der altså tale om en yderst mobil maskine, som oven i købet har et kraftigt batteri, der gør det muligt at arbejde på farten i op til 8-9 timer uden at løbe tør for strøm.
Håndtering af DirectX 11-grafik klares med et Nvidia GeForce GT 540M med Nvidia Optimus som automatisk skifter mellem grafikkortet og den indbyggede grafikkerne i processoren for at begrænse strømforbruget bedst muligt og give længere batteritid.


Noget jeg dog godt kunne have ønsket mig som valgfri opgradering, når man nu alligevel kan vælge mellem at få den med Core i7-2630 og i5-2410, er et SSD-alternativ til den mekaniske harddisk. Den virker nemlig sløv i optrækket til tider, især under opstart af Windows. Til gengæld er det en smal sag af eftermontere selv; Det har MSI gjort nemt ved at holde bagplademonteringen simpel.
Jeg har dog prøvet en bærbar, der fungerer efter ULV-kravene, og kan roligt sige, at denne maskine har såvel lagringsplads og muskler langt ud over hvad Ultrabooken kunne præstere - samtidig med den selv minder rigtig meget om en ULV. På bagsiden kan man skifte alt undtagen for grafikkortet.
Overraskelsen var nu alligevel stor, da jeg fyrede op for både Battlefield 3 og Modern Warfware 3, som computeren var i stand til at spille flydende med halvskrappe indstillinger. Det var surealistisk at sidde og give den gas med en lappie, der lukket ikke er tykkere end én tomme. Derimod er der en del blæserstøj ved spil, men det må vel næsten siges at være forventet med den nævnte højde.
Skærm, der er ret god og kan give lys i selv lysstærke rum, kan bøjes omtrent 180 grader. Maskinen fungerer generelt godt og virker robust konstrueret af aluminium, som samtidig giver en lidt større kvalitetsfornemmelse end det typisk hærdede plast man ser på MSI's spilbærbare. Tastaturet, som er Dansk/Nordisk er ikke det bedste jeg har oplevet, og samlet set også flexer en del.


Batteriets levetid afhænger helt af hvordan maskinen bruges. Hvis der arbejdes aktivt med kontor programmer, kan man forvente omkring 6 timer, mens en lavere lysstyke og surferi over det trådløse net giver op mod 8-9 timer, som MSI også angiver.
Alt i alt kan X460DX gøre tjeneste som stationær og bærbar computer for mange brugere. Vægten på de 2 kg gør, at den problemfrit kan tages med på job eller rundt i byen. Ikke at det er et større problem, men i og med stellet er holdt i aluminium kan fingeraftrykkene tydeligt ses, hvis man har store pølsefingre som undertegnede. MSI X460DX er for mit vedkommende en helt igennem gedigen maskine, der både er kompakt og solidt bygget, og byder på et sundt forhold mellem pris og ydelse.
MSI X460DX @ Computersalg.dk:
http://www.computersalg.dk/pro...


Tråden blev redigeret 1 gang, sidst af bauner d. 01-07-2012 18:25:28.