Hjælp til fornuftigt vand

Vandkøling d.  06. maj. 2012, skrevet af ChristianKyed
Vist: 922 gange.

ChristianKyed
 
Overclocker
Tilføjet:
06-05-2012 01:05:40
Svar/Indlæg:
40/7
Hej HWT.

Det er sådan at jeg det seneste tid har gået og kigget på lidt vandplaskeri. Har læst en masse topics om alt hvad jeg kunne finde nogenlunde relevant for mig.

Jeg søger nu lidt mere generalt viden om de enkelte dele og hvilke dele der har betydning alt efter hvad jeg vælger.
Jeg regner med at købe/bytte mig til noget brugt.
Det niveau jeg går efter er prisbilligt men stadig godt og funktionelt.


Radiator
Jeg kan ha en 280mm rad i toppen af mit kabinet(CM Storm trooper). Har fundet af følgende ting har betydning.
FPI
Overflade størrelse
Tykkelse.
Men kunne godt tænke mig at vide lidt omkring hvilke mærker som laver fornuftige rads og om der er bestemte mærker jeg skal holde mig fra?

Pumpe
På dette område aner jeg intet generalt set. Ved at Laing skulle være den bedste men ellers ikke.
Hvad skal man kigge efter der?

Kølehoved
Har læst mig til at kobber skulle være det bedste.
Men er der andet end det jeg skal være opmærksom på. Andre ting der er næsten lige så godt.

Slanger
Har det nogen betydning om de er 6, 7, 8, 9, 10, 11 eller 12 mm?

Er der noget som ellers har betydning for kølingen og lyden og evt pris?

Mvh
Christian Kyed
Anonym202158143552
 
Elitebruger
Tilføjet:
06-05-2012 01:28:15
Svar/Indlæg:
3671/66
jeg vil anbefale dig at vælge en anden størrelse radiator, da 280mm ikke rigtig er til at hoste op nogen som helst steder brugt. I hvert fald hvor jeg har kigget. 240mm er meget mere udbredt.
En tyk radiator er dog at foretrække, da den ofte køler bedre.

Umiddelbart vil en DCP 2.2 være nok til dit setup + evt. GPUblok, for moder jeg - http://www.coolerkit.dk/ek___d...


KEFiR-
 
Elitebruger
Tilføjet:
06-05-2012 01:39:20
Svar/Indlæg:
274/69
Hvor meget vil du køle?

#1
har ret i det kan være svært og finde en 280 Rad brugt (Jeg solgte dog en for noget tid siden brugt 🙂 )

Jeg har kørt med to Laing pumper som har været fantastisk og klart er min favorit, men har også kørt med EK DCP, dog 4.4 hvilket også er fine pumper til en god pris.

Tror ikke der er kæmpe forskellig på hvilken radiator du vælger, jeg har gode erfaringer med HW.Labs, EK XSPC. du kan dog med fordel vælge Rad efter hvad RPM blæser du regner med og køre med. Men igen har jeg kørt med Low RPM blæser på HW-Labs selv om det skulle være en dårlig kombi virkede det super.

Kølerhoveder har jeg rigtig gode erfaringer med EK. Kobber eller alu ved jeg ikke, har kun kørt med Kobber, som også giver god mening er bedst.

Slanger bruger jeg 19/12,7mm hvilket ikke kan anbefales de fylder simpelthen alt for meget, men går efter en slange med en tyg væg, det gør den ikke så nemt knækker når man bukker den rundt.



Anonym202158143552
 
Elitebruger
Tilføjet:
06-05-2012 01:49:36
Svar/Indlæg:
3671/66
#2,

Ikke for at drage dette for meget off topic, men sig endelig til hvis du har flere 280mm radiatorer ! Kan simpelthen ikke opstøve nogen brugt og de nye synes jeg er for dyre.


Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af Anonym202158143552 d. 06-05-2012 01:49:54.


ChristianKyed
 
Overclocker
Tilføjet:
06-05-2012 01:51:56
Svar/Indlæg:
40/7
Mht til mængden jeg har planer om at køle.

I starten vil det bare være CPU.

Jeg har leget lidt med tanken om at køle GFX men tror aldrig jeg vil komme til det da det vil blive alt for dyrt i forhold til hvad artic blæsere koster til den(har 7970). Og det vil nok mere være en blær faktor for mig end enlig brugbart nyttig. Specielt hvis jeg vil køre CF.

Derfor blir det nok kun et styks i5 2500K med et overclock(Blir så mit første så ikke noget ekstremt)

Kan godt se at der ikke er så mange 280 rad og nok slet ikke brugt. Men hvis jeg finder en eller får tilbudt en i en ordenlig tykkelse ville det være perfekt.

Men hvad med væsker? Hvad skal man gå efter der. For mig handler det her vandpjaskeri også om at det må se lidt god ud da jeg skal ha vindue i mit case så der kommer nok noget farve(Blåt) i vandet. Men hvordan og hvorledes fungere det?

Mvh


Shutdown
 
Elitebruger
Tilføjet:
06-05-2012 02:11:01
Svar/Indlæg:
8947/160
Vand på gfx behøver slet ikke være dyrt, hvis du køber et gpu hoved istedet for fullcover har du fantastisk køling til "lav" pris. Det har også den fordel at du kan bruge hovederne igen og igen, ikke som fullcover der kun passer på 1 gfx. Nu er jeg jo en sparegris af rang, syntes simpelthen det er sjovere jo billige man får tingene, og derfor vil jeg anbefale dig at finde noget brugt, der er ikke noget der falder så meget i pris som vandkøling, du kan typisk finde det til 20-40% af nypris. Jeg fik selv et superfedt kabinet fyldt med high-end vandkøling for 1000kr, og der var for ca 5000kr. Det var en af mange der droppede vand og gik tilbage til std køling. Og det er der mange der gør efter at de har købt ind i dyre domme, skidt for dem og godt for dig/os. 😉


ChristianKyed
 
Overclocker
Tilføjet:
06-05-2012 02:17:36
Svar/Indlæg:
40/7
Men hvis jeg begynder at køle GFX så skal der jo kraftigere pumpe, flere rads(Og har max plads til 1 tyk 280mm og 1 tynd 240mm)

Må indrømme at jeg også er mest til fulcover GFX kølling da jeg har hørt om folk hvor heatsinksne er faldet af og ned i deres andet kort og kortsluttet.

Hvis man kender nogle gode youtube reviewers ala "tinytomlogan"(lige så grundig som ham) må man meget gerne linke også :)


Anonym202158143552
 
Elitebruger
Tilføjet:
06-05-2012 02:23:52
Svar/Indlæg:
3671/66
med en god 240/280mm kan du sagtens køle GPU og samtidig CPU. Den pumpe som jeg fx. fandt i #1 burde kunne klare begge dele ganske okay. Ellers må en DCP 4.0 til.

har du et budget btw ?


ChristianKyed
 
Overclocker
Tilføjet:
06-05-2012 02:28:39
Svar/Indlæg:
40/7
Budgettet ligger på en 1000-1500 eller bytte med hardware dele hvis jeg har noget sælger er intra i.


#9
CF
 
Elitebruger
Tilføjet:
06-05-2012 03:50:31
Svar/Indlæg:
4689/105
Med hensyn til pumpe kan jeg klart anbefale dem her http://www.aquatuning.de/produ...

Så smid et par stykker af dem i den her: http://www.aquatuning.de/produ...

Det er i hvert fald klart en løsning jeg kan anbefale. Det pumper noget vand afsted og siger betydeligt mindre en Laing DDC pumperne. Har ikke prøvet EK's pumper, men dem her er i hvert fald noget jeg kan anbefale. De virker sku!

Skal så ikke kunne sige noget med levetiden på dem, da jeg ikke lige har læst noget om det, men støjsvage det er de i hvert fald.

Jeg kommer i hvert fald aldrig til ar bruge DDC-pumperne igen efter jeg har prøvet dem. Det skulle da kun være hvis det viser sig at levetiden er uhyre ringe.


Shutdown
 
Elitebruger
Tilføjet:
06-05-2012 09:58:11
Svar/Indlæg:
8947/160
Du kan kigge efter vandkøling herinde på køb/salg, og på hol, dba osv. Jeg fandt mit på dba, også begge mine gpu hoveder som kostede mig 100kr inkl levering. Hvis det ikke skal bygges ind i pc, eller du ikke går så meget op i udseende har jeg et par "280mm" radiatorer, de er plukket fra et par biler hos ophuggeren (varmeapparater), de kan evt males for et bedre udseende. Du kan få dem begge 2 til 200kr og de kan med garanti nemt køle både cpu og 2 gfx med gode temps, har også en eheimpumpe hvis det var noget. Jeg havde selv tænkt mig at bygge en ekstern kasse med pumpe og det hele i. Jeg har faktisk alt hvad du skal bruge til sådan en kasse, det eneste der mangler er så cpu/gpu hoveder, så er man oppe at køre.


ChristianKyed
 
Overclocker
Tilføjet:
08-05-2012 17:00:31
Svar/Indlæg:
40/7
Hvad med slange tykkelse? Gør det en forskel hvilken tykkelse de har?

Shutdown - Tror ikke rigtig det har interresse da jeg ønsker at bytte mig til et helt sæt.

Hvis der er nogle der ville have lyst til at rådgive mig lidt angående de forskelle tilbud jeg finder/får må de meget gerne skrive her eller en PM.

Mvh
Christian


tom81
 
Elitebruger
Tilføjet:
08-05-2012 18:57:10
Svar/Indlæg:
20170/383
#11

Slangetykkelse har ingen betydning overhovedet. Jeg synes personligt 19mm YD slange er for bøvler og klodset at rode med, og 10mm YD slange ser lidt fesent ud. Så for mit vedkommende er 10/13mm (13mm YD) Det perfekte valg 🙂


Anonym202158143552
 
Elitebruger
Tilføjet:
08-05-2012 20:23:14
Svar/Indlæg:
3671/66
Jeg vil også stå inde for noget 10/13mm.