Hjælp til Dual-LAN / 802.3ad / LACP.

Diverse d.  14. marts. 2012, skrevet af da9els
Vist: 894 gange.

da9els
 
Chefredaktør
Tilføjet:
14-03-2012 10:46:21
Svar/Indlæg:
4436/91
Hey Gents.

Jeg skal til at teste en NAS med dual-LAN, og har anskaffet mig en switch med 802.3ad, som kræves for at kunne bruge begge porte som en enkelt virtuel adapter - så vidt jeg har forstået.
Så NAS og switch-delen er på plads. Men jeg har svært ved at finde ud af hvad der kræves på klient siden. Nogen steder står der at det bare kræver to adaptere der kører samme hastighed og har full duplex, andre siger det ikke kan lade sig gøre og et dual-LAN setup bare vil resultere i to seperate forbindelser.

Så jeg håber lidt der er nogen med indsigt i netværksjunglen, som kan give mig et vink med en vognstang.

Hvad kræver det udover en switch med 802.3ad, for at sætte full duplex dual-LAN op?

/daniel


Tråden blev redigeret 1 gang, sidst af da9els d. 14-03-2012 11:34:20.
vindum
 
Superbruger
Tilføjet:
14-03-2012 11:42:28
Svar/Indlæg:
365/0
#0
Naar man snakker server, saa vil du 'teame' dine NIC's, saa de koerer som et. Med det sagt, saa er der forskellige maader at saette team'et op paa. Hvis du bruger 802.3ad, skal switchen ogsaa understoette det, hvilket den goer. Maaden den vil loade-balance paa, kan du ogsaa vaelge. Standard er vist MAC baseret, alternativt kan du bruge IP switching.

Ydermere, saa vil du ikke opnaa fx 2gbit throuhput, i et 'dual-lan' setup, under en enkelt fil-overfoersel. TCP/IP vil kun benytte en fysisk sti/forbindelse. Der du kan opnaa fordele, er ved flere overfoersler paa en gang, eller hvis du vil have fault-tolerance.

hvilken klient bruger du?


da9els
 
Chefredaktør
Tilføjet:
14-03-2012 12:06:21
Svar/Indlæg:
4436/91
I den her tråd: http://hardforum.com/archive/i... siger ghost6303, at han uden videre problemer kan køre 2Gbit over dual-LAN. Jeg har læst mange forskellige forklaringer, som peger i hver sin retning.

Jeg sidder på en Linux maskine nu, men den jeg skal bruge til test er i første omgang en XP med et gigabyte mobo med dual-LAN. Hvis det virker vil jeg prøve med et ekstra net kort i denne maskine med 1Gbit og full duplex, med både Win7 og Ubuntu.


vindum
 
Superbruger
Tilføjet:
14-03-2012 12:22:28
Svar/Indlæg:
365/0
#2
Ok
Den eneste maade jeg kender til, hvor du udnytter flere fysiske forbindelser, er at benytte MPIO ved brug af iSCSI. Der vil du kunne initiate flere 'sessions' til din iSCSI LUN..og der ved opnaa hoejere throughput


da9els
 
Chefredaktør
Tilføjet:
14-03-2012 12:26:56
Svar/Indlæg:
4436/91
OK. Tak 🙂 Jeg vil prøve mig frem når jeg får stumperne i hus.


Swayde
 
Elitebruger
Tilføjet:
14-03-2012 21:34:26
Svar/Indlæg:
2246/14
Du skal være opmærksom på at det er en 2Gb/sec WIDE og ikke FAST...
dvs hvis du teamer det på win siden vil du kunne køre to parallelle transfers på 1Gb/sec, men hvis du kun har én transfer topper den på 1Gb/s.
Det er nok irellevant når du kommer op til vista/7, men jeg mener ikke XP kan udnytte parallel kapacitet..
Jeg ved ikke om det stadig er et problem, men i gamle dage skulle det være samme chip på begge ethernet kort for at de kan teames...


da9els
 
Chefredaktør
Tilføjet:
14-03-2012 22:59:49
Svar/Indlæg:
4436/91
#5 .. Tak. Jeg tænkte nok at du havde noget at sige 🙂 Men jeg ved mere når jeg får setuppet sat til, og jeg skal nok melde tilbage 🙂