How to: Hjemmeside

Diverse d.  08. marts. 2012, skrevet af Mathiaslp
Vist: 716 gange.

Mathiaslp
 
Overclocker
Tilføjet:
08-03-2012 12:52:36
Svar/Indlæg:
204/60
Hej folks

Jeg går og leger med ideen om at bygge en hjemmeside, som senere hen skal fungere som en salgs hjemmeside for dioder, modstande, LED lamper, osv.
Jeg arbejder selv til dagligt som elektrikker, så på dette punkt har jeg godt styr på det.

Jeg har dog ingen ide om, hvordan jeg skal starte med at bygge en hjemmeside. Jeg tænker at jeg hellere må starte i små afdelingen, da helt sikkert ikke er noget man laver på en dag.

Tidligere har jeg lavet hjemmesider for CS clans, WOW guilds osv. men dette har været ved hjælp af færdig lavede templates, såsom freeweb.com.

Er der nogen der kan hjælpe mig/fortælle mig, hvilke programmer jeg skal bruge til at starte, eller hvilken webservice der er god at starte med? Bare for at komme igang, så kan man altid bygge videre.

Vh Mathia


Tråden blev redigeret 1 gang, sidst af Cocio21 d. 08-03-2012 15:50:12.
freak_master
 
Redaktør
Tilføjet:
08-03-2012 12:56:37
Svar/Indlæg:
6368/477
Hvis det er med henblik på at sælge, så vil et eCommerce system nok være den bedste løsning for dig.


Mathiaslp
 
Overclocker
Tilføjet:
08-03-2012 12:59:36
Svar/Indlæg:
204/60
I første omgang, vil jeg godt bare lære basics, opsætte en hjemmeside med nogle menuer, lave nogle fiktive produkter, nogle faneblade, design af det og sådan.

Når jeg så engang har fået noget viden omkring det, vil jeg så begynde at bygge siden, med henblik på at sælge.

Så i første omgang, er det nok et venligt skub i den rigigte retning mht. hvordan jeg skal starte jeg søger.


Daniel431
 
Superbruger
Tilføjet:
08-03-2012 13:06:04
Svar/Indlæg:
113/16
Joomla er ganske udemærket, dog er det stadig "et færdigt system" idet det er bygget op af moduler du selv kan konfigurere.

Hvis vi er mere ovre i at kode det hele fra bunden af, er der diverse guides osv. der kan søges frem på google.
Heribland HTML guides, hvis det skal være noget i den retning!


freak_master
 
Redaktør
Tilføjet:
08-03-2012 13:06:35
Svar/Indlæg:
6368/477
Så du vil selv lave det? Med eCommerce får du en open source webshop som du kan sætte op på en halv time. De ligner lidt coolerkit.dk's hjemmeside, jeg tror også at de bruger eCommerce. Du kan selvfølgelig ændre det med andre templates eller selv omskrive dele af koden.


Mathiaslp
 
Overclocker
Tilføjet:
08-03-2012 13:15:47
Svar/Indlæg:
204/60
En hjemmeside som coolerkit er sådan noget jeg godt ville ende med at ligne. (jeg er ingen copy cat, jeg snakker kun inspiration).

Jeg vil prøve at kigge lidt på Joomla, men havde nu foretrukket noget der var gratis (til at prøve det, og få en forståelse), og derefter når man for alvor vil igang, så købe sig til et domæne samt webhotel.

Prøver at kigge på både Joomla samt eCommerce. Tak for hjælpen :)


Daniel431
 
Superbruger
Tilføjet:
08-03-2012 13:22:51
Svar/Indlæg:
113/16
Joomla er skam gratis.
Det er modulerne til det, der koster...


MadsAG
 
Elitebruger
Tilføjet:
08-03-2012 14:25:17
Svar/Indlæg:
5421/53
Kig også på OScommerce, det er jeg rigtig glad for og syntes det er skønt at modde det, selvom det tager lidt tid.

mht læring, så læs op på HTML, CSS og (PHP eller hvad dit CMS system benytter). Og så selvfølgelig lidt SQL, men det er ikke sååå meget nødvendigt.


Mathiaslp
 
Overclocker
Tilføjet:
08-03-2012 15:20:20
Svar/Indlæg:
204/60
Har jeg forstået det rigtigt således, at stortset alle hjemmesider bliver lavet via en anden hjemmeside, som fx. Joomla, og man betaler så en fee til dem for at have sin hjemmeside der, samt en fee til en domæne host , for at få .dk?
Er det rigtigt?

Jeg troede man købe en blank hvid side hos nogen, og så selv skulle udfylde det hele med tekst og design.


rodder
 
Superbruger
Tilføjet:
08-03-2012 15:32:06
Svar/Indlæg:
155/34
som #7 også siger, så skal du lære at kode det hele fra bunden, hvis du selv vil lave det. Det starter med HTML. Så kommer stylesheets, CSS, og når du begynder at få styr på det kan du rykke op i rækkerne og begynde på databasestyring, SQL, og PHP eller .NET. Men det er ikke noget man lærer hen over natten. Tager noget tid og kan blive pænt langhåret og kryptisk 🙂


unnamet
 
Passiv Hwt crew
Tilføjet:
08-03-2012 15:32:27
Svar/Indlæg:
5258/240
#8

man kan gøre begge dele.

Hvis man fx bruger joomla så kan man enten arbejde ud fra et template, man kan enten vælge std templaten og arbejde ud fra ellers kan man hente gratis templates og arbejde på.
Hvis man er dogen og har mange penge eller bare ikke kan finde ud af at arbejde med det kan man selvfølgelig også købe et template og så sætte sin egen tekst ind i det.

Hvis man fx bruger asp.net starter man ofte mere på en hvid side hvor man så ellers går i gang med at skrive html kode.


Shadowhunter
 
Elitebruger
Tilføjet:
08-03-2012 16:21:00
Svar/Indlæg:
5474/39
#0
jeg brugte Frontpage til lave hjemmesider med. Det er fint til sætte lidt op og øve sig.
Når du så vil have fest og farver, så er side på nettet med nice gratis Java skripts. Det eneste krav er du ikke må ændre kildekoden til java skript, da info omkring producent kilden...

Det var mest på hobbyplan, dengang hvor jeg lavede for sjov en hjemmeside om warhammer...


Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af Shadowhunter d. 08-03-2012 16:22:53.


Illuminati
 
Elitebruger
Tilføjet:
08-03-2012 17:36:51
Svar/Indlæg:
10398/435
Antager du ikke selv skal hoste.

Den simple ville være noget alla "SHOP3" herfra:
http://www.i123.dk/onlineshop....
Plus en aftale med NETS:
http://www.nets.eu/dk-da/Produ...

(Læs tingene grundigt før du går i gang. Og se på osCommerce systemet om det er noget).




martinta
 
Senior Skribent
Tilføjet:
08-03-2012 19:23:15
Svar/Indlæg:
2826/100
#0

Min anbefaling vil være følgende:

start med at lære om HTML, det er den "kode" hvis vi skal kalde den det som bestemmer hvilke ting der skal være på siden (du vil få forståelsen når du har leget med det)

HTML: http://www.w3schools.com/html/...

Så snart du begynder at have styr på det, er det en god idé at lære omkring CSS, CSS er det som du bruger til at "formgive" og flytte rundt på de ting du har på siden, dvs runde hjørner, størrelser mm, kort sagt er der næsten ubegrænsede muligheder, hvis/når du leger med CSS'en så husk at tjekke dine sider i de forskellige browsere da de viser siderne forskelligt.

Igen kan du finde lidt starthjælp her:
http://www.w3schools.com/css/

De 2 links er ikke direkte tutorials, tutorials findes der rigeligt at på nettet, men derimod nærmere "stikord" til kommandoer du kan sidde at lege med, desuden vil jeg foreslå at du laver CSS på den side som du har lavet i HTML for at få føling med det.

Alt det ovenstående gælder også for et eventuelt CMS system som e-commerce(php), Joomla(php) eller umbraco (asp.net).

Når du er ved at have lidt følelse med Css og html kan du så begynde at programmere eller ændre din side, enten fra bunden eller ved at bruge en af de mange CMS systemer som findes og lave den om så den passer til det du skal bruge den til.

pt. er de fleste sider incl hwt.dk bygget i php, men kan personligt anbefale asp.net da du her selv kan vælge om du vil programmere siden i vb.net, c# mm. de sprog kan du desuden også bruge senere hvis du vil lege med programmering til din pc 🙂

Held og lykke med projektet 🙂