Kopiere hele C: hvordan?

Software d.  05. februar. 2012, skrevet af Escycos
Vist: 1730 gange.

Escycos
 
Superbruger
Tilføjet:
05-02-2012 10:26:43
Svar/Indlæg:
420/77
Hej gode folkens,

Jeg står og skal ha kopieret min OS SSD på 60GB over på en anden SSD på 120GB, hvordan gør jeg det?

Er der nogen der har noget erfaring med det? Og kan anbefale nogle programmer de HAR prøvet?

Jeg har selv lige prøvet med DriveImage XML, og fik da lavet backup af C:, Men da jeg så ville genoprette det til min anden SSD som er partioneret og tom, så fik jeg bare fejl meddelse om at den ikke kunne lock/låse sig fast på den... Det samme skete under Drive-to-Drive copy.

Så skal ha prøvet noget andet.

Hvad siger i?
Morten-[TB]-
 
Elitebruger
Tilføjet:
05-02-2012 10:29:34
Svar/Indlæg:
4310/364
Jeg forstår ikke helt dit problem her? Er det fordi du gerne vil have nyt os på din nye disk? I så tilfælde så installerer du da bare windows 7 på den nye disk, hvorefter du flytter de filer du gerne vil gemme, over på den. Sværre er det godt nok ikk. Er der eventuelt jeg misforstår/overser?


Escycos
 
Superbruger
Tilføjet:
05-02-2012 10:37:42
Svar/Indlæg:
420/77
#1

Jeg vil jo gerne have en direkte kopi af mit OS, så jeg ikke behover at geninstaller win 7 med drivers programmer osv.


lugee
 
Elitebruger
Tilføjet:
05-02-2012 10:45:59
Svar/Indlæg:
298/33
Jeg bruger Acronis True Image. Så laver man bare et image af hele drevet. Bagefter kan du boote op vha. en DVD eller USB (som kan laves i programmet). Så gendanner du bare disken vha. det oprettede image og vupti.. Tager 10 min at gendanne for mig, husk at have installeret drivers og de vigtigste programmer inden, så slipper man jo for det besvær hver gang :)


Morten-[TB]-
 
Elitebruger
Tilføjet:
05-02-2012 10:46:50
Svar/Indlæg:
4310/364
#2 For at være helt ærlig, så er det IKKE noget jeg vil anbefale. Så er det nemmere du tager en backup, via windows 7 eget backup utility for derfeter at installere windows 7 på den nye disk og så hente indstillinger fra din backup på den gamle disk. Det er stadig dumt efter min mening. Du ville forlængst have været færdig med en re-install samt driver opdatering nu. Tommelfinger reglen ved hardware skift er unægteligt altid re-install af os.


Lohse
 
Elitebruger
Tilføjet:
05-02-2012 11:32:54
Svar/Indlæg:
1178/88
#3 Sorry for OT.

Fungerer programmet lidt ligesom Norton Ghost?


Don
 
Elitebruger
Tilføjet:
05-02-2012 12:12:59
Svar/Indlæg:
644/8
Bare gør som #3 skriver, eller find et andet program du hellere vil bruge.

Og til jer der mener det ikke virker, prøv at besøge IT afdelingen i jeres virksomhed og hør hvordan de gør det :D

Det er altså ikke alle pc'ere der kun tager 20 minutter at konfigurerer efter windows er installeret.


Chrisp
 
Elitebruger
Tilføjet:
05-02-2012 12:13:34
Svar/Indlæg:
617/52
opret en "systemafbildning" med windows7 af din nuværende disk, tag disken ud og sæt den ny i og genopret fra "systemafbildningen"

når systemafbildningen er overført, vil du i diskmanger se den ny disk kun er på størrelse med den gamle (60GB) men den "udvider" du bare til fuld størrelse i diskmangement

Har selv skiftet fra een disk til en anden på den måde, uden problemer. så længe "systemafbildning" ikke er større end den ny disk den skal overføres til er det ikke noget problem er min erfaring...


Ingdam
 
Elitebruger
Tilføjet:
05-02-2012 12:30:00
Svar/Indlæg:
1771/62
Du skal bruge fx Norton ghost som kloner hele disken.


Grymok
 
Superbruger
Tilføjet:
05-02-2012 12:43:10
Svar/Indlæg:
656/40
Ellers brug en DD command i Linux http://en.wikipedia.org/wiki/D... (Unix)
Den laver en TRO kopi af din disk, Bit for Bit.


noaim
 
Elitebruger
Tilføjet:
05-02-2012 13:48:14
Svar/Indlæg:
2155/123
drop det og lav en geninstallering af OS. Du vil formodentlig i mødekomme en masse problemer ved at gøre det på den måde du beder om hjælp til



Morten-[TB]-
 
Elitebruger
Tilføjet:
05-02-2012 13:49:58
Svar/Indlæg:
4310/364
#6 Jeg tror de fleste herinde er udemærket klar over hvordan IT administratorer sætter computere op. Dog er det ikke hvad denne tråd handler om. Den handler om hvordan han flytter sit syresystem og filer fra sin 60Gb SSD til sin 120GB SSD. Og da en formatering altid er en lækker ting, vil det være klart bedre at formatere og installere sine drivers igen, end at bruge timer på at "prøve" og flytte sit OS. Især når man ikke ved meget om det, hvilket må være tilfældet for #0 da han spørger de andre brugere i forummet, hence denne tråd.

Hvorom alting er. Acronis True image kan gøre det du vil #0. Vil dog stadig ikke anbefale det, men det er en smagssag tror jeg ^^


Shutdown
 
Elitebruger
Tilføjet:
05-02-2012 14:00:09
Svar/Indlæg:
8947/160
Det står ikke skrevet nogle steder at 0# har fået nyt HW andet end den større SSD, derfor er der da masser af mening i at "klone" disken, lige nu er den sikkert som han gerne vil have den og så er det da hul i hovedet at lave reinstall. 😉


Miccim
 
Elitebruger
Tilføjet:
05-02-2012 15:03:31
Svar/Indlæg:
3233/128
#4 Nu har du begge gange sagt direkte forkerte råd i tråden så tror du ikke bare du lade andre hjælpe? :no:


Cocio21
 
Moderator
Tilføjet:
05-02-2012 15:32:16
Svar/Indlæg:
4981/47
Skal det være helt korrekt, så er en kloning faktisk den bedste måde at optimere sin OS ifh til optimal placering af den samlede mængde data på SSD´en 😛

Netop fordi man dumper den fuldt opdaterede (+Shrinked, Tweaked i mit tilfælde) OS så vil data ligges på SSD´en mest optimalt, fremfor du skal opdatere data´en, backup update filer fjernes og lign ting og sager, og så udnyttes SSD´en ikke helt så godt ifh til OS filernes placering.

Man kunne også gå så langt at rydde op i placering af pagefil og metadata, men det gør jeg ingengang selv på min SSD 🙂

Dertil har en del folk her på siden flere gange klonet deres OS fra SSD>SSD, SSD>HDD, samt HDD>SSD uden problemer, mig selv indklusiv. Det eneste man realt skal huske er at kører WEI, eller lign så OS genopdager om der er HDD eller SSD i brug eller ej.


Bowler
 
Overclocker
Tilføjet:
05-02-2012 15:51:49
Svar/Indlæg:
132/26
Jeg har brugt EaseUS, det er gratis og meget nemt at bruge.
http://www.easeus.com/disk-cop...
Det er Disk Copy 2.3.1 du kan bruge, og ikke det andet program som også er på siden jeg linker til.

Vh Bowler


Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af Bowler d. 05-02-2012 15:55:25.


Argaen
 
Superbruger
Tilføjet:
05-02-2012 17:41:29
Svar/Indlæg:
99/20
Clonezilla - http://clonezilla.org/

OpenSource, gratis, understøtter både Windows og Linux og er ret nemt at gå til.


Morten-[TB]-
 
Elitebruger
Tilføjet:
05-02-2012 18:57:51
Svar/Indlæg:
4310/364
#13 Hvad med om du tog og fik lidt respekt istedet? Hvilke tråde er det at jeg siger noget direkte forkert i?

Husk lige, at et forum er for fælles diskussion og rådgivning og ikke et konkurrence i flest rigtige. Som du ser i denne tråd er der også delte meninger om hvor en reinstall er nødvendig eller ej. Jeg prøver bare at hjælpe manden. Men at bede mig om at lukke munden på den måde er respektløst. Hvad med om du tog og fik styr på dine ordvalg inden du lukkede munden op igen. Som jeg allerede HAR sagt, er det ikke mig der bestemmer. Jeg siger bare at på denne tid denne tråd har kørt, kunne jeg have formateret en 10-15 computere. Og jeg vil til erhverv tid foretrække en formatering end at kopiere allerede forudsatte indstillinger. Grunden til dette, er risikoen for problemer med den nye hardware. Yderliger er det altid en god med formatering da han på den måde vil få ryddet op i sin muligvis rodede samling af gamle dll og registrerings filer.

EDIT:

Grunden til at jeg spørger ind, er fordi folk tit har en idé om hvordan tingene skal gøres. Ved at spørge ind til dette, og grundlaget for deres forspørgsel, vil vi, som forum, kunne rådgive bedre. 🤡


Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af Morten-[TB]- d. 05-02-2012 18:59:38.


Lohse
 
Elitebruger
Tilføjet:
05-02-2012 20:09:42
Svar/Indlæg:
1178/88
Jeg tilslutter mig #17. Jeg havde også formateret af de samme grunde som #17 selv fremlægger. En formatering har aldrig gjort det skidt :)


heinrich
 
Elitebruger
Tilføjet:
05-02-2012 21:36:42
Svar/Indlæg:
1341/56

#17
men kunne han også have nået at installere alle sine programmer og div. spil?

hvis du har en komplet installation, med alt det software man normalt bruger, og du kun skifter disk, så er der al mulig grund til bare at clone disken.

også er det altså langt fra nødvendigt at lave en reinstall med win 7... har skiftet hele mit system flere gange uden problemer, den første opstart tager bare noegt længere tid imens den ordner drivere og optimere systemet. (uden problemer mener jeg også uden ydelses tab...)

bevares engang var det rigtigt at man altid lavede en reinstall (næsten altid ihvertfald) men tingene ændre sig altså engang imellem 🙂


#0
hvis det var mig ville jeg finde et clonings program, jeg brugte acronis sidst, men de andre foreslag i tråden kan helt sikkert også bruges 🙂


Morten-[TB]-
 
Elitebruger
Tilføjet:
05-02-2012 21:48:49
Svar/Indlæg:
4310/364
#19 Faktisk så ja. Han kan sagtens nå at installere sine spil også. Det er dog ikke helt hvad jeg mener og mine ord er ved at blive drejet en smule. Jeg prøver lige at omformulere.

Når jeg selv skifter system disk, så gemmer jeg mine ting på min nas (Billeder, dokumenter og alt der hvad der hører sig til). Så formaterer jeg maskinen og lægger de før nævnte dokumenter ind igen. Det der er forskellen her, er at jeg har mine spil på et separat drev eller en separat partition.

Igen. Han SKAL ikke gøre som jeg. Jeg kom bare med et forslag med, hvad jeg syntes er ideelt. Vi lukker den bare her. For det her, er en snak om preferencer, af hvad jeg kan se.

#0 Du gør som du vil, det er dit styresystem og dig der bestemmer. En tidligere bruger skrev at Acronis True image er godt. Dette kan jeg, om end ikke andet, stå inde for. Har selv brugt det, til nøjagtigt det samme som dig.


#21
7913
 
Elitebruger
Tilføjet:
05-02-2012 22:00:36
Svar/Indlæg:
1124/68
Jeg har brugt Acronis True Image rigtig mange gange og det har altid virket 100% hvis din installation er forholdsvis frisk er der ingen grund til at formatere ;)


Sweet_Dane
 
Superbruger
Tilføjet:
06-02-2012 07:22:53
Svar/Indlæg:
138/1
Bruger altid diskmanagement til at "spejle" disken med, når jeg sætter en server op med nye diske.
Det virker bare ud af boxen, men skal ikke kunne sige om det virker i windows 7, da den jo laver en seperat partition til boot.
Men mon ikke bare det er at spejle den boot først, derefter spejle c:


Cocio21
 
Moderator
Tilføjet:
06-02-2012 08:38:02
Svar/Indlæg:
4981/47
#22

Hvis du snakker om dynamiske diske i windows, så virker det ikke ifh til at klone et OS, det er Windows server software raid.

Også lader vi lige Morten TB være, han har ret til sin mening som alle andre, selvom man ikke er enige med ham 🙂


Sweet_Dane
 
Superbruger
Tilføjet:
06-02-2012 12:06:56
Svar/Indlæg:
138/1
#23
Men har aldrig haft problem med at fjerne spejling fra den nye disk, og så bare køre videre på den.