12V til USB

Hyggehjørnet d.  25. januar. 2012, skrevet af rodder
Vist: 2186 gange.

rodder
 
Superbruger
Tilføjet:
25-01-2012 10:40:47
Svar/Indlæg:
155/34
Hej Folkens,

er igang med at bygge et anlæg til sommerens Roskilde Festival og så tænkte jeg at der måske er nogle herinde der kunne hjælpe med en lille ting :).

Har købt mig en 12 volt til USB konverter til en cigarettænder i en bil. Den skal sættes direkte på et bilbatteri, men er i tvivl om hvad der er plus og minus på den, og kan ikke lige finde svaret nogen steder.




Det er mit umiddelbare gæt, men håber der er nogen der lige kender svaret :).

Alle fifs omkring emnet modtages også meget gerne.

Mvh Rodder
jønner
 
Elitebruger
Tilføjet:
25-01-2012 11:49:09
Svar/Indlæg:
1082/13
Mener også at du har ret
hvis der sidder en sikring under metal skruelåget så er det rigtigt (det gør der tit)


E2X
 
Elitebruger
Tilføjet:
25-01-2012 11:58:23
Svar/Indlæg:
4018/217
Spidsen er plus og siderne er stel/minus.

Du kan også købe et hun cigarstik i flere bilbutikker så fu slipper for at åbne din 12->5v omformer og have div ledninger tilsluttet som kan falde af.


Hvordan har du valgt at sætte dit anlæg op og hvike forstærkere og højtalere bruger du?


rodder
 
Superbruger
Tilføjet:
25-01-2012 12:36:52
Svar/Indlæg:
155/34
#1 Ahh, selvfølgelig ja. Der sidder en sikring derinde :) Takker for svaret.

#2 Super takker :). Regner/håber på at jeg bare kan lodde ledninger på omformeren uden at skille den ad. Men du ved noget jeg ikke ved lyder det til? :)

Jeg har valgt at følge "Saturnus"'s Boominator design. Sådan da. Vi har modificeret designet lidt så der kan komme hjul på og bruger andet batteri.

Kan læse om hans design her:
http://www.diyaudio.com/forums...

Den indeholder:
4 HP10W højtalere som sidder 2 og 2 med ryggen mod hinanden. 4 ZO HP800 Piezo Tweetere. En Amp6 Basic forstærker fra 41HZ. En PSP som afspiller og lidt lys og lir :).

Kan da lige smide nogle billeder op efter weekenden hvis det har interesse?


unnamet
 
Passiv Hwt crew
Tilføjet:
25-01-2012 13:35:38
Svar/Indlæg:
5258/240
Du må meget gerne smide billeder op. 🙂


Hakan1986
 
Overclocker
Tilføjet:
25-01-2012 13:43:20
Svar/Indlæg:
424/11
Ja
godt med billeder


rodder
 
Superbruger
Tilføjet:
25-01-2012 15:10:49
Svar/Indlæg:
155/34
Cool, jamen støver da lige kameraet frem og tager nogle billeder i weekenden så :)


Hakan1986
 
Overclocker
Tilføjet:
25-01-2012 16:20:03
Svar/Indlæg:
424/11
#6
Cool. Det kan være jeg også prøver noget lignende, hvis dit fungerer godt 🙂


E2X
 
Elitebruger
Tilføjet:
26-01-2012 12:51:46
Svar/Indlæg:
4018/217
#3 Jeg har selv prøvet at lodde kabler til sådan en omformer uden held. Enten vil noget af den smelte pga varmen forplanter sig i metalet eller så er metalet af en legering hvor loddeten ikke vil sidde fast.

Derfor er sådan et stik meget bedre at bruge http://www.midtkom.dk/shop/dc-...
Man kan have flere af dem siddende så man kan sætte flere forskellige ting i osv.

Ellers hvis du er en haj til lodde så kan du bruge sådan et kredsløb og så montere et hun usb stik som du kan sætte dit opladerstik til din telefon i eller bare købe et nyt stik og klippe det over og lodde ledningerne direkte til modulet.
http://dx.com/vmp3203-5v-high-...
Modulet kan trække op til 3A på 5v siden og kan forsynes med 5 til 24V.

Endnu en sej ting at have i jeres setup vil være et modul der kan sende jeres musik ud via radio signaler så lejeren ved siden af kan høre det samme musik som jer eller så i kan få folk med mobilanlæg osv til at joine jeres lejerfest og høre jeres musik.
http://dx.com/vmr6512-hi-fi-fm...
Dette modul kan både lave et analogt og et digital input om til et radio signal og skal bare have strøm og tilsluttes en antenne som kan være en ledning som ligger langs indersiden af jeres musikboks. Modulet bruger næsten igen strøm i sig selv og rækker 10-15 meter hvilket er nok til at dække jeres camp samt nabo campen.

Det design i vil følge ser rigtig fint ud, men jeg tror der er brug for flere solceller end dem der er monteret på det design i går efter. Hvor stort er det batteri i vil bruge til at forsyne jeres anlæg?


PS jeg kommer nok også på roskilde iår og er igang med de vilde planer til et camp anlæg.


Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af E2X d. 26-01-2012 12:56:49.


rodder
 
Superbruger
Tilføjet:
26-01-2012 13:18:50
Svar/Indlæg:
155/34
#8 Ja det er måske ikke helt lige til. Fandt også ud af, i går, at "minus siderne" skal trykkes ind før der er kontakt. Må lige høre nogle mekaniker folk om ikke de har et par hunstik liggende de vil af med. Projektet er løbet lidt tør for penge :).

Den der FM transmitter virker som en super fed idé, det kunne man sagtens overveje. tak for den! :)

Mh. til strøm har vi en 30W solcelle fra sidste år vi bruger. Vi bruger også et 110Amp "deep cycle" batteri, tror jeg det hedder. Dem der er beregnet til at give en jævn mængde strøm konstant.
Vi tager også 1-2 ekstra bilbatterier med hvis nu vi skulle løbe tør for strøm. Men planen er at det gerne skulle holde alle dagene :) Forstærkeren bruger kun 2,5 amp ca. på max volume.

Projektet er stadig kun i sin spæde begyndelse, der er meget der skal testes og laves endnu. Men efter weekenden regner jeg med at lave en tråd for interesserede, så de kan følge lidt med :).

Hvad er planen med jeres anlæg ? Vil meget gerne høre mere. Måske man kunne låne lidt fifs og sådan 😳

Og tak for din input. Greatly appreciated!


Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af rodder d. 26-01-2012 13:19:49.


#10
E2X
 
Elitebruger
Tilføjet:
27-01-2012 00:10:58
Svar/Indlæg:
4018/217
Tror du har rigeligt strøm så. Et 110Ah batteri alene giver jo 44 timers musik eller 6 timer og 15 minutters spille tid i 7 dage. Jeres solcelle vil på en god dag mindst kunne lave 15Ah eller yderligere 6 timers spilletid ved 2,5A per dag. Jeg har endda kun regnet med at solcellen laver 15W i 12 timer hvor der om sommeren på en solskinsdag er 15 timers sol.

Der er dog en ting som man skal være på vagt over for og som kan dræne et batteri meget hurtigt og det er standby strøm. Derfor er det en god ide at montere en afbryder kontakt der tager strømmen fra alt bort set fra solcellen.

Sidste år lavede nogle af mine venner en vogn som jeg hjalp lidt med til med en sub, og nogle mellemtone/diskanter, mixerpult, netbook til at styre mixerpulten, 2x LED 30W RGB lyslister og en 100W solcelle. Selve anlægget målte vi til at bruge ca 150W på 12v siden når det spillede uden computer. Det spillede hele ugen pga strømmen fra solcellen.
Vognen var vist udstyret med 4x80AH bådbatterier der også kunne tåle en lav spænding.

Dette setup var lidt for tungt og alt for stort, så der er planer om at lave et andet setop denne gang. Vi har dog ikke helt besluttet os inu.


Saturnus
 
Bruger
Tilføjet:
31-01-2012 21:58:39
Svar/Indlæg:
8/0
Hej

Fedt at du vil bruge mit design. Det har mange andre gjort med succes.

Angående strømforbrug; jeg ved ikke lige hvor du har at Boominatoren bruger 2.5A. Det gør den langt fra, det er kun ved rene sinustoner ved overdrevet klipning den vil bruge så meget. Ved musik der bare nogenlunde overholder reglerne omkring komprimering bruger den omkring 4W ved max volumen i alt, altså ca. 350 milliampere. Og det er vel at mærke så højt at du skal råbe meget højt for at tale med andre i nærheden.

Solcellerne der er brugt på originalen ser måske ret klejne ud men det er gallium-arsenid til mikro- og spionsatelliter. De må overhovedet ikke sælges mere forresten fordi de er klassificeret som essentiel militær teknologi efter the Patriot Act.

Men mindre kan også gøre det. En 10W tyndfilmscelle eller 15W poly/mono-krystalinskcelle er rigeligt til at holde et par 12V 7Ah SLA'er gående en hel festival og langt mere til.

Check for eksempel www.facebook.com/theboominator for at se hvad andre har bygget


rodder
 
Superbruger
Tilføjet:
01-02-2012 15:02:14
Svar/Indlæg:
155/34
Hey Saturnus.

Fedt at se dig herinde :D. Du har før hjulpet mig med min amp6 og har fulgt en del med i din tråd på DIY Audio. Må have fået helt forkert fat i hvor meget strøm den brugte :/. Toede de 350 Miliamps var idle forbrug. Men det er jo kun positivt.

På grund af den tomme pengetank, genbruger vi en 30W solcelle fra sidste år, og et stort forbrugsbatteri på 110 amp (nok lidt mindre, er blevet brugt et par år nu). Så der sker et par ændringer i forhold til dit design, forhåbentlig uden de store forringelser :).

Smider de foreløbige billeder op senere i dag, glemte det helt i weekenden.


rodder
 
Superbruger
Tilføjet:
02-02-2012 00:41:10
Svar/Indlæg:
155/34
Hey, så er der billeder oppe af anlægget :).

http://hwt.dk/Forum/319530/Ros...

Ikke så velskrevet, men retter det til en gang i morgen.