Muligt mediacenter

Media Center d.  20. januar. 2012, skrevet af Lohse
Vist: 994 gange.

Lohse
 
Elitebruger
Tilføjet:
20-01-2012 08:40:32
Svar/Indlæg:
1178/88
Jeg overvejer at skifte vores DviCo Tvix ud med et mediacenter. Tvixen er begyndt at brokke sig lidt en gang imellem.

Umiddelbart aner jeg bare intet om mediacenter, men har læst lidt tråde, hvor det anbefales at bruge Intel Atom.

Nuvel nogle spørgsmål.

- Jeg ligger inde med en Intel i7 920, er det overkill? Den ligger bare og ikke bliver brugt.
- Findes der mulige HTPC kabinetter til mere end 1 harddisk.
- Hvilken hardware skal den yderligere bestå af, og hvor kraftig et grafikkort? Det skal kunne levere gennem HDMI til min HarmonKardon AVR.

Yderligere overvejer jeg en nas, hvor den ligeledes kunne streame video igennem.
Swayde
 
Elitebruger
Tilføjet:
20-01-2012 09:38:22
Svar/Indlæg:
2246/14
jeg vil som minimum anbefale en af de nye celeron cpu'er. en celeron g530 yder 2 gange så meget som en atom, og koster ca det samme, ellers kan du sagtens bruge din 920'er.
Som jeg ser det er tiden løbet fra atom, når man kan købe en celeron der yder bedre og bruger mindre strøm(celeron + mb koster ca det samme som et atom+MB)...
hvis du vælger en ny SB processor har de et fint integreret grafikkort, ellers er et 6450 rigeligt.
hvor stort kabinet vil du have ? der er vidst ret mange derude hvor der er plads til mere end en harddisk.
HW du skal bruge (cpu), motherboard, ram, strømforsyning, (gfx) , kabinet, harddisk

har du overvejet en WDTV ?


Verdenshersker
 
Passiv Hwt crew
Tilføjet:
20-01-2012 09:39:27
Svar/Indlæg:
3636/386
Det er en hel del mere end overkill med den i7 920...
Saadan en sag kunne jeg godt bruge, men det er en anden sag 🙂

AMD har lavet en Fusion APU med det hele.
Her kan du kigge paa AMD e350 (mener der er kommet eller taet paa kommer en e450), som er en lille dual core, der nemt skulle kunne klare FULL HD.
Der er ogsaa indbygget GPU. Disse faaes med en passiv koeleloesning i mITX stoerrelsen, saa det ikke bliver saa stort.

Er det ikke nok, kan du jo kigge efter AMD FM1 socket, som fx A4-3300 (2.5 Ghz dual core) og helt op til A8-3870K, en 3 Ghz Quad Core med indbygget HD6550D gfx.
Der er flere udgaver imellem der. Faaes i stoerre motherboard dimensioner, hvis du ikke skal have et lille mediecenter.

Nu er jeg ikke AMD fanboy, saa derfor skal du da ogsaa have nogle Intel foreslag.
Her vil jeg mene at i3 Sandy Bridge er vejen frem - evt. en i3 2100T, som er lavere clock, men ogsaa lavere stroemforbrug. Der er indbygget HD grafik, som skulle vaere rigeligt til mediecenter.


Angaaende kabinet er det jo smag og behag. Hvor stort maa det vaere? Skal det vaere et almindeligt eller skal du vaere desktop (hvor det ligger ned) eller maaske en Cube form ala Shuttle?
Og hvad er prislejet? Der er vist mange gode loesninger. Koeber du en Nas, saa er det jo ikke noedvendigt med harddisk pladsen, hvortil jeg ville foreslaa en mindre SSD som eneste intern disk i systemet.

Haaber det gav lidt mening og lidt stof til eftertanke. Du kan evt. skrive til jmose herfra - han er vist med tiden blevet min Mediecenter kilde, naar jeg selv har spoergsmaal og han er altid flink til at hjaelpe (btw, kan vi ikke faa en funktion, hvor vi kan linke til andre brugere her paa HWT? - lidt alle facebook med et @navn, saa kan man nemmere referere )



Funcky
 
Elitebruger
Tilføjet:
20-01-2012 09:56:58
Svar/Indlæg:
645/33
jeg læser på bla. recorders, at sådan en 2100T skulle være sagen. (recorders er en del mere aktiv på htpc end herinde, desværre)

ellers se min profil for min HTPC. den er godtnok 2 år gammel, men den køre stadig alt perfekt pga. HW acc.



rehan09
 
Elitebruger
Tilføjet:
20-01-2012 11:40:12
Svar/Indlæg:
1029/82
Jeg er selv gået fra en e350 til en 2120T og der er en verden til forskel. Grafikkortet skal ikke være særlig kraftigt, det er den rå CPU kraft, som bruges ved 1080p film.

i3'eren har også HT + QuickSync, så den kan sagtens klare mediecenter rollen.

Den er dog ikke særlig god til spil, en e35 APU kan spille MW3, utroligt nok 🙂


Don
 
Elitebruger
Tilføjet:
20-01-2012 13:54:24
Svar/Indlæg:
644/8
Vi har næsten lige haft en snak herinde omkring T modeller vs ikke T modeller http://hwt.dk/Forum/318983/i3-...

Hvis du har alt hardware for at få den i i7 op og køre, så start med det.

Af kabinetter med plads til mange diske er det her værd at kigge på
http://www.antec.com/Believe_i...
Jeghar selv haft et, er dog gået over til et silverstonetek g05, da jeg ikke havde lyst til at have mediadiske i mit mediacenter, pga støj og varme.


Funcky
 
Elitebruger
Tilføjet:
20-01-2012 14:38:42
Svar/Indlæg:
645/33
#4 du tager fejl. HW acceleration kan jo benyttes. det benytter jeg bl.a. så det mit gfx (ati 4200) som dekoder og CPU ligger så og slumrer i baggrunden.

@0 - jeg synes at silverstone laver nogle virkelig lækre HTPC kabinetter. Jeg har den her: http://www.silverstonetek.com/...
der er fint plads til flere hhd's og er bl.a. valgt så den matcher reciever som står ved siden af.

du kan selv finde flere her: http://www.silverstonetek.com/...
_______________________________
Hvad påtænker du af software?
Jeg har brugt MEGET lang tid på htpc da jeg gik hjemme i ½ år, så har været hele møllen igennem med div. software, og jeg er endt med MCE7 (32bit) + sharks 007 codec pack (ikke lige som alle andre, han samler blot tingene i en overskuelig pakke hvor man kan lave indstillingerne igennem) + Media Browser (se en inspirations video her: http://www.youtube.com/watch?v... )



Lohse
 
Elitebruger
Tilføjet:
20-01-2012 18:09:19
Svar/Indlæg:
1178/88
Super lækkert, jeg vil kigge på det hele.

Rigtig mange tak for de gode og hurtige svar.

Softwaren har jeg ikke videre overvejet, men tænker da noget Windows Mediacenter mener jeg det hedder 😳

Kabinet skal jeg i hvert fald have kigget en del på. Det skal jo helst matche resten af stuen uden at kæresten bliver hysterisk 🤣
Det dilemma kender vi jo alle til 😀



mathiasm87
 
Elitebruger
Tilføjet:
03-02-2012 02:43:20
Svar/Indlæg:
626/77
#0 ved ikke om denne tråd er helt død 🙂

Mit HTPC består af følgende dele:

Intel core i5 2500T -passivt kølet
Asus P8H67-I
Corsair dominator DDR3 2000mhz 2GB
AMD HD6450
Kabinet: Silverstone Milo SST-ML03B HTPC Sort ( der er plads til hvertfald 2-3 HDD i.)
Coolermaster 750watt PSU
Corsair P60 SSD 60GB x 2 stk.
Windows 7 Ultimate 32bit
Dette system køre alt hvad jeg kaster efter det.

Alle mine film ligger i XBMC og bliver kørt i fuld HD rå blu Ray 24p. Også 3D hvis jeg følger for det. Bruger Power DVD 11 til at afspille filmene med. Systemet er stortset lydløst.
Jeg har gjort det at jeg køre alle mine film fra en NAS, så jeg slipper for larmende HDD i mit media center.

Din 920 cpu vil være fin at bruge i sådan et system. Håber det kunne hjælpe lidt.


Svaret blev redigeret 2 gange, sidst af mathiasm87 d. 03-02-2012 02:45:08.


rehan09
 
Elitebruger
Tilføjet:
03-02-2012 09:12:58
Svar/Indlæg:
1029/82
#6 Ja hvis det er et kraftigere GFX kort. Du sætter jo formentlig ikke et ATI 4200 sammen med en APU eller low end miniITX løsning?

De løsninger jeg har prøvet (ION 1/2 og Zacate) halter alle i CPU delen.