Hvilken media server/center/halløj?

Media Center d.  09. januar. 2012, skrevet af maxDoze
Vist: 2130 gange.

maxDoze
 
Overclocker
Tilføjet:
09-01-2012 22:28:17
Svar/Indlæg:
6/1
Hej folkens!

Jeg vil lige starte med at sige, at jeg ikke rigtig kender noget til emnet. Jeg håber derfor at i kan hjælpe mig!

Jeg er på udkig efter en løsning, hvormed jeg kan tilgå alle mine film og alt mit musik på mit tv i stuen.

Kan i hjælpe mig på vej til hvad man skal investere i? Hvordan kunne en sådan opsætning se ud? Hvad er det smarteste? Jeg regner med et prisloft på omkring 3k - hvis mindre kan gøre det er det jo dejligt!

Jeg har kigget lidt på http://home-media-servers-revi... som nævner HP mediasmart server, Iomega ScreenPlay Director HD og Apple TV som nogle af de bedste løsninger. Er i enige i dette?

Nogle af de ting som jeg godt kunne tænke mig:
- Høj kvalitet i afspilning af film. Helst 1080P.
- Det skal være muligt (nemt) at sætte undertekster på (srt filer eller andet)
Der er sikkert også andre ting som jeg ikke lige har tænkt på. Måske i har nogle erfaringer i vil dele her?

Mange tak for jeres tid!
Sønne
 
Elitebruger
Tilføjet:
10-01-2012 07:10:13
Svar/Indlæg:
2263/135
NAS og en Boxee, ville jeg anbefale. Apple TV kører ikke 1080 uden du laver lidt ninja tricks, og det gør det stadigvæk ikke bagefter, den skalere det bare op mener jeg. Men høre musik på dit TV?


maxDoze
 
Overclocker
Tilføjet:
10-01-2012 09:22:16
Svar/Indlæg:
6/1
Tak for dit svar!

Hvilken NAS kunne være interessant? De skal måske bygges selv?

"Apple TV kører ikke 1080 uden du laver lidt ninja tricks, og det gør det stadigvæk ikke bagefter, den skalere det bare op mener jeg."

Af samme grund er jeg lidt skeptisk angående Apple TV 2.

"Men høre musik på dit TV?"

Jeg vil så sætte mit anlæg til mit tv og høre musik der.

Er der flere anbefalinger derude? 🙂


Svaret blev redigeret 2 gange, sidst af maxDoze d. 10-01-2012 09:23:02.


Swayde
 
Elitebruger
Tilføjet:
10-01-2012 09:33:03
Svar/Indlæg:
2246/14
en wdtv... vi har haft den diskussion et par gange, her er lidt mere info om den:
http://hwt.dk/Forum/318730/wd-...

billig, nem at bruge, holder godt, kan flashes til en fancy rom, billig i strøm,1080p.
kan dog ikke kæmpe (50gb) blue-ray iso'er (jeg har ikke prøvet - men det påstår folk)


maxDoze
 
Overclocker
Tilføjet:
10-01-2012 09:58:32
Svar/Indlæg:
6/1
Så et WD TV og så enten en harddisk i computeren, eller en server?

Angående en sådan server, kan det betale sig at lave en selv? Og i så fald hvad skulle den indeholde?


Sønne
 
Elitebruger
Tilføjet:
10-01-2012 11:21:07
Svar/Indlæg:
2263/135
Ikke efter min mening kan det betale sig at lave en selv. En Boxee æder alt hvad du smider efter den og skal ikke pakkes ud eller omkonverteres til et andet format.

Den tager selv M2TS filer fra 50 GB BD. Jeg har aldrig haft problemer med mine.

Jamen jeg vil starte med at spørge hvad dit budget er?
Derefter kan vi tage den hvad du skal vælge af NAS.


Sønne
 
Elitebruger
Tilføjet:
10-01-2012 11:41:59
Svar/Indlæg:
2263/135
Boxee Box
http://www.hifipriser.dk/Produ...

NAS
http://www.edbpriser.dk/Produc...

Og så en disk eller 2, ved godt det er over dit budget, men du vil ikke fortryde det. Og du sætter bare diskene i og smider firmware på og du er kørende.


maxDoze
 
Overclocker
Tilføjet:
10-01-2012 12:28:54
Svar/Indlæg:
6/1
Uh det ser jo super lækkert ud :) Men puha det er mange penge. Skal også ha investeret i en bedre router der kan kører gigabit. Har i nogle præferencer her?

Jeg kunne jo også starte med Boxee Box'en og så købe en NAS senere. Jeg kan vel bare koble Boxee Box'en til computeren?

Kæresten er ikke glad :P


Sønne
 
Elitebruger
Tilføjet:
10-01-2012 13:39:19
Svar/Indlæg:
2263/135
Du kan installere Boxee programmet på din computer når du skal se film, men det med at have en computer stående tændt for at se en film, syntes jeg ikke er en god ide.

Boxee Box fungere som en WD TV, bare bedre. Altså en box som fordeler signalet videre til fjernsyn og lyd til anlæg.

Men hvis det var mig, så ville jeg kigge efter en brugt af begge dele eller vente hvis pengene var små.

Der er en der sælger en NAS med 2 x 2 TB diske med i for 2500, han kunne du måske presse lidt.
http://www.dba.dk/synology-ds2...

Så har du da noget af det. Men det styrer du selv.

Router efter min mening er: D-Link 655.



Heylel
 
Elitebruger
Tilføjet:
10-01-2012 14:03:52
Svar/Indlæg:
257/24
Hmm... det er nok en af de dyrere NAS der foreslåes. Inden jeg kommer med modforslag vil jeg lige høre Sønne hvorfor der foreslåes denne?


#10
BRS
 
Superbruger
Tilføjet:
10-01-2012 14:08:24
Svar/Indlæg:
273/9
Boxee er fint at starte med, men når du først har brugt det lidt tid og får øjnene op for XBMC, så er det vejen man går.

Jeg valgte ikke at bruge en nas, idet jeg synes de er for låste i udvidelsesmuligheder. Istedet har jeg bygget mig en server op som bruger ca 30 watt, og så et mediecenter i stuen. Jeg har så valgt at lave et lille script så serveren starter og slukker når mediecenteret bliver tændt og slukket. Jeg kunne bestemt ikke se nogen grund til at den kører 24/7.

Du kan eventuelt kontakte mig, idet jeg lige har opgraderet min filserver til en ny platform og derfor ligger inde med min gamle som har fungeret upåklageligt so far. Hvis altså du er interesseret i brugt udstyr.


maxDoze
 
Overclocker
Tilføjet:
10-01-2012 14:27:46
Svar/Indlæg:
6/1
Tusinde tak for jeres svar!

- jeg må indrømme at når det kommer til elektronik, vil jeg helst investere i nyt :) Men tak for jeres fif/tilbud.

@BRS - vil du ikke dele din opsætning med mig? Jeg er nysgerrig med hvordan det hænger sammen! Såsom server specs og hvilket mediecenter du har.

Tak for jeres tid!


Sønne
 
Elitebruger
Tilføjet:
10-01-2012 14:47:54
Svar/Indlæg:
2263/135

Hmm... det er nok en af de dyrere NAS der foreslåes. Inden jeg kommer med modforslag vil jeg lige høre Sønne hvorfor der foreslåes denne?

Heylel skrev d. 10-01-2012 14:03:52
For jeg syntes ikke man skal gå længere ned end 512 MB ram, hvis man køre nogen af de lidt tungere ting. Og så er det meget rart at have noget RAM til rådighed. Jeg har selv en DS710+ der har 1 GB og kunne ikke forestille mig en mindre.


Heylel
 
Elitebruger
Tilføjet:
10-01-2012 15:44:23
Svar/Indlæg:
257/24

Hmm... det er nok en af de dyrere NAS der foreslåes. Inden jeg kommer med modforslag vil jeg lige høre Sønne hvorfor der foreslåes denne?

Heylel skrev d. 10-01-2012 14:03:52
For jeg syntes ikke man skal gå længere ned end 512 MB ram, hvis man køre nogen af de lidt tungere ting. Og så er det meget rart at have noget RAM til rådighed. Jeg har selv en DS710+ der har 1 GB og kunne ikke forestille mig en mindre.

Sønne skrev d. 10-01-2012 14:47:54


Ok. Jeg tror nu nok at en DS-211j (som den du linker til på DBA) vil kunne håndtere at sende både film og musik til flere lokationer rundt om hos #0, uden at tabe pusten.

Men jeg hæfter mig mest ved at #0 angiver at 3K er prisloftet. Og at tingene skal være nye. Så hvis det grundlæggende behov skal løses, er løsninger med separat NAS og separat medieafspiller for dyre (når harddisk priserne bliver mere normale igen er det lidt mere opnåeligt, men 3K er ikke meget alligevel - slet ikke når man vil have nyt).


er her et par forslag hvor "alt" er med. Også fjernbetjeneing.

Med de priser der er på diske i dag er det i det hele taget en svær nød at knække at komme under 3K.

To bud under 3K

Boxee-baseret Iomega TV (1900,-) med en 2TB HD i (1000,-): 2900,-

D-Link Boxee Box (1400,-) med en 2TB USB disk (1000,-): 2400,-

Så kan man når pengepungen tillader det, flytte mediesamlingen over på en separat NAS. Diskene kan jo fint puttes i den, til den tid.


Heylel
 
Elitebruger
Tilføjet:
10-01-2012 16:15:38
Svar/Indlæg:
257/24

Hmm... det er nok en af de dyrere NAS der foreslåes. Inden jeg kommer med modforslag vil jeg lige høre Sønne hvorfor der foreslåes denne?

Heylel skrev d. 10-01-2012 14:03:52
For jeg syntes ikke man skal gå længere ned end 512 MB ram, hvis man køre nogen af de lidt tungere ting. Og så er det meget rart at have noget RAM til rådighed. Jeg har selv en DS710+ der har 1 GB og kunne ikke forestille mig en mindre.

Sønne skrev d. 10-01-2012 14:47:54


Ok. Jeg tror nu nok at en DS-211j (som den du linker til på DBA) vil kunne håndtere at sende både film og musik til flere lokationer rundt om hos #0, uden at tabe pusten.

Men jeg hæfter mig mest ved at #0 angiver at 3K er prisloftet. Og at tingene skal være nye. Så hvis det grundlæggende behov skal løses, er løsninger med separat NAS og separat medieafspiller for dyre (når harddisk priserne bliver mere normale igen er det lidt mere opnåeligt, men 3K er ikke meget alligevel - slet ikke når man vil have nyt).


er her et par forslag hvor "alt" er med. Også fjernbetjeneing.

Med de priser der er på diske i dag er det i det hele taget en svær nød at knække at komme under 3K.

To bud under 3K

Boxee-baseret Iomega TV (1900,-) med en 2TB HD i (1000,-): 2900,-

D-Link Boxee Box (1400,-) med en 2TB USB disk (1000,-): 2400,-

Så kan man når pengepungen tillader det, flytte mediesamlingen over på en separat NAS. Diskene kan jo fint puttes i den, til den tid.

Heylel skrev d. 10-01-2012 15:44:23


Rettelse til Boxee-baseret Iomega TV.

Den koster 3264,- med en 2TB disk i. Man kan desværre ikke selv proppe en disk i den.


maxDoze
 
Overclocker
Tilføjet:
10-01-2012 18:44:30
Svar/Indlæg:
6/1
Jeg kan rigtig godt lide ideen ved at købe noget af det nu - såsom Mediacenter og harddiske, og så supplere senere med en NAS. På den måde investerer jeg ikke i noget som senere skal skiftes ud for at "passe ind" i mit setup.

Tak for dit svar ;)


Capiz
 
Elitebruger
Tilføjet:
10-01-2012 19:43:16
Svar/Indlæg:
1498/226
Jeg har kig på noget andet type mediecenter, da min nuværende popcorn ikke kan tage mine 50gb rib af mine starwars blueray discs..

Jeg har en billig NETGEAR readynas duo m.1tb disk.
Og så en saml selv mediecenter pc. - en atom eller alm. cpu med en lille disk og et kabinet.
Prisen på det som nyt vil være i underkanten af 3000,-

Jeg har selv NAS'en og det fungerer fint.. jeg har ikke haft et mediecenter som har kunnet snuppe mine store blue ray rips.. så nu bygger jeg mig en selv ! (og den kan man opgradere en smule af hele tiden, hvis der kræves noget vildere)

mvh
Rasmus