Betegnelsen Semi defekt om et produkt.

Hyggehjørnet d.  04. december. 2011, skrevet af Symbol
Vist: 1069 gange.

Symbol

Elitebruger
Tilføjet:
04-12-2011 18:15:47
Svar/Indlæg:
576/62

Jeg har set en stigende tendens til at benytte betegnelsen "semi defekt" om et produkt som "ikke fungerer som det burde/skulle". Det er gerne i salgsannoncer, hvor sælger så forklare hvor lille (semi)defekten er og at det næsten ikke betyder noget og hvis man bare lige er snild på fingrene kan det ordnes eller det ene eller det andet.
Nu er jeg måske lidt naiv og ligeledes hovedsageligt præget af et positivt menneskesyn, men jeg tænker om det virkelig står så dårligt til, at "vi" forsøger at prakke andre brugere og ligesindede hardware entusiaster vores defekte hardware på fordi vi ikke selv gider at have skidtet....for produktet fungeret jo ikke.

Her er et eksempel taget fra køb og salg:
"Jeg ligger inde med en bærbar, som er blevet lidt semi defekt.
Skærmen har en løs forbindelse, så nogle gange skal man lige rykke i skærmen, så kommer billedet igen.
Derudover kører blæseren ret meget, men ellers fungerer den."

Med andre ord, så længe skidtet kan starte op så er den altså ikke defekt.

eller her:
"Sælger min Samsung 2233 rz 120hz skærm, da jeg har haft lidt problemer med den på det sidste.
Nogle dage kører den fuldstændig uden problemer, mens andre dage går den pludselig i sort, og gør dette et par timer frem for så at vende tilbage igen.
Har googlet mig frem til, at det nok er noget med panelet, men ja, hvis der nu sidder nogle derude som kender problemet og kan fixe det, vil jeg give jer en chance for en billig skærm!"

Igen...den virker jo nogen gange og lidt tid ad gangen, så den er kun lidt i stykker. oven i købet giver sælger os alle en chance for at få en billig skærm 🙂

Lige en sidste en:
"Jeg har en ASUS UL30VT 13.3" laptop stående, som er sporadisk defekt pga en mindre væskeskade. Da jeg i første omgang ikke selv var klar over dette, så har den været en tur forbi Expert, som konstaterede at fejlen var pga. fugt/væske.

Maskinen kan køre fint i lange perioder ad gangen, hvorefter den pludselig slukker/går i dvale. Indtil videre har den dog altid kunnet starte fint op igen - men fejlen ligger med stor sandsynlighed på bundkortet el. lign."

Her har sælger altså først selv konstateret at den bærbar er defekt, ellers havde han vel ikke taget den med til reklamation hos expert. Han kan tydeligvis ikke leve med et et defekt produkt og reklamationen gælder jo ikke ved væskeskade så den bærbar sælges....men nu er den kun semi defekt 😀

I min verden er det lidt som at sige at pigen kun er semi gravid, det er jo trods alt heller ikke en tilstand som vare ved evigt :no:

Tråden blev redigeret 1 gang, sidst af Symbol d. 04-12-2011 18:16:56.
tatoo1956

Overclocker
Tilføjet:
04-12-2011 18:37:15
Svar/Indlæg:
1630/101
🤣 Semigravid.. ❤ . Jeg har 5 unger og graviditeten hos kvinderne GIK faktisk over - resultatet kaster man så penge efter resten af livet 😀

berchrker

Overclocker
Tilføjet:
04-12-2011 18:40:41
Svar/Indlæg:
117/16
undskyld nu er jeg nok naiv, men jeg kan ikke se problemet, sælger påpeger at produktet ikke virker perfekt, derfor er prisen forhåbentligvis også sat derefter, med andre ord sælger sælger skidtet for en skilling og køber (hvis snild på fingrene) gør sig en god handel ved at reparer tingen

med det sagt, så er der selvfølgelig nogen der siger at der er tale om en mindre fejl, på trods af der har været ild i computeren:P men den slags findes jo alle steder

Cocio21

Moderator
Tilføjet:
04-12-2011 18:50:14
Svar/Indlæg:
4982/47
Jeg "klassificere" gerne ting som semi defekte, men jeg regner også mig selv for egnet til at fejlsøge på højt plan, og jeg er altid 100% ærlig omkring mit hardware og evt defekter jeg har kunne konstatere med rimlig sikkerhed.

At det så skræmmer en del købere væk, er for mit vedkommende bare surt for dem 😛 Jeg sælger ikke noget som ikke virker ordenligt, så smider jeg det hellere ud efter jeg har "dræbt" det helt.

Et godt eks er Mazdamadsen, som jeg har solgt et P35 bræt der er semi defekt, har var fuldt indforstået med muligheden for evt fejl, udover det jeg havde konstateret (det var så et problem med NB volt når den blev hævet, men ellers ikke andet)

Så vidt jeg ved har han ingen problemer haft, for jeg har bedt ham brokke sig hvis der var noget som jeg altid gør med salg af hardware.

At der er nogen mere tvivlsomme sælgere derude er en ting, men jeg køber også semi defekt hardware selv hvis jeg mener det evt kan laves, eller er pga fejl 40 (det sker altså 😛 ) Selvom jeg godt kan se hvad du mener med problemet, så vil jeg stadig sælge evt semi defekt hardware, til en fordelagtig pris, hvis jeg ikke selv skal bruge det :yes:

Symbol

Elitebruger
Tilføjet:
04-12-2011 19:00:32
Svar/Indlæg:
576/62

nej jeg siger ikke at det på den måde er et problem, men at det er hvordan vi bruger betegnelsen

Eksempel..jeg har en dvdafspiller som kun fungerer hver femte gang og som ikke kan afspille uden 3o min af gangen. Jeg har kvitteringen fra expert og jeg tager så min dvd afspiller med og fortæller at den er defekt og hvad problemet er...den bliver rep eller jeg får en ny.

Nu har jeg så en anden dvd afspiller som opføre sig på nøjagtig samme måde, men jeg har bare ikke kvitteringen på den, så jeg kan ikke få den rep eller byttet til ny.
Men den fungerer jo nogen gange og den kan trods alt afspille 30 min ad gangen så jeg sætter den til salg. Nu er den jo ikke defekt men kun semi defekt og det er garanteret bare noget med en sikring eller lodning eller lidt støv eller hvad ved jeg 😀

I begge tilfælde er produktet defekt, men da jeg ikke kan foretage en reklamation på min nummer 2 dvd afspiller og da jeg er for fornæret til at smide den ud - går min defekte dvd asfpiller fra...defekt til semi defekt (den fungerer jo stadig lidt ) 😉

Cocio21

Moderator
Tilføjet:
04-12-2011 19:02:26
Svar/Indlæg:
4982/47

Man kan også vende den om og sige at vedkommende er godt naiv, hvis man køber noget der er semi defekt uden at der har fulgt en roman af en forklaring med, som også fortæller hvordan man har fundet frem til denne defekt, og hvordan man kan være sikker i sin sag 😀

Symbol

Elitebruger
Tilføjet:
04-12-2011 19:10:36
Svar/Indlæg:
576/62

Men er produktet ikke stadigvæk defekt ?
Det jeg mener er, at der i min verden ikke eksistere semi defekt...for hvis produktet ikke fungerer som det skal, er det defekt og så er det ligemeget om min dvd afspiller kan afspille 2 min ad gangen eller 1 time ad gangen. Den bliver ikke mindre defekt eller er gået mindre i stykker fordi den trods alt kan afspille 1 time fremfor 2 min.

Jeg tror heller ikke der er nogen herinde som har stået med et 3 måneder gammelt bundkort fra komplett som kun booter op 1 ud af 5 gange der siger - jeg sender det ikke til rma for det er jo ikke defekt, kun semi defekt - det booter jo op hver femte gang...det er nok bare en løs forbindelse 🤣

Cocio21

Moderator
Tilføjet:
04-12-2011 19:26:47
Svar/Indlæg:
4982/47

En defekt skal vel konstateres først før man overhovedet kan kalde det for en defekt ifh til et evt salg ?

Altså en defekt dræber jo som sådan ikke altid et produkt, og produktet kan virke ganske fint udover defekten i sig selv.

Du vil altså ikke mene at det mobo jeg solgte Mazda kan kaldes for semi defekt ? 🙂 Jeg vil ihvertfald ikke kalde det defekt, for så vidt jeg ved virker det stadig ganske fint og er i brug.

Det er på ingen måde for at punke nogen, men køber man et stykke hardware eller lign, som semi defekt/defekt og uden en ordenlig forklaring af problemet med varen, så skal prisen godt nok også være ualmindelig lav, for at det er chancen værd 😛

skybear

Elitebruger
Tilføjet:
04-12-2011 19:33:30
Svar/Indlæg:
593/56
Jeg vil så mene at så snart at der er en fejl på et produkt så er det defekt, dermed ikke sagt det er ubrugeligt. ikke noget med semi-defekt enten virker produktet og er uden fejl eller så er det defekt elelr har fejl.
http://www.denstoredanske.dk/S...

Symbol

Elitebruger
Tilføjet:
04-12-2011 19:45:56
Svar/Indlæg:
576/62

Jeg mener vi er enige rigtig langt hen af vejen, men jeg mener også at "semi" bliver brugt til at retfærdiggøre salg af produktet som er defekt.

Når vi bruger en betegnelse som semi defekt, så gradbøjer vi selve "mængden" af defekten og defekten bliver lige pludselig subjektiv. Når den er subjektiv så kan vi ikke diskuterer/debatterer selve defekten på et - lad os kalde det fagligt plan - for den er blevet personlig og et spørgsmål om hvordan jeg ser defekten og hvad den gør ved mig og ikke hvad den betyder og gør for produktet.

Du har solgt Mazdamadsen et defekt bundkort - et bundkort som har en defekt, men defekten er blevet forklaret og beskrevet og køber er tilfreds med det og kan lave med det..alt er super fint.

Jeg mener semi bliver brugt for at pynte på et defekt produkt.

Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af Symbol d. 04-12-2011 19:49:08.

Symbol

Elitebruger
Tilføjet:
04-12-2011 19:47:59
Svar/Indlæg:
576/62

Fuldstændig enig

inside

Elitebruger
Tilføjet:
04-12-2011 20:37:45
Svar/Indlæg:
805/46
Kan godt se problematikken i at folk bruger betegnelsen for at retfærdiggøre defekten, men må så også indrømme, at jeg faktisk selv har brugt betegnelsen "semi-defekt" før 🤣

http://hwt.dk/Marked/313242/Sa...

Jeg tror jeg har den opfattelse at hvis produktet er defekt, så er produktet DØDT. Dvs. er det en laptop så kan den ikke starte overhovedet, er det en mobiltelefon, så sker der INTET når man tænder den eller lader den osv.

Er et produkt semi-defekt så er det en del af produktet eller en specifik funktion som er gået i stykker. F.eks printeren jeg ville give væk printede 100% som da printeren var ny. Derimod var scannerdelen komplet død. Derfor betegnelsen "semi" fordi printerens hovedfunktion virkede, men en bi-funktion var defekt.

Men ellers elsker jeg at købe defekt udstyr, især mobiltelefoner da der tit kan være gode penge at hente på at købe defekte, eller semi-defekte ;D produkter men henblik på videresalg.

Symbol

Elitebruger
Tilføjet:
04-12-2011 21:02:15
Svar/Indlæg:
576/62

Kan sagtens følge den tankegang med at produktet skal være helt dødt for at betegnes som defekt. Men som sagt tror jeg næppe nogen af os havde sagt bekrevet et givent produkt som semi defekt ift en RMA sag 🙂
Som #8 linker til i den store danske, så referer betegnelsen defekt, allerede til en svækkelse, svigt, mangel, fejl, skavank eller brist og brug af semi burde egentlig ikke fremkomme 😉

Jeg har også selv altid syntes et var sjovt at prøve kræfter med udstyr som var opgivet og erklæret defekt...nogle gange er man sq heldig

Shadowhunter

Elitebruger
Tilføjet:
04-12-2011 21:45:23
Svar/Indlæg:
5474/39
semidefekt er bare for gøre andre folk opmærksom på produktet har disse fejl og nogle gange mangler. Det kan være produktet har mistet 2 kerner i cpuen eller 60 gb ssd måske har mistet 2-4 gb stadig virker ellers optimalt. Varen er defekt, så vil varen i min opfattelse være varen ikke længere virker til de formål er belevet fremstillet til. Det vil kort godt sige optageren ikke længere kan optage og dele i ikke kan tages ud bruges til noget andet brugbart formål.

Det kan også være, at semi er et pynte ord. I stil med kvinde er semigravid. Enten er hun gravid, eller er hun ikke gravid. Der er ikke nogen mellem vej endnu. Det er nok lidt samme tilfælde med dette ord. 🙂

Svaret blev redigeret 3 gange, sidst af Shadowhunter d. 04-12-2011 22:06:16.

Don

Elitebruger
Tilføjet:
05-12-2011 09:25:19
Svar/Indlæg:
644/8
Altså, jeg har lige fixet en "semi defekt" bærbar, Skærmen gik ud når man kørte lågetop og ned, men på en bestemt position tændte den.

Et nyt skærmkabel til 7.99$ og tre timers arbejde og den var god som ny.

Nu var det konens laptop, men mener du at hvis ejeren ikke selv kan lave den, så skal den bare smides ud?

Galvatron

Elitebruger
Tilføjet:
05-12-2011 12:16:14
Svar/Indlæg:
650/57
Semi-defekt (delvis-defekt) kan jo også være at 1 USB port på et bundkortet ikke virker, men ellers virker resten.
Jo ganske vist er produktet i sin helhed "defekt", men det kan stadig bruges på trods af manglen.

Shadowhunter

Elitebruger
Tilføjet:
05-12-2011 12:40:48
Svar/Indlæg:
5474/39
produktet er defekt, når varen ikke virker efter hensigt.
Det er en mangel, når varen ikke er levet med usb og det er lovet fra sælgeren.
Det er den loven siger for handelskøb.
det er mangel ved varen skriver der er 6 usb og der kun er 4 usb stik på bundkortet.

Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af Shadowhunter d. 05-12-2011 12:41:34.

Symbol

Elitebruger
Tilføjet:
05-12-2011 12:46:36
Svar/Indlæg:
576/62

Men der står ingen steder beskrevet, at ordet defekt er ensbetydende med at et givent produkt intet kan eller er totalt smadredt eller lign.
Hvis man kigger i den store danske så referer betegnelsen defekt, allerede til en svækkelse, svigt, mangel, fejl, skavank eller brist og brug af semi burde egentlig ikke fremkomme.
Hvis et bundkort har en defekt usb port, så er produktet defekt, fordi det har en mangel eller svækkelse i dette tilfælde en defekt usb port.
Hvis det er semi defekt så har det jo en halv mangel, da ordet semi dækker over eller betegner noget som er halt (som modsat hel)
Derfor kan semi defekt ikke bruges da det så vil være en halv mangel.

Prøver lige en anden vinkel...hvis et bord mangler det ene ben er det så kun semi defekt ? Bordet kan jo stadig stå, det står bare lidt skævt og hvis jeg kan leve med det er det vel fint.
Hvis jeg så køber et nyt bordben eller selv fremstiller et, så har jeg lige lavet et semi defekt bord ?
Bordet var jo ikke helt smadret eller lavet til spåner, så det var altså kun semi defekt.

Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af Symbol d. 05-12-2011 12:48:03.

Galvatron

Elitebruger
Tilføjet:
05-12-2011 13:15:05
Svar/Indlæg:
650/57
#16: Er også det jeg skriver. Er der noget der er defekt, så er produktet pr definition defekt. Men det afskriver ikke at visse andre funktioner godt kan bruges.

#17: En bygningsfejl i øjet er jo også en defekt, men det er stadig brugbart 🙂

Men ellers en bil med en defekt forlygte er jo stadig fint brugbar trods "defekten". Så ja også så kommer det jo at på hvor "kritisk" defekten er, om det er noget der påvirker hele anvendeligheden eller blot en lille del af den.

inside

Elitebruger
Tilføjet:
05-12-2011 13:19:27
Svar/Indlæg:
805/46
Vi kan vel også lige slå ordnet "semi" op i ordbogen for at se hvad de siger til den betegnelse :D

semi-, (lat. 'halv'), latinsk og internationalt første sammensætningsled, der betegner noget som halvt, eller at noget halvvejs besidder en vis egenskab; se hemi-.

Galvatron

Elitebruger
Tilføjet:
05-12-2011 13:22:04
Svar/Indlæg:
650/57
Semi-defekt, delvis-defekt, mangel/mangler.

Et legetøjsbil der mangler dørerne er også "semi-defekt" eller har mangler. Det kan udøve sin primærfunktion, det at rulle/køre, men har mangler.

Pizzadude

Redaktør
Tilføjet:
05-12-2011 14:01:49
Svar/Indlæg:
5363/442
Det er egentlig en ret meningsløs diskussion, om noget er defekt eller semi defekt - men vil lige komme med mit indspark alligevel..

Lad være med at tænke på et produkt som værende defekt eller ej - men snarere om det "har" en defekt (=mangel). I grunden er defekt vel egentlig snarere et navneord end et tillægsord. En ting kan ikke være defekt, men kan godt have en eller flere defekter.. Umiddelbart min tanke i hvert fald :)

Hvis man skulle sælge et "semi-defekt" produkt er det jo lettere at sige "semi-defekt" end at sige "Produkt X med en/flere defekter". Og at sige at produktet er defekt vil i mine øjne også være forkert, da det jo ikke "100% defekt /ødelagt" - hvilket mange nok vil tolke det som, hvis man skriver et produkt er defekt.

Symbol

Elitebruger
Tilføjet:
05-12-2011 14:16:06
Svar/Indlæg:
576/62

debatten eller snakken er ikke meningsløs fordi du synes den er meningsløs.
Det er netop denne subjektivitet der reelt danner grundlag for tråden... Så ingen grund til den negative holdning.

Shadowhunter

Elitebruger
Tilføjet:
05-12-2011 16:18:00
Svar/Indlæg:
5474/39
der er en kæmpe forskel imellem fejl i form af defekt eller vare har en mangel. Hvis man kigger udfra loven omkring forbrugerkøb.
hvis du køber en legetøjsbil uden døre, den skulle leveres med tale om mangel.
defekt er når en bilsforlygte ikke virker, men gjorde fra en start af.

Jeg tror afligevel, at de fleste skide hul i loven.
Så gider jeg bare ikke handle er fyskiske butikker når servicen er bedre online...
#21 ¨
Der igen i denne verden, som vil køber noget ikke virker på nogen måde. Definationen i mine øjne er forkert skrive ikke virker på nogen måder. Folk blander defekt og stået af sammen. Det kan være loven trængere til skrives lidt om.
Da folks opfatttelse af defekt har ændret sig.

Svaret blev redigeret 3 gange, sidst af Shadowhunter d. 05-12-2011 16:25:23.