Hacker eller cracker

Diverse d.  22. november. 2011, skrevet af Ra66it
Vist: 1367 gange.

Ra66it
 
Nørd
Tilføjet:
22-11-2011 21:04:14
Svar/Indlæg:
113/21
Hej alle
Jeg sad i dag i køkkenet på min gang og snakken faldt på, hvorvidt den korrekte betegnelse, for en person, der bryder ind på en persons computer er hacker eller cracker.

Har søgt på nettet og fundet lidt af hvert og vil derfor høre jer, hvad i mener der er det korrekte og hvorfor.

Med hvorfor mener jeg argumenter understøttet af en eller anden form for bevis for, at det er det rigtige, da vi begge sad og snakkede ud fra det vi havde læst/hørt/set, hvilket ikke førte til noget.

På forhånd tak

DMT
gandalf18
 
Ny Skribent
Tilføjet:
22-11-2011 21:10:34
Svar/Indlæg:
5678/460
Hacker

cracker er somregelt en der programere ..f.eks Cracks til spil eller virus eller hvad de nu vil :)



freak_master
 
Redaktør
Tilføjet:
22-11-2011 21:14:18
Svar/Indlæg:
6368/477
#1
En trojansk hest er en virus, men bruges af hackere som bagdør, så jeg tror ikke at man generelt kan sige at en cracker laver virusser.


snowflakefire
 
Superbruger
Tilføjet:
22-11-2011 21:38:06
Svar/Indlæg:
188/14
her er Ciscos betegnelse:

Hacker-
A general term that has historically been used to describe a computer programming expert. More recently, this term is often used in a negative way to describe an individual that attempts to gain unauthorized access to network resources with malicious intent.
Black hat-Another term for individuals who use their knowledge of computer systems to break into systems or networks that they are not authorized to use, usually for personal or financial gain. A cracker is an example of a black hat.

Cracker-
A more accurate term to describe someone who tries to gain unauthorized access to network resources with malicious intent.
Phreaker-An individual who manipulates the phone network to cause it to perform a function that is not allowed. A common goal of phreaking is breaking into the phone network, usually through a payphone, to make free long distance calls.


Omegasteffy
 
Elitebruger
Tilføjet:
22-11-2011 22:00:27
Svar/Indlæg:
67/10
I min lille verden opfatter jeg termerne som:
Hacker: Person der ulovligt tiltvinger sig adgang via. netværk. Typisk ved at udnytte huller i netværkets sikkerhed.
Cracker: Person der laver SW til at bryder sikkerhed (kopi-beskyttelse) i kommercielt SW.

Helt "eksakte" definitioner er det jo ikke. Eksempelvis "hacker" man jo elektronik (e.g. iPod) således det kan få nye funktioner, der ikke var tiltænkt


Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af Omegasteffy d. 22-11-2011 22:00:47.


ICE-Cool
 
Elitebruger
Tilføjet:
22-11-2011 22:18:18
Svar/Indlæg:
3799/43
Sådanne opfatter jeg det.
Cracker er folk som vil udnytte software/funktioner skaffe sig adgang til netværk uden at have onde hensigter men for at bevise/demonstrere at det er muligt.

Hacker er folk som bevidst skaffer sig adgang til systemer for at at udnytte den data/resurse der befinder sig på systemet for at berige sig eller at skade andre. Eller som bruger deres viden til at skade eller stjæle virksomheder og hjemmesider samt hjemme pc'er smartphone osv.


Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af ICE-Cool d. 22-11-2011 22:18:46.


Ra66it
 
Nørd
Tilføjet:
22-11-2011 23:15:50
Svar/Indlæg:
113/21
Tusind tak for de svar :) Det vil jeg gå videre med. Men ærgeligt at jeg delvist tog fejl iflg. cisco.
Men populært set så bruges hacker jo til at betegne crackere og jeg er samfundsfaglig, så jeg går efter flertallet :D

Ej spøg til side. Tusind tak!


E2X
 
Elitebruger
Tilføjet:
23-11-2011 00:04:43
Svar/Indlæg:
4018/217
En Hacker er en person der har meget viden inden for computer og som er med til at skabe nyt eller opretholde det eksisterende. Fx internettet.

En Cracker er en person der bryder ind i et netværk eller en computer for at gøre skade eller stjæle informationer.

Desværre er der mange menneske der er begyndt at kalde en cracker for en hacker pga forkerte informationer fra film og medier.

Fx dem der opfandt internettet og fik det udbredt er hackere og vil nødigt blive sat i samme bås som folk der bryder ind i netværk eller stjæler informationer.


Gripen90
 
Senior Skribent
Tilføjet:
23-11-2011 15:13:34
Svar/Indlæg:
15982/637
Den korrekte og oprindelige forskel er som #3 beskriver.