Styring af TEC køling - Hvilke controller

Køling d.  22. oktober. 2011, skrevet af Fonneren-
Vist: 9282 gange.

Fonneren-
 
Elitebruger
Tilføjet:
22-10-2011 21:29:13
Svar/Indlæg:
2235/138
Hey

Står og overvejer at lege med noget TEC køling, og skal kunne styre dette. Men en alm fan controller kan nok næppe styre sådan nogle, så hvilke alternativer har man hvis man vil kunne styre fx:

4x 400W TEC
- Operates from 0-16 VDC and 0-26 Amps

Vil første og fremmest kunne have en direkte On/Off til dem, vælge at kører helt uden.

Derudover vil jeg gerne kunne have sådan at de bliver styret efter temp, dvs at jeg sætter en temp på 40 Grader, og hvis min temp kommer over dette, bliver der skruet stille op for mine TEC.

Hvis dette bliver for besværligt, så kunne man måske selv bare skrue op for spændingen, og selv holde øje med temp.

- Alt omkring strømforbrug, for meget spild af penge osv dette er bedes holdes uden for denne tråd 🙂 ... Leg med på ideen ...

(De kommer til at kører fra en alm PSU)


Tråden blev redigeret 1 gang, sidst af Fonneren- d. 22-10-2011 21:31:36.
0raxter
 
Elitebruger
Tilføjet:
22-10-2011 21:35:39
Svar/Indlæg:
301/10
Du er ude i relæstyring... Hvis du ønsker variabelhastighed ja så kan det godt blive smådyrt...


Fonneren-
 
Elitebruger
Tilføjet:
22-10-2011 22:00:25
Svar/Indlæg:
2235/138
http://www.arqtik.com/products...

12TCON - Arqtik 12V TEC Controller
ver 3.0 - This version is the newest one which measures dew point and lowers the block temperature to the lowest value possible with no possibility of condensation forming in your CPU Socket.

Det noget i denne stil her vel, bare at jeg har brug for at kunne styre 4x TEC - Er så hvor meget dette vil kræve mon, om man kan finde noget på Ebay, dog ikke haft held.


Die_Happy
 
Elitebruger
Tilføjet:
22-10-2011 22:09:19
Svar/Indlæg:
3385/80
Mit bud vil være en hjemmebygget solid state driver.

Du kan f.eks. bruge en temperaturføler - den vil normalt give en given spænding ved en given temperatur, og derefter stige/falder denne værdi med en faktor der er temperaturafhængig.

Sådan en temperaturføler kan praktisk talt intet trække - men det klares let med noget så simpelt som en BC547.

Vil du gøre det simpelt, så kan du føde det i en komparator, og så have f.eks. 6 forskellige trin der skiftes på. F.eks. 0/20/40/60/80/100 (reelt 5, hvis slukket ikke tælles med).

Dette kan du føre videre til eksempelvis en en 555 timer - med den kan du meget præcist sætte de niveauer du ønsker, da den er superb til duty cycles.

Med den trækker du en power MOSFET (skal måske bruge en gate driver mellem den og 555'eren).


Men det er blot mit bud, hvis det skal gøres i elektronik. Alternativet er en micro controller, f.eks. Arduino.


heinrich
 
Elitebruger
Tilføjet:
22-10-2011 22:09:43
Svar/Indlæg:
1341/56

hvis det var mig, så ville jeg bygge noget pwm styring.. med nogle seriøse fets.. men det ville nok blive små dyrt..

og finde en færdig controller der kan styre 4x400W, vil blive meget dyrt.

og hvilken psu har du tænkt dig at bruge? husk at den skal kunne levere et stykke over de 1600W som du har i tec's...


og lige for god ordens slyld, så har du styr på at du skal have den lede køling på deres varme side, for at komme til at virke fornuftigt?

kan du evt fortælle noget mere om dit projekt?, dit budget?, hele dit kølings setup (begge loops)?

har selv rodet en del med det tidligere, og har længe leget med ideen om sådan et setup.


Fonneren-
 
Elitebruger
Tilføjet:
22-10-2011 22:14:51
Svar/Indlæg:
2235/138
Kan godt se at jeg skal læse lidt mere på mit elektronik styring, det blive næppe noget jeg selv kan strikke sammen 🙂 ....

Overvejer et projekt i denne stil:

http://www.overclock.net/pelti...




Han styring er lavet på denne måde, ved ikke om det giver lidt mere hjælp til de kloge hoveder på dette punkt, han bruger nemlig lige præcis PWM Styring:

http://www.overclock.net/pelti...

1. 2 oz copper and four 280A mosfets for cool operation and excellent efficiency.
2. Large power line capacitors and local mosfet ceramic capacitors to reduce harmful ringing noise on the 12V line.
3. 9A mosfet driver for fast switching of the mosfet and reduces waste heat

At det ikke er jordens mest effektive køling kontra Watt forbruget osv er lige meget, kan bare godt li at jeg jeg har et projekt i tankerne at det bliver undersøgt lidt nærmere 🙂


Svaret blev redigeret 2 gange, sidst af Fonneren- d. 22-10-2011 22:17:17.


Die_Happy
 
Elitebruger
Tilføjet:
23-10-2011 12:07:38
Svar/Indlæg:
3385/80
Skulle ikke være så svært at bygge, vil jeg mene. Men pris og tid.. så havde jeg nok bare købt den du linkede til tidligere.

Jeg har nogle Vishay SUP90N15-18P du kan få billigt - det er nogle rigtig gode N-channel MOSFETs.


Fonneren-
 
Elitebruger
Tilføjet:
23-10-2011 17:32:51
Svar/Indlæg:
2235/138
Hmmm, det virker godt nok til at det bliver controlleren der ofte slår sådan nogle projekter ihjel pga prisen. Utroligt det skal være så dyrt, at styre noget som sådan 4 Tec elementer 😐


inside
 
Elitebruger
Tilføjet:
23-10-2011 17:35:44
Svar/Indlæg:
805/46
#7

Ja det er ærgerligt. I den tråd du linker til viser folk også interesse for at købe hans løsning, så der er garanteret et grundlag for et produkt hvis nogen har evnen til at lave en billig kommerciel løsning.


Fonneren-
 
Elitebruger
Tilføjet:
23-10-2011 17:41:25
Svar/Indlæg:
2235/138
Når man som mig står uden den vilde elektronik viden, virker det bare utroligt at man ikke kan købe noget der kan styre det billigt, nok når man ser på hvad elektronik koster generelt.

Vi snakker 4x 400W Tec, der vel er begrænset til omkring 300W værd pga at de ikke vil kunne kører op på deres Max Volt så længe det bliver kørt på en alm PSU.

Dette skal have et indput, og så ellers justere hvor meget power de skal have efter denne temp. Ved Coolerkit koster en temp måler med Display 65 kr, et 400W Tec koster intet på Ebay osv.

Så er det "bare" styringen der tæver det hele ned 😐