Defekt Mobo, HDD eller Ram?

HDD/SSD/RAM d.  01. august. 2011, skrevet af Jegergrim
Vist: 890 gange.

Jegergrim
 
Superbruger
Tilføjet:
01-08-2011 04:16:23
Svar/Indlæg:
23/2
Hej allesammen, ville på forhånd sige tak for ethvert svar :)
Der er tale om Asus M4A87TD Evo, WD Black 1TB 64 MB og Corsair Vengeance 2x4GB CL9. Jeg har det problem at PC'en simpelthen er generelt langsom og lagger, boot-up er 2-3x længere end normalt og computeren fryser ofte ved åbning af programmer i 1-2 sekunder.

Hvad jeg har prøvet: Flashning af Bios til nyeste, formateret Windows samt geninstalleret drivers, Memtest i 8 timer over en nat, Prim95 test i 2 timer og fandt ingen fejl i dem. Så var det at jeg begyndte at teste HDD'en hvor det underlige jeg synes sker: ved brug af HdTune Pro får jeg helt vidt forskellige resultater:

Efter cold-boot: [IMG]http://i55.tinypic.com/2cpvztx... eller [IMG]http://i51.tinypic.com/24eauk5...
Efter 1-2 timer: [IMG]http://i51.tinypic.com/azew5k....
Samme test 1-2 timer + åbning af 1 program: [IMG]http://i52.tinypic.com/2yl8adt...

For at udelukke Sata kabel og måske motherboard, har jeg både skiftet Sata-port og sata-kabel og problemet vedblev.

Lyder dette som et motherboard eller HDD problem?

En sidste ting er at selve BIOS-screen på bootup popper frem 2 gange, istedet for den ene gang den normalt gjorde (startede samme tidspunkt med lag), hvilket får mig til at tænke at det kunne være noget med motherboarded at gøre, da selv flash ikke ændrede dette eller at tage batteriet ud i 5mins.

Undskyld for denne lange beskrivelse..
empowerment
 
Superbruger
Tilføjet:
01-08-2011 10:41:21
Svar/Indlæg:
383/36
Kør en smart test på din harddisk, smid harddisken i en anden pc. hvis det er samme resultat, så er det nok din harddisk der er død.


Anonym202158143552
 
Elitebruger
Tilføjet:
01-08-2011 13:44:03
Svar/Indlæg:
3671/66
Bb-koder virker desværre ikke. Bare indsæt URL'en direkte for at vise billede.


Anyway, lyder også som harddisken.
Evt. lav en "chkdsk" inde fra kommandoprompten eller gør som #1 foreslår.


vindum
 
Superbruger
Tilføjet:
01-08-2011 14:04:44
Svar/Indlæg:
365/0
#0
Er det noget noget nyt, eller har det været der fra starten?
Det kan også være noget driver/software der ikke er 100% kompatibelt.
Prøv evt at installere XP, og se om det gør en forskel.
Alternativt, tag alt hardware ud du ikke bruger, samt disable alle kombonenter på bundkortet der ikke skal bruges til startup, i.e lydkort, netkort osv.


Jegergrim
 
Superbruger
Tilføjet:
01-08-2011 16:03:33
Svar/Indlæg:
23/2
#1 Det vil jeg lige gøre
#2 Har kørt "chkdsk" og den fandt ingen problemer :<, billederne virker for mig, men er det kun for mig at de virker?
#3 Det startede ca. 1.5 uge siden, byggede computeren 4 måneder siden uden problemer(det kørte helt optimalt i Win7, og drivers er 100% kompatible), selve Ram og HDD er 3 måneder gammelt (blev købt efter de andre komponenter), der er stadig garanti på alle komponenter, men ville lige sikre mig hvad der skal sendes tilbage.
HDTune og WinDLG (WD teste program) viser at smart test status er "passed".

Problemet opstår KUN når man åbner ethvert som helst program, f.eks. windows boot, HDTune, Firefox eller League of Legends. For at forklare billederne: På Coldboot fejler den HDTune kolossalt, (readings er 90% off), men efter 1-2 timer, hvor graderne stiger fra 21--> 40, kører den HDtune test næste normalt, burst rate er stadig nede, dog hvis man åbner et program iløbet af testen, fejler den igen stort.



Cocio21
 
Moderator
Tilføjet:
01-08-2011 16:15:33
Svar/Indlæg:
4981/47
Har du prøvet med defragmentering ?

Og hvad mener du med at reads er 90% off og at den fejler hvis du starter et program op under test ?


Jegergrim
 
Superbruger
Tilføjet:
01-08-2011 17:04:58
Svar/Indlæg:
23/2
#5 Har prøvet at defragtment, gjorde ingen forskel.
Testede HDD'en da den lige blev købt:


Nu, efter cold boot:


Hvad jeg så ikke helt forstår er at efter 1-2 timer, sker dette:

(Se bort fra 18 MS i dette billede, da AAN er på 128 og ikke 254)

Dette er grunden til jeg undrer mig om det motherboard der ikke funktionerer optimalt længere, eller om det er HDD'en, det skal nævnes at lige meget hvad man åbner, er der delay, og hvis man åbner noget som helst iløbet af testen, ryger read ned til 0.5 mb/s, dog uforstyrret yder den som ny..