Hvilken SSD er bedst som main drive, + er billig og pålidelig ?

HDD/SSD/RAM d.  20. juni. 2011, skrevet af Fearless Angel
Vist: 1400 gange.

Fearless
 
Elitebruger
Tilføjet:
20-06-2011 11:04:16
Svar/Indlæg:
4536/104
Jeg overvejer lidt sådan en her,
http://www.komplett.dk/k/ki.as...

Men er den, den bedste SSD til C: til prisen eller ?..

max budget er omkring 1500-2000kr Aller højest.
DKTrident
 
Erfaren rotte
Tilføjet:
20-06-2011 11:12:49
Svar/Indlæg:
44/3
den du har kigget på er heller ikke et dårligt bud, såfremt du har andre mekaniske drev til brug som lagerplads, de 120GB er nok til OS + diverse Office etc men rækker nok ikke langt når du kaster et par spil, film eller hvad søren det nu måtte være på den... jeg ville dog anbefale dig at vente lidt med lige netop den her model, eftersom producenten fornyligt tilbagekaldte lige netop denne type fra markedet pga. fejl - så når du kan læse at fejlen er løst/forsvundet eller lign. så er det blot at bestille 🙂


Nittenti
 
Elitebruger
Tilføjet:
20-06-2011 11:25:37
Svar/Indlæg:
1495/34
Intel 510 120GB

Jeg har haft 250GB udgaven siden 2. april og har ingen problemer haft.

Alle andre nye SSD (released 2011) har haft problemer med at pc'en fryser, det hakker, BSOD efter firmware opgradering, driver problemer (efter firmware problemer) lav performance...... min Intel 510 250GB er ikke den hurtigste, men jeg har ikke haft et eneste problem med den.

I den her tråd - post #16 er en bench af den

http://hwt.dk/forumthread.aspx...

http://www.komplett.dk/k/ki.as...


Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af Nittenti d. 20-06-2011 11:34:23.


da9els
 
Chefredaktør
Tilføjet:
20-06-2011 12:04:21
Svar/Indlæg:
4437/91
#2 .. Alle andre SSD'er?


Shutdown
 
Elitebruger
Tilføjet:
20-06-2011 12:45:28
Svar/Indlæg:
8947/160
1# Det med at 120gb ikke er nok til spil osv er da noget pjat. Jeg kører win7 pro på min C300 64gb, og jeg har da flere spil og programmer på den, når jeg så ikke spiller dem mere ryger de ud, eller over på mit raid0 drev, og så er der plads til nye spiltitler (har da stadig over 20gb fri). Så imo er 120gb rigeligt hvis man ike sviner med pladsen og ellers rydder op engang imellem. 😉 Hvad med crusials nye serie, den skulle heller ikke have problemer, til gengæld er den vist ikke meget hurtigere end den gamle c300 (min ligger på 385MB/s) på den anden side kan jeg slet ikke forestille mig at noget "mærkes/føles" hurtigere end sådan en c300, spil osv loader bare på et splitsekund, win7 kører super smooth osv osv. Så jeg tror du bliver glad hvad enten du køber c300/400 eller intels nyeste, de er fejlfrie og super hurtige. Hov, her en test af den nye crusial og alle de andre nye ssd, se hvordan den "gamle" C300 deler øretæver ud i mange af de vigtige test, og er helt fremme i resten. http://www.anandtech.com/show/...


HrCookie
 
Superbruger
Tilføjet:
20-06-2011 12:59:53
Svar/Indlæg:
665/92
Jeg har lige snakket med Komplett, og de siger at den forsendelse de modtager af Corsair SSD Force SeriesT 3, 120GB d. 1. Juli, er nye SSD'er med den rettede firmware.

Så der skulle ikke være et problem i at bestille dem, jeg tænker selv på det samme 🙂


DKTrident
 
Erfaren rotte
Tilføjet:
20-06-2011 13:51:32
Svar/Indlæg:
44/3
beklager, men jeg ser først nu at du intet skriver om hvorvidt dit MB kan håndtere SATA3, såfremt det gør er der intet galt med Force3, men hvis dit bundkort ikke kan håndtere hastigheden kan du 1) købe et controllerkort eller 2) spare et par hundrede ved at vælge Force2 serien istedet... og når jeg læser andre indlæg omkring hvorvidt 120GB er nok eller ikke, så er det en religion og det bør man som bekendt ikke diskutere 🙂 - blot vil jeg konstatere at skulle jeg selv ud og spendere, så kunne jeg ligeså godt fremtidssikre så langt som muligt, og der kommer 120GB måske til kort....


Nittenti
 
Elitebruger
Tilføjet:
20-06-2011 16:35:55
Svar/Indlæg:
1495/34
#3

Ja, dem alle sammen undtaget Intel, men ikke alle er ramt - og ingen er endnu kommet med en fornuftig forklaring på hvorfor.

Med alle sammen mener jeg de store - OCZ, Corsair og Crucial! Nogle af fejlene rammer kun 120GB udgaverne

#6

De sata3 controller kort der er til at betale er ikke pengene værd, de er oftest kun en smule hurtigere end et fornuftigt sata2 setup.


Saint
 
Elitebruger
Tilføjet:
20-06-2011 20:34:00
Svar/Indlæg:
1971/31
#7

Tror lige du skal læse op på det der får du spreder frygt på et offentligt forum....

1; kun corsair er blevet ramt og det er selvforskyldt af en af deres egne teknikker har fået lavet et fuck up (shit happens)

2; hvis alle nyere diske havde et problem, så vil din intel 510 også få det, intel har ikke kunne være med i denne omgang og kører med samme controller som du finder andre steder hos andre fabrikater (sandforce)

3; Har hverken hørt noget hos flere reviewsites, andre hyper brugere (24-7 stress typer) oplevet noget med dem jeg har set (alle kører stadig på sit højeste, der må man give den nye sandforce ros)

http://forum.crucial.com/t5/So...

Bare lige som at rode lidt i det; Grunden til du læser om freezes i windows 7 (højst sandsynligt med p67/z68 osv.) skyldes en kommando intel har implenteret i deres nye IRS som crucial osv bare ikke understøtter.... Det vil jeg næsten nærmere kalde et fuck op fra intels side, det virker også mest af alt som om det er helt tilfældigt om driveren fra intel opfatter at man altså ikke sidder med deres disk....


Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af Saint d. 20-06-2011 20:38:49.


Nittenti
 
Elitebruger
Tilføjet:
20-06-2011 20:49:15
Svar/Indlæg:
1495/34
#8

Prøv for sjov skyld og Google "Vertex 3 firmware 2.06" eller brug 2 minutter på deres forum - kun 120GB udgaven er ramt af fejlen der giver BSOD på 2.06 firmware, og er blandt andet årsagen til at købere af 120GB Vertex 3 kan få byttet disken!

Når du så har læst lidt om det, så kigger du lidt mere på OCZ forum og læser lidt om "freeze/stuttering" på Vertex, Agility... og - du kan finde nogenlunde det samme på Crucial forum.

Freeze/Stuttering kan klares med registry fix, men stadig et problem Intel ikke er ramt af!

Så lidt har jeg læst på lektien, og det er bestemt ikke rygter - det står jo alt sammen på leverandørens forum.

PS: Inden du belærer andre, så syntes jeg du skal holde dig til det du ved noget om, for Intel 510 serien benytter Marvell controller og ikke Sandforce - og er præcis årsagen til at Intel 510 serien IKKE bliver ramt!


Svaret blev redigeret 3 gange, sidst af Nittenti d. 20-06-2011 20:54:24.


Saint
 
Elitebruger
Tilføjet:
20-06-2011 21:41:34
Svar/Indlæg:
1971/31
#9

Ja indrømmet, fik lige husket forkert med sandforce/marwell controlleren, my bad, men nej, det er ikke noget med controlleren at gøre, corsair performance 3 (samme controller som intel 510 [Marvell 88SS9174]) har også haft skrevet om problemet.... Så den er lidt udelukket.... Det skyldes intel er nogle små nærige bæster som vil lukke et marked på den ene eller anden måde de kan komme til (samme tanke gang med deres skift af sokler) Kan næsten ikke være en anden fornuftig forklaring på hvorfor deres chipset skal tilbyde noget de kun understøtter med deres egen ssd, hvorfor vi andre får problemer med det.... Det er jo derfor du skal lave det fix i reg, snyd den og sig det er lige meget.... Det er jo faktisk bare et program du sætter til at køre hver gang du starter op som disabler LPM for dig... man kunne også selv bare gøre det....

Vertex 3 er så ufatteligt en lille % del af folk der har købt det som er ramt (endnu mindre end intel med deres x25-m med password lock up som dræbte disken og hvor mange klagede over det? større chance for at opleve DOA) Så det tager jeg bare hatten af for at de tilbyder det til alle (samme som corsair)

Var der nogle andre producenter der kunne lære en helt del af^^

Noget helt andet, hvorfor vælge en langsommere disk når man kan få noget hurtigere langt billigere, 510 koster 700kr mere end en tilsvarende crucial m4 (som er fandens hurtig og ikke degradere sig ligeså hurtigt ved normalt brug)


Saint
 
Elitebruger
Tilføjet:
20-06-2011 21:52:56
Svar/Indlæg:
1971/31
http://www.behardware.com/news...

Prøv eventuelt at læse nederste test, random acces (ellers iops) min gamle x25-m g2 er hurtigere end en intel 510.... Så tror jeg godt jeg ved hvor mine penge var landede...


Nittenti
 
Elitebruger
Tilføjet:
21-06-2011 08:37:49
Svar/Indlæg:
1495/34
#10

Da jeg så de første reviews af Vertex 3 var jeg sikker på at sådan en fætter var jeg nødt til at eje, og jeg ville have 240GB udgaven, men efter at have brugt nogle timer på deres forum - og set deres arrogante, afvisende, manglende eller uvidende svar til folk som skriver om problemer med deres Vertex 3, så besluttede jeg mig for at købe en Intel SSD.

Vertex 3 kom på markedet i USA ca 1,5 måned før vi kunne få den her i Danmark, og da firmware 2.06 kom til 120GB udgaven, benægtede OCZ at der var noget galt med deres produkt. Først da deres egne forum brugere (for det meste købere af deres produkter) kunne beskrive præcist hvad der var galt indrømmede de at noget var galt, og at det måske var deres nye firmware.

Køber du deres Vertex 3, så har de skrevet nogle meget fine performance tal på æsken. Dem kan du kun komme i nærheden af hvis du benytter x67 chipset og Intel SATA3 portene, hvis disken IKKE er system drev og i øvrigt er nyformateret og tom!

Disse ting var OCZ meget længe om at indrømme, og var hovedårsagen til at jeg valgte Intel (Den nye Corsair serie var ikke kommet - havde en P128 før). Og så meget langsommere er min disk ikke end en Vertex 3, sat op som system drev og med knap 50GB data (W7, Office, Spil og lidt andet skrammel).

PS: På OCZ forum er ordet Corsair fyfy og bliver til ***, men ordene Intel, Crucial...osv er okay - gad vide hvorfor! Corsair laver da andre udemærkede produkter 😲


Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af Nittenti d. 21-06-2011 08:44:49.


Saint
 
Elitebruger
Tilføjet:
21-06-2011 16:01:26
Svar/Indlæg:
1971/31
#12

Grunden til du oplever de tal; Alle sandforce har en indre begrænsning, som måler skrivninger over tid, hvis det bliver oversteget, så lukker den ned for hastigheden; samme som gfx temp.... Mange test sider løb ind i det problem efter kort tid hvor de pumpede den fyld og kørte løs... Det er sandforce bare ikke bygget til....

Se eventuelt her hvordan degrationen er; selv ved 75% fyldt er vertex 3 stadig hurtigere end en corsair performance 3 som er ny.... Så helt forfærdelig er den nok ikke....
http://www.tweaktown.com/revie...

Bare et udplug (samme er gældende for den normale vertex 3, den er bare "langsommere" over hele linjen) The Vertex 3 Max IOPS loses performance as data is added to the drive, but not at the same rate as the Crucial m4. With data on the drive the Max IOPS clearly outperforms competing drives.


Edit; stavebøf


Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af Saint d. 21-06-2011 16:02:07.


Nittenti
 
Elitebruger
Tilføjet:
21-06-2011 17:04:45
Svar/Indlæg:
1495/34
#13

Jeg nægter at tro på at SF har indbygget en "begrænser", med mindre du mener SF øvre grænse som er ca. 550 MB/s ?

Hvad de har testet er hvad der sker når en disk er mere eller mindre fyldt og effekten af "dirty pages" - dvs før og efter TRIM og/eller Garbage Collection(GC) har lavet sin oprydning!

Performance testen på side 5 af Vertex 3 er da værdiløs, disken er sat op som ekstra disk (D:) og sikkert tom.......

Jeg syntes oøvrigt at testen viser at Vertex 3 og Crucial har problemer, når de belastes - performance falder jo ca 50% blot fordi man arbejder lidt med disken. Corsair er ikke så hurtig når TRIM/GC har virket - eller ikke har virket? Ingen af leverandørene er nemlig meget for at fortælle hvornår TRIM/GC kører bedst!
Review sites/testere mener i nogle tilfælde at det er når maskinen har idlet i et par timer, andre mener den skal stå natten over i log in vinduet.

Testen er kørt 25. maj, men de har af en eller anden grund valgt ikke at bruge den nyeste RST driver som på det tidspunkt hed 10.5.... Det kan måske være årsagen til de mærklige tal på Corsair diskene


Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af Nittenti d. 21-06-2011 17:08:35.


Saint
 
Elitebruger
Tilføjet:
21-06-2011 17:56:07
Svar/Indlæg:
1971/31
#14

Sandforce har throttling, det sker for at sørge for at drevet kan opretholde fabrikatens garanti....

Sig foreksempel, OCZ har sagt at 1000mb pr time er acceptabelt....

Hvis du så laver 2000mb pr time, så vil den drossle ned for at sørge for du kan køre med det forbrug igennem dens liv....

http://www.anandtech.com/Show/...

All of the enterprise SF-2000 controllers support TRIM. They also support performance throttling based on remaining program/erase cycles on the drive's NAND (slow down the drive so the NAND lasts longer, as well as power based performance throttling (slow down the drive to reduce power consumption).

Er skam bare sådan sandforce er bygget.... Max iops versionen af vertex 3 kører bare med en anden cyklus og andre nand....


da9els
 
Chefredaktør
Tilføjet:
21-06-2011 18:47:52
Svar/Indlæg:
4437/91
Det er fame guldkorn i komme med drenge! Keep 'em comming!


Nittenti
 
Elitebruger
Tilføjet:
21-06-2011 20:39:22
Svar/Indlæg:
1495/34
#15

Holy crap, gentager lige mig selv - køb en Intel 510 😲


Saint
 
Elitebruger
Tilføjet:
21-06-2011 21:39:29
Svar/Indlæg:
1971/31
#17

Hvorfor? Intel vil bare gå fuldstændigt i baglås og dø ved den slags belastning, hvorimod ens sandforce vil holde sig i live igennem flere års misbrug? Dog med en lavere hastighed, men stadig langt hurtigere end diverse andre ssd....


Fearless
 
Elitebruger
Tilføjet:
23-06-2011 03:14:36
Svar/Indlæg:
4536/104
Nu er jeg fanme endnu mere i tvivl. 1 snakker for at man køber Intel D3xx/5xx series, og 1 snakker for Corsair 3 og vertex 3 og Crusial M4..

Ville det ligefrem være nemmere at spørge hvad jeg IKKE skal købe.. ??
😛

Ku være lidt rart med et mere præsist svar på en stabil og ikke fucked up System Disk hdd på 64-120gb. som er til at betale sig fra, og folk ikke har problemer med, hvis vi nu siger at hastighed er 2nd prioritet, og stabillitet er 1st. foreslår i så at jeg ryger tilbage på en mekanisk disk så eller ?


Saint
 
Elitebruger
Tilføjet:
23-06-2011 06:44:47
Svar/Indlæg:
1971/31
#19

Kort og godt ja, så tag en seagate momentus xt og hold den væk fra raid, så bliver det ikke meget mere holdbart.... Selv hvis SSD delen i den går i stykker virker den stadig og melder fejl på sig selv....


Nittenti
 
Elitebruger
Tilføjet:
23-06-2011 09:08:21
Svar/Indlæg:
1495/34
#19

Vertex 3 og Corsair 3 sparker numse, Crucial M4 er ikke langt bagefter, Intel 510 serien virker, og har gjort det siden de kom på markedet og så meget langsommere er de heller ikke.




#20

En hvilken som helst SSD løber fra din Momentus 🤡


Swayde
 
Elitebruger
Tilføjet:
23-06-2011 09:53:24
Svar/Indlæg:
2246/14
#15 er det ikke først når den er ved at gå i stykker/være brugt den throttler?


Fearless
 
Elitebruger
Tilføjet:
23-06-2011 10:58:28
Svar/Indlæg:
4536/104
#20 er den også super hurtig som systemdrev da ?

vil eneligt bare ha lidt hurtigere opstarts tider osv.

muligvis ku man jo smide den i en bærbar den der disk mulighed.

Men i anbefaler at holde sig fra nuværende rigtige SSD diske hvis man vil ha en stabil System disk er det korrekt ?..




Nittenti
 
Elitebruger
Tilføjet:
23-06-2011 11:47:37
Svar/Indlæg:
1495/34
#23

Nej!

Jeg har kørt med SSD disk som system drev siden Corsair P128 kom på markedet, og har ikke haft et eneste problem med den.

Den sidder nu i fruens pc som system disk, da jeg selv skiftede system i april i år hvor jeg købte en Intel 510 250GB som også bare virker.

At investere og bruge en SSD som systemdrev vil formentlig være den største performance forbedring du kommer til at opleve.


da9els
 
Chefredaktør
Tilføjet:
23-06-2011 12:30:48
Svar/Indlæg:
4437/91
#23 .. Nej! Køb en SSD 🙂 Best boost evarh!


Shutdown
 
Elitebruger
Tilføjet:
23-06-2011 13:37:34
Svar/Indlæg:
8947/160
Ja, det kan vi ihvertfald allesammen blive enige om. Et skift til en SSD vil være det vildeste boost du har prøvet længe.


Saint
 
Elitebruger
Tilføjet:
23-06-2011 16:02:11
Svar/Indlæg:
1971/31
#23

Den virker jo med du har en 4gb "ssd" siddende sammen med en normal harddisk... Det du bruger meget ryger over på ssd i små bider (det som kan svare sig at læse hurtigt) så ja, opstart i de ting du bruger dagligt (OS, internet og et enkelt favorit spil vil være hurtigt som en ssd)

#22

I teorien jo, i praksis nej.... Den kan ikke skelne mellem en slidt ssd og en overbrugt ssd.... Den første dag du giver den hele armen med installationer osv (måske 200gb data som skal lagres på den) så vil den tænke WTF og gå i "selvforsvar". Den vil opfatte det som om det er dens daglige rytme.... Det vil den ikke kunne overleve 2 år med hver dag....

EDIT: manglede lige lidt tekst


Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af Saint d. 23-06-2011 16:02:57.