Bios flash på msi 790GX-G65

Benchmark/ OC d.  23. april. 2011, skrevet af Bryde
Vist: 4996 gange.

Bryde
 
Superbruger
Tilføjet:
23-04-2011 03:47:58
Svar/Indlæg:
243/196
Hey
Jeg har lige flashet mit bundkort til den nyeste bios opdatering. Flashet gør fint og den bliver færdig. Men nu når computeren bliver tændt kommer der intet billed på skærmen ? :/ Jeg har flashet via en usb-stick og m-flash der indbygget i bios.
Hvad kan der været gået galt og kan det redes ?? :/

MVH
Bryde
jønner
 
Elitebruger
Tilføjet:
23-04-2011 10:03:11
Svar/Indlæg:
1082/13
pil batteriet ud i 10 min
og prøv om du kan gøre det igen
kan også være at det er sat tilbage til at bruge bundkortets indbyggede grafik

fundet på deres Bios hjemmeside

Attention:
Users who download BIOS from here (not using Live Update) should use the flash utility included in the downloaded compressed file when doing the BIOS update. To avoid BIOS update failure, please do not use older versions of the update utility or utilities not provided by MSI.

http://www.msi.com/product/mb/... #?div=BIOS


Gylle
 
Elitebruger
Tilføjet:
23-04-2011 11:12:27
Svar/Indlæg:
1704/19
#0

Starter hardware, blæsere osv ?

Er der sket en fejl i opdatering (kan ske selv om det ikke ser sådan ud under selve flash) så er der ofte en mulighed for at rede den fra den medfølgende Cd da du købte bundkort.

Start dog med at lave en rigtig clr. cmos dvs al strøm fra pc, batteri ud og så flytte jumper på bundkort i 10 sek.

Samtidig husk at en bios update altid skal laves efter man har loaded fail safe cmos i bios, mindste form for Oc og det kan gå gruelig galt.

ER man så seriøst uheldig og intet hjælper så er der stadig håb for en billig penge og det er så her man tager fat i ham her http://www.biosfix.dk/ billigt og hurtig service.


slate_dk
 
Superbruger
Tilføjet:
23-04-2011 11:35:28
Svar/Indlæg:
651/11
Hvis man overclocket er det en god ide at "load failsafe" i BIOS før opdatering; men for mit gamle MSI bundbræt anbefalede de faktisk også at man gjorde det når man bootede efter en BIOS opdatering.

På mit nuværende ASUS får man ikke den besked når man opdaterer via deres Windows app... hmmm


Riis
 
Elitebruger
Tilføjet:
23-04-2011 11:53:57
Svar/Indlæg:
4657/53
Der må stå noget i manualen om restore bios.

Selv på MSI side står der noget.

M-Flash

Compared to common mainboard which need extra BIOS chips, MSI's M-Flash has a double advantage which doesn't need extra components and secondly, all your BIOS data will be saved in the USB drive. The stored data does not only have backup and upgrade function, moreover it can also be seen as a portable BIOS chip which is actually able to boot up your PC.

Features
- Backup/Restore Your BIOS to/from Any USB Flash Disk
- Avoid Unnecessary Repair Due to Accident Failures During The Upgrading Process
- Earn more BIOS Lifespan by Reducing Unnecessary Rewriting Process


Bryde
 
Superbruger
Tilføjet:
24-04-2011 15:26:00
Svar/Indlæg:
243/196
Jamen opdateringen gik fint.
Men da computeren så genstartede kom det her op.

http://www.xtremesystems.org/f... (Billed er lånt)

Når jeg så putter usb stick med bios update filen så indlæser den filen og går i sort.



Bryde
 
Superbruger
Tilføjet:
24-04-2011 15:40:45
Svar/Indlæg:
243/196
Har op til flere gange prøvet at pille batteriet ud osv. Men det hjælper ikke noget!


Gylle
 
Elitebruger
Tilføjet:
24-04-2011 17:50:40
Svar/Indlæg:
1704/19
#6

Som du selv kan se på den skærm er opdateringen Ikke gået godt ellers var den fejl ikke kommet...

Det er tydeligt at du enten bruger forkert bios eller der er fejl i den du har hentet (kan ske under nedhentning).

Hvilken af disse er det du har valgt ? http://www.msi.com/product/mb/... #?div=BIOS

Skal du lave en ordentlig og helt sikker reset af bios så skal der også flyttes jumper og ikke kun batteri...mange tror det er nok men oftes ændre det kun lige de enkelte grundsettings, derfor man lige tjekker sin manuel ud for at få det rette svar til lige sit bundkort.

Manuel:
http://www.msi.com/product/mb/... #?div=Manual


Svaret blev redigeret 2 gange, sidst af Gylle d. 24-04-2011 17:54:34.


Bryde
 
Superbruger
Tilføjet:
24-04-2011 19:25:51
Svar/Indlæg:
243/196
#7
Jeg har valgt den nyeste 4,4. "filnavn: 7576v44.zip".
Hvor er det lige den jumper sidder ? Fordi der er en knap man kan trykke på så bliver bios reset.


Gylle
 
Elitebruger
Tilføjet:
25-04-2011 00:19:42
Svar/Indlæg:
1704/19
Har lige gået dit bundkort igennem og du behøver ikke lede efter en jumper , eneste du skal sørge for når du laver en clr.cmos er at tage kabel ud af strømforsyning og trykke på den clr.cmos knap.

Men som tingene er nu så er dit problem et helt andet, hvis der står det samme på din skærm som på det billede du linker til så står der at din pc ikke finder din Usbpen med bios filen på så det skal løses først inden du skal noget andet.

Når du starter pc op og trykker på "Delete" kan du så komme ind i bios eller kommer der kun den sorte skærm med den skrift på ??

Kan se du sidder i Vejle , det gør jeg også så måske letteste ville være at mødes og se på det den vej i stedet for at skrive her i forum.



Svaret blev redigeret 2 gange, sidst af Gylle d. 25-04-2011 00:23:43.


Bryde
 
Superbruger
Tilføjet:
25-04-2011 15:09:00
Svar/Indlæg:
243/196
#9 det er ikke muligt at komme ind i bios eller noget.

Den gør i sort... hvis jeg så trykker "Ctrl+home" så begynder den at indlæse bios fra usb-sticken igen og sådan kan den så bare blive ved.



noaim
 
Elitebruger
Tilføjet:
25-04-2011 15:25:18
Svar/Indlæg:
2155/123
Hent en ældre verison af en bios fra din anden pc og smid den end på og flash bios igen hvis muligt..



Gylle
 
Elitebruger
Tilføjet:
25-04-2011 17:14:18
Svar/Indlæg:
1704/19
#10

Det er rigtig sur røv for noget tyder på at dit bundkort ikke er sat op til at kunne boote fra usb...

Kan dog også være at din usbpen ikke er lavet bootable inden bios er lagt på og at det kan løse problem.

Hent den bios som ligger en gang tidligere end den du har hentet og gør så usbpen klar med dette program MSIHQ Tool 1.19F1 som kan hentes her http://kortlink.dk/msi/8ysh (kræver dog du lige laver en bruger profil)der er også guide osv.. program kan du også hente her men er mig som har uploadet det og der er ingen guide http://peecee.dk/upload/view/3...


En ting er sikkert er at bundkort tydeligt siger at det ikke kan se Usbpennen. (læs tredie linie)

Skulle værste ske at det er umuligt at komme til at opdatere til ny fungerende bios så kan det løses for 75kr og 3 dages venten så er chip lavet og bios frisk og funktionel så dyrt at købe nyt MB pga det her.


Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af Gylle d. 25-04-2011 17:22:36.


Bryde
 
Superbruger
Tilføjet:
25-04-2011 22:14:04
Svar/Indlæg:
243/196
#12
Det program du linker til hvordan virker det lige ?? Fordi da min bærbar ikke er en MSI så lukker den bare programmet ned igen :S


Kan man ikke bruge det tool uden man skal have en maskine med msi bundkort i ? :S


Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af Bryde d. 25-04-2011 22:33:13.


Gylle
 
Elitebruger
Tilføjet:
25-04-2011 23:39:59
Svar/Indlæg:
1704/19
Er et værktøj lavet til MSI ...men fejler din notebook da noget, der er ikke noget formål i at skifte bios hvis ting fungere, giver kun unødige problemr som der allered er på dit msi mb.


Bryde
 
Superbruger
Tilføjet:
26-04-2011 11:38:26
Svar/Indlæg:
243/196
Nej min bærbar fejler ikke det mindste.
Når jeg åbner det program du linker til så søger programmet efter om der er et msi mb i den computer man sidder ved. Da jeg sidder ved en dell bærbar så kan programmet ikke virke fordi man åbenbart skal have en msi bundkort før det virker...?? :S


Gylle
 
Elitebruger
Tilføjet:
26-04-2011 11:50:50
Svar/Indlæg:
1704/19
Jammen så har du ikke gjort dig det besvær at lave den gratis profil til den side jeg linker til kan jeg se...

Du kan hente den bios ned du skal bruge og ha den på hvilken som helst pc og så bruge det program til at gøre usbpen klar til boot med den korrekte bios fil som du har hentet ned selv...

Er man ikke ordentligt forberedt så kan det kun gå galt når man skal rode med noget så vitalt som bios på et bundkort.

Tror du ikke det vil være smartest at du fik noget hjælp til det her så problem bliver løst og pc kommer til at virke hurtigt, skal vi skrive dagligt kommer det til at tage en del mere tid for alle og skaden kan risikere at blive større end den er nu.

Er problem det jeg tror det er så vil det tage ca 30min at fikse og er det værre så skal chip sendes ind og det tager så ca 3 dage og pc køre som ny igen.


Bryde
 
Superbruger
Tilføjet:
26-04-2011 14:33:32
Svar/Indlæg:
243/196
Jeg har nemlig lavet en gratis profil. Og følger også den guide der er inde på siden. Når jeg kør programmet så kommer den her besked frem: http://peecee.dk/upload/view/3...

Det det jeg mener med programmet ikke kan køre på en pc uden MSI bundkort.

Og ja det ville nok være lettere...mmen vil lige se om jeg kan få problemet løst inden jeg begynder at sende det alle mulige steder hen.