SSD bench

Benchmark/ OC d.  13. januar. 2011, skrevet af Splat-
Vist: 2594 gange.

Splat-
 
Elitebruger
Tilføjet:
13-01-2011 00:39:07
Svar/Indlæg:
437/7
sidder og tester lidt med OCZ Revo X2 dog må jeg sige jeg er en smule skuffet.

de såkaldte 700mb/s read og 600mb/s write er vist lidt af en and

i testen bliver der brugt

Kingston SNV425 120gb
Crucial RealSSD C300 64gb
OCZ RevoDrive x2 100gb

har testet 2 stk C300 i raid0, for ca dobbelt mb/s (900+ point AS SSD bench) men ikke noget jeg har SS af

til Kingston SNV425 forsvar skal det lige siges at den kører som OS disk, og efter jeg har rodet lidt med SSD Tweaker er performance faldet markant 😐 plejer at ligge 240read/170write


cyph3r_smurf
 
Elitebruger
Tilføjet:
13-01-2011 00:53:14
Svar/Indlæg:
825/30
hmm spændende.

ATTO ser ud til at måle "rigtigt" der er noget helt galt med de andre resultater :)

Har selv testet mange diske, og der er noget gal med din pci-e disk. Find andres resultater, hør omkring deres opsætning, find fejlen :) ssdforum eller hvad den nu hedder er et godt sted at starte


Gylle
 
Elitebruger
Tilføjet:
13-01-2011 00:56:21
Svar/Indlæg:
1704/19
Det eneste du kan bruge Crystal Diskmark til er at ødelægge en SSD , de mål firmaer bruger til SSD er ATTO .

AS SSD Bench tager laveste registrede data så falder speed kort så er det farten der skrives.

Bruger du SSD Tweaker så skal du huske at genstarte pc bagefter ellers bliver tingene forkerte samt en oprydning på disk kan gøres med fordel inden genstart 🙂


Splat-
 
Elitebruger
Tilføjet:
13-01-2011 01:22:49
Svar/Indlæg:
437/7
#1

tænkte også først det var mit Asus M3E som drillet. men resultat var det samme i andet bundbræt

mht. mine resultater så ser det ud til mine ca det samme som tomshardware, som har testet en revo x2 240gb som skulle være endnu hurtigere end 100gb

http://tinyurl.com/6yqaeu9

---

#2

Crystal Diskmark ødelægge ssd, forklaring udbedes !?

mht. AS SSD og laveste speed registreret, det passer med sikkerhed ikke, må være en gammel version du ligger og roder med.

har rebooted efter ssd tweak, og oprydning er der ikke meget af på en nyinstallation


Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af Splat- d. 13-01-2011 01:23:40.


vanovich
 
Elitebruger
Tilføjet:
13-01-2011 01:39:49
Svar/Indlæg:
3972/242
Har lidt svært ved at se hvilket disk kører hvad? ellers meget godt at sammeligne, går ud fra det er OCZ RevoDrive x2 100gb der er den til venstre ikke?
Hvad med Crucial RealSSD C300 64gb ? kører du den på en sata 600 stik eller?


Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af vanovich d. 13-01-2011 01:41:21.


Gylle
 
Elitebruger
Tilføjet:
13-01-2011 04:03:12
Svar/Indlæg:
1704/19
#3

Det er måden CDM laver sin stress test på og CDM er speciel på de område da den stresser ekstra hårdt og dermed degenerere din SSD, programmet er i sig selv okay bare ikke sundt for de nands som er i en SSD, ATTO er meget mere skånsom under test/bench.

Faktisk påståes det at 1 bench med CDM slider det samme som omkring 6 defragmenteringer (not good hvis der er hold i det, skal jeg ikke kunne sige da jeg har valgt ikke at bruge de to løsninger).

Det med AS Bench er nu rigtigt nok, men selvfølgelig ikke hvis den falder kort til en meget lav speed men laveste speed over en hvis mængde data hvor andre viser højeste speed målt.

Her kan du læse lidt om måden og funktionen som Alex (udvikler af AS SSDBenchmark) har gjort tingene på og grunden dertil.
http://www.ocztechnologyforum....

AS Bench er noget speciel i forhold til andre men giver en andet billede af en disks ydelse men ikke mindre korrekt, er stærkt til bla IOPS.

Her er et par link omkring SSD og bench samt virkning på dem pga bench gør dig selv den tjeneste at læse den lange forklaring om SSD og opbygning der står mange ting i som er meget brugbare 🙂

Først en hvor der laves en bench med Crystal Disk Mark over en periode http://club.myce.com/f138/cons...

Her er den FAQ som går i dybde med alt lige fra opbygning, sammenligning af principper i forhold til alm og omkring test og bench.
http://club.myce.com/f138/ssd-...

Omkring Tweak har du så selv lavet alt eller har du brugt et program til det ?

Hvis feks sidefilen er i brug skal du huske det giver en del ekstra belastning af de forskellige nands da der kun er et hvis antal skrive gange på dem men det får du gode oplysninger om i de to sidste link.

De speed oplysninger en SSD kommer med fra fabrik skal du huske er "op til så ingen sikkerhed for det" og altid lavet med Atto da det tilsyneladen er den fælles std de er blevet enige om når der tales måling af speed.

Lang smøre og lidt læsning i link men håber du overlever 😉




Svaret blev redigeret 4 gange, sidst af Gylle d. 13-01-2011 04:20:25.


Shutdown
 
Elitebruger
Tilføjet:
13-01-2011 08:18:23
Svar/Indlæg:
8947/160
5# Gylle, nu ser jeg du har helt styr på SSD, så undskyld til 0# for at låne dig lidt. Jeg har en C300, jeg har ikke gjort nogetsomhelst andet end at lade win7 styre den, skal man gøre andet for at få mest ud af den.? Har testet den og ligger på op til 375mb/s read og det er jo rigtig fint. 😉 0# Har du prøvet C300 som systemdrev.?

Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af Shutdown d. 13-01-2011 08:25:01.


Silver
 
Superbruger
Tilføjet:
13-01-2011 16:15:09
Svar/Indlæg:
104/8
#0 Hvilken bundkort køre du det på. 😉


Splat-
 
Elitebruger
Tilføjet:
14-01-2011 00:57:47
Svar/Indlæg:
437/7
#5 har kigget dine links, ikke så meget nyt uden solen mht. SSD opbygning, det kender jeg.

dog har du sikkert ret en visse programmer er hårdere ved hardwaren end andre, men sådan er der så meget, folk piver også over høj vcore ved CPU OC og det halvere levetiden blablabla....

men min pointe var bare at jeg synes ikke Revo X2 er noget waaww, er faktisk en del skuffet 😐

kan godt være ATTO siger 700r/600w mb/s, men sådan er det ikke i praksis, den preformer næsten lige så godt som 2x RealSSD C300 i raid0 (ich10 raid0 sataII)


-----

#6 min erfering siger også win7 klarer SSD helt fint uden tweaking, tænkte jeg bare lige skulle have lidt ekstra performance på min Kingston SNV425, til denne lille test men det var så ikke tilfældet ☹

-----

#7 Asus M3E

-----

endnu en lille samligning




Gylle
 
Elitebruger
Tilføjet:
14-01-2011 01:37:05
Svar/Indlæg:
1704/19
#8

Som jeg ser på din test fra ATTO så yder din Revo x2 da lige det den skal plus lidt til, er jo den standard fabrikkerne bruger til at måle deres diske og ud fra den de nævner deres ydelse (de siger ikke at den vil yde men OP til står også på embalage og manuel), at der er andre firmaer som laver bench på en anden måde og får andre resultater påvirker jo ikke at hastighed er forkert eller yder mindre da det ikke er samme fællesnævner der bruges.

Din Revo er i bund og grund så også to enkelt diske som er i Raid, derfor den ikke har Trim så forstår skam godt du får samme ydelse i dine to C300 diske i Raid0.

Ved at intels controller reagere forskelligt i forhold til Indillix og Sandforce til diverse tweaks og til den ville jeg faktisk kun slå prefetch, defrag og evt sidefil da den ingen funktion har på en SSD udover unødig slitage.

Du skal forresten huske at slitage betyder mere for nogle end andre, ikke alle som skifter harddiske hyppigt ud og slet ikke så hyppigt som evt Cpu og forkortet holdbarhed giver ikke ringere ydelse af den som det gør på en SSD.

Problem med CDM og hård stress er at data som bruges havner på de samme nands hvis muligt og giver så et noget uens niveau i længden (nogen laver bench konstant ved du også ud fra denne side, det er livet for dem).

Tænker lidt at Din Kingston vil ha gavn a at blive fyldt til randen og så lade garbage collection ryde op over en nat men der er også mange som har nøjagtigt samme oplevelse af feks G2 disken at de netop mister ydelse og seriøst endda men har ikke selv oplevet det da jeg ikke har Intel/Kingston SSD.

Bruger selv dette forum en del da jeg syntes det er et okay forum og kun om SDD kunne være at der var det helt rette svar du søger, det er stort skal jeg sige 🙂


Gylle
 
Elitebruger
Tilføjet:
14-01-2011 01:54:24
Svar/Indlæg:
1704/19
#6

Jammen jeg ville faktisk ikke lave så voldsomt meget og det er ikke noget som vil give bedre max speed her og nu men i den lange ende vil det måske.

Prefetch, Superfetch, Defrag og sidefil.. Thats it med din SSD og så lave bench med samme program som ydelser fra fabrik har deres ydelser fra, resultat vil aldrig blive det samme men et program som er bygget op på anden måde, nogen favorisere et og andre noget andet.

Betyder ikke at man ikke kan benche med andre man skal bare ikke sammenligne resultater mellem dem men derfor kan de jo sagtens være brugbare til senere sammenligning ydelses fald osv.

Har desværre ikke haft fornøjelsen af den C300 men skulle ikke undre mig at det skete men vil så være i Raid0 måske man kunne være så heldig at have et Revo x2, 2x C300 og et par af de andre mærker og lave en komplet test af dem både med hardware controller og controller fra bundkort 6GBs lidt som Splat har gang i her i tråden 🙂


Shutdown
 
Elitebruger
Tilføjet:
14-01-2011 08:04:11
Svar/Indlæg:
8947/160
10# Når du skriver Prefetch, Superfetch, Defrag og sidefil, skal det så slås fra.?


krikke
 
Elitebruger
Tilføjet:
14-01-2011 09:12:03
Svar/Indlæg:
2335/16
#11

Ja jeg har slået sidefil,defrag fra,men normalt slår windows 7 selv defrag fra på ssd disken. 😉
Om Prefetch/Superfetch skal slås fra er der vist delte meninger om,jeg har valgt at lade mine være slået til,da jeg ikke kan mærke nogen forskel overhovedet.

Men det nemmeste er nok at bruge SSD Tweaker som også er nævnt længer oppe. 🙂

Ellers har OCZ en god side med tips og trick til hvordan man sætte sin ssd disk op mm.

http://www.ocztechnologyforum....


Gylle
 
Elitebruger
Tilføjet:
15-01-2011 03:19:33
Svar/Indlæg:
1704/19
#11

Ja skal det, defrag sker normalt automatisk men det er ikke helt sikker så den sætter du til til Manuel hvis den ikke allerede står til det 🙂

#12

Man skal være opmærksom på at det er ikke alle diske som har glæde af SSD Tweakers auto arbejde, kommer bla an på controlleren men til JMicron og Indillix er det en fordel eller skal vi sige lettere 🙂

OCZ har et godt forum enig, bare man husker at de fleste gode råd gælder de tidligere generationer SSD i fleste tilfælde.


krikke
 
Elitebruger
Tilføjet:
15-01-2011 09:01:51
Svar/Indlæg:
2335/16
#13

Okay,det var jeg ikke lige klar over at SSD Tweaker kun gjaldt for JMicron og Indillix,så lærte jeg også lidt i dag. 🙂


Cocio21
 
Moderator
Tilføjet:
24-01-2011 15:02:20
Svar/Indlæg:
4981/47
jeg må altså lige påpege at CDM, ikke slider sønderligt extra på en SSD fremfor et hvert andet Bench program....

der er intet advanceret i CDM testene, det er blot ganske alm. Read/Write tests i forskellige størrelser/klynger... og data´en der skrives vil uanset hvad blive styreret af SSD/HDD´en og ikke softwaren man bencher med... (det ville også kunne ses tydeligt i resultatet, hvis det kun blev skrevet/læst fra en/et begrænset antal af NAND chip´ne)