Bukkede ben i CPU sokkel eksisterer ikke

Bundkort / CPU d.  12. december. 2010, skrevet af MightyWanker
Vist: 2122 gange.

MightyWanker
 
Overclocker
Tilføjet:
12-12-2010 13:10:50
Svar/Indlæg:
175/25

Ja undskyld men er stærkt provokeret over det her....

En af mine venner har lige købt et motherboard hos Komplett, smider det i sit kabinet og monterer det der skal i maskinen, inklusive CPU osv... Maskinen går ikke i post, vil ikke starte op så han sender et RMA request til Komplett og sender bundkortet ind.

Han får derefter at vide at han IKKE kan få byttet sit motherboard fordi der er bukkede ben i cpu soklen, og eftersom den slags kun kan lade sig gøre, hvis kunden fejler og bukker dem under montering, kan han ikke få byttet sit bundkort. Jeg snakker derefter med en tidligere kollega der nu er i Komplett, og får at vide at Asus har bestemt at den slags ikke kan ske fra deres fabriks side, så derfor kan Komplett ikke få æret RMA på den konto.

Hvad er det for en omgang svineri??

Enn ting er at Asus røvrender deres egen kunde (i dette tilfælde Komplett) men tvinger derefter forhandlerne til at røvrende DERES kunder, hvis de ikke vil stå med et RMA mareridt og en masse udgifter, for når den fejl KUN kan ske (ifølge Asus) ved monteringsfejl, så kan Komplett tørre den af på deres kunder ved at sige det samme!

Enig, nogle tilfælde er helt sikkert kundetilført, men helt ærligt, jeg har set nok bundkort med den fejl på mens jeg har arbejdet indenfor branchen til at vide at fejlen er der fra fabrikkens side.

Er der andre der har haft ovenstående problemstilling eller set den fejl?
Rasmus66
 
Elitebruger
Tilføjet:
12-12-2010 13:21:58
Svar/Indlæg:
8762/174
Jeg har set samme problem stilling flere gang også ved andre forhandlere.

Det er typisk Asus mere der ikke at sige 😐


MartinRos
 
Elitebruger
Tilføjet:
12-12-2010 13:35:09
Svar/Indlæg:
3907/73
Jaa sådan er det nu engang med store producenter.

Hvis Asus nu har et trin i produktionen der kontrollere soklen inden den bliver forseglet og pakket så er de jo i deres gode ret til gøre som de gør. Hvis man ser det lidt fra deres side så er det godt nok også mange kort de skal ombytte hvis de skal gøre det hver gang en tosse vender CPU forkert eller ikke er følsom omkring håndteringen af soklen.


E2X
 
Elitebruger
Tilføjet:
12-12-2010 14:10:12
Svar/Indlæg:
4018/217
#0 Det er langt ude det der. Personligt køber jeg ikke Asus bundkort mere efter at jeg købte tre båndkort i træk over en periode på 2år hvor der var fejl på.

Ps hils din tidligere kollega fra mig. Sku synd i to ikke arbejder i samme firma/afdeling mere 😉


Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af E2X d. 12-12-2010 14:12:58.


MightyWanker
 
Overclocker
Tilføjet:
12-12-2010 14:51:15
Svar/Indlæg:
175/25
#2

Jeg vil nu tro den bliver lavet af feks Foxconn og sendt til Asus, så hvis det er tilfældet og der på forhånd er sat forsegling på (den sorta kappe) så holder påstanden ingen steder fra Asus side. Men det synes jeg nu ikke den gør under alle omstændigheder, for hvis man arbejder ud fra at Asus ikke kan lave fejl og alt er testet, ville RMA jo ikke være nødvendigt, overhovdet.

Og når det er tilfældet, så burde forhandlerne jo gøre kunderne opmærksomme på at de skal checke det INDEN de monterer noget på boardet, for ellers vil Komplett formode det er en kunde fejl.

#3
Hey Elias ;)

Ye, men sådan er livet jo, men det vil jeg da gøre, vi snakker da sammen jævnligt :)

OT, så holder jeg mig til pure Intel boards nu, gider ikke alt det fis med luskede producenter, og har ikke været skuffet endnu over Intel´s egne produkter eller deres RMA service.... Okay, lidt skrabede features ind imellem, men det går nu
alligevel :)

Vi så det faktisk en del gange på Evga boards back in the day, og der kørte Evga allerede det show der, men gav op efter pres. Tror jeg vil skrive til forbrugerstyrelsen og tage det op med dem, for det kan ikke passe man kan tørre den slags af på forbrugerne, uanset om min generelle opfattelse er at vi generelt har det alt for godt i DK som forbrugere.


noaim
 
Elitebruger
Tilføjet:
12-12-2010 14:54:42
Svar/Indlæg:
2155/123
Ja det er sgu surt show vil jeg give dig ret , men men men.

Er det ikke muligt at rette den pin op så den er normal igen, undskyld jeg spørger lidt dumt, men lyder soom den eneste udvej (:


Miccim
 
Elitebruger
Tilføjet:
12-12-2010 14:56:28
Svar/Indlæg:
3233/128
nu kan et også være et rma bundkort der er blevet købt, eller et retur bundkort......


sortiarius
 
Superbruger
Tilføjet:
12-12-2010 14:56:59
Svar/Indlæg:
353/59
så måske din ven selv kom til at bøje benene i soklen ved montering?

mere sandsynligt end at benene er bukket fra starten af


wuffer28
 
Superbruger
Tilføjet:
12-12-2010 15:03:50
Svar/Indlæg:
202/76
Tidligere på året havde jeg mit bundkort til rma. Dette var svaret da jeg spurgte til den

Du havde bøjet nogle af benene på CPU-soklen, men de kunne heldigvis rette dem op igen. Ombytning godkendt.

Så de må ha ændret mening. Dog var det ikke hos komplett men andet firma


Rasmus66
 
Elitebruger
Tilføjet:
12-12-2010 15:04:38
Svar/Indlæg:
8762/174
Det er rimelig nemt selv at rette den pin ud med mindre den er bøjet i 7 forskellige retningerne.

Asus er de eneste jeg har haft problemer med når det kommer til cpu pin problemer. Gigabyte er ikke nær så slemme og MSI er også til at snakke med.

Men det er meget nemt for dem er tørre lorten af på forbrugeren for det er lidt svært for os at bevise fejlen når processoren har været monteret 😕


#10
E2X
 
Elitebruger
Tilføjet:
12-12-2010 19:11:45
Svar/Indlæg:
4018/217
#4 Tak 🙂 Kan faktisk godt huske at du begyndte at være ret glad for intel bundkort den gang 😉 Syntes helt klart du skal tage sagen op med forbrugerstyrelsen. Det er jo alt for nemt at afvise et bundkort på grund af bukkede ben i cpu soklen hvis der er andre ting galt med bundkortet og derved spare penge...
Jeg holder mig til gigabyte, har aldrig selv oplevet nogen problemer med dem - inu 🙂


Fearless
 
Elitebruger
Tilføjet:
12-12-2010 19:47:36
Svar/Indlæg:
4536/104
#10 tja, har lidt blandede føelser, 2- gange rma, selv med gigabyte bundkorts, og kender adskildelige andre der har haft uheldige døde/doa osv bundkort fra gigabyte, MEN når det så er sagt, så har jeg altid fået byttet mine bundkorts osv, uden problemer.

dog har der vist heller aldri været tale om cpu-socket pin problemer.


MightyWanker
 
Overclocker
Tilføjet:
12-12-2010 21:01:26
Svar/Indlæg:
175/25
#5

Har ikke set boardet endnu, så måske, men såvidt jeg kan forstå på min tidligere kollega, er det også det de normalt forsøger ude i Komplett, hvilket da klart er prisværdigt, hvis der er tale om et kunde "fuck up", men ellers tjah...

#7

Han siger at han ikke har gjort andet end bare at sætte CPU´en i, og med mit kendskab til ham gennem 12 år, må jeg indrømme at jeg stoler blankt på det han siger. Og han har solid erfaring med PC´s

#4

Yeah, når man bare har behov for stabilitet så tager jeg Intel hver gang, men ellers har jeg nu normalt købt Asus, men det tror jeg nu jeg vil overveje mere nøje i fremtiden og nok gå MSI, da jeg fik info om at Gigabyte også har tænkt sig at tage Asus politikken op og Evga har gjort det længe :(

Og jow, vil tage det op med forbrugerstyrelsen, for uanset hvad er dette emne baseret på så mange usikkerheder omkring hvem der er den egentlige synder, at man simpelthen ikke bare kan tørre den af på kunderne. Det gælder både for Asus og Komplett i denne sag, så må Komplett sørge for at informere kunderne korrekt om at de skal checke de pins INDEN de påbegynder montering. Hvis de ikke har det mener jeg klart at kunden er dækket ind under nuværende købelov, Komplett skal bevise kunden har gjort noget galt, og til trods for at der er bukkede pins, kan de ikke bevise kunde har gjort det.

Men synes det er lidt af en svinestreg fra Komplett´s side, der er sikkert andre forhandlere der kører det på samme måde, men det gør altså ikke sagen meget bedre.


#13
F!X
 
Overclocker
Tilføjet:
12-12-2010 21:39:24
Svar/Indlæg:
129/8
Jeg tror simpelthen det er fordi de har så mange erfaringer med, at folk som laver lort i det og prøver at tørre det af på dem.

Men ret skal selvfølgelig være ret.


riska
 
Elitebruger
Tilføjet:
12-12-2010 21:54:05
Svar/Indlæg:
7241/274
Hvis han har solid erfaring med pcer så havde han nok tjekket soklen inden han puttede cpuen i. alle mobos bliver tjekket og afprøvet inden de forlader fabrikken i hvertfald fra asus msi og gigabyte og alle fabrikater siger at hvis der er bukkede pins i soklen er det købers skyld da soklen bliver forseglet inden nedpakning så her er der ingen tvivl det kan kun være køber der er på røven medmindre han har købt demo mobo men man skal tjekke inden man sætter cpu i soklen.

Tror også at hvis du læser de forskellige shops købsaftaler stor der i dem at bukkede ben på cpuer(amd) og bukkede pins i soklen ingen rma.


Nakke
 
Overclocker
Tilføjet:
12-12-2010 21:57:23
Svar/Indlæg:
101/1
Jeg fatter stadig ikke asus er sådan et anerkendt kvali-mærke. De Har altid haft problemer med dem. Fra netværks-lyd problemer til Ram-slots der er brændt af.
Nu har jeg købt et Asrock 870 extreme 3 (Firma styret af ejet af Asus) og det har virket upåklageligt, og er virkeligt godt til prisen.. indtil videre.


noaim
 
Elitebruger
Tilføjet:
12-12-2010 22:03:03
Svar/Indlæg:
2155/123
Riska nu er det sådan der godt kan være en smutter i ny og næ eller hvordan?


#17
Just
 
Elitebruger
Tilføjet:
12-12-2010 22:16:00
Svar/Indlæg:
576/64
Plejer Komplett ikke blot at refundere pengene som det første når de modtager boardet? Har da ikke endnu oplevet at de begynder at teste, men de tjekker måske lige om kortet er blevet mishandlet?


The
 
Elitebruger
Tilføjet:
13-12-2010 05:54:13
Svar/Indlæg:
1406/100
Hmm sjovt nok nu har jeg mit bundkort inde hos komplett til rma godt nok et gigabyte efter det bare døde.


MightyWanker
 
Overclocker
Tilføjet:
13-12-2010 08:04:27
Svar/Indlæg:
175/25
#14

Riska, du kan have ret i at han skulle have checket, men hvis man ikke er obs på præcis den fejl og ikke har oplevet den selv (og ikke har hørt om det) hvorfor så checke? Med hensyn til at alle boards bliver checket og afprøvet inden de forlader fabrikken... Tror du selv på den? Hvis det var tilfældet ville Asus og øvrige have en stort set ikke eksisterende RMA procent og det er jo langt fra tilfældet. Igen, hvis selve CPU soklen er produceret ved en underleverandør, hvilket de fleste sub-komponenter er, piller Asus så den sorte beskyttelseskappe af? Hvis ja, så kunne de bukkede ben jo sagtens skyldes det, sammen med en mulig producent fejl.

Hvis det KUN er køber der er skyld i det, hvordan forklarer man så, at da vi fik en kunde ind der havde problemet, så checkede vi soklen på efterfølgende bundkort FØR vi sendte det til kunden, og fandt faktisk fejlen et par gange. Og vi fik dem leveret direkte fra Evga. Udover det fik vi everet 60 OEM boards, også fra Evga direkte, hvor fejlen var der på 3 af de 60 Så nej sry, det er muligt du tror på den med "alle motherboards er checket og testet fra fabrikken, men der har jeg så lidt bedre erfaring end dig på området. Ellers så BLIVER de rent faktisk testet og checket, men så er der bare taiwanesere i den process der sover i timen?


micma18
 
Elitebruger
Tilføjet:
13-12-2010 09:19:53
Svar/Indlæg:
4120/115
Har modtaget tusindvis af nye bundkort, og jeg har altså endnu til gode, at se en skadet sokkel, leveret fra en producent....


MightyWanker
 
Overclocker
Tilføjet:
13-12-2010 11:00:13
Svar/Indlæg:
175/25
Tjah det kan så undre mig, for tidligere kollega i Komplett, sagde at de havde set det i stigende grad hos dem, ikke at jeg betvivler at du ikke har oplevet det, men det undrer mig du ikke har :)

På den anden side, så kan det vel være du/I er heldige der er en kontrol indstans i jeres kæde.


micma18
 
Elitebruger
Tilføjet:
13-12-2010 11:30:56
Svar/Indlæg:
4120/115
Nu køber vi heller ikke lige Asus boards, men vil nu tro at det er nogenlunde de samme Foxconn sokler der benyttes på de fleste bundkort? 😉


riska
 
Elitebruger
Tilføjet:
13-12-2010 16:21:09
Svar/Indlæg:
7241/274
jeg skriver jo også asus gigabyte og msi nu er det sådan at jeg kender et par stykker der har været ovre og se de fabrikker og der er også flere videoer derude fra de fabrikker og jo hvert eneste mobo bliver tjekket for fejl inden de forlader fabrikken kan ikke snakke for evga dem kender jeg intet til men det gør jeg med de andre og har en ven der har levet af at bygge maskiner til kontore og private han har haft over 10000 mobos i gennem hænderne og han har aldrig modtaget et med bukkede ben fra fabrikken så jo det er 100% kundens skyld hvis der bukkes ben i maskine hvis det er et mobo fra asus msi eller gigabyte


MightyWanker
 
Overclocker
Tilføjet:
14-12-2010 15:26:52
Svar/Indlæg:
175/25
Tjah, eller også bliver ALLE boards ikke checket, men en % af dem? Fejlen må jo opstå udenfor slutbrugersegmentet når en ansat i Komplett siger de har oplevet fejlen udenom en kunde på et Asus produkt, og da jeg selv har oplevet det med Evga, så må man jo formode at fejlen kan ske, og eftersom selv mekanik kan fejle, så KAN den altså også opstå på et Asus produkt, at påstå andet er direkte fjollet.

Som sagt, hvis ALLE Asus boards bliver testet og checket, så har Asus en RMA % på 0 fra fabrikkens side og uanset set din påstand så ved vi begge to godt at det ikke er tilfældet, man kan sagtens få DOA boards fra Asus, hvilket ville være umuligt, hvis din påstand er korrekt :)



riska
 
Elitebruger
Tilføjet:
14-12-2010 16:46:13
Svar/Indlæg:
7241/274
prøv at søge på youtube om asus factory tour så vil du finde en del videos om deres fabrikker og der ser man at der sidder en masse damer og netop tjekker alle mobos


#26
Just
 
Elitebruger
Tilføjet:
14-12-2010 16:50:46
Svar/Indlæg:
576/64
"Damer" siger du riska.

Der har vi fejlen. Damer og hardware... hmmm


Emillos
 
Overclocker
Tilføjet:
14-12-2010 16:57:55
Svar/Indlæg:
14079/622
😛


riska
 
Elitebruger
Tilføjet:
14-12-2010 18:30:55
Svar/Indlæg:
7241/274
Tro mig kinesiske og taiwanesiske kvinder er bedre til at håndtere hardware en de fleste mænd er


MightyWanker
 
Overclocker
Tilføjet:
15-12-2010 12:41:59
Svar/Indlæg:
175/25
#25

Så det du siger er at der er tale om menneskelig kontrol, og mennesker fejler aldrig? Og så slet ikke den taiwanesiske kvindelige del af slagsen?

Jeg tror bare konklussionen må være at fejlen godt kan opstå uden en slutbrugers fumlefingre, men at den sker sjældent, men det fraskriver altså ikke en forhandlers ansvar ved at påstå at fejlen KUN sker ved slutbrugers håndtering, fordi Asus ligesom dig påstå at de er fejlfri.

Og så prøver jeg igen, for den synes ikke at dæmre, hvis Asus har et ufejlbart kontrol og check system af samtlige bundkort de sender ud, ville RMA ikke eksistere ej heller ville det være muligt at købe et bundkort der ikke ligger 100% indenfor specifikationerne. Men eftersom de ting rent faktisk forekommer, er din påstand altså forkert.


Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af MightyWanker d. 15-12-2010 12:50:32.


Saint
 
Elitebruger
Tilføjet:
15-12-2010 13:50:38
Svar/Indlæg:
1971/31
#25

Nu er der jo stor forskel på en tour og den virkelige verden, mit arbejde ligner da også en perle og der er da ikke en plet at finde når store kunder eller en direktør for en af producenterne kommer forbi, men til dagligt er det squ en anden verden.... Mennesker fejler, omvendt prøv at overvej; hvis de tjekkede alle bundkort derinde; hvordan skulle det så være muligt at få DOA? Hvis det var en computer der checkede soklen igennem, så måske, men som mange andre firmaer så hiver man stikprøver ud og laver en kvalitetskontrol, selvfølgelig vil der altid være nogle smuttere der slipper forbi....

Se eventuelt på bilindustrien, hver eneste bil bliver kørt igennem af computere og levende mennesker, gud vide på hvilken af parterne om igen arbejdet er højest? 😉


Gripen90
 
Senior Skribent
Tilføjet:
15-12-2010 13:59:47
Svar/Indlæg:
15982/637
De skulle bare helt droppe ben på CPU'er/bundkort og så istedet bruge såkaldte pressure-points ! ELLER gå over til BEN på CPU'en og ikke bundkortet !. Jeg er altid mere "ræd" for at montere CPU'er i Intel systemer end AMD.


Saint
 
Elitebruger
Tilføjet:
15-12-2010 14:03:58
Svar/Indlæg:
1971/31
#31

Pressure points har også bare i mine øjne en svaghed; alt skal være mere præcist, du har ikke samme mængde fejltolerance for et varierende tryk som du har med pins...

Tror pins på cpu kunne være en mulighed, men omvendt, flere gange koster cpu´en jo mere end bundkort og omvendt, så er det ikke et spørgsmål om pest eller kolera? 😳


Gripen90
 
Senior Skribent
Tilføjet:
15-12-2010 14:07:15
Svar/Indlæg:
15982/637
#32: Det ved jeg ikke, at bukke ben på AMD CPU'erne i dag kræver næsten du sætter CPU'en på et rugt bord og skubber den henad fladen med et ujævnt tryk :)



Saint
 
Elitebruger
Tilføjet:
15-12-2010 14:10:19
Svar/Indlæg:
1971/31
#33

Syntes nu også intel cpu soklerne kræver en god omgang "kærlighed" for at blive skæve, er ikke noget der er sket for mig endnu 😳


MightyWanker
 
Overclocker
Tilføjet:
16-12-2010 21:14:50
Svar/Indlæg:
175/25
Har heller ikke selv været ude for det, og selv på et burned board jeg sad og legede med, skal der en del til for at bøje de ben, men der skal jo nok være nogen der kan gøre det i fumleri.

Til gengæld kan jeg ikke finde den Asus tour film, men så Gigabytes i stedet, og der lagde jeg mærke til at efter selve inspection og check blev lavet, er der mennesker der fidler en del med boardet, så jeg kan overhovdet ikke acceptere Riska´s forklaring med at det er en umulighed. Er der mennesker er der fejl, længere er den bare ikke, det er direkte naivt at påstå andet imho.

Men ja, de burde afskaffe det pin fis der på den ene eller anden måde.


Tha_noob
 
Elitebruger
Tilføjet:
16-12-2010 21:34:25
Svar/Indlæg:
3854/175
#33 på en intel cpu, KAN du slet ikke bukke pins'ne på cpu'en :P

Hvorfor laver de den ikke bare trådløs? 🤣 satme noget af en forbindelse der skulle til der, ihvertfald hvis den skulle køre 25 Gbs bare med ram'ne


Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af Tha_noob :) d. 16-12-2010 21:37:33.


Rasmus66
 
Elitebruger
Tilføjet:
16-12-2010 21:48:07
Svar/Indlæg:
8762/174
#31

Tillader mig så lige at poste de her billeder 🤣













Link til tråd http://www.xtremesystems.org/f...

Så sikker er sådan en AMD socket nu heller ikke.


Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af Rasmus66 d. 16-12-2010 21:51:50.


Kasseren
 
Elitebruger
Tilføjet:
16-12-2010 22:35:53
Svar/Indlæg:
1814/48
@37 Jeg tror ikke at du finder mange sockets der kan klare en adskillelse ved minus 197 grader og overlever, selv Intels processorer ville nok nappe et par af bundkortets ben. Jeg tror nok at Shamino har lært en lille lektion 🤣


riska
 
Elitebruger
Tilføjet:
16-12-2010 22:40:32
Svar/Indlæg:
7241/274
det var netop defor han gjorde det da han altid gør det med intel systemer da cpuen er låst og soklen er skruet fast men det er amd ikke derfor rev han soklen af