Ny dansk test site ser dagens lys..

Litteratur d.  20. september. 2010, skrevet af The Boss
Vist: 2465 gange.

The
 
Chefredaktør
Tilføjet:
20-09-2010 14:26:32
Svar/Indlæg:
4741/1690
En ny dansk test site for HIFI folket ser dagens lys...

Læs hele nyheden her: http://hwt.dk/newsdetails.aspx...
Peterlh
 
Overclocker
Tilføjet:
20-09-2010 14:56:05
Svar/Indlæg:
449/19
Det skal jeg da lige have set på 🙂


DetIkkeVidereVilde
 
Superbruger
Tilføjet:
20-09-2010 15:04:45
Svar/Indlæg:
77/9
jeg kan ikke forstå man kan lave en side der tester HI-FI. Eftersom det er meget personpræget hvad man er til.


tom81
 
Elitebruger
Tilføjet:
20-09-2010 15:08:49
Svar/Indlæg:
20170/383

#2

Sikke da noget pladder. Man kan da nok høre om en højttaler har et ordentligt lydbillede, om den spiller ordentligt i alle områder osv. Selvfølgelig vil der altid være de unge knægte der vil påstå at Cerwin Vega er bare det bedste kvalitet der kan købes for penge. Indtil de bliver ældre og finder ud af at der rent faktisk findes højttalere med lige så meget bund i, og som også spiller pænt.


Peterlh
 
Overclocker
Tilføjet:
20-09-2010 15:25:31
Svar/Indlæg:
449/19
Ja, jeg kan da godt nok ikke finde på noget pænt at sige om Cerwin Vega 🤣


tom81
 
Elitebruger
Tilføjet:
20-09-2010 15:29:00
Svar/Indlæg:
20170/383

#4

Jeg mener bare, CV er jo fine nok til festbrug og sådan. Men der er sgu ikke noget jeg nogensinde igen vil eje. Det er jeg blevet for gammel til 🙂


SBHT
 
Elitebruger
Tilføjet:
20-09-2010 15:31:03
Svar/Indlæg:
812/133
Uh måske man skulle stille sine B&W XT8, XT2 og XTC samt en Velodyne 1200 Ultra til rådighed 😀

http://hwt.dk/forumthread.aspx...

UPS så ikke at det er for folk der også har et liv ved siden af, my bad 🤣


Svaret blev redigeret 3 gange, sidst af SBHT d. 20-09-2010 15:34:37.


Emze
 
Superbruger
Tilføjet:
20-09-2010 15:32:34
Svar/Indlæg:
666/100
uhh lyder som en spændende side :)


Emze
 
Superbruger
Tilføjet:
20-09-2010 15:32:35
Svar/Indlæg:
666/100
uhh lyder som en spændende side :)


Stensgaard
 
Elitebruger
Tilføjet:
20-09-2010 15:36:53
Svar/Indlæg:
2620/327
#6 Ja, det er ikke heeelt hifi for folket 😉 😀


DetIkkeVidereVilde
 
Superbruger
Tilføjet:
20-09-2010 15:40:37
Svar/Indlæg:
77/9
#3 præcis det jeg mener. tag f.eks B&W enten elsker man det eller også hader man det. Jeg tror bare det må være svært at skulle skrive et review af en højtaler da alle har deres personlige mening om tingene. Tag f.eks. de concept 6. Måske foretrækkes de af nogle, frem for f.eks. ikon serien fordi de syntes det lyder bedre.

Det jo ikke ligefrem ligesom hardware hvor man via grafer kan vise det er THE SHIT. hvis man kan sige det sådan.


Verdenshersker
 
Passiv Hwt crew
Tilføjet:
20-09-2010 15:44:02
Svar/Indlæg:
3636/386
Cerwin Vega er jo godt nok, når man skal spille HØJT! Men de skal også bare spille HØJT før de er noget værd! Lidt det, de er bygget til jo :)


jmose
 
Moderator
Tilføjet:
20-09-2010 15:51:06
Svar/Indlæg:
3863/538
I skulle hellere oprette jer som brugere og diskuterer der... 😉


Stensgaard
 
Elitebruger
Tilføjet:
20-09-2010 15:51:46
Svar/Indlæg:
2620/327
#10 Så skulle vi jo også lade være med at teste højttalere, tastaturer, mus, kabinetter og så videre på HWT.dk - hvis du kun vil have fakta og intet andet i en anmeldelse. Og man skulle lade være med at anmelde film, teater og musik andre steder. Er det det, du mener?


tom81
 
Elitebruger
Tilføjet:
20-09-2010 15:54:01
Svar/Indlæg:
20170/383
#12

Hvorfor, vi har jo et fint forum her 😛


Johnny
 
Superbruger
Tilføjet:
20-09-2010 16:09:01
Svar/Indlæg:
2127/11
Hvis stifter af sitet læser med her (hvad jeg afgjort mistænker;), vil jeg da anbefale at nærlæse artikler/anmeldelser, fra mere øvede sites. Et eksempel, et dansk et, kunne være: http://www.hifi4all.dk/

Man må naturligvis regne med en lidt tynd anmeldelse, når vi taler om et nyt site, der ikke har mange tests at blive klog af, og henvise til. Når det er sagt: hvordan man kan anmelde et sæt højttalere, uden at tale om stereoperspektivet, er mig en gåde af gigantiske proportioner. Samme gælder tonal balance, som godt nok berøres, men ikke på en for mig fyldestgørende måde. Højttaleren er for pæn, tenderende kedelig, og diskanten er tilsyneladende den største synder. Godt så.. Hvordan med tonal sammenhæng over hele registret? Hænger mellemtonen til den varme, eller kolde, side?

En sidste, af de konkrete, noter skal gå på testgrejet. Jeg har stor respekt for NAD. Har selv haft lidt af hvert fra den producent gennem tiden. Det betyder dog ikke, at jeg ville påstå, at det på nogen måde er the end all and be all i denne verden. Det kan virke ret dramatisk at smide dyrt grej foran et par billige højttalere som Dalierne, men hvad så med den næste test, af dyrere højttalere?

Det er altid spændende med et nyt hifi site, og jeg vil da også lure lidt med på hvad der sker i tiden der kommer. Jeg håber at siden får succes. I dens nuværende form, har jeg dog svært ved at tage anmeldelserne alvorligt.



Til diskussionen om anmeldelser af lyd: Bevares.. Skal man have fuld udbytte af anmeldelserne, kræver det at man gør en smule benarbejde. Man skal ud og lytte lidt på nogle af de anmeldte dimser, for at være med på hvad der tales om. Der ud over er der ingen problemer med at læne sig op af anmeldere, forudsat de er seriøse nok. Jeg har selv arbejdet i Hifi verdenen, og derfor læst en del anmeldelser på grej jeg også gik og lyttede på til dagligt. Der er oftest ganske fin sammenhæng mellem det skrevne ord og virkeligheden. Det eneste er som sagt, at man dels er nødt til at bevæge sig ud og få et fundament af indtryk, OG så skal man finde ud af hvor ens egen smag mht lyd ligger. At affeje anmeldelser er derfor rent pladder i mine øjne (og ører 🙂 )


Svaret blev redigeret 2 gange, sidst af Johnny d. 20-09-2010 16:11:38.


dani_boy
 
Superbruger
Tilføjet:
20-09-2010 16:27:35
Svar/Indlæg:
39/1
# 3 Cerwin Vega FTW!!!!
yep er 17 og der findes intet bedre 😉


inside
 
Elitebruger
Tilføjet:
20-09-2010 16:35:30
Svar/Indlæg:
805/46
Lækkert med Hi-Fi reviews, men må sige at hjemmesidens design på INGEN måde tiltaler mig. Alene det meget pixelerede logo for mig til at krumme tæer.

Og så kan det som #15 siger diskuteres hvor godt NAD er som reference/test udstyr. Jeg ville måske anbefale noget som er mere neutralt i lyden, hvilket jeg ikke synes NAD er. Men det er jo en smagssag :P


Peterlh
 
Overclocker
Tilføjet:
20-09-2010 16:36:05
Svar/Indlæg:
449/19
#16 Haha 🤣
Jeg er også 17, og mener at der ikke findes noget ringere 😀


nitrotg
 
Elitebruger
Tilføjet:
20-09-2010 16:36:26
Svar/Indlæg:
522/172
Jeg vil også sige at jeg ikke ligefrem syntes der mangler sider til test af hifi..
Måde recorder.dk og hifi4all.dk bliver svær at hamle op med.. Men håber da for alt det bedste for manden bag denne side..

Havde måske selv startet op med noget vildere end dali's concept højtalere :P


MadsAG
 
Elitebruger
Tilføjet:
20-09-2010 16:46:57
Svar/Indlæg:
5421/53
#18 17 her, AL-1000/AL-1002 og DC-1515 Er vildt.

Alt det nye plastik derfra vil jeg dog ikke sige noget positivt om 😛


Stensgaard
 
Elitebruger
Tilføjet:
20-09-2010 17:01:20
Svar/Indlæg:
2620/327
#15 Ja, jeg læser med (det er ingen hemmelighed, at min fornavn er Dennis) 😉 , jeg takker for gode råd, og jeg tager kritikken til mig - hvis du har lyst, må du også meget gerne starte samme diskussionen på hfff.dk. Og det ER nyt for mig at teste hifi, men hifi er ikke nyt for mig, og det er ikke nyt for mig at læse andres anmeldelser. Den tonale balance kunne jeg nok have gjort mere ud af - også selvom det skal være forståeligt for almindelige mennesker.
Det med stereoperspektivet kunne jeg også gøre mere ud af. Men jeg tror, at almindelige mennesker har lidt svært ved at forholde sig til det - ja, det har jeg såmænd også selv, når anmeldere skriver om, at lydbilledet er så og så mange meter bredt, højt og dybt, og at man kan placere de enkelte instrumenter præcist i stuen. For det første giver det kun for alvor mening, når man snakker om klassisk musik. For det andet kommer det altså nogle gange til at lyde meget science fiction-agtigt...
Jeg har prøvet at gå en anden vej, og prøver at beskrive, hvordan selve musikken opleves - og altså en lidt mindre nørdet beskrivelse end de fleste hifi-anmeldelser, jeg har læst.

Mit referenceanlæg er ikke på reference-niveau, nej. Men som jeg også har skrevet om siden, og som dens titel også antyder, så handler sitet om hifi til en samlet pris på 5-15.000 kroner, så når højttalerne som tommelfingerregel skal udgøre halvdelen af budgettet, så KOMMER der ikke tests af højttalere til meget mere end 4000 kroner stykket - og det kan det udstyr godt styre nogenlunde.

#17 Jeg arbejder på designet 😳

#19 Jeg prøver ikke at hamle op med recordere.dk eller hifi4all.dk - jeg er selv aktiv bruger af sidstnævnte. Men jeg synes virkelig, der mangler noget om hifi for almindelige mennesker - recordere.dk er mest AV-udstyr, og hifi4all.dk interesserer sig ikke ret meget for entry-level.


jmose
 
Moderator
Tilføjet:
20-09-2010 17:11:24
Svar/Indlæg:
3863/538
-> #21

Grunden til at jeg har meldt mig som bruger på dit site, er netop det du beskriver der. Netop at man godt kan have glæde til musikken og den "gode lyd" uden at alting behøver at gå op i tekniske detaljer...

Misforstå mig ikke. Jeg kan da godt lide tekniske detaljer.. 🤣 Men come on...Jeg har sgu ikke brug for at vide om diskanten er kold eller varm...Eller hvor god tonal balancen er...Hvis jeg seriøst gad at interessere mig for det, tror du så ikke også at jeg havde brugt VÆSENTLIG flere penge på min anlæg, end de 4999 jeg gav for min NAD receiver?


Polarfar
 
Senior Skribent
Tilføjet:
20-09-2010 17:44:05
Svar/Indlæg:
2309/846
Cervin Vega FTW ... der findes INTET der kan skyde en gang Pantera af som et par 12" CV højttalere med en god stor forstærker på....og så vil jeg skide på mikrotransienter, frekvensgang og måleresultater.... SKRU OOOP 😛

og jeg er rundet 38år....


Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af Polarfar d. 20-09-2010 17:48:18.


tom81
 
Elitebruger
Tilføjet:
20-09-2010 17:49:00
Svar/Indlæg:
20170/383
#23

Er du sikker på at du ikke er for gammel til at høre Pantera 🙂
Kanon musik hehe..


Stensgaard
 
Elitebruger
Tilføjet:
20-09-2010 18:06:33
Svar/Indlæg:
2620/327
#23 Uh, det inspirerede mig lige til at sætte min "Vulgar Display..." LP på ❤

Og det kan min Avance Dana 980 altså også godt spille, selvom de lyder godt 😛


tom81
 
Elitebruger
Tilføjet:
20-09-2010 18:08:26
Svar/Indlæg:
20170/383

#25

Den plade er jeg så aldrig rigtig blevet gode venner med 😳


Johnny
 
Superbruger
Tilføjet:
20-09-2010 18:20:52
Svar/Indlæg:
2127/11
#21 "det er ingen hemmelighed, at min fornavn er Dennis"

Jeg havde ikke gidet at tjekke det, men havde jo luret, at der nok var tale om dig 🙂

Perspektiv: Det oplever du også i alt andet end klassisk musik Dennis. tag eksempelvis nogle af de bedre versioner af små liveoptagelser, eller bare en hvilken som helst velproduceret skive. De har det alle, omend - naturligvis - ikke i samme enorme størrelse, som man oplever på en god klassisk indspilning.

Der er en god grund til at jeg nævner stereoperspektivet, og den er som følger: "almindelige mennesker" eller ej: Når først folk oplever det, opdager de også, hvor meget det reelt tilføjer til musikken. Faktisk slipper man relativt let afsted med andre mangler i lydbilledet, hvis en højttaler kan reproducere de rumlige informationer. Hvorfor? Fordi vore ører og hjerne er vant til at de er med 🙂

Et eksempel, fra min tid som hifipusher: En fyr kom ind i Klubben, og ville lytte på et sæt Snell E. Jeg udspurgte ham om hans musiksmag, og årsagen til at han ville høre netop dem. Det viste sig, at hans Trapez højttalere havde en for spids diskant til ham. "aha". Snell E var dengang kendt for en relativt spids diskant, og Trapez'erne faktisk for det modsatte. Ergo: At overtale manden til at lytte på noget andet. I det konkrete tilfælde smed jeg ham foran et sæt Dali Skyline, 12" udgaven. Der lyttede vi på en Supertrampskive, som han holdt meget af. Liveoptagelse, med nogle af deres større hits. Der efter røg en guldversion af samme på, og vi oplevede begge, at taget i lytterummet forsvandt, og scenen pludselig havde en heelt anden størrelse. Skylinerne, hvor meget jeg end holdt af dem, var langt fra en fejlfri højttaler. Men det de gjorde godt, gjorde de dælme også godt. Faktisk endte flere kunder med at ville lytte med da han var gået, og var ret bjergtaget af oplevelsen.

Musik er andet end bas, mellemtone og diskant. Musik er også alle informationerne der ligger i mellem det eksplicit udtrykte, og som i meget høj grad er med til at give lytteren følelsen af at "være der". Et af de udtryk der bedst beskriver alle "sidetingene" er, dem der skriver om et godt anlæg, at det er som om musikken træder frem fra et sort klæde. Tror at det er billedet de bruger. Ideen er: hvis anlægget formår den "stilhed", formår det oftest også, at lade musikken og alle biinformationerne fremstå roligt og uforstyrret. Dér opstår magien 🙂



Men fait nok, dit mål er et andet, og vel i virkeligheden vigtigere: At få "almindelige mennesker" til at blive bidt af baktussen. Dét kan jeg kun anerkende 🙂 Alt for få når at opleve hvad et anstændigt anlæg kan gøre ved lyd og oplevelse, og agter du at forsøge at få nogle af disse mange i tale, er det top$ imho. Så nej tak.. Jeg tror ikke at jeg vil oprette en tråd om mine ankepunkter på din side. Gør det du føler for, og får du held med projektet, kan jeg kun ærgre mig over, at jeg ikke er i branchen mere 😛


"Men come on...Jeg har sgu ikke brug for at vide om diskanten er kold eller varm...Eller hvor god tonal balancen er..."

#22 ser ud til at være en af dem der i dén grad har brug for din hjælp, nu vi er ved den kundegruppe :yes: At bilde sig selv ind, at man ikke har interesse i at vide om højttaleren er varm eller kold i lyden, er at sige "jeg er fuldstændig ligeglad med hvordan det lyder", hvad folk der har smidt 5k på en receiver næppe er. Du må i gang Dennis. The world needs you 😛


Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af Johnny d. 20-09-2010 18:23:19.


Wuffer
 
Elitebruger
Tilføjet:
20-09-2010 19:09:49
Svar/Indlæg:
209/23
Udemærket initiativ, men umiddelbart ser sitet lidt trist ud - det skal nok komme 🙂


Adolph
 
Superbruger
Tilføjet:
20-09-2010 19:30:50
Svar/Indlæg:
1369/75
Syntes sgu det er et udemærket review af Concept 6, som er til og at forstå for "almindelige" mennesker. Dejligt og høre nogen tale pænt om Concept serien, og ikke glemme hvor billige de faktisk er. Til prisen er de rigtig gode, men rigtig mange hagler dem ned med kritik inde på hifigalleri, og glemmer alt hvilken prisklasse de er i :yes:

Og nej jeg har ikke selv Concept stående i stuen 😉


Svaret blev redigeret 2 gange, sidst af Adolph d. 20-09-2010 19:32:42.


Stensgaard
 
Elitebruger
Tilføjet:
20-09-2010 21:32:48
Svar/Indlæg:
2620/327
#29 Ja, den er også bedre, end jeg forventede - jeg har nemlig også hørt meget dårligt om den fra hifi4all. Den er slet ikke noget dårligt køb, hvis det er det, man vil have 🙂

#27 Forresten skrev en af mine venner til mig, at jeg skulle lave en ordliste, fordi han ikke forstod den snak om følsomhed og dB. Og han er et meget godt eksempel på målgruppen - han vil gerne have god lyd, og jeg har skaffet et brugt anlæg til ham, som han er glad for - men han ved ikke så meget om det.


Johnny
 
Superbruger
Tilføjet:
21-09-2010 00:27:02
Svar/Indlæg:
2127/11
#30 Ja det siger jo en del om niveauet hos målgruppen. Dem vil du givetvist kunne hjælpe en del.

Lige en sidebemærkning til det du skriver om følsomhed: Decibel er en munter skala, og det er rigtigt, at du teoretisk fordobler lydtrykket ved at hæve det 3 DB. I virkeligheden svarer det bare ikke til det et menneske forstår ved en fordobling. Der skal du et sted mellem 6 og 10DB op, alt afhængig af hvor du læser om emnet. En lille ting, men du kan lige så godt få det rettet ved lejlighed 🙂


KEFiR-
 
Elitebruger
Tilføjet:
21-09-2010 07:18:59
Svar/Indlæg:
274/69
Er for doven til og åse hele tråden, men det ser lidt halv færdig ud, og tror endelig ikke Danmark har behov for mere end det de har Recorders.dk, hifi4all.dk, hifigalleri.dk og nerds.dk

Men Held og lykke med det, er jo altid godt med noget nyt og spænnende.


Lenze
 
Elitebruger
Tilføjet:
21-09-2010 10:53:33
Svar/Indlæg:
1003/92
#6 @ SBHT.

Er det ikke dig fra Odder jeg købte mine Jamo af ? 😛


tom81
 
Elitebruger
Tilføjet:
21-09-2010 10:55:19
Svar/Indlæg:
20170/383
#32

Med sådan en udtalelse har du jo slet ikke fanget ideen med denne nye hifi side. Og derfor burde du også læse hele tråden.


KEFiR-
 
Elitebruger
Tilføjet:
21-09-2010 14:21:12
Svar/Indlæg:
274/69
#34

Jeg har skam læst det første, og jeg har fandet han vil lave en test side rettet imod billiger hifi.

Men syntes Hifi4all har ret godt fokus på det, og Recorders er et forum der er meget åban for Budget hifi.

Så nej jeg kan stadig ikke se iden med et mere, og tror desvære ikke meget på iden.

Har iden ikke læst hele tråden igennem, men kan da hurtig se du ikke har den store viden inde for hifi (Jeg er ikke selv verdens mester) men difinationen at et godt lydbilled kan altså være utrolig forskelligt fra person til person, self. er der nogle grunlæggende ting som går igen.


da9els
 
Chefredaktør
Tilføjet:
21-09-2010 14:46:32
Svar/Indlæg:
4437/91
WTF ! Mike Portnoy forlader Dream Theater ?! Så kan jeg endelig komme til at nyde hans kram uden LaBrie 😀


Stensgaard
 
Elitebruger
Tilføjet:
21-09-2010 15:18:42
Svar/Indlæg:
2620/327
#36 Det er selvfølgelig en måde at se det på - men jeg synes nu, at LaBrie lyder drøngodt på et godt anlæg 🙂


ZnarF
 
Elitebruger
Tilføjet:
21-09-2010 15:55:02
Svar/Indlæg:
1058/59
#Steensgaard: Super fedt projekt du har, jeg synes det rammer mig meget godt. Jeg har læst på mange af de andre hifi hjemmesider, men gik sg'u død i det - da det blev for langhåret. Samtidig tager du WAF'en med - hvilket jo betyder meget (kan du evt. få hendes kommentarer med, i stedet for hvad du tror hun siger?).

#31 Det er ikke teoretisk at lydtrykket fordobles ved en øgning på 3,01 dB, det er rent elektrisk, der fordobles den afgivne effekt.

Hvordan det så opfattes, er så, hvis jeg husker ret, i forhold til dB/A skalen (B og C skalaerne er til andet brug), der tager højde for hvilke frekvensområder der opfattes mest tydeligt for mennesker. Og her mener jeg at huske fra mine lektioner i støjdæmpning i huse, at det ganske rigtigt ligger mellem 6-10 dB ved en fordobling, alt efter frekvensen.

Med hensyn til det du skriver om stereoeffekt og lytterum, så er den måde du beskriver det, med kundehistorien, egentlig på et rigtig godt og lægmandsagtigt niveau - måske noget i den stil kunne bruges på hfff.dk?


Stensgaard
 
Elitebruger
Tilføjet:
21-09-2010 16:05:19
Svar/Indlæg:
2620/327
Det med dB er rettet nu - for I har selvfølgelig fuldstændig ret 😳


Peterlh
 
Overclocker
Tilføjet:
21-09-2010 20:09:13
Svar/Indlæg:
449/19
#36/37

Jeg blev må godt nok indrømme at jeg blev skidt tilpas da jeg fandt ud af at Portnoy smuttede fra DT, jeg kan ikke rigtigt forestille mig et Dream Theater uden Mike.

Jeg er enig i at LaBrie ikke altid er lige god, men på nogle numre lyder han da mega godt på et ordentligt anlæg! 🙂


Johnny
 
Superbruger
Tilføjet:
21-09-2010 20:13:49
Svar/Indlæg:
2127/11
"Det er ikke teoretisk at lydtrykket fordobles ved en øgning på 3,01 dB, det er rent elektrisk, der fordobles den afgivne effekt."

DOH! Det er vist for lang tid siden jeg har rodet med de ting, men ja.. Du har fuldstændig ret #38 :yes:

Man ville blive nødt til at lægge lidt mere på tror jeg, hvis det jeg skrev skulle kunne bruges, selv af ikke-hififolk. Nogle højttalere vil eksempelvis være bedre til at placere musikerne i rummet, mens andre måske bedre videregiver selve rummets lyd. Men jo, tak for tanken. Min ide var netop, at skrive så folk forstod, at man ikke nødvendigvis behøver at lyde som om man er uddannet på The Royal Academy of Hifi Nerds", for at få hvad jeg betragter som vigtigt info med.


Sir
 
Elitebruger
Tilføjet:
22-09-2010 20:41:02
Svar/Indlæg:
608/89
#6

For filan et nice look dit setup har 😲


tom81
 
Elitebruger
Tilføjet:
22-09-2010 20:47:11
Svar/Indlæg:
20170/383

#40

Hedder han ikke Jeff Portnoy ? 😀 😀 hehe..


da9els
 
Chefredaktør
Tilføjet:
23-09-2010 13:14:09
Svar/Indlæg:
4437/91
#43 .. Der er steder hvor man får røvfuld for at sige sådan noget!!!


Stensgaard
 
Elitebruger
Tilføjet:
23-09-2010 19:58:35
Svar/Indlæg:
2620/327
#44 Og et af de steder er her 😀


Shtennek
 
Overclocker
Tilføjet:
27-09-2010 12:30:43
Svar/Indlæg:
108/13
Jeg synes det ser ud til at være en ganske fornuftig side. Den vil jeg helt klart kigge mere på.


tom81
 
Elitebruger
Tilføjet:
27-09-2010 12:31:55
Svar/Indlæg:
20170/383

#45

du stiller bare op 😀

Jeg synes han er genial 😛

http://www.jeffportnoy.com/