fejl ved ati 2 * 4870 gtx

Grafikkort d.  20. august. 2010, skrevet af Niel
Vist: 832 gange.

Niel
 
Elitebruger
Tilføjet:
20-08-2010 23:20:10
Svar/Indlæg:
335/68
Kære Bruger..

Jeg har anskaffet mig to stk ati 4780 gtx, mit problem er at mine skærme bliver fucked up.. Dvs de får mærkelige farver på skærmen... Billede der er tilføjet viser hvad jeg mener..

Det skal siges inden købet vidste jeg ikke så meget om hardware samsætning som nu.. Eller vidste det nok godt, men har lavet en tanketorsk.. 🙂 Ohh...

Jeg har et asus Asus P5N32-E sli, ældre herre, som med mit nuværende gtx 8800 gts 640 mb, kører fint og laver ingen fejl.. Men når jeg sætter disse nye ati i kort, enten enkelt vis eller samtidig "ved godt mobo ikke understøtter crossfire", så laver den fejl på mine skærme med mærkelige farver. Se billede.

Jeg har både vandkøling og luft køling til kortene. Uanset hvilken køling jeg laver, så laver den samme fejl.

Jeg ved mit mobo ikke understøtter pci-e 2.0 som kortene er beregnet til.. Men skulle det kunne være skyld i denne fejl?...

Jeg har ikke haft mulighed for at prøve gtx kortene af med mobo med pci-e 2.0, da jeg ikke har nogle venner i nærheden der kan hjælpe mig.

Hvis i mener det kan skyldes, at mit mobo ikke understøtter 2.0, og i bor i århus området, ville det være fedt hvis i ville hjælpe mig med at prøve det af.

Hvis det ikke er det, hvad kan det så skyldes? Er kortet defekt eller?... Eftersom det laver fejlen med vand også, så kan det ikke være varme problemer. "Ja vandkølingen er installeret korrekt" Kortet er overhovedet ikke varmt, så det kan ikke være problemet..

Er der nogen som kan hjælpe mig?..

Mvh Carsten Læsø og på forhånd tak..

billeder af fejlen:

http://www.myupload.dk/handleu...

og

http://www.myupload.dk/handleu...

Toft123
 
Elitebruger
Tilføjet:
20-08-2010 23:31:25
Svar/Indlæg:
1600/230
Har du egentlig prøvet med drivercleaner?
Altså installere drivercleaner og lade den fjerne alt driverhalløj fra Nvidia, genstarte pc og installere ATI drivers?

Et enkelt ATI kort i maskinen af gangen er nok også en god begyndelse :)


spies_sparks
 
Superbruger
Tilføjet:
20-08-2010 23:32:25
Svar/Indlæg:
849/30
Har du husket at afinstallere det gamle video drivere og installere de nyeste?


Johnny
 
Superbruger
Tilføjet:
20-08-2010 23:55:09
Svar/Indlæg:
2127/11
..æææh... Crossfire på et sli board? Det er da en temmelig skidt ide.

Du er nok rendt ind i et pci port problem. En del af de gamle boards kan ikke køre med nye grafikkort. Bor rigtig langt fra dig, men havde ellers gerne lagt pc til en test af dine grafikkort.


Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af Johnny d. 20-08-2010 23:56:49.


Niel
 
Elitebruger
Tilføjet:
21-08-2010 00:12:44
Svar/Indlæg:
335/68
😀 1 og 2: Okay, så fejlen kan skyldes at der ligger nogle forkerte driver på computeren??.. Så fremgangsmåden ville være.. Fjerne alle driver på computer til det nuværende gtx kort. Sluk computeren og sæt et ati kort i. Lad det starte op og lad det installere disse driver??

Er det også tilfældet når fejlen allerede kommer ude i bios?..

til dig 3.. Ja, jeg er udemærket klar over det ikke var smart.. Har efterhånden forklaret det mange gange til folk, men hurtigt historie. Troede sli og crossfire var det samme, men bare to navne alt efter hvilken producent.. Men jeg har lært hvad det er nu. Så x58 kort, de nye det kan vi lide 🙂.. haha..

Med hensyn til pci-e problemet burde gtx ikke sagtens kunne køre i et 1.1, det vil bare ikke være optimalt. ? Det har jeg i hvert fald hørt fra nogle forskellige personer.. måske i kan male det til jorden eller give god for det?.. Så jeg kan udelukke det med at finde en som jeg kan kontrollere det med pci-e 2.0..

Tak for jeres svar indtil videre håber i kan hjælpe på denne besked!


Johnny
 
Superbruger
Tilføjet:
21-08-2010 01:14:14
Svar/Indlæg:
2127/11
Hvis du kigger lidt nede på denne side, vil du se en liste over chipset og hvilken type PCIexpress slot de har: http://gathering.tweakers.net/... Så vidt jeg kan lure, kører dit bundkort med 680i xhipsættet. Det skulle køre pci-x 1.1, og dermed være kompatibelt med pci-x 2 grafikkort.

Jeg ville dog stadig prøve de kort i et andet bundkort, bare for at være sikker. Det kan nemlig drille. Jeg bed i øvrigt mærke i, at ikke alle pci-x slotsne, nødvendigvis kører 1.1. Har du prøvet kortene i flere forskellige pci-x slots?

Helt sikkert.. Nvidi kan, uvist af hvilken årsag, ikke finde ud af, at lave driverpakker der rydder ordentligt op efter sig selv. Driverclean er et must. At afinstallere alt der har med grafikkortene at gøre, og så gi'r du pc'en en ordentlig røvfuld Driverclean Pro.

Best of luck 🙂


Zorba
 
Superbruger
Tilføjet:
21-08-2010 02:14:35
Svar/Indlæg:
1142/59
Jeg synes det ligner ufattelig meget, at der er nogle ramkredse der er døde. Jeg ved godt at diverse strømproblemer og muligvis bundkort fejl også kan give mærkelige problemer, men de der mærkelige streger osv. har jeg kun oplevet med

1. For høje temperaturer
2. Døde ram chips

Det er selvfølgelig stadig en god idé at teste med et andet bundkort og evt. større strømforsyning, men jeg må sige jeg er skeptisk lige netop der. Jeg fik engang brændt mit 6600GT af pga. fejl i NVIDIA driveren. Det har jeg dog ikke hørt om med ATI kort, men det kan ske hvis man skifter køling på kortene og evt. lige glemmer at koble sig selv til jord eller generelt ikke har tilstrækkelig køling.

Som sagt, test på et andet bundkort og se om du er så heldig, at det bare er 680i der er underligt.


Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af Zorba d. 21-08-2010 02:15:34.


MazdaMadsen
 
Moderator
Tilføjet:
21-08-2010 08:47:59
Svar/Indlæg:
5039/109
Der kommer da ikke grafik fejl i bils hvis det er driverens skyld?


Toft123
 
Elitebruger
Tilføjet:
21-08-2010 08:54:06
Svar/Indlæg:
1600/230
#7 Nej, måske ikke, men det er da et forsøg værd at eliminere alle fejlfaktorer. Jeg mener at have sat en ATI-opgradering i en pc med Nvidia drivers engang, og den opførte sig fuldstændig uberegneligt indtil jeg åbnede i fejlsikret tilstand og fjernede grafikdriverne.

Jeg har aldrig prøvet at sætte to ATI kort i et SLI-board, så hvis #0 nøjedes med det ene, var der også en fejlkilde fjernet dér.


Hakankitir
 
Elitebruger
Tilføjet:
21-08-2010 09:29:45
Svar/Indlæg:
714/95
4870 GTX?


Toft123
 
Elitebruger
Tilføjet:
21-08-2010 09:33:49
Svar/Indlæg:
1600/230
#9 HD4870 🙂
Jeg har skrevet lidt med Niel på msn


#11
Niel
 
Elitebruger
Tilføjet:
21-08-2010 10:03:15
Svar/Indlæg:
335/68
Bare for lige at følge op på jer alle sammen.. Som allerede skrevet oppe i starten, så har jeg prøvet kortene enkelt og begge to. Så 6 og 8, det er udelukket, den laver samme fejl i begge pci-e slots..

Jeg vil prøve at fjerne alle driver og se om det virker.. Men jeg har prøvet at installere det der clean driver, men så vil de have en til at installere alt muligt efterfølgende og betale/register osv.. Kan man ikke finde noget som kan fjerne de driver, uden at man skal betale for det og som virker?..

Sidst men ikke mindst.. Søger stadig en person i århus området, som måske vil prøve kortene af for mig!

På forhånd tusind tak for alle de gode svar..


#12
Niel
 
Elitebruger
Tilføjet:
21-08-2010 10:18:48
Svar/Indlæg:
335/68
Til 6 .. Jeg har en corsair 850 den burde lave nok størm til kortene, så det burde ikke være et problem.. Og selv når der kun er et kort i burde der heller ikke være et problem.. Ikke sandt?


Shutdown
 
Elitebruger
Tilføjet:
21-08-2010 11:22:21
Svar/Indlæg:
8947/160
Hvis begge 4870 kort laver samme fejl kan man næsten udelukke gfx, så må det være pci-e portene der ikke kan sammen med 4870 kortene. Det virker fint med dit gamle 8800 kort.? Køb et billigt crossfirebundkort på demoshoppen, der er feks et high-end DFI LANPARTY DK P45-T2RS til 620kr, hvis du ikke skal bruge crossfire er der et msi med p45 chipset til 270kr.

Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af Shutdown d. 21-08-2010 11:32:51.


#14
Niel
 
Elitebruger
Tilføjet:
21-08-2010 13:37:17
Svar/Indlæg:
335/68
Jeg har et asus rampage II på vej med posten.. Så går nok.. 🙂 laver mig en ny maskine.. Men ville bare gerne finde ud af om kortene fejler noget eller det bare er hardwaren omkring kortene.. ! 🙂 .. Så vil prøve med clean driver og hvis det ikke hjælper så må jeg have fundet nogen med pci-e 2.0 porte.. Som sidste udvej!