Køb af forstærker hvad skal man vælge?

Diverse d.  17. august. 2010, skrevet af Rasmus66
Vist: 3050 gange.

Rasmus66
 
Elitebruger
Tilføjet:
17-08-2010 19:50:40
Svar/Indlæg:
8762/174
Nu ved jeg at mange herinde går meget op i Hifi så det er vel oplagt lige at stille dette lille spørgsmål.

Jeg er på udgik efter en ny forstærker til mit lille hifi setup til computeren.

Nu har jeg kørt med mine Audio Pro Image 11 i nogle år og jeg savner lidt ekstra bund så derfor skal forstærkeren også have pre out til en aktiv sub.

Hagen i det hele ligger i at jeg gerne vil køre digital lyd ud fra det ny indkøbte Asus lydkort.

Det er vel nok en surround receiver man skal gå efter nu hvor jeg har de her krav, men hvad kan anbefales inden for et budget på omkring 2000-2500 kr?

Jeg har ikke noget imod at købe brugt så hvis i kender nogle der kender nogle som har set et billede af et tordenskjold og har en forstærker til at stå så råb lige højt 😀

Springer
 
Elitebruger
Tilføjet:
17-08-2010 21:12:50
Svar/Indlæg:
765/28
Jeg er selv på udkig efter en af disse modeller. De har generelt fået gode anmeldelser:

http://www.av-connection.dk/?M...

Model 608 har lige vundet en EISA Award.

Model 708 er den jeg måske køber da den understøtter internetradio og streaming af musik fra min NAS


NoNig
 
Elitebruger
Tilføjet:
17-08-2010 21:46:47
Svar/Indlæg:
23132/740
-> #0

Der findes et væld af løsninger, som kan det du efterlyser. Jeg er selv let til falds for Denon og NAD, især grundet deres kompakte design der kan drive de fleste reol-højttalere (og "mindre" gulvmodeller). Til dit budget har jeg dog kun et enkelt forslag, men som jeg til gengæld mener er fuldt ud tilstrækkeligt til de flestes behov.

DRA-F107 - Kr. 1.999,-
http://www.hifiklubben.dk/prod...

Eneste minus er dog, at der ikke er digitale indgange på den slags. Det meste stereo i dén kategori er analogt-only. Men, no offence, man skal op i en helt anden prisklasse (både hvad angår lydkilder, men også formidlere) for at værdsætte den forskel, samt have ørerne til det.

Tænkte at jeg i det mindste ville smide forslaget, så det hele ikke var full-size e-peen-extender.


morra19
 
Moderator
Tilføjet:
17-08-2010 21:57:48
Svar/Indlæg:
2672/468
Du får langt mere forstærker for pengene, ved at købe en stereoforstærker i stedet for. Men i det prisleje er der ingen med digital indgang.

Ellers er der Denon AVR serien.


Rasmus66
 
Elitebruger
Tilføjet:
17-08-2010 22:02:04
Svar/Indlæg:
8762/174
#2

Faktisk et rigtig godt forslag da den også er meget kompakt 🙂

Og ja er godt klar over at prisen og kvaliteten af den digitale lyd hænger ret godt sammen på de produkter, men jeg har hørt forskel på analog og digital på samme setup ved en kammerat og der kan bestemt høres forskel.

Synes også det ville være mere passende at køre med toslink digital kabel nu hvor det lydkort jeg har indkøbt jo understøtter det.


MuhammadMJensen
 
Overclocker
Tilføjet:
17-08-2010 22:10:10
Svar/Indlæg:
1019/39
har selv haft en af de billige 5.1 forstærkere fra denon og den var rigtigt god, den havde også digitale indgange, ellers er NAD som der er blevet nævnt også en af de gode til den prisklasse.


NoNig
 
Elitebruger
Tilføjet:
17-08-2010 22:12:11
Svar/Indlæg:
23132/740
-> #4

Faktisk, så er optisk endnu en forringelse af signalet, eftersom du smider to ekstra konverteringer ind. Bare fordi signalet er optisk (eller generelt "digitalt") behøver det ikke at være bedre af dén ene grund.

Lad mig sige det således:

Der er en grund til, at godt digitalt grej (uanset anvendelse) koster kassen.

Hvis du kunne sætte en signalmåling på dit signal (eks. et oscilloskop el. lign.) ville de fleste "digital-signal elskende" personer blive flove i fjæset over nogensinde at have kommet med påstanden om, at digitalt "altid" er bedre.

At man kan høre forskel betyder ikke, at det ene partout er bedre end det andet 🙂

Jeg kan sagtens forstå dine bevæggrunde for dit valg - jeg kører selv med optisk, men det er mere af nød end af lyst.

Færrest konverteringer som overhovedet mulig, færrest "knæk" på linjen, fra kilde til formidler. Så får man bedste lyd.

Og ja. Så snakker vi igen feinschmeckeri [findes det ord overhovedet? 😐], hvilket også bør være incitament til netop ikke at bruge det som argument.

Kan du følge mig? 😳

Min pointe var sådan set. Jeg tror, at du vil blive meget gladere, for noget "godt analogt", i stedet for noget "lige-til-grænsen" digitalt.

... det giver jo ikke mening det her.

For satan.

Altså.

Jo mere lort du propper i kassen (stationær, bærbar, bilradio, what-ever) og jo mindre det koster. Jo mere kan du være sikker på, at det er samlet af de billigste komponenter, hvis ikke den billigste alt-i-en komponent.

Hvis du derimod tænker: Hey. Jeg vil bare gerne have den bedste kvalitet, for mine penge, en løsning jeg vil sætte pris på - i mange år fremover - så skal jeg nok et par hop ned ad stigen.

Hence - En løsning som den jeg foreslår.

Jeg bliver ikke sur, hvis du ikke vælger den. Bare lige for at få dét på det rene 🤣

Men tag ned og lyt til den, og tag noget af din yndlingsmusik med. Noget du ved, præcist hvordan det lyder, når du er derhjemme.

Tag i den lokale Hifi-biks (uanset navnet, bare så div. fanbois ikke bliver pissed), og prøv at sammenligne.

Jeg lover, at du ikke vil blive skuffet og du ved præcist hvad dine penge går til 🙂

P.S.: Fik lidt tid til at gå med at kigge på B&W CM7 og -CM5 i dag. Mine egne DM601'ere lød som mudder da jeg kom hjem.

Bare for at advare dig 😀 😛


Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af NoNig d. 17-08-2010 22:26:53.


Rasmus66
 
Elitebruger
Tilføjet:
17-08-2010 22:22:39
Svar/Indlæg:
8762/174
#5

Må indrømme en surround forstærker ikke lige er mig.

Det er jo trods alt kun et lille 2,1 sæt jeg har regnet med at strikke sammen ud af mine nuværende Audio Pro højtalere og en tilhørende sub.

Så jeg har slet ikke brug for en stor firkantet kasse med tusindvis at udgange jeg aldrig nogensinde for brug for og hvis jeg endelig engang skulle finde på at opgradere igen så havde jeg nok også valgt et større budget 🙂

#6

Er helt med på hvad du snakker om.

Må nok hellere lige tage ned og kigge i Hifiklubben her næste uge og se på nogle kompakte stereo forstærkere.

Men nu fik jeg da begrænset kravene til kompakt og med pre out også må jeg "nøjes" med analog i stedet for den digitale løsning jeg havde fundet på oppe i mit forskruede hovede 😀


pansertjald
 
Superbruger
Tilføjet:
17-08-2010 22:30:17
Svar/Indlæg:
1119/58
jeg ville tag den her fra hifiklubben DENON AVR-1611 surround receiver

den koster 2500 kr. og det er en super receiver for den pris.

den understøtter dolby true hd, dts hd master audio og 3D sound og så går man bare aldrig galt i byen med denon


Toft123
 
Elitebruger
Tilføjet:
17-08-2010 22:36:43
Svar/Indlæg:
1600/230
Hvis ingen af forslagene ender med at passe til dine forventninger, er der en Arcam Solo 2.1 til salg på hifi4all lige nu til 5k 🤣


heinrich
 
Elitebruger
Tilføjet:
17-08-2010 22:45:39
Svar/Indlæg:
1341/56

#6
en lille side note til dit indlæg... hvordan det digitale signal ser ud undervejs er helt ligegyldigt... spørgsmålet er hvordan det analoge signal ser ud, efter DAC'en har haft fingre i det digitale...

det er jo det eneste sted hvor det er interessant at måle forskellen imellem en analog signal kilde, og en digital.

også er analogt iøvrigt mest interessant hvis man har en god signal kilde, ellers vil DAC'en i en billigt surround amp typisk gøre det bedre.. også slipper man også for brum sløjfer og andet godt fra den analoge verden.

hvis man havde über udstyr og havde godt styr på sin kabling, så er analog muligvis overlegen, men for alle os andre med middelmådigt grej, så mener jeg at digital er vejen frem.

#7
hvis det var mig ville jeg købe en af de onkoy'er, de laver nogle kanon forstærkere.. også ville jeg iøvrigt køre optisk ned til den.. så jeg har en galvanisk adskillelse imellem min forstærker og min kilde. så er risikoen for bromsløjfer og afbrændte forstærkere mindre.

også er det iøvrigt de færeste stereo amps der har sub out.

og at tage ned i hifiklubben for at lytte til forstærkere er som sådan en fin ide, men husk at du ikke lytter på dine egne højtalere... så kan være en misvisende oplevelse.


du kan også kigge på www.hifi4all.dk/ksb der kan man altid finde noget godt til en god pris, hvis du f.eks ikke har bruf for hdmi, kan man typisk finde nogle rigtigt fede nad og denon recievere til en billig penge.


NoNig
 
Elitebruger
Tilføjet:
17-08-2010 23:02:29
Svar/Indlæg:
23132/740
-> #10

Der er nu meget (entry) stereogrej som har pre-out til sub. Især anlæg til mindre enheder som #0's.

Men jeg er ikke enig med dig i digital vs. analog , især for folk med "middelmådigt" grej.

De færreste kan identificere hvad der er hvad i en blindtest. Måske man kan høre forskel, men hører man så det man vil høre, eller hører man forskellen på et dårligt signal og hvordan det var ment det skulle lyde?

Hvad folk foretrækker, er helt op til dem selv. Men at tro, at digitalt (uanset hvad) er det bedste, er at narre sig selv.

Men det er så bare min mening 🙂


Toft123
 
Elitebruger
Tilføjet:
17-08-2010 23:13:03
Svar/Indlæg:
1600/230
#10 + 11

Jeg har i længere tid læst debatter, der bølgede frem og tilbage mellem analog/digital signal. Min forstærker er bestemt ikke highend, men en god middelydende fyr, og med en Tvix sat til at afspille musik i .flac, bilder jeg mig ind, at det analoge signal er lidt "blødere" i klangen end signalet sendt via hdmi. De analoge kabler er nogle Tara Labs, og hdmi et "udmærket kabel".
Forskellen er målt fuldstændig subjektivt og ved at skifte mellem indgangene på inputkanalen, og det kunne da være spændende at prøve at slutte pc med et Xonar lydkort til forstærkeren også for at prøvelytte forskellen - selvom et HDA vel ville være at foretrække.
Pointen udeblev vist, men i det store hele er det bare et indspark til jeres debat. Så må I bruge mine subjektive målinger til hvad I lyster 🤣


NoNig
 
Elitebruger
Tilføjet:
17-08-2010 23:16:49
Svar/Indlæg:
23132/740
-> #12

I det venskabelige forum-fjendskabs ånd har jeg besluttet mig for, din udtalelse mest hælder til fordel for min påstand.

Modtag herfor min tak 😀


Toft123
 
Elitebruger
Tilføjet:
17-08-2010 23:20:07
Svar/Indlæg:
1600/230
Det skal lige nævnes, at højttalerne er XTZ med bånddiskant, der er kendt for at være kritiske overfor kildematerialet - så måske er den digitale gengivelse af musikken en mere præcis gengivelse.

*edit* hvis man hører til typerne, der tillægger kablerne nogen form for karakteristik, kunne det da også være det analoge kabel, der er "til den varme side" 😛

Men jeg er da glad for at indlægget kunne bruges til noget 🤣


Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af Toft123 d. 18-08-2010 00:46:30.


heinrich
 
Elitebruger
Tilføjet:
17-08-2010 23:28:02
Svar/Indlæg:
1341/56
#11
så er det kommet federe stereo forstærkere siden jeg kiggede sidst (er vel også nogle år siden 😳 ) er de så også begyndt at lave pre-out til left-right? det ville virkeligt være kanon,


men at sige analogt per difination er bedst er også at snyde sig selv (var sådan jeg læste dit første indlæg.)

og du har da ret digitalt er selvfølgeligt ikke altid bedst, afhænger jo af resten af ens setup, og ens preferencer(bare stavet rigtigt...) til lyden. (personligt foretrækker jeg faktisk min nybygget rørforstærker kontra min digitale forstærker)

og nu kender vi jo ikke #0's signal kilder, også er det jo ekstra svært at udtale sig
om hvad der er bedst for ham, min efaring siger mig bare at rigtigt mange har en computer til deres anlæg, og der vil det tit være en fordel med den digitale forbindelse, derfor plejer jeg at sige at folk skal køre digitalt.




Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af heinrich d. 17-08-2010 23:28:47.


NoNig
 
Elitebruger
Tilføjet:
17-08-2010 23:44:40
Svar/Indlæg:
23132/740
-> #15

Og jeg plejer at sige, hvis de har valget og er i tvivl, at det er hip som hap 🙂


heinrich
 
Elitebruger
Tilføjet:
17-08-2010 23:48:12
Svar/Indlæg:
1341/56

#16
så er vi enige 🙂 (tror faktisk vi har haft denne diskusion en eller to gange før.. hvor vi er kommet frem til samme konklusion 😐 )


tom81
 
Elitebruger
Tilføjet:
18-08-2010 00:44:16
Svar/Indlæg:
20170/383

#0

Til 2500,- ville jeg nok kigge efter noget brugt NAD, fx en C352 eller lign.

Har selv haft en C352, 2x80 watt og masser af power, selv til større Dali højttalere.


Rasmus66
 
Elitebruger
Tilføjet:
18-08-2010 08:13:39
Svar/Indlæg:
8762/174
Ud fra hvad jeg har læst så bliver jeg hvis nød til lige at fortælle hvad det er jeg har tænkt mig at køre med.

Lydkort: http://www.edbpriser.dk/Produc...

Beklager at det ikke er et link til Asus'es egen hjemmeside, men den fucker jo som sædvanlig..

Højtalerene er to Audio pro Image 11 (lidt ældre model)

Mere info om dem her

http://www.audiopro.com/media....

Planen som den ser ud nu er at køre med phone-mini jack kabel fra lydkort til forstærkeren.

Det phone-mini jack kabel jeg har nu skal selvfølgelig skiftes da det er fra et gammelt 5,1 surround sæt og det er sagt på en pæn måde lavet af en tørret hundelort.

Edit:

Subwooferen bliver højst sandsynlig den her

http://www.hifiklubben.dk/prod...



Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af Rasmus66 d. 18-08-2010 08:26:32.