Kan man selv skifte aircon væske? (bil)

Hyggehjørnet d.  14. juli. 2010, skrevet af IgIbUu
Vist: 21638 gange.

IgIbUu
 
Elitebruger
Tilføjet:
14-07-2010 09:04:53
Svar/Indlæg:
639/66
Hey, kan man selv skfite kølervæske på en opel vectra 1.8 98?

Har lige snakket med google og han ved det ikke... 😳

Der skal vist noget R134a væske (?) på den.. men når jeg googler kommer der noget med køle/fryseskabe frem.. så det er sikkert under tryk... 😩

Det jeg gerne vil vide er:

1. Hvor kan man købe det?

2. Kan man selv skifte det, uden specielt værktøj?

På forhånd tak for svar 🙂

Mvh.
DeXTRoNiaN
 
Administrator
Tilføjet:
14-07-2010 09:29:04
Svar/Indlæg:
356/27
Man kan godt selv skifte det, der sidder en dyse noget lignende dem på lightere, men jeg ved ikke om det overhovedet kan købes af andre end mekanikere.

Grunden til du går ned og får det ordnet hos en mekaniker er at det koster mellem 600-1200 kr for kølevæsken alene som er under tryk og de laver samtidig en tryktest, for at være sikker på det ikke er utæt.

jeg har hørt det billigste alt inkl. til 800 og det dyreste omkring 2300, så det kan godt betale sig at forhøre sig rundt hos de forskellige.

De dyreste plejer så også at rense systemet, mener det er Autopartner det i øjebllikket reklamere i radioen med alt inkl for 1885,-

DeX Out


snowflakefire
 
Superbruger
Tilføjet:
14-07-2010 09:42:22
Svar/Indlæg:
188/14
aaaarh... jeg må nu indrømme at jeg har aldrig hørt om at man kan komme sådan noget på selv.. (altså uden at have proff. påfyldnings apparat, som de fleste værksteder har)

normalt så aftapper man bare væsken og kommer _præcis_ det ml kølemiddel på, som bilens ac anlæg foreskriver.

Skulle dit system så være utæt, hvilket vil sige at de ikke kan aftappe noget kølemiddel af dit ac anlæg, så påfylder de kølemiddel sammen med et sporemiddel, som vil gøre det nemmere at fejlfinde på det bagefter (sporemidlet er påvirkeligt af UV lys, hvor man så har en UV lampe, så man kan se hvor på anlægget utætheden er)

Mit råd vil være, få en professionel til at gøre det. Jeg tvivler på at du selv kan få et tilfredsstillende resultat.

En helt tredie ting er også at de nogle gange kommer kompresserolie.. så jeg ville bare betale mig fra det.

/Dan


DEVIL_DK
 
Elitebruger
Tilføjet:
14-07-2010 09:51:42
Svar/Indlæg:
6531/410
var jeg dig ville jeg altså gå til en mekaniker med det, hvis du ikke tager en mærke mekanikker kan det ikke være så dyrt da det hele klares af en maskine man lige kobler på bilen,

hvis der er utætheder løber det selfølgelig op.


OverLorD
 
Superbruger
Tilføjet:
14-07-2010 10:30:53
Svar/Indlæg:
1471/40
Det korte svar på dit spørgsmål må være nej.
Det lange svar er, at det kan du godt men der er nogle ting du skal have på plads
inden du forsøger:

1: Du skal have det rigtige værktøj. Både til evakuering og påfyldning af kølemiddel.
2: Du skal have mulighed for at læksøge apparatet.
3: Du skal have værktøj og materialer til at lukke apparatet efter endt påfyldning af kølemiddel.
4: Du skal vide hvilket kølemiddel apparatet skal påfyldes og i hvilken mængde. Tolerancerne er +- 2% ved en mængde under 100 gram og +-5% over 100 gram.

Så lad som andre også anbefaler dig vær med at forsøge dig selv, gå til en mekaniker.
Jeg har selv gjort det mange gange men var også i branchen i 10 år


Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af OverLorD d. 14-07-2010 10:52:07.


Riis
 
Elitebruger
Tilføjet:
14-07-2010 14:45:01
Svar/Indlæg:
4657/53
Hjulcenter og superdæk / Quickpot osv har normal en maskine til og gøre det med.
Der er normal fast pris + kølemiddel. Som normalt koster omkring 100kr+M pr 100gram.

På næsten alle biler er det utæt, så de skal til kontrol hver anden år og efterfyldes.
Typisk skal der 200g på efter 2 år, og normal er der 600-800 gram på systemet.
Og fordi det er utæt er den billige måde det er lavet på. en sølle o-ring og en lille skrue er alt hvad der holder det sammen.

Og det virker på samme måde, som dit køleskab.


Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af Riis d. 14-07-2010 14:54:07.


Peter1
 
Overclocker
Tilføjet:
14-07-2010 16:45:59
Svar/Indlæg:
7/4
Kør hen og få det lavet, før du kan fylde nyt på (som er næsten umuligt at skaffe) skal systemet tømmes for luft/fugt (vacum) ellers fryser fugten i rør og ventiler og det virker dårligt.
Det koster typisk ca 1000kr+moms på et værksted UDEN mærke.


The
 
Elitebruger
Tilføjet:
14-07-2010 19:40:35
Svar/Indlæg:
1836/61
quickpot har fast pris tilbud = 895 incl moms mv
http://www.quickpot.dk/aircond...