What to do? Politiet eller lege med....

Hyggehjørnet d.  20. juni. 2010, skrevet af arsenio3d
Vist: 1141 gange.

arsenio3d
 
Elitebruger
Tilføjet:
20-06-2010 21:34:37
Svar/Indlæg:
2823/238
Hej nørder, jeg har en mobil telefon til salg i dba.dk
Og der er så en der har skrevet at hun var villig til at købe og betale transporten, og at hun kunne kontaktes på xx email.

Det gjorde jeg så, jeg sagde at hun kunne sende x antal kroner + transport til min bank, og skrev så reg. nr og konto nr.
Hun skulle så bare sende sin adresse og så ville jeg sende når pengene er kommet ind på min konto.

Nu har jeg så fået en mail fra hende 😕

copy paste:
Hej ven, jeg ønsker at købe denne vare til min datter og jeg vil have
dig til at skibet denne post direkte til min datter, der er i
øjeblikket på et landbrugsprojekt i Nigeria hun var udstationeret i
landet sidste uge. Jeg vil denne pakke til at være hendes birthday
gave. Jeg er en amerikansk statsborger, men jeg er i øjeblikket i
Belarus til forretningsmæssige formål. så jeg vil gøre betaling via
bankoverførsel. Alt, hvad jeg har brug for nu, er disse oplysninger
til at sætte mig foretage betalingen i dag tidlig.

Bank oplysninger.
Transportomkostningerne til min datter i Nigeria.
Samlede omkostninger ...

Jeg venter på et hurtigt svar.

Sandra Jensen


Lige så snart jeg læste Nigeria eksploderede alle mine indre alarmer og advarsels lamper, som det nok burde gøre hos de fleste...

Men spørgsmålet er så bare, hvad kan jeg gøre, skal jeg lege med og spilde "hendes" tid, eller skal jeg kontakte dba.dk/politiet

Ved ikke helt hvor meget man kan lege med nemlig, og om man nemt kan blive mulvarp/medskyldig til noget fy fy...

Hvad siger i, der er sikkert nogle med et par fede planer, husker i pap macbooken, der var en der solgte en gang? 🤣

Fyr løs...
unnamet
 
Passiv Hwt crew
Tilføjet:
20-06-2010 21:36:24
Svar/Indlæg:
5258/240
Jeg havde bare ignoreret hende. Jeg har selv været ude for det engang på DBA.


MazdaMadsen
 
Moderator
Tilføjet:
20-06-2010 21:46:37
Svar/Indlæg:
5039/109
Det er den samme som har fusket mig en gang. Jeg opdagede det rimelig hurtigt, da der på vedkommendes adresse lå en filial af Bank of America.

Jeg havde en mobil til salg på qxl og denne fusker lukkede min auktion ved at trykke på køb nu. Det blev meldt til qxl, og de lukkede brugeren.

Synes du skal melde det til dba, så de kan få lukket for spasseren.


Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af MazdaMadsen d. 20-06-2010 21:51:17.


jonas
 
Elitebruger
Tilføjet:
20-06-2010 22:09:45
Svar/Indlæg:
174/10
Meld det til DBA så de kan få lukket for den spasser som #2 siger...


Saint
 
Elitebruger
Tilføjet:
20-06-2010 22:15:11
Svar/Indlæg:
1971/31
#0

Er ihvertfald en standard mail som ligger ude på nettet i massevis 😳


arsenio3d
 
Elitebruger
Tilføjet:
20-06-2010 22:41:24
Svar/Indlæg:
2823/238
Har skrevet en mail til dba, hendes indlæg er i mellemtiden blevet slettet, så det kan være at de allerede ved det...


plok1
 
Overclocker
Tilføjet:
20-06-2010 22:50:22
Svar/Indlæg:
227/164
DET ER FUP!!!!!

kender en der prøvede prøvede det engang og han fik aldrig pengene haha..
det er sur røv...

men der er kun to idioter i verden... den der byder og den der siger nej tak ;)


morten-turi
 
Superbruger
Tilføjet:
21-06-2010 01:37:58
Svar/Indlæg:
924/212
HOLD DIG FRA DBA ):


Pederrs
 
Elitebruger
Tilføjet:
21-06-2010 18:08:42
Svar/Indlæg:
1198/35
Fik præcis samme mail for en uge siden, hvor jeg også solgte en mobil derinde. Der blev indlægget også slettet på DBA, så jeg nåede ikke at få brugernavnet på personen. Jeg er ret sikker på det er personen selv der sletter indlægget for ikke at blive opdaget.


Molo
 
Superbruger
Tilføjet:
21-06-2010 18:54:00
Svar/Indlæg:
445/105
Meld det til DBA!!

Den person har også skrevet til mig, men jeg svaret ikke personen, jeg slettede bare mailen og siden har jeg ikke hørt fra personen 🙂 .. Jeg skrev så ikke til DBA på det tidspunkt, men jeg hørte ikke fra den person igen eller noget ligne 😉


Support
 
Enthusiast
Tilføjet:
21-06-2010 20:18:37
Svar/Indlæg:
3/0
Dette er desværre en udgave af de kendte Nigeria-mails, hvor udenlandske svindler typisk prøver at købe sælgerens varer til dobbeltpris. Hvis man indleder en dialog med dem, ender det som regel med, at man modtager et falsk bevis for, at de har overført pengene til ens konto via en anerkendt bank ell. via PayPal. Når man som sælgere så afsender varen, modtager man aldrig efterfølgende betaling. Dette er alt sammen lavet meget professionelt og cirkulerer desværre mange steder på nettet.

Heldigvis har vi meget stor succes med at beskytte vores brugere mod disse svindler, og kun en meget lille del når igennem til vores site. Når dette sker, bliver vi dog straks alarmeret og indlæggene bliver meget hurtigt fjernet fra annoncerne

Vi arbejder konstant på forbedringer af disse filtrer, for netop at undgå svindelannoncer samt de kendte Nigeria-henvend­elser i Spørgsmål & Svar. Disse svindler er dog meget dygtige til det de gør og derfor er det desværre ikke muligt blot at blokere på ip-adresser fra f.eks. Nigeria - De generer blot dynamiske ip-adresser som kommer fra andre lande - F.eks danske ip-adresser.

Hvis du derfor har indrykket en annonce og du får et bud via Spørgsmål & Svar som typisk er højere end din salgspris, så vær på vagt.

Eksempel på en svindelhenvende­lse i Spørgsmål & Svar:
Jeg ønsker at købe og betale for denne post. Min e-mail xxx@gmail.com

Hvis man skriver til pågældende mailadresse, får man typisk et svar på engelsk.

Læs vores guide til en sikker handel på dba.dk:
http://www.dba.dk/asp/solosite...

Er du i tvivl om køberen er reel, så henvend dig straks til vores Supportafdeling på support@dba.dk - Vi vil meget gerne undersøge sagen for dig. Det sidste vi ønsker, er at vores brugere skal have en dårlig handel eller decidere opleve svindel på sitet.

Med venlig hilsen

Lene Kristensen
Support dba.dk