Guide: Apple Cinema Display 24" LED @ Win7

Diverse d.  06. maj. 2010, skrevet af inside
Vist: 2518 gange.

inside
 
Elitebruger
Tilføjet:
06-05-2010 15:10:19
Svar/Indlæg:
805/46
Da det ser ud til der er en del interesse rundt om på nettet for hvordan man får ACD til at virke på en PC med Windows, så tænkte jeg at jeg lige kunne oprette en tråd herinde hvis det skulle have interesse for nogen :)

Af udstyr er der brugt
Atlona DVI to Mini DisplayPort Converter AT-DP200
Apple Cinema Display 24" LED
Geforce 8800GT gfx med DVI
Windows 7 64bit
Bootcamp Mac Drivers 3.0 for Windows

Fremgangsmetode
Mini DisplayPort kablet sættes til converteren, som sættes til PC'en via DVi + USB (for strøm). Første gang computeren startes vil skærmen blive detected som "Generic PnP Monitor".

Herefter er skærmen faktisk klar til brug! Der har været en del problematik omkring skærmens evne til at vise BIOS, da den kører i en opløsning der ikke er undersøttet af converteren (640x480). Men det er absolut intet problem, da billedet bare bliver strukket ud under boot af windows.

Hvad der virker

Brightness control
Kontrol af brightness virker uden problemer! Ved at installere Bootcamp Mac Drivers kan brightness kontrollers via apple control panel.



iSight camera
Det indbyggende kamera virker ligeledes efter bootcamp drivers er installeret (testet i skype). Der er dog en smule lag på billedet, men ikke noget som gør noget.

Indbyggende højttalere
Disse virkede med det samme USB kablet fra skærmen bliver sat i computeren. Ingen drivere var nødvendige, Windows klarede det hele. Der kan med et enkelt klik inde i "sound" skiftes mellem de indbyggede højtt eller ens normale speakers/headset.

Indbyggende USB-porte
Igen, ligesom ved højttalerne, så virker de indbyggende USB-porte idet skærmens USB kabel sættes i computeren.

Kendte problemer

Tænd/sluk
Skærmen har ingen fysiske tænd/sluk knapper. Man skal derved via Windows "Power Options" sætte computeren til at slukke skærmen efter XX antal minutter. Der er dog et problem, idet skærmen er 5-6 sekunder om at vågne igen. Så kan man ikke leve med det skal man undgå og slukke skærmen via Power Options, og i stedet bruge en screensaver.

kalibrering
Det er pt. ikke lykkedes mig endnu at få adgang til nogen former for kalibreringsmenu via boot camp driverne.

Strømforbrug
Måler jeg en af de kommende dage.

Billeder og videoer
Video som viser kontrol af brightness i Windows (mit kamera kompensere for at lyskilden ændre sig, så det er ret svært at se brightnessforskellen)
http://www.youtube.com/watch?v...

har i noget i gerne vil have testet, eller undersøgt, så er i selvfølgelig velkommen til at skrive :)
Emillos
 
Overclocker
Tilføjet:
06-05-2010 15:12:09
Svar/Indlæg:
14079/622
Sejt! Tak for guiden. Glæder mig til snart at modtage min skærm 🙂

Men damn, det er en dyr løsning med den adapter..


Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af Emillos d. 06-05-2010 15:19:46.


inside
 
Elitebruger
Tilføjet:
06-05-2010 15:30:52
Svar/Indlæg:
805/46
#1

Ja, lige før det kunne betale sig at købe et GFX kort med Displayport i stedet :P Kom af med 850kr for adapteren ($155) og fandt en brugt skærm i Østrig med AppleCare garanti til 1012 for ca 4200kr. Så er alt i alt godt tilfreds med den samlede pris.


Emillos
 
Overclocker
Tilføjet:
06-05-2010 15:43:26
Svar/Indlæg:
14079/622
->#2

He he ja - problemet er, at et grafikkort med DP ikke nødvendigvis løser problemet. Det skulle - af uransagelige årsager - fungere med Radeon HD4890, men ingen af HD5000-kortene. Meget underligt. 😕

Og så er man også lidt på skideren, hvis man vil bruge sin skærm med andre grafikkort; eller med sin bærbare computer med HDMI 😛


Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af Emillos d. 06-05-2010 15:47:06.


SoundWave
 
Elitebruger
Tilføjet:
06-05-2010 15:48:47
Svar/Indlæg:
3011/103
Endnu bedre fix - vælg en anden skærm!


inside
 
Elitebruger
Tilføjet:
06-05-2010 15:51:45
Svar/Indlæg:
805/46
#3

Okay vidste ikke der var problemer med det! Tak for advarselen da jeg faktisk havde overvejet at bruge den løsning ved skærm nr2 her i husstanden!

#4

Du må gerne finde en lækker tynd 24" skærm med IPS panel og LED baggrundsbelysning ud over ACD :D?


NoNig
 
Elitebruger
Tilføjet:
06-05-2010 15:52:44
Svar/Indlæg:
23132/740
-> #3

Det skyldes vel at skærmen fødes med miniDP og grafikkortet har alm. DP? Jeg ved ikke om det betyder noget.

-> #4

Sjovt som "SoundWave" ræsonnerer med "Negative vibrationer" 😛

-> Alle

... og sorry for OT. Men damn! http://www.flatpanels.dk/artik...


Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af NoNig d. 06-05-2010 15:56:19.


Emillos
 
Overclocker
Tilføjet:
06-05-2010 15:59:37
Svar/Indlæg:
14079/622
->#6

Nope. Det samme er tilfældet med HD4890 - og det skulle fungere upåklageligt.


Og ja, der er sgu ikke noget som ACD. Jeg kan godt finde på, at drille Mac-fanboys - men kan alligevel ikke andet end at elske den skærm. 😛


Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af Emillos d. 06-05-2010 15:59:45.


NoNig
 
Elitebruger
Tilføjet:
06-05-2010 16:08:24
Svar/Indlæg:
23132/740
-> #7

Det er med Mac-fanbois som med kvinder. Man kan ikke altid komme overens med dem, men Verden ville bare være et mindre sjovt sted uden... *host* 🤣


Emillos
 
Overclocker
Tilføjet:
06-05-2010 16:14:26
Svar/Indlæg:
14079/622
->#8

Præcis. 😀


Emillos
 
Overclocker
Tilføjet:
03-06-2010 22:38:43
Svar/Indlæg:
14079/622
Nå, så blev det min tur til at berette om mit køb af samme som #0/inside.

Og sikke et køb.


De sidste par dage har været lutter op- og nedture.
Først WOW, da den kom ind af døren, så WOW, da jeg pakkede den op, og så WOOOW, da jeg fik liv i den for første gang. 😲

Og så begyndte det ellers at gå ned ad bakke.

Jeg har forgæves kæmpet imod et problem, der gør, at skærmen periodisk går i sort. Hvilket har betydet, at jeg har slæbt skærmen hen til mit mediecenter, for at afprøve skærmen dér, prøvet min gamle skærm for at se om grafikkortet pludselig havde fået en defekt, skiftet grafikkort osv. 😐


Konklusionen jeg har dannet mig er, at skærmen - eller rettere Atlona DP200-adapteren - ikke kan med mit Radeon HD5830.

Det virker ganske upåklageligt med både mediecenteret (nVidia ION platform) og mit GeForce 8800GTS. Ligeledes med de integrerede højttalere og webcamet, som virker glimrende. Men jeg håber ved gud, at jeg ikke oplever problemet ved fremtidige grafikkortskift; ellers har ACD godt nok været en fejlsatsning. For det er edderdulme mange penge, for en skærm, der udelukkende kan med nVidia grafikkort. 🤡 (eller med Radeon HD4890)

Alt i alt er det - ACD/PC-kombinationen - i hvert fald ikke noget, jeg kan anbefale. Det er for dyrt, for besværligt, og for usikkert mht. kompabiliteten med den adapter...


...når det så er sagt, er det fandeme en lækker skærm. ❤

Bare Apple lavede en version med HDMI.


Svaret blev redigeret 2 gange, sidst af Emillos d. 03-06-2010 22:40:49.


NoNig
 
Elitebruger
Tilføjet:
03-06-2010 23:08:52
Svar/Indlæg:
23132/740
-> #10

Der går rygter om en 27" ACD her til sommer. Det bliver spændende at se hvad de vælger at prissætte den til.

Mht. adapter. Kan det skyldes generel inkompatiblitet? ATi har jo en liste med godkendte (aktive såvel som passive) adaptere... Jeg ved ikke om Apple er på den liste 🙂


inside
 
Elitebruger
Tilføjet:
12-09-2011 14:47:06
Svar/Indlæg:
805/46
Update

Lige en mindre update til guiden. Har siden tråden blev oprettet købt en 27" ACD i stedet, og udskiftet adapteren med et ATI HD6970 GFX kort, som har indbygget mini-displayport.

Denne løsning løser alle de fejl og problemer folk har skrevet til mig om (billede udfald under boot, manglende mulighed for at gå i bios, periodisk sort skærm osv).

Så kan varmt anbefale at opdatere ens grafikkort med et der har mini-displayport og derved skrotte adaptoren. Det viste sig også, at skærmen bliver meget mere velegnet til gaming når man kører uden adapteren, da adapoteren tilsyneladende gav lidt delay i f.eks FPS spil.

Hvis man ønsker at køre med 27" versionen skal man bruge denne version af apple control panel til styring af brightness:
http://rapidshare.com/files/42...
Og intet andet! installere man andre ting fra boot camp driverne ender det med at ens computer bliver fucket totalt op.

Oplever man problemer med at de indbyggede højttalere ikke virker, selvom Windows godt kan se dem i enhedshånteringen skal man have opdateret sin skærm med den her firmware, hvilket skal gøres fra en mac:
http://support.apple.com/kb/DL...


TheReazepter
 
Elitebruger
Tilføjet:
12-09-2011 17:56:41
Svar/Indlæg:
772/49
#12 Jeg tror også det hjælper med at gfx af "modellen" som Apple selv sælger.

Man kan så flashe bios om, så den bliver "mac" kompatibel også.


myrizzle
 
Elitebruger
Tilføjet:
12-09-2011 20:47:22
Svar/Indlæg:
1895/41
#12

Ved du om det evt vil virke med en Alm DP som der sidder i mit gfx? Og ikke kun Mini DP 🙂


inside
 
Elitebruger
Tilføjet:
12-09-2011 22:56:04
Svar/Indlæg:
805/46
#13

Hvad skulle det hjælpe at flashe bios? har jeg umiddelbart ikke stødt på endnu.

#14

Det afhænger meget af hvilket grafikkort man har. For nogen har det virket at købe en DP til mini-DP adapter, men der er ingen garanti. Du kan evt se den her tråd igennem, der er vist et par stykker med GTX580 kort der har prøvet.
http://hardforum.com/showthrea...


Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af inside d. 12-09-2011 22:56:35.