Hvor ligger fejlen på pcen?

Diverse d.  30. januar. 2010, skrevet af Toft123
Vist: 515 gange.

Toft123
 
Elitebruger
Tilføjet:
30-01-2010 20:09:43
Svar/Indlæg:
1600/230
Jeg sidder ved mine forældres pc og laver fejlsøgninger - uden resultat.

Pcen har efterhånden fået skiftet al indmaden ud, men gør stadig knuder. Jeg har brugt samme installationscd som til mit eget windows - med forskellige koder selvfølgelig 🤡, så som udgangspunkt er softwaren i orden.

Hardware er som følger:

Antec 430W psu
Gigabyte Ga-ma78gm-s2h bundkort
Athlon x2 4850e cpu
HD3450 til hybrid crossfire
WD Green 1tb harddisk
2gb Geil ram

Maskinen har lige fået en ren installation af windows, da den gamle harddisk er blevet skiftet ud. Grafikkortet kom til ved samme lejlighed.

Det eneste, jeg har mistænkt for at lave hardware fejl er bundkortet, som har været mit eget. Det har været inde til RMA, men blev sat i denne pc, da det kom tilbage.

Ved opstart fra kold tilstand er det et MUST at pcen skal forbi gendannelsesvinduet. Nogle gange skal den afvikle en gendannelse flere gange, førend den vil boote. Sidste nye påfund var, at den skrev at bootfilen var fejlbehæftet. Jeg har lige brugt installationscd til at reparere filen, og nu kører pcen i bedste velgående.
Hvis jeg genstarter pc eller lukker den ned, hvorefter jeg starter op igen, er der ingen fejl. Det er først, når maskinen har været slukket i et stykke tid, at den laver fejl.

Kan nogen komme med ideer til, hvad jeg skal gøre? Jeg har lige afviklet en memtest uden problemer.
SpaceDog
 
Elitebruger
Tilføjet:
30-01-2010 20:24:41
Svar/Indlæg:
1455/78
1. er der blevet kørt memtest på ram'ne?

2. er der blevet kørt en harddisk test, for at se om der er bad sectors på?


187man
 
Elitebruger
Tilføjet:
30-01-2010 20:45:58
Svar/Indlæg:
3340/386
Måske bundkort batteriet. Lyder som den glemmer bios opsætning. Bare mit foreslag 😉


Toft123
 
Elitebruger
Tilføjet:
30-01-2010 21:24:00
Svar/Indlæg:
1600/230
#1 Prøv at læse næstsidste og sidste linje af teksten i #0 😎 Jeg har dog ikke scannet cpu med andre hjælpemidler end dem, der ligger i windows.

Kan der anbefales nogle gratisprogrammer til at teste cpu med?

#2 Bios holder sin opsætning uden problemer, men ellers et godt forslag 😛