Windows 7 - Hvad nu?

Software d.  07. november. 2009, skrevet af Sajmon
Vist: 1732 gange.

Sajmon
 
Elitebruger
Tilføjet:
07-11-2009 00:39:41
Svar/Indlæg:
6624/113
Har installeret Windows 7 som afløser for XP Pro - og nej den finder ikke alle drivere. "Ukendt PCI enhed", mit Audigy og mit grafikkort fatter den ikke. Allerede der er man jo lidt stram i ansigtet, over noget som endnu en gang lover langt mere end det holder.

Anyways - jeg skal bruge lidt hjælp hvis nogen kan det...

1. Hvordan får jeg "Alle programmer" i startmenuen til at stå i startmenuen i stedet for at man skal vente på at den ekspanderer hver gang? Jeg gider for det første ikke vente, og for det andet er det spild af plads at bruge tid på "sidst startede elementer".

2. Hvordan fjerner jeg ikoner og døde links til programmer fra "Alle programmer" i startmenuen?

Der kommer sikkert flere spørgsmål... 🙂


Tråden blev redigeret 2 gange, sidst af Sajmon d. 07-11-2009 01:15:14.
Sajmon
 
Elitebruger
Tilføjet:
07-11-2009 00:57:50
Svar/Indlæg:
6624/113
3. Proceslinjen. Hvordan får jeg ikonerne til at blive stående i venstre side hvor "Quick Launch" var før - og så bare få vinduerne åbnet som før?

Kommer man med en dum kommentar som at jeg selv skal bruge tid på google, så lad være med at skrive her i tråden - den slags bræk har jeg set masser af gange fra folk som ikke forstår at bidrage med noget.


Sajmon
 
Elitebruger
Tilføjet:
07-11-2009 01:29:08
Svar/Indlæg:
6624/113
4. Winamp - Hvordan ændrer jeg på det ikon som den smider i processlinjen når man installerer?


Selas
 
Elitebruger
Tilføjet:
07-11-2009 02:36:07
Svar/Indlæg:
2845/91
1. Højreklik på genvejen og vælg "pin to start menu"

2. Ikke sikker på jeg forstår, har du opgraderet fra windows XP eller har du lavet ny install? Kan du ikke bare højreklikke på genvejen og slette? ccleaner kan nok også gøre det hvis der er mange og det er fordi du ikke gider slette hvert link manuelt.

3. Dunno - google, 😀 men nu kan du bruge mellemklik og åbne nye instanser af programmet den vej, du kan bruge pin to taskbar for at få ting herned og du kan gøre ikonerne mindre under themes (mener jeg det er) . 😉

4. Højreklik på proceslilnieikonet - options - preferences - ryk på slideren ved siden af ikonet lidt under midten af vinduet.


Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af Selas d. 07-11-2009 02:38:22.


Gylle
 
Elitebruger
Tilføjet:
07-11-2009 12:44:40
Svar/Indlæg:
1704/19


Retro
 
Elitebruger
Tilføjet:
07-11-2009 12:45:26
Svar/Indlæg:
1643/172
#0 Her er listen over Soundblaster driver til windows 7 der er kommet eller er på vej eller som er blevet droppet.

Link:
http://support.creative.com/kb...

Her er listen over driver der er lavet til windows 7 af Daniel_K, som gælder kort som SB live serien osv.

Link:

SB Live! series Support Pack 1.5 (08/09/2009):
http://forums.creative.com/t5/...

SB Audigy Series Support Pack 3.5 (10/11/2009):
http://forums.creative.com/t5/...

SB X-Fi Series Support Pack 2.0 (05/15/2009):
http://forums.creative.com/t5/...

SB P17X Series Support Pack 2.0 (07/31/2009):
http://forums.creative.com/t5/...



Sajmon
 
Elitebruger
Tilføjet:
07-11-2009 13:26:00
Svar/Indlæg:
6624/113
#3 -

1. Højreklik på genvejen og vælg "pin to start menu"
Hjælper ingenting - der er ingen højreklikmenu på tingene i "Alle Programmer"




2. Ikke sikker på jeg forstår, har du opgraderet fra windows XP eller har du lavet ny install? Kan du ikke bare højreklikke på genvejen og slette? ccleaner kan nok også gøre det hvis der er mange og det er fordi du ikke gider slette hvert link manuelt.

Helt frisk install - og som sagt er der ingen højreklik funktion i den menu. Det er kun et link det handler om - et program som ikke magtede at rydde helt op efter sig.

3. Dunno - google, men nu kan du bruge mellemklik og åbne nye instanser af programmet den vej, du kan bruge pin to taskbar for at få ting herned og du kan gøre ikonerne mindre under themes (mener jeg det er) .

Har prøvet google og en masse andre ting. Det er ikke vigtigt, men jeg synes der mangler lidt struktur i hele Windows 7. Det virker som om det er designet af mennesker som vil have ALLE genveje til ALT under ALLE menuer i f.eks kontrolpanelet.

4. Højreklik på proceslilnieikonet - options - preferences - ryk på slideren ved siden af ikonet lidt under midten af vinduet.

Højreklikker jeg, har jeg kun muligheden enten for at starte programmet eller frigøre det - ingen egenskaber.

#4 - Jeg har også spurgt derinde, men der sker nada.

#5 - Det har jeg fået styr på, men tak. 😛


Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af Sajmon d. 07-11-2009 13:33:13.


Sajmon
 
Elitebruger
Tilføjet:
07-11-2009 13:37:35
Svar/Indlæg:
6624/113
Nyt spørgsmål.

5. Jeg har et image af min gamle XP partition - den kan jeg mounte med Acronis Disk Image, men hvordan tager jeg ejerskab over den så jeg kan browse og hente fra alle mapper på den "disk"?

7 foreslår det selv, men alle menuerne til det er grå???


Svaret blev redigeret 2 gange, sidst af Sajmon d. 07-11-2009 13:44:14.


Selas
 
Elitebruger
Tilføjet:
07-11-2009 13:45:22
Svar/Indlæg:
2845/91
1/2. Underligt det har jeg, det er nok en eller anden instilling i folder options, men prøv
C:\ProgramData\Microsoft\Windows\Start Menu\Programs
Hvis det ikke virker så kan ccleaner sikkert, det fjerner også det lort programmerne efterlader i registreringsdatabasen.
3. Var bare for sjov jeg måtte jo skrive et eller andet 😉
4. Start winamp i stedet så, og brug preferences der igennem.

Nå jo jeg har audigy 2 lydkort og min mic virkede ikke før jeg nedjusterede RAM til 4 GB i stedet for 8 GB pga. Creative og deres drivere er skod. Måske det er det samme der gør at dit lydkort ikke virker? Jeg brugte følgende cmd kommando
bcdedit /set removememory 4096
Edit. Hvis du kun har de 4 GB som står i din profil (så jeg lige) så prøv blot at skære 128/256 MB fra for at komme helt ned under 4000 MB.
Nederen men så ved du da om det er det som er problemet (virkede for mig), jeg kigger i hvert fald efter nyt lydkort, men der er ikke rigtig noget ordentligt nyt.
#7 Hmm nu har jeg ikke brugt det ret meget, men jeg tror (hvis du har det) det nemmeste og hurtigste er at pakke det ud på en ekstra disk og så hente filerne fra den.


Svaret blev redigeret 3 gange, sidst af Selas d. 07-11-2009 14:01:31.


Gylle
 
Elitebruger
Tilføjet:
07-11-2009 14:13:39
Svar/Indlæg:
1704/19
http://www.windows7guide.dk/

#0

Ved at der er klare guides i første link jeg smed så ikke nødvendigt at skrive i forum...

Men det som menes i start i win7 er når du trykker på start knap nederst til venstre og ikke der hvor du ifgl link viser (xp ting)

Vil du ha programmer til at ligge i start (win7 start) skal du åbne maappen hvor program ligger og højreklikke.. samme gælder hvis du ønsker det program skal ligge som hurtigstart i proceslilien.



Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af Gylle d. 07-11-2009 14:20:04.


Sajmon
 
Elitebruger
Tilføjet:
07-11-2009 21:20:01
Svar/Indlæg:
6624/113
#8 - Det hjalp med start menu oprydning - så tak. ❤

Winamp har jeg også fået styr på - der skal jeg bare lave en genvej på skrivebordet som jeg ændrer, og flytter til proceslinjen (fucking omvejs-tidsspilde).

Lydkortet virker, men om mic virker, ved jeg endnu ikke da jeg ikke har været hjemme til at prøve det.

Problemet med ejerskab er fordi XP ligger bånd på visse mapper, men 7 har så en sikkerhedsfunktion som fucker det op så man ikke kan tage ejerskab over det. Godt gået, Microsoft kegler...

#9 - Ja det er selve start menuen - ikke "start" punktet som musen tilfældigvis stod på. Jeg prøver lige det med mappen... 😛

EDIT: Kan man ik... Hvad FANDEN gør jeg? Jeg bliver idiot af at skulle klikke på "Alle Programmer" hele tiden når jeg skal bruge noget... 😲


Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af Sajmon d. 07-11-2009 21:24:48.


Gylle
 
Elitebruger
Tilføjet:
08-11-2009 02:35:29
Svar/Indlæg:
1704/19
#10

Her er et billede af hva du gør... http://peecee.dk/upload/view/2...

Ellers virker gamle træk og slip også 🙂


Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af Gylle d. 08-11-2009 02:37:33.


Sajmon
 
Elitebruger
Tilføjet:
08-11-2009 09:55:57
Svar/Indlæg:
6624/113
Jamen det kan jeg også få til at virke, men det kan ikke være rigtigt man skal gøre det med alt, og så stadig leve med "Alle programmer".


MadsH
 
Elitebruger
Tilføjet:
08-11-2009 10:34:21
Svar/Indlæg:
1915/57
Forstår ikke hvorfor du har installeret 7 når du nu bare vil have det til at være XP 😉

Lidt lige som at få en ny kæreste og så gøre alt hvad der står i ens magt for at hun skal ligne og opfører sig som den gamle. 🙂

ON T: men det med din start menu fatter jeg ikke. hvorfor lægger du ikke bare de programmer du skal bruge på processlinjen. så skal du heller ikke til at klikke start hver gang du skal ind til et program. 🙂 Og så kan du udnytte "jump lister" http://www.windows7guide.dk/ti...


Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af MadsH d. 08-11-2009 11:34:18.


Gylle
 
Elitebruger
Tilføjet:
08-11-2009 13:13:18
Svar/Indlæg:
1704/19
#12

Du kan jo også gå i egenskaber i start og justere det til at se nøjagtigt ud som du ønsker.

Men som #13 siger hvorfor gå tilbage til stenalder når du har lagt nutid i maskinen så er du da bedre stillet med det gamle og er fri for at ha de ekstra goder man lige skal venne sig til ?

Der er en tilvænning på et par mdr før du udnytter det rigtigt hvis du leger samtidig 🙂

Masser af funktioner som gør din hverdag og brug af pc meget lettere i sidste ende når man gider lave en smule arbejde på 30 min i opsætning (hvis man er en smule forberedt) 🙂


Sajmon
 
Elitebruger
Tilføjet:
08-11-2009 17:52:20
Svar/Indlæg:
6624/113
#13 - Det behøver jeg vel ikke forklare?

Hvis du køber en ny bil, vil du så ikke selv bestemme udstyrsniveau og farve, eller går du bare ind i en forretning og siger "ny bil!" og tager hvad du får?

Nej vel?

Jeg vil absolut IKKE have det til at være XP, men den funktionalitet der er i 7 er spild af min tid når alt skal være 30 gange mere besværligt, og så er det mig en gåde hvorfor man ikke kan tilgodese dem der vil have overgangen til at være mindst besværlig.

Det med min start menu er simpelt nok - jeg gider ikke have en rullemenu jeg ikke har brug for, eller et "windows løsningscenter"-flag jeg ikke har brug for, eller alverdens sære genveje til genveje til menuer som har genveje retur til andre menuer som igen har genveje til de første menuer... Kom nu med noget systematik og orden i stedet for at man skal kunne få fat i alt fra alle steder.

#14 - Nej det kan man så absolut og aldeles overhovedet IKKE. Hvad er det jeg skal vænne mig til som er åh så mere fantastisk end før??
Er det at IE8 glemmer passwords hver gang man starter maskinen op?
Er det at mine settings for visning i "Denne Computer" ikke kan huske hvad jeg satte det til sidste gang? ("Flise" skiftet til "Detaljer")
Er det at man ikke kan drag/drop på genveje i "Alle Programmer" menuen?
Er det at "Quick Launch" skal oprettes som en custom mappe + genveje for at undgå at ens ikoner i proceslinjen flyver rundt når man åbner et af dem der står først?
Er det at "Vis Skrivebord" SKAL være til højre for uret nede i sys tray?
Er det at jeg har en søgebar i hver eneste vindue jeg har åbent?
Er det at min startmenu SKAL være fuld af ting jeg ikke bruger?
Jeg kan nævne de første 50 andre ting, men det gider jeg ikke bruge tid på.

Jeg installerede 7 for at få lidt flere features med DX 10/11 og et pænere udseende, men det er altså på bekostning af en MASSE besvær. Folk der starter ud med at være overlykkelige, må lære at stille krav i stedet for bare at nøjes.


Svaret blev redigeret 3 gange, sidst af Sajmon d. 08-11-2009 18:05:17.


matx2008
 
Elitebruger
Tilføjet:
08-11-2009 18:29:42
Svar/Indlæg:
41/2
Angående "ejerskab" over filer, så prøv det lille gratis program "unlocker". Er en life-saver!
Det tog også mig lidt tid, at vende mig til win7, men da jeg havde fået sat det op, som jeg ville have det, er jeg blevet rigtig glad for det. Især biblioteksfunktionen er snedig til organisering af al ens musik, osv.
Jeg bruger forøvrigt sjældent start-menuen, men har "pinnet" de programmer jeg bruger mest til process-linjen. Meget bedre end quick launch+process linje. Der er forøvrigt et andet gratis program (7stacks), som gør, at du kan have mange programmer under et punkt i processlinjen à la MacOS.


Sajmon
 
Elitebruger
Tilføjet:
08-11-2009 21:10:44
Svar/Indlæg:
6624/113
Nogen der har fundet en version af Daemon Tools der virker under 7?

Eller måske et program der kan det samme?


Selas
 
Elitebruger
Tilføjet:
08-11-2009 21:22:09
Svar/Indlæg:
2845/91
Jeg fik daemon tools til at virke fint, action center brokkede sig ganske vist om noget med en driver, men jeg satte den til ignore og har ikke haft problemer. Ellers er der noget der hedder alcohol 120 der kan ca. det samme.
Jeg mener at have prøvet unlocker men at der var en del ting det ikke virkede på (dog er det muligt at det var et andet program), ind til videre har jeg haft held med "GrantAdminFullControl", det er ikke et program men en registrerings kommando.
http://www.mydigitallife.info/...


Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af Selas d. 08-11-2009 21:34:08.


MadsH
 
Elitebruger
Tilføjet:
08-11-2009 21:47:43
Svar/Indlæg:
1915/57
#17 virtual clone drive virker perfekt i 7.


Sajmon
 
Elitebruger
Tilføjet:
08-11-2009 23:00:56
Svar/Indlæg:
6624/113
Fik Daemon Tools til at virke - man skal bare installere SPTD 1.60 som det første.


Selas
 
Elitebruger
Tilføjet:
09-11-2009 00:10:58
Svar/Indlæg:
2845/91
#20 SPTD 1.62 er den nyeste.


Nightcover
 
Overclocker
Tilføjet:
09-11-2009 02:11:01
Svar/Indlæg:
620/11
Tja, jeg har lært fra Vista, at det første man skal gøre er at slå UAC fra. Så forsvinder over halvdelen af ens 'rettigheds' problemer med det samme..


Gylle
 
Elitebruger
Tilføjet:
09-11-2009 10:02:25
Svar/Indlæg:
1704/19
#15

Som start så lig din negative holdning væk om det nye og se åbent på det... De fleste af de funktioner du nævner er noget som godt kan lade sig gøre og du ville ha fundet svar på det meste om ikke alt på de to link jeg smed tidligere.

Men vil klart give ret i at der er ting som aldrig kommer til at ligne xp ( i min verden gud ske lov )...

Grund til at win7 ser ud som det gør , er netop fordi man vil lave det enkelt for den som bare skifter baggrund og stadig har let ved at skifte rammefarve osv..

Du er ikke i det klientel du ønsker en del ændret og hvorfor skal de lave det som de færreste brugere ønsker.

Hvorfor laver du ikke bare en dualboot med Xp og Win7 hvis du mener det er sådan noget skod og pisse besværligt og så kun bruger win7 til de aplilationer som bruger DX 10/11.

Det er også let at gejle Xp op så det ligner noget moderne men ja det kræver arbejde eller en mindre invistering.