Slet facebook, Ja tak!

Hyggehjørnet d.  02. november. 2009, skrevet af FnaX
Vist: 866 gange.

FnaX
 
Elitebruger
Tilføjet:
02-11-2009 23:21:30
Svar/Indlæg:
4156/111
Jeg har lige taget den beslutning at slette min facebookprofil for good.

Grunden til at jeg har valgt at gøre dette er at jeg ikke vil støtte facebooks måde at behandle folks personlige oplysninger og billeder på.

Jeg synes det er ganske forkert at sælge folks oplysninger og billeder videre, uden at personen ved til hvem eller hvornår.

Så hvis der er nogen der har gået med lidt de samme tanker, og vil følge mine fodspor er her et link til at slette din profil:

(Husk dog at slette alle dine oplysninger og billeder før du sletter selve profilen)

https://ssl.facebook.com/help/...

I er velkommen til at diskutere emnet, men jeg ved i hvert fald at jeg ikke vil oprette en ny profil under samme vilkår 😛
DTU_XaVier
 
Elitebruger
Tilføjet:
02-11-2009 23:28:58
Svar/Indlæg:
2786/120
Du kan godt regne med, at Facebook har beholdt kopier af alle dine billeder, selvom du har slettet dem...

Og problemet er, at Facebook står under californisk lov, og den er noget anderledes end dansk... 🙂

MVH.
Toke 🙂


FnaX
 
Elitebruger
Tilføjet:
02-11-2009 23:30:48
Svar/Indlæg:
4156/111
#1

Det er jeg ikke et sekundt i tvivl om 😉 Men om ikke andet får de ikke adgang til flere 😛


M.Beier-old
 
Superbruger
Tilføjet:
02-11-2009 23:34:49
Svar/Indlæg:
1189/118
Jeg synes dine bekymringer er overhyped...

Ja, du har dybest set ret.... Men du glemmer lidt at facebook lever højt på reklamer.... Hvis facebook laver unåder forsvinder brugerne, altså betyder det 0 og en hat med de har ophavsretten, for prøver de at praktisere det forsvinder folk, ganske enkelt.... Dette har indehaverne af facebook ingen interesse i....


Logic makes the world spin 🙂


Riis
 
Elitebruger
Tilføjet:
02-11-2009 23:35:33
Svar/Indlæg:
4657/53
Du bestemmer jo selv ,hvad de skal ha af info. Hvis du læste hvad de skrev da du lavede din profil . så står der at de har ret til og bruge dine profil med indhold.

Så det kan vel ikke være den store overraskelse.


FnaX
 
Elitebruger
Tilføjet:
02-11-2009 23:50:59
Svar/Indlæg:
4156/111
#3

Hvorfra ved du præcis hvad f.eks. dine billeder bliver brugt til? 🤡

#4

Siger heller ikke det er en overraskelse 😛 Jeg siger bare at jeg efter at have tænkt over det i længere tid ikke gider at støtte deres måde at drive møllen på.


sct_nicolaus
 
Overclocker
Tilføjet:
03-11-2009 00:41:44
Svar/Indlæg:
48/0
Nogen der sagde Paranoid? :)


FnaX
 
Elitebruger
Tilføjet:
03-11-2009 00:54:17
Svar/Indlæg:
4156/111
#6

Nu er det jo sådan set fakta at de må og sælger oplysninger og billeder videre, så jeg ved ikke lige hvor din udtalelse kommer fra.

Jeg kunne forestille mig at de fleste af jer er mere eller mindre afhængige af facebook? 😛


1EaR
 
Elitebruger
Tilføjet:
03-11-2009 01:20:41
Svar/Indlæg:
5750/124
det er derfor jeg vælger ikke at lægge nogen billeder på facebook (eller næsten, tror der er 15) - om andre vil ligge dem ind jeg tager af dem, som jeg deler af anden vej, det er op til dem, jeg skal ikke stille skoen imellem - dog ved jeg, at jeg til en hver tid kan gå til facebook og sige billederne er mine 😉 (og de derfor ikke må sælge dem 😀 )


Zero-X
 
Nørd
Tilføjet:
03-11-2009 01:21:27
Svar/Indlæg:
163/4
#6 Nogen der sagde Naiv? man har da hørt om folk som f.eks ikke får et bestemt job fordi der findes upassende indhold på deres profil. Hvis man så tilmed ikke kan slette indholdet er man jo lidt lost, for så kan fremtidige arbejdsgivere i al evighed få adgang til disse uheldige informationer :'-(

Så man skal evertifald tænke sig om, før man ligger underlige billeder ud af sig selv fra sidst man var til fest 😉


Svaret blev redigeret 2 gange, sidst af Zero-X d. 03-11-2009 01:26:52.


#10
E2X
 
Elitebruger
Tilføjet:
03-11-2009 01:27:32
Svar/Indlæg:
4018/217
Jeg kan kun give FnaX ret og hvis der fantes et sted der kunne erstatte facebook ville jeg være der istedet. Desværre findes det sted ikke for der er intet sted der har den samme brugergruppe som facebook.

Syntes der er vildt klamt at facebook har retten til ens billeder. Jeg har nu altid lagt dem op i samme opløsning som de ses i på siden med tag på så det ikke så nemt kan misbruges.
Den samme holdning har jeg om at facebook har retten til ens profil og alt det man har skrevet på siden :no:

En af mine veninder har taget de smukkeste billeder og hun har taget mange. Hun lavede den fejl at ligge dem op på facebook i en lidt for høj opløsning og vupti hun kan ikke sælge sine billeder for nu har facebook retten til dem.

Der er også flere eksempler på mennesker der har set sine profilbilleder på nettet eller i en avis. Facebook vil skide på dine data og billeder så længe de får mere ud af at sælge dem end at beholde det.


lorte_server
 
Superbruger
Tilføjet:
03-11-2009 01:29:36
Svar/Indlæg:
68/4
Husk lige Gmail skal samme vej..
Dine personlige oplysninger bliver jo også brugt til reklame på gmail.

hvis du får en mail fra din bank, er der 5-10 reklamer ude til højre fra div banker og låne haløj


#12
1EaR
 
Elitebruger
Tilføjet:
03-11-2009 08:34:22
Svar/Indlæg:
5750/124
#10 Også derfor jeg laver den løsning jeg laver 😉 Jeg deler mine billeder via. vores egen hjemmeside, om folk så ligger dem på FB fordi de synes, det er ikke mit problem 🤣 - Men hvis jeg finder en af mine billeder et eller andet sted, så er det kun en mail fra FB, og jeg kan erstate en god lille slat erstatning 😉 (Og erstatning fra dem der har købt billedet, da det jo i principet er hælervarer 😀 ) - Kan godt være de vil blive sure, og sende regningen videre, men så kan det jo godt ske de løber ind i nogle problemer 😉


#13
FnaX
 
Elitebruger
Tilføjet:
03-11-2009 10:43:46
Svar/Indlæg:
4156/111
#11

Det er google AdSemse, og slet ikke det samme.

#12

Det er jeg faktisk ikke helt sikker på er rigtigt. Hvis en af dine venner lægger et billede op på FB som han eller hun ikke har rettigheden til, men har godkendt at han eller hun har disse rettigheder, så er det vedkommende du skal have fat i. Jeg tror også at FB vil se noget bevismateriale for at det er dig der ejer billedet?

Men jeg er faktisk i tvivl lige på det område der.


#14
1EaR
 
Elitebruger
Tilføjet:
03-11-2009 11:17:01
Svar/Indlæg:
5750/124
#13 Jeg kan nemt bevise billedet er mit - for jeg har originalen + kameraet det er taget med, og man kan se hvilket kamera det er taget med, og hvornår 😉 - men at de så nok desværre sender regningen videre er så også den største anke 😕 Men jeg er helt sikker, for kan vi blive klamret for pirateri med film og musik, fordi andre har delt noget de ikke har lov til at dele, så kan den da vel også gå den anden vej! 😉


Hakankitir
 
Elitebruger
Tilføjet:
03-11-2009 11:21:31
Svar/Indlæg:
714/95
Tror ikke man kan boykotte facebook da der er mange mill brugere som er tilfredse. selv hvis hele danmark boykottede så ville facebook stadig eksistere


#16
1EaR
 
Elitebruger
Tilføjet:
03-11-2009 11:22:22
Svar/Indlæg:
5750/124
#15 Men hvis 350 mio. brugere boykottede, så kunne det jo godt tænkes det havde en effekt 🤣


#17
FnaX
 
Elitebruger
Tilføjet:
03-11-2009 11:23:41
Svar/Indlæg:
4156/111
#14

Ja, problemet er bare at det er ham eller hende der har delt dit billede du skal anklage. FB kan man ikke anklage for noget som helst i den sammenhæng.

Det ville svare til at du køber et TV med en kvittering, for derefter at få en opringning om at det TV du ejer er stjålet og solgt til dig. I så fald har du jo ikke gjort noget ulovligt da du har fået "lovning" eller "bevis" for at TV'et var købt på lovlig vis i form af en kvittering.

Og det er jo der det begynder at blive rigtig klamt, hvis man skal til at anklage sine venner evt.

Men har du prøvet at skrive en mail til dem før for at få slettet et billede? For hvis ja så er der jo intet problem i det. Men jeg kunne forestille mig at de ikke bare ville af med billeder sådan lige? Har ikke helt styr på hvordan Californisk lov fungere lige på det punkt der.

*EDIT*

Hvis man en dag bliver rigtig kendt kunne jeg også godt forestille mig at diverse danske aviser kunne finde på at kontakte facebook for at høre om de ikke har nogen retarderede ungdomsbilleder af mig.


Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af FnaX d. 03-11-2009 11:26:06.


#18
1EaR
 
Elitebruger
Tilføjet:
03-11-2009 11:38:41
Svar/Indlæg:
5750/124
#17 præcis! Også derfor jeg ikke gør noget nummer ud af det, og jeg har også sagt til folk, at jeg ligger ikke mine billeder på FB (hvilket de klager over 😛 ), også dem jeg tager til gymnastik træning osv., jeg deler dem via egen hjemmeside. Men jeg vil ikke sige, at de ikke må lægge et billed af dem selv på facebook, men at grunden til at jeg ikke ligger billeder på FB, netop er fordi man så videre giver rettighederne til billederne, og jeg vil ikke have andre skal lukrere på mine billeder, uden at jeg får noget ud af det 😉


#19
FnaX
 
Elitebruger
Tilføjet:
03-11-2009 12:03:06
Svar/Indlæg:
4156/111
#18

Er som sådan også ligeglad med om andre lægger deres billeder på facebook... Det kan så bare blive et problem hvis man er med på billedet 😛


#20
1EaR
 
Elitebruger
Tilføjet:
03-11-2009 12:47:12
Svar/Indlæg:
5750/124
#19 man skal bare ikke tagges 😛 Skal sku ikke have at man finder billeder af mig om 15 år, når jeg har overtaget verdensherredømmet, og sige, hold da kæft en tyk lille klovn 🤡


KleitusIV
 
Redaktør
Tilføjet:
03-11-2009 15:36:03
Svar/Indlæg:
4295/306
Det med billederne har jeg virkelig svært ved at forstå. Hvordan i al verden kan "Facebook" overskue de milliarder af billeder der ligger der og i givet fald sælge dem videre?

Den med veninden der har taget nogle smukke billeder. Hvem skulle dog opdage det? Hver bruger har jo tonsvis af billeder lagt ind og med millioner af brugere så er det jo en umulig opgave at kigge dem igennem for at se om der er noget interessant at sælge videre.

Er der nogen der kan forklare mig hvordan FB skulle bruge informationen på mig specifikt? Ud over selvfølgelig at jeg indgår i en statistik hvilket jeg er fløjtende ligeglad med, så ser jeg det som ekstremt usandsynligt at de lige skulle falde over min profils billeder og bruge dem. Chancen for at vinde i Lotto er jo langt større... 🙂


M.Beier-old
 
Superbruger
Tilføjet:
03-11-2009 15:40:26
Svar/Indlæg:
1189/118
#21
Nej, lige netop DINE er af en karakter som gør dem unikke 🤣

Spøg tilside, tror nu også man skal forholde sig roligt... Facebook har ingen interesse i at misbruge noget.... 😎


sct_nicolaus
 
Overclocker
Tilføjet:
03-11-2009 16:47:48
Svar/Indlæg:
48/0
Jeg holder fast i mit Paranoia indlæg i #6. Hvad får dig til at tro at netop DU er så speciel så de gider spilde sin tid på at glo dine billeder igennem for så at sælge dem til diverse aviser/ugeblade? :)

Jeg ville gerne skrive et lidt længere indlæg, men hvis jeg er på internettet mere end 2 minutter ad gangen, kan FBI spore mig.