Raid1 opsætning

Diverse d.  24. oktober. 2009, skrevet af Toft123
Vist: 277 gange.

Toft123
 
Elitebruger
Tilføjet:
24-10-2009 10:37:29
Svar/Indlæg:
1600/230
Jeg har lige købt to identiske harddiske for at sætte dem op i raid1. Jeg har undersøgt at bundkortet understøttet raid - det er et gigabyte Ga-Ma770ds3.
raidopsætningen i bios var ikke noget problem. Jeg satte harddiskene op, hvor de stod som mirror. Der opstod først et problem, da jeg skulle boote fra windows installations cd. Min brænder er også sata, men er nævnt ved navn i bootopsætningen i bios. Jeg valgte først den, næst cd-rom for en sikkerheds skyld og til slut harddiskene i bootorder.
Da pcen havde postet og skulle boote, spandt drevet ikke op, og pcen bad mig indsætte en bootbar diskette.
Jeg tænker, om problemet kan være at jeg skal sætte satastikket fra brænderen et andet sted. Der sidder 4 sata stik samlet på bundkortet. Jeg satte de to harddiske efter hinanden i 1+2 og brænderen i 3. Brænderen blev også registreret under raidmenuen, og det ser ud som om bios ingen problemer har med at finde den, da jeg specifikt kan vælge den til at boote fra.
Har nogen et tip til, hvad jeg kan gøre?


Tråden blev redigeret 2 gange, sidst af Toft123 d. 25-10-2009 15:48:50.
Riis
 
Elitebruger
Tilføjet:
24-10-2009 11:03:09
Svar/Indlæg:
4657/53
er det raid 0 eller 1 du vil køre ,for stripe er raid 0

http://da.wikipedia.org/wiki/R...

det kan da være du har lavet et raid 0 med 2 hd og et dvd drev


Wombat6328
 
Overclocker
Tilføjet:
24-10-2009 11:22:50
Svar/Indlæg:
85/7
Test din cd i en anden maskine?


bornholm
 
Elitebruger
Tilføjet:
24-10-2009 13:01:37
Svar/Indlæg:
2958/84
Har du sat bios op til at boot på dit dvd?


Toft123
 
Elitebruger
Tilføjet:
24-10-2009 14:25:52
Svar/Indlæg:
1600/230
#1 Arg, det var en tastefejl. #0 er rettet. Det er rigtignok raid1 jeg vil have i mirror.
Da jeg lavede raidopsætningen, inkluderede jeg kun de to harddiske, alt så ud til at være i skønneste orden. Jeg har bare aldrig prøvet raid før, så jeg ved ikke, om der er noget bestemt man skal gøre mht. tilslutningen af optiske drev og sata kanaler, hvis det "forvirrer" raidcontrolleren at de sidder for tæt på hinanden

#2 Den er testet for få dage siden. Jeg prøvede både med min win7 og winxp for at se, om der skulle være opstået et pludseligt problem med skiven.

#3 Hvis du nærlæser #0, kan du se at jeg har prøvet at dobbeltsikre, at pcen booter fra det optiske drev


Toft123
 
Elitebruger
Tilføjet:
25-10-2009 17:51:42
Svar/Indlæg:
1600/230
Nu har jeg søgt lidt rundt på nettet efter svar på problemet og troede, jeg havde fundet en løsning.
Jeg har sat harddiskene i sata-kanal 1 (#0 + #1) og dvd-brænderen i sata-kanal 2 (#3), så harddiskene står som hhv. master og slave i kanal 1 og brænderen som slave i kanal 2.
Nu kan jeg starte windowsinstallationen op.
Problemet jeg så et stødt på, er at når jeg skal installere windows efter at have valgt sprogindstillinger, kræver installationen en driver. Jeg tænkte at det var sata raid driveren og lagde den over på en ekstern harddisk, indlæste den.... og BSOD.... Så nærlæste jeg kravet om driverinstallation og kunne se, at installationen krævede driver til det optiske drev. Nu har jeg så prøvet at downloade en driver til drevet, som jeg vil installere.
Installationen er Windows7 RM-udgave.

Kan nogen give tips ud fra nævnte oplysninger, om jeg gør noget forkert i opsætning af kabler eller indlæsning af drivere?


Toft123
 
Elitebruger
Tilføjet:
25-10-2009 22:05:29
Svar/Indlæg:
1600/230
Jeg kunne ikke finde ud af, om det var Windows 7 installationen, der ikke var opdateret mht. raid, om det var raiddriveren der drillede, eller om der var en fejl på en af diskene, så status er at projektet er syltet 😕