Kursus i PC -NAS - TV ønskes. Hvordan ...?

Diverse d.  07. oktober. 2009, skrevet af Burgurne
Vist: 1857 gange.

Burgurne
 
Elitebruger
Tilføjet:
07-10-2009 03:07:43
Svar/Indlæg:
5874/1287
Jeg ved ikke om det er den rigtige gruppe, men nu prøver jeg. Jeg har en PC i et rum, og TV-stue med stort TV, denon surround osv et andet sted. Hvordan får jeg vist film fra min PC (eller måske en NAS?) i TV'et i stuen. Et så langt HDMIkabel er nok ikke løsningen (ca 23 meter).
Hvis jeg nu køber en NAS og sætter den op i TVstuen, og forbinder den til netværket i huset, hvordan får jeg så lyd og billede fra den til TV / Denon?

Andre ideer? En mediePC lyder som vildt overkill bare for at se film, og da jeg har fibernet og dermed IPTV, kan mediecenter ikke bruges til at optage TV alligevel.
NoNig
 
Elitebruger
Tilføjet:
07-10-2009 04:17:23
Svar/Indlæg:
23132/740
-> #0

Hva' med noget alá WD TV eller Popcorn Hour? 🙂


Burgurne
 
Elitebruger
Tilføjet:
07-10-2009 04:48:39
Svar/Indlæg:
5874/1287
Tak for tippet NoNig (over 19000 svar, har du ikke et liv ved siden af? 🤣 )
Popcorn hour kendte jeg ikke, og den lyder da rigtig interessant ... hvis altså jeg ikke igen render ind i det problem med, at NTFS ikke er understøttet (se evt min tråd om store filer og FAT32) :'-(

Hvis jeg nu sætter en USBharddisk til USB stikket på denne her:
http://www.hifi-hammeren.dk/pr...

Vil den så kunne afspille indholdet selvom USB-disken er formatteret med NTFS?

For hvis den kan det, så er NAS osv jo ligegyldigt, da jeg så bare tager min eSATA (som også kan køre USB) og fylder op med film 🙂

WD TV har jeg prøvet for et par år siden, men den virkede ikke ret godt sammen med mit Philips LCD TV, så jeg returnerede den på returretten, men den er måske blevet bedre siden da? Den virkede fint sammen med mit ældgamle Panasonic via scart, men HDMI og Philips var ikke en god kombination 😩


Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af Burgurne d. 07-10-2009 04:49:22.


Mads321
 
Elitebruger
Tilføjet:
07-10-2009 04:53:02
Svar/Indlæg:
3162/326
Denne kunne også være en mulighed. Den har både mulighed for netværk og direkte medieafspilning:

http://hardwareblog.dk/2009/09...


Mvh. Mads 🙂


gabbadoo
 
Elitebruger
Tilføjet:
07-10-2009 05:29:52
Svar/Indlæg:
3065/208
Hvis du vil bruge et HDMI-kabel, bør det kunne lade sig gøre med eksempelvis et 10m kabel -> en aktiv booster + 15m kabel for ca. 800 kr. Træk kablerne langs gulvet og benyt 14-dages returretten, hvis kvaliteten ikke er god nok :)

Læs mere om HDMI her: http://en.wikipedia.org/wiki/H...

Og en ingeniør om virkeligheden mht. kvalitet ved usb/dvi/hdmi-kabler her: http://kortlink.dk/videsignlin...

hdmi-kabel-shopping:

http://av-cables.dk/
http://www.av-connection.dk/


scheea2000
 
Superbruger
Tilføjet:
07-10-2009 08:15:35
Svar/Indlæg:
818/58
#0 Hvilket TV har du?


NoNig
 
Elitebruger
Tilføjet:
07-10-2009 08:59:43
Svar/Indlæg:
23132/740
-> #2

Hvis jeg skulle anbefale en model, må det blive den eneste jeg har lidt førstehåndserfaring med. Nemlig A-110'eren: http://www.popcornhour.com/onl...

Det er så sindssygt, det den kan. Den æder, afspiller og opskalerer "alt"! 🙂


scheea2000
 
Superbruger
Tilføjet:
07-10-2009 10:26:35
Svar/Indlæg:
818/58
#0 En anden, (og lidt dyrere) idé:

Køb en Blu-Ray afspiller/fladskærm, som er UPNP AV/DLNA kompatibel (og sælg din gamle).
Køb en QNAP NAS (eller tilsvarende), som streamer billeder, musik og video over netværk (Ethernet/RJ45) til din blu-ray (vha. DLNA).

Fordele:
1. Du slipper for at have en støjende maskine/harddisks inde i din stue.
2. Du får meget mere lager plads.
3. Du kan bruge din NAS til andre ting end lige video
4. Du kan se de videoer du optager/ripper på alle de computere og TV du har lyst til (sålænge de er tilsluttet netværket) .
5. I fremtiden er de dyrere fladskærme også DLNA kompatible, så du helt undgår at have en enhed tilsluttet til fjernsynet! Altså: der er et wifi/netværksstik indbygget i fjernsynet, og giver dig dermed adgang til al dit videomateriale.

Mvh. Scheea 🙂


Svaret blev redigeret 3 gange, sidst af scheea2000 d. 07-10-2009 10:31:13.


bamselinen
 
Elitebruger
Tilføjet:
07-10-2009 11:06:42
Svar/Indlæg:
2145/218
Som #7 skriver er en god løsning

Jeg har lige bestilt en Xtreamer som lige umiddelbart skulle kunne løse afspiller problemet til den ville jeg anbefale en Qnap eller Synology NAS server eventuelt en med 2-4 diske.

Jeg har mit sat op på følgende måde Qnap NAS sat til mit Gbit lan netværk en PS3 i stuen også med lan tilslutning og i sove værelset har jeg en xbox360 som er tilsluttet via Wlan. Begge maskiner kan afspille de filer der ligge på min Qnap. Jeg har bestilt Xtreamer forbi den bruger væsentligt mindre strøm end min PS3 og fordi at der eftersigende skulle støje mindre.

Alle disse enheder er tilsluttet mit anlæg og TV desuden har jeg indtil jeg får min xtreamer en logitech squeezebox til at afspille mine lydfiler.

Det er en lidt dyr løsning at komme igang med men nøj jeg har aldrig fortrudt det for det spiller bare og til et generelt lavere strømforbrug end at have en pc til det samme.

Nyere tv vil som #7 skriver have mulighed for at smide netværk direkte til dem og de vil så kunne hente og afspille filer fra en eventuel server.


NoNig
 
Elitebruger
Tilføjet:
07-10-2009 12:08:21
Svar/Indlæg:
23132/740
-> #7 + #8

Den der Popcorn-maskine, kan også fungere som NAS, server, torrent-klient osv.

Faktisk, så kan den præcist det samme som min Qnap TS-409 Turbo Pro (blah blah blah), foruden også at afspille filerne der ligger på den. Den sluger heller ikke særlig meget strøm, selv ved afspilning (og dekodning?) af 1080p materiale.

Med mindre man vil have en spillekonsol, så tilbyder Popcorn-maskinen, faktisk den samme funktionalitet og endda bedre. Der er, som med Qnap, et kæmpestort community bag den, hvor man kan downloade forsk. front-ends, operativsystemer og jeg ved ikke hvad.

Den eneste ulempe er nok, og det er så også den eneste jeg umiddelbart kan komme på, at det hele (meste) foregår på engelsk og at der "kun" er plads til en enkelt harddisk i den.


scheea2000
 
Superbruger
Tilføjet:
07-10-2009 12:56:33
Svar/Indlæg:
818/58
#9 Den popcorn-maskine (fnis) er helt bestemt en god mulighed og for nogle den helt rigtige løsning. Antallet af understøttede filformater og CODECS og features er sikkert større end hvad DLNA fjernsyn og Blu-Ray kan tilbyde.

Jeg synes dog også at det er en elegant løsning IKKE at have nogle enhed under fjernsynet (mindre strøm. mindre støj osv.). Dét er den rigtige løsning for andre, som værdsætter dét.

Desuden er QNAP´en billigere og 6-10x hurtigere, som NAS. (2100 vs. 1700 kr, 100 Mbps vs. 1000 Mbps).

10 MB/s vil jeg sige er for langsomt, som en seriøs NAS, hvor man har sine billeder, videoer og større private ting liggende på.


Svaret blev redigeret 3 gange, sidst af scheea2000 d. 07-10-2009 12:59:07.


NoNig
 
Elitebruger
Tilføjet:
07-10-2009 15:43:10
Svar/Indlæg:
23132/740
-> #10

Hvis man vælger Popcorn-maskinen, og bruger den som NAS, er det jo ligemeget hvor den står.

Der er GB-LAN i min TS-409, og jeg ville vove den påstand, at det ikke kører markant bedre end A-110'eren. Du kan, uden problemer, streame selv 40 mbps videoer fra den. SACD.

Men, bottom line. Den der Popcorn-hour, ser måske ikke ud af meget. Men den er mindst lige så effektiv som enhver anden NAS, og merprisen for videodelen, vil jeg - til enhver tid - argumentere for, bør være det man vælger den for.

Om #0 vælger en NAS eller ej, er mig sådan set ligemeget. Men om han vælger en enkelt-disk NAS der "kun" kan fungere som NAS, eller en afspiller der kan, ja, rent faktisk det hele er da ikke ligemeget 🙂

Især ikke når han efterspørger muligheden for at kombinere det hele 🙂


scheea2000
 
Superbruger
Tilføjet:
07-10-2009 16:18:12
Svar/Indlæg:
818/58
"Hvis man vælger Popcorn-maskinen, og bruger den som NAS, er det jo ligemeget hvor den står. "

😛 nå ja, men den skal jo tilsluttes TV´et også.

"Der er GB-LAN i min TS-409, og jeg ville vove den påstand, at det ikke kører markant bedre end A-110'eren. Du kan, uden problemer, streame selv 40 mbps videoer fra den. SACD"

Ja uden problemer, MEN TS-119, TS-219, TS-239 er langt hurtigere (<720 Mbps), hvilket er relevant, hvis du ikke kun bruger din NAS som videostreamer.



Burgurne
 
Elitebruger
Tilføjet:
07-10-2009 21:23:19
Svar/Indlæg:
5874/1287
Hos mig vil den _kun_ skulle bruges til at vise film og HD film. Jeg stiller lige spørgsmålet igen omkring popcorn maskinen:

Hvis jeg nu sætter en USBharddisk til USB stikket på denne her:
http://www.hifi-hammeren.dk/pr...

Vil den så kunne afspille indholdet selvom USB-disken er formatteret med NTFS?


Nå ja, mit TVsetop ser sådan ud:

Philips BDP5000 bluray afspiller som har et netstik, men om det kan bruges til NAS/popcorn hour ved jeg ikke. Den understøtter i hvert fald IKKE NTFS gennem USBporten, så selvom den kan afspille .mkvfiler, så kan det ikke bruges til noget, da filerne ikke kan være større end 2Gb (eller 4Gb i nogle tilfælde)

Denon AV1808 surround reciever

Philips 42PFL-7332 TV (indtil videre, da jeg meget gerne vil have et +52" igen, men venter lige til jeg har råd til et LED)


NoNig
 
Elitebruger
Tilføjet:
07-10-2009 22:12:02
Svar/Indlæg:
23132/740
-> #13

Ja.


Burgurne
 
Elitebruger
Tilføjet:
07-10-2009 22:29:42
Svar/Indlæg:
5874/1287
OK, tak igen for svaret, NoNig. Det lyder da som om jeg skal have sådan en Popcorn Hour 🙂

Der skulle vel ikke også være en løsning på at fjerne den åndssvage TVsettop boks fra Viasat?, den bliver jo også fodret med et netkabel, og ellers er der et viasat kort sat i den. Kan man gøre "noget", så man kan fjerne denne TVboks? (IPTV gennem Dansk bredbånd). Jeg savner en timer til timeroptagelser MEGET, da jeg arbejder aften/nat, og det er ikke muligt med den boks jeg har, og ej heller med den HDTV boks som Dansk bredbånd tilbyder :'-(