Phenom II gået amok?

Bundkort / CPU d.  06. oktober. 2009, skrevet af Zorba
Vist: 874 gange.

Zorba
 
Superbruger
Tilføjet:
06-10-2009 06:36:22
Svar/Indlæg:
1142/59
Ja, jeg har lige startet computer nr. 2 op som kører med en Phenom II X2 545. Den har kørt perfekt indtil nu, men nu er computeren gået i sindssyg turbo mode dvs. netkort osv. vil ikke starte op, men Windows booter på ca. 2-3 sekunder dog indlæser den programmerne lidt langsommere.

Jeg har prøvet at nulstille BIOS, men det hjælper ikke. Der opstår dog ikke fejl i Windows og den booter fint nok, men alle animationer osv. i Vista er gået helt amok hvad angår hastighed. Det er som om CPU'en udfører beregninger alt alt for hurtigt.

Nogen der har oplevet noget lignende? Den er lidt belastende at bruge når den kører på den måde. Bundkortet er et M4A785D-M PRO.


Tråden blev redigeret 1 gang, sidst af Zorba d. 06-10-2009 06:36:49.
Zorba
 
Superbruger
Tilføjet:
06-10-2009 06:42:22
Svar/Indlæg:
1142/59
Ja, det er vist noget med timere. Pauseskærmen går nemlig i gang stort set med det samme og lidt efter slukker skærmen (standby). Jeg er derfor ved at tro, at CPU'en bare ikke fungerer optimalt mere. Jeg synes også hastigheden var ekstrem for så hurtige maskiner har jeg sku aldrig haft 😲

*update* lige lidt mere info: Uret i windows går 1 minut frem ca. hvert 3. sekund, så det må jo egentlig være CPU'en der er bad?


Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af Zorba d. 06-10-2009 06:51:10.


TheGreenFoX
 
Superbruger
Tilføjet:
06-10-2009 07:45:58
Svar/Indlæg:
1897/51
#1
Prøv at checke om uret i bios gør det samme. Hvis det er tilfældet er det sandsynligvis dit bundkortet der skaber sig. Ellers er det nok noget virus halløj på dit windows


Zorba
 
Superbruger
Tilføjet:
06-10-2009 08:04:02
Svar/Indlæg:
1142/59
Min bios fungerer helt fint også med uret, men bare underligt hvis det er Windows, da jeg lige har geninstalleret med en original OEM dvd. Jeg vil dog også mene, at hvis BIOS fungerer optimalt og uret ikke tikker for hurtigt, ja så må det være Windows der er problemet. Der er nemlig ingen BSoD i Windows, så jeg kan ikke se det skulle være en hardware fejl. Jeg har dog aldrig set Windows loade så hurtigt. Selve boot loaderen blinker sindssygt hurtigt (progresbar flimrer fremfor at bevæge sig). Den er lige fremme i 2 sek før den går videre.


Zorba
 
Superbruger
Tilføjet:
06-10-2009 08:07:14
Svar/Indlæg:
1142/59
Nå, efter at have været slukket på PSU i ca. 45 min, er den begyndt at virke igen. Den kører nu i normalt tempo og netkortet virker hermed igen. Det synes jeg godt nok er underligt. Prøvede at resette bios, genstarte flere gange osv. uden held, men så ved nada power i 45 min virker den igen.


TheGreenFoX
 
Superbruger
Tilføjet:
06-10-2009 08:59:15
Svar/Indlæg:
1897/51
#4
Har jeg aldrig hørt om før... Må give dig ret i at det er ret mærkeligt 😲


Mads321
 
Elitebruger
Tilføjet:
06-10-2009 09:10:02
Svar/Indlæg:
3162/326
Lyder wired!

Lyder helt ærligt som noget taget ud af et x-files afsnit 😲 Næste gang, så stik lige hovedet ud af vinduet, og check om der ikke skulle være enUFO svævende over din bolig 😀 🤣


Zorba
 
Superbruger
Tilføjet:
06-10-2009 09:18:32
Svar/Indlæg:
1142/59
#5 og #6 kan kun give jer ret. Det var yderst mærkeligt, at den nærmest holdt op med at understøtte timere og bare fyrede af med maks hastighed. Det kunne have været fedt at køre en SuperPI på den med den hastighed.

Det mest mærkelige var, at den ikke crashede. Jeg vil dog alligevel ikke kalde det stabilt når uret kører for hurtigt og man får "Ikke tilsluttet" på netværkskortet selvom porten bag på maskinen arbejder på livet løs 😛

Hvis det sker igen, så filmer jeg det altså så folk kan se hvad der sker. Jeg har nemlig heller aldrig set det før. (forestil jer at vista progress baren kører så hurtigt at den nærmest flimrer. Det samme skete med Vista "load cirklen").


TheGreenFoX
 
Superbruger
Tilføjet:
06-10-2009 09:35:37
Svar/Indlæg:
1897/51
#7
Jeg har hørt om at man kan sænke windows timeren (mest for at snyde programmer som superpi), men det andet har jeg aldrig hørt om 😐


Zorba
 
Superbruger
Tilføjet:
19-12-2010 17:18:16
Svar/Indlæg:
1142/59
Godt nok en meget gammel tråd, men jeg ville lige smide mit fund af fejlen alligevel. Jeg fandt fejlen via mit eget mini-operativsystem, som jeg skulle kode på mit studie. Her er en forklaring på problemet:

Det viser sig, at bundkortet nogle gange har lidt svært ved at låse de ekstra kerner op på CPU'en, så kernerne lavede nogle gange fejl. Da Windows samt mit eget OS prøver at kaste sine tråde ud på flere CPU kerner, så vil de fejl-oplåste kerner opføre sig forkert og dermed vil trådenes quantum udløbe ekstremt hurtigt (thread scheduleren vil køre hurtigere end den bør). Det var derfor bestemte ting kørte sindssygt hurtigt og andre ting slet ikke fungerede optimalt (netkort etc.).

Efter en BIOS opgradering fra 0406 til 1001 på bundkortet, så ser det ud til at fejlen er blevet rettet. Der stod også "ACC optimized" i BIOS changelog for stort set alle udgivelsen fra 0406 til og med 1001.

Som sagt, jeg ville bare lige smide en opfølgning på problemet, hvis nu andre oplever det.