Uddannelse, seriøst emne tak..

Litteratur d.  30. august. 2009, skrevet af KlapHat
Vist: 796 gange.

KlapHat
 
Superbruger
Tilføjet:
30-08-2009 16:50:14
Svar/Indlæg:
212/109
Sagen er nu den at jeg har færdiggjort en HTX studentereksamen i Odense, og vil engang inden alt for længe i gang med at læse videre.. Og det er her at jeg gerne ville høre jeres mening.

Jeg kunne godt tænke mig at tage en længere vidergående uddannelse som ingeniøre, men der er bare en hel del inden for IT, så det er mere hvilken jeg skulle vælge, så jeg kunne godt tænke mig at høres jeres mening her (:

http://www.ug.dk/forside/uddan...

http://www.ug.dk/forside/uddan...

http://www.ug.dk/forside/uddan...

Hvad synes i om disse?

Det jeg interessere mig for er blandt. Køling, computere, hardware, software, design.. Synes at små systemer er spændene.. Netværk.. F.eks. chef for en større netværk eller lign.. f.eks. en bank måske... Noget spændene inden for IT, men lad mig høre hvilke i synes.. Jeg er klar over at jeg kan komme til at skulle flytte en del væk.. (;
morra19
 
Moderator
Tilføjet:
30-08-2009 19:05:55
Svar/Indlæg:
2672/468
Jeg ville da hoppe ned til et af deres åbent hus arrangementer og se hvad de forskellige linier kan byde på. Ligeledes vil et smut forbi studievejlederen nok heller ikke være helt ved siden af.

Jeg vil tror at IT ingeniør er den vej du gerne vil. De bruger meget tid på at programmere. Svagstrømsingeniør har ikke særlig meget programmering. Det er mere udviklings orienteret. Ja det er IT ingeniør også, det er bare inden for software.


oban666
 
Elitebruger
Tilføjet:
30-08-2009 21:51:19
Svar/Indlæg:
1440/318



Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af oban666 d. 30-08-2009 21:52:49.


allando
 
Superbruger
Tilføjet:
30-08-2009 21:57:55
Svar/Indlæg:
622/19
Jeg synes da også du skal kigge på datamatiker uddannelsen. Ved godt den kun tager 2 1/2 år, men der har man også meget at gøre med de ting du beskriver. Evt kan du tage 1 1/2 år oven i bagefter, og så kan du kalde dig software udvikler og så har du en professions bachelor 🙂
Meget spændende og brugbar uddannelse. Er selv igang med datamatiker uddannelsen. Alt det teori man lærer får man også brugt i praksis under uddannelsen, så det er en god ting 🙂


morra19
 
Moderator
Tilføjet:
30-08-2009 22:07:45
Svar/Indlæg:
2672/468
#3

Min fætter er Datamatiker, og en eller anden i den ydre familie i min kærestes vennekreds er det også. De siger begge at de skulle have valgt en længere uddannelse, fordi datamatiker uddannelsen simpelthen er for kort, og man står dårligt i forhold til f.eks. dataloger og IT ingeniører.

Men er ikke selv datamatiker, det er bare hvad jeg hører i min familie.


Omegasteffy
 
Elitebruger
Tilføjet:
07-09-2009 17:57:22
Svar/Indlæg:
67/10
et ikke så uddybet svar:
Vil du arbejde med:
1. Computere og HW + SW og netværk af eksisterende systemer. Så vil jeg foreslå Datamekaniker.

2. Teori bag hvordan systemer og HW /SW virker bør du gå efter Civil/Diplom Ing.
Her vil du også få mulighed for at lave egne systemer / HW, prototyper etc.
Besøg et åbent hus arrangement

Alternativer kunne være elektronik mekaniker. Jeg sporer en vis fascination af HW. Er det kun til leg med HW, vil Ing måske være for teoretisk.

Som IT Ing. og datalog skal du nok forvente en del mere arbejde med på databaser og hjemmeside.


TheGreenFoX
 
Superbruger
Tilføjet:
07-09-2009 18:02:32
Svar/Indlæg:
1897/51
#3
Lige tillæg til datamatiker uddannelsen:
Den professions bachelor kan tages på et halvt år (plus praktik) på nogen uddannelser da man kan tage tillægsfag mens man læser på grunduddannelsen


rune77
 
Overclocker
Tilføjet:
07-09-2009 22:26:34
Svar/Indlæg:
163/40
Jeg vil klart fraråde dig at tage en datamatiker - de har en pæn sjat arbejdsløse og som tidligere uddannet datamatiker kan jeg afsløre at uddannelsen ikke er videre seriøs (bred, men overfladisk - det er jo også begrænset hvad man kan nå på 2,25 år).

Efter dine egne udsagn lyder elektronikingeniør som om det vil passe dig - alle civil-uddannelserne kræver flair for matematik, men hvis du har det kan du snildt klare dig igennnem og det er en god uddannelse.

Jeg læser selv på ITU og kan også varmt anbefale stedet - dog kender jeg ikke så meget til bachelor-uddannelserne derude, men jeg hører gode ting om software-linjen, hvis du ellers er til programmering.

Uanset, så vil jeg råde dig til at tage til alle mulige åbent hus arrangementer og undersøge mulighederne grundigt - det er et stort skridt. Ring gerne til studievejledere på diverse uddannelser og brug evt. dit netværk til at høre om deres erfaringer (husk dog at folk har en tendens til at oversælge deres egne uddannelser).

Held og lykke med det 🙂