Jeg må så indrømme, at jeg er lidt fan af Swedol 😳
Da jeg havde min Golf GTD fra '87 med omkring 500.000 km på tælleren (motoren dog kun omkring 300.000, mener jeg), gjorde Swedol ret stor forskel - jeg syntes, den kom til at gå bedre - men det er jo en subjektiv vurdering, som også bare kan være indbildning. Men den kom til at køre 1-2 km længere pr. liter diesel - og det var da noget, jeg kunne måle.
Da jeg fik min nuværende Berlingo HDi fra 2001, som havde kørt 200.000 km overvejede jeg længe, om den også skulle have samme tur. Jeg bestemte mig for at prøve. Her var der selvfølgelig ikke det store at mærke subjektivt - men stadig har det givet ca. 1 km ekstra pr. liter diesel (fra 16-17km/l til 17-18km/l). Det er selvfølgelig fuldstændig uvidenskabeligt og uden dobbelt blindtest og så videre. Det er bare mine erfaringer.
For øvrigt vil jeg mene, at man skal køre med den tyndeste af de olier, som manualen foreskriver - medmindre bilen bruger meget olie. Jeg bruger selv 5W-40 til Berlingoen, og brugte 10W-40 til Golfen. En billig udgave, godt nok, men den overholder de specifikationer, som manualen kræver. Det er en smule dyrere i indkøb at bruge en tynd olie, men det kan også spare lidt brændstof, og olieskiftet kan udskydes lidt længere. Og så kører bilen bedre, synes jeg, og starter bedre i koldt vejr - men det er igen en fuldstændig subjektiv vurdering.
En sidste ting - min gamle mekaniker anbefaler, at man holder sig til det samme mærke olie til hvert olieskift, især hvis bilen bruger en del olie. Hans erfaring var, at så bruger den mindre olie.
Kort sagt - jeg synes, du skal prøve det, når motoren har kørt mere end 200.000 (det går jeg ud fra, den har 😀 ). Det er ikke sikkert, det gør en forskel på netop din bil, men som de andre siger, er det ikke farligt - og jeg vil mene, at der er en god gevinst, hvis du er heldig.
*edit* Hvis der overhovedet sker noget med brænstofforbruget, så kan det godt være, det først sker efter 5000km - men det holder så til gengæld mindst 50.000 km, før der skal ny Swedol til.
Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af Stensgaard d. 30-06-2009 17:58:45.