Leger Nvidia i virkeligheden bare med AMD?

Litteratur d.  10. juli. 2008, skrevet af Goaguy
Vist: 1634 gange.

Goaguy
 
Elitebruger
Tilføjet:
10-07-2008 20:47:09
Svar/Indlæg:
3410/199
.. og er HD4870X2 bare et midlertidigt forspring?

Læs hele nyheden her: http://www.hwt.dk/newsdetails....
Gripen90
 
Senior Skribent
Tilføjet:
10-07-2008 20:57:47
Svar/Indlæg:
15982/637
Forstået på den måde, at hvis de kan tjene penge på en pågældende serie, er der ingen grund til at smide en ny serie på markedet hurtigst muligt, da folk så bare vil springe den første serie over. I stedet kan de tjene en masse penge på dem, der køber kort fra begge.

Jeps og der er præcis det, de ikke har gjort med hele G92/G94 stuntet. Selv kortproducenterne og retailers har kritiseret nVidia for at spytte for mange nye kort ud, da mange brænder inde med den "ældre serie".

Men altså jeg tror ikke der er meget at komme efter i det. Føretrøjen skifter, og ja nVidia skal da nok komme til at slå HD4870x2, men så bagefter så går ATi det igen, og så har vi hele møllen igen, og så kan man vente i al evighed på "grafikkortet" - det kommer først når man mener man selv har behov for det.

Leger Nvidia i virkeligheden bare med AMD? - ja, men de leger begge med hinanden om "min er hurtigere end din".


Thomasxx
 
Overclocker
Tilføjet:
10-07-2008 21:00:02
Svar/Indlæg:
287/47
Synes nu det meget fed, at nvidia virkelig viser hvem der egentligg er kongen, og hvem der regerer.. Men selvfølgelig er det da altid rart med lidt konkurence, men glæder mig nu til nvidias næste kort kommer frem, man skulle måske vente med at købe skærmkort til årsskiftet? :yes:


Gripen90
 
Senior Skribent
Tilføjet:
10-07-2008 21:01:25
Svar/Indlæg:
15982/637
#2: Giver ikke meget mening ? nVidia er jo ikke kongen. Ja deres næste kort bliver hurtigere, men det gør ATi's også - og sådan går det.


Goaguy
 
Elitebruger
Tilføjet:
10-07-2008 21:04:18
Svar/Indlæg:
3410/199
NoNig gjorde mig lige pænt opmærksom på, at "... bedre nanoteknologi" er en forkert betegnelse. Så træt jeg er efter en lang arbejdsdag er der ikke noget at sige til det - mener selvfølgelig, at det er en "finere teknologi".

Så kan I i mellemtiden sidde og grine over, hvor forundeligt det danske sprog er. 😀


NoNig
 
Elitebruger
Tilføjet:
10-07-2008 21:04:24
Svar/Indlæg:
23132/740
Grunden til at nVidia "pludselig" implementerer DX10(.1) skyldes udelukkende efterspørgslen. De fleste forbrugere (altså dem af os, der IKKE er superdupernørder) spørger deres computerkyndige til råds. Dem der rækker længst ud, er dem som snakker fremtidssikring.

Du har et valg mellem to kort:

1: Et grafikkort der er marginalt dyrere og yder marginalt bedre.
2: Et grafikkort der er lidt billigere, yder marginalt dårligere og har flere features.

Så ved jeg godt hvad jeg ville vælge 🙂

-> #3

Lige præcis. Det er netop også derfor en anelse dumt, at forherlige en enkelt producent, baseret på en enkelt chip eller kort. Udelukkende fordi, "de fører". Der er altid en masse faktorer at inddrage. Teknologier kan først sammenlignes, når de er modnet, gennemprøvet og fri for børnefejl. Men, så er vi ofte også langt forbi den tid, hvor de første tre efterfølgere er blevet lanceret.

Det er skruen uden ende, og den eneste vinder er forbrugeren, som kan købe gårsdagens nyeste tekniske vidunder til halv pris 🙂

-> #4

Jai grinnder sku ik 😐 De er da pesepindlit, at en far kræw, ik ka finee ud af den slarks bassalle udtrygk 😳

🤣 😛


Goaguy
 
Elitebruger
Tilføjet:
10-07-2008 21:06:32
Svar/Indlæg:
3410/199
#5 --> Spørger du mig, er DX10(.1) bare et billigt salgstrick ligesom "Full HD". Chancen for, at den almene bruger kommer til at bruge det, er ikke voldsom stor. Men ja - det sælger.


cineman
 
Superbruger
Tilføjet:
10-07-2008 21:07:01
Svar/Indlæg:
1297/50
#1 Folk skal jo bruge noget til at slå hinanden i hoved med 😀 .
Case 1:, jeg køber det hurtigste kort på marked, samme dag jeg får det hjem, skriver en anden, jeg venter med at købe for der kommer et kort der er endnu hurtigere 😛 . Jeg bruger mit grafikkort til at spille med, og det må gerne være noget der rykker, og kan bruges her og nu.
Personligt skifter jeg aldrig grafikkort for at få 10% mer ydelse, der skal mere til.
Men hvad fanden, det jo ren psykologi
Case 2: Jeg prøver på at sælge mit 9800gx2 kort og en skriver, nej ville ikke give x antal kroner for det, for der kommer et hurtigere ati om noget tid(Kunne det blive forsinket, kunne det blive lidt dyre end forventet, kunne det blive svært at få fat i, stinker det nye kort i driver til spil, og skal der gå yderlige mdr før det køre optimalt, o.s.v.
Ved godt der er andre aspekter i det, men alligevel er det lidt om snakke her! 😉
Hør en ati vs nvidia expert her http://www.youtube.com/watch?v...


Gripen90
 
Senior Skribent
Tilføjet:
10-07-2008 21:07:21
Svar/Indlæg:
15982/637
#5: Ja Kyro3D ikk' 😛


NoNig
 
Elitebruger
Tilføjet:
10-07-2008 21:09:39
Svar/Indlæg:
23132/740
-> #6

Jeg er skisme da pisseligeglad med forbrugeren. Vi skal bare have en masse salgsgas vi kan prale af, når vi skriver artikler 😎

-> #8

Hov hov... jeg har faktisk haft både Rambus-RAM, Savage4 og Savage4 Pro. Så kom ikke her og fortæl mig om grafikkort/teknologier der (nærmest) floppede 😛


Thomasxx
 
Overclocker
Tilføjet:
10-07-2008 21:11:35
Svar/Indlæg:
287/47
#3 Nu tænker hvem der ligger øverst på retail markedet, og det gør nvidia 😉


Gripen90
 
Senior Skribent
Tilføjet:
10-07-2008 21:13:48
Svar/Indlæg:
15982/637
#9: Nej nu tænkte jeg ikke på det var fordi det floppede, men fordi der var så meget uudnyttet potentiale i Kyro teknologien (PowerVR mv).... ligesom med Bitboys og deres embedded-memory der ikke blev til noget. 😉


NoNig
 
Elitebruger
Tilføjet:
10-07-2008 21:16:26
Svar/Indlæg:
23132/740
-> #11

PowerVR blev hurtigt overhalet indenom, hvilket historien jo også senere viste. Det mest fornuftige nVidia gjorde, var at opkøbe 3Dfx. Der var langt mere at hente. PowerVR lever i bedste velgående inden for den mobile scene (mobiltelefoner, PDA'er osv.).

Teknologien blev sikret af både nVidia og ATi, hvor især ATi har haft succes hos Nokia.


Gripen90
 
Senior Skribent
Tilføjet:
10-07-2008 21:21:52
Svar/Indlæg:
15982/637
#12: Jeps, men synes det er lidt ærgeligt det kun ligger i mobil markedet. Såhut jeg visker er powervr og t&l stadig ikke effektiv combined - altså det med rendering at det synlige og ikke synlige på en skærm. Der var jo en masse hurlumhej med det også da GF3 kom.


cornerrage
 
Elitebruger
Tilføjet:
10-07-2008 21:24:00
Svar/Indlæg:
3532/303
Samme spekulation som går på bil industrien. Hvis vi skal være konspirations teoretikere. For mastodonterne i bil og olie industrien er flettet fint sammen med aktier etc på kryds og tværs. Dvs. at hvis bil industrien laver biler med virkelig høj effektivitet som samtidig er billige vil det betyde meget for olie industrien og i samme øjemed bilindustrien.
Derfor er der den minimale udvikling der nu er i bilindustrien. Læste, lidt apropos, at hvis netop bilindustrien havde fulgt computerens udvikling de sidste 50 år havde vi idag haft biler der kunne køre udafbrudt i et år på 1 enkelt liter benzin ;) Lidt at tænke over...


cineman
 
Superbruger
Tilføjet:
10-07-2008 21:28:38
Svar/Indlæg:
1297/50
#14 Så tænk lige over hvor meget brændstof/energi der skal til at køre en pc uafbrudt et år 😛
Sorry kunne ikke lade være, men ja der er helt sikkert noget om snakken. Ingen tvivl om det.


NoNig
 
Elitebruger
Tilføjet:
10-07-2008 21:29:05
Svar/Indlæg:
23132/740
-> #13

Jeg var ikke imponeret dengang, og er det heller ikke den dag i dag. PowerVR fik den skæbne den fortjente 🙂

-> #14

Hvorfor tror du priserne på brændstof er røget til tops? 😲

Det er sgu da fordi bilerne kører længere på literen, så skal de jo have flere penge i kassen 😛

🤣


Gripen90
 
Senior Skribent
Tilføjet:
10-07-2008 21:55:15
Svar/Indlæg:
15982/637
Fødevarer priserne er steget pga. at meget fatisk går til biobrændstof - derfor vil div. selvskaber nu sætte gevaldig ned i biobrændstof udvindingen.


cornerrage
 
Elitebruger
Tilføjet:
10-07-2008 22:10:02
Svar/Indlæg:
3532/303
#16 Præcis. Så tænk dig hvad der ville ske hvis de smed biler der kan betales ud med motore der kunne køre 50 - 100 km/l... Ramaskrig i oliebranchen ;)


Jenner
 
Elitebruger
Tilføjet:
10-07-2008 22:23:35
Svar/Indlæg:
2267/261
#5 "Det er netop også derfor en anelse dumt, at forherlige en enkelt producent, baseret på en enkelt chip eller kort. Udelukkende fordi, "de fører". Der er altid en masse faktorer at inddrage."

Man skal elske AMD/ATI, fordi de har fattet at lade intel chipset køre med deres dual/tripple grafik-løsninger, altså CF.
Nvidia laver simpelthen nogle hade bundkort og de clocker oftest dårligere og udleder mere varme end intel - Skidt.


NoNig
 
Elitebruger
Tilføjet:
10-07-2008 23:33:22
Svar/Indlæg:
23132/740
-> #19

Dén forstod jeg ikke rigtig...


Jenner
 
Elitebruger
Tilføjet:
10-07-2008 23:35:41
Svar/Indlæg:
2267/261
Du siger der er så mange ting man skal inddrage. Jeg siger så, at det eneste man behøves at kigge på, hvis man er til high-end dual løsninger er ATI, fordi Nvidias chipset generelt stinker. 😉
Hvor tit ser man nogle med kompressor eller Tøris/Ln2 kører benchs på nvidia chipset? Stortset aldrig, medmindre de har en QX cpu 🙂


Gripen90
 
Senior Skribent
Tilføjet:
10-07-2008 23:37:24
Svar/Indlæg:
15982/637
#20: Count me in on that. Jeg har haft nogle nVidia board der OC'ede aldelses fortrinligt. Men altså hvis man er ude i ekstrem OC, så ja så kan det godt være det ikke er boards'ne - men den gennemsnitlige dansker OC'er slet ikke.


Jenner
 
Elitebruger
Tilføjet:
10-07-2008 23:42:07
Svar/Indlæg:
2267/261
#22 har forklaret i 21. Altså jeg har jo kompressor og pot til ekstrem, så mit synspunkt er jo meget lig det du pointerer
"Men altså hvis man er ude i ekstrem OC, så ja så kan det godt være det ikke er boards'ne"

Fortsat god aften :yes:


#24
1EaR
 
Elitebruger
Tilføjet:
10-07-2008 23:43:11
Svar/Indlæg:
5750/124
#20 tror han mener den generalle maginal som Intel chipsets er bedre end nividia


NoNig
 
Elitebruger
Tilføjet:
10-07-2008 23:48:23
Svar/Indlæg:
23132/740
-> #21

Hvor mange alm. nørder ser du med tøris, kompressor eller flydende kvælstof?

Du har da drukket af natpotten lille ven 😀 😛

Skal du køre med alt på std. (tro det eller ej, den slags mennesker findes faktisk, ahem 😎), så er folk pissehamrende ligeglade med oc-potentiale og andet gøjl. Bare lortet fungerer.

Der er visse bundkort, som har haft problemer med kombinationen af nForce og overclock. Men det er, så vidt jeg ved, mestendels ASUS og primært når der har været en Quad-core indover.

Anywho.

Grunden til at ATi og Intel spiller sammen, når vi snakker multi-GPU, så er det udelukkende fordi Intel ikke understøtter SLI. Hvis Intel vil sælge chipsæt, til folk der vil have multi-GPU, så må de sælge ud. De har så, af flere grunde, valgt ATi. Man kan, med rette sige, det mindste af to onder.

nVidias chipsæt stinker langt fra. Jeg behøver vel kun at nævne:
nForce2 - Super, super super fedt chipsæt.
nForce3 - til dels fedt.
nForce4 - SLI til folket.
nForce5 - SLi til folket, og dem der vil have dessert.

Hvis du ser tilbage, så har nVidia faktisk en ret god arv, når vi snakker chipsæt. Og de små tricks de hiver op af posen, er ikke rene tilfældigheder. De kan finde ud af det lort. Hvis du sidder og siger, at nVidias chipsæt stinker, så siger det vist mere om dig, end nVidias chipsæts.

Hvis du vil bashe nVidia, så skal du være velkommen. Men vid i det mindste hvad du snakker om.

Det kan godt ske, at deres chipsæt (eller visse bundkort der kører med nForce) ikke clocker så godt. Men faktum er, at det er et fåtal af de alm. computerbrugere der overclocker. Selv hvis vi modregner OEM-folket.

Igen... hvor mange alm. mennesker kender du, der endsige overclocker, men kører med tøris, kompressor eller flydende kvælstof?


Gripen90
 
Senior Skribent
Tilføjet:
10-07-2008 23:50:06
Svar/Indlæg:
15982/637
#23: Jeps ok, men dertil at sige, de stinker, det er at strække det lidt for langt. 😉
Men ja i extreme OC kredse er det mest Intel boards'ne der køres på.
Men igen man kan sjældent få i pose og i sæk 🙂


Jenner
 
Elitebruger
Tilføjet:
10-07-2008 23:51:49
Svar/Indlæg:
2267/261
Kører selv med kompressor. Så har jeg vel også god grund til at sige som jeg gør, men lad mig reformulere mig. Nvidia's chipset er ikke dårlige, men generelt ikke så gode clockere som Intel og de er mere ram-kræsne. Det var mine 650,680,750 boards i hvert fald.
Desuden er disse nvidia 4 og 5 serie chipsets til AMD #25... Til intel stank de begge til clocking og det kan alle og enhver give mig ret i, tror jeg roligt vi kan sige 😉


Jenner
 
Elitebruger
Tilføjet:
10-07-2008 23:53:09
Svar/Indlæg:
2267/261
#26

Kig min 27. reply 🙂
Tror vi er enige nu 😉


NoNig
 
Elitebruger
Tilføjet:
10-07-2008 23:55:43
Svar/Indlæg:
23132/740
-> #27

Der er alligevel et stykke vej fra: "...fordi Nvidias chipset generelt stinker." til: "...Nvidia's chipset er ikke dårlige". Især ikke, når du lægger ud med at snakke om multi-GPU og derefter gå over i extrem-overclock.

Der er en forskel 🙂

Igen... hvor stor en procentdel, af de alm. nørder, overclocker (endsige, ekstremt)? 😉


Jenner
 
Elitebruger
Tilføjet:
10-07-2008 23:59:42
Svar/Indlæg:
2267/261
#29 .. Altså multi gpu + høj overclocking hænger sammen 🙂 Man kan ikke have et high-end system uden enten GX2/X2 kort eller CF/SLI kort og når man så skal køre med multi kort og clocke, så er det intel chipset 🙂

Der er faktisk flere og flere der er begyndt at køre med f.eks. kompressor. pederss, xtom, Nosfer@tu, Webnik (havde), Lars, Giraffen, jeg selv og kan sikkert komme i tanke om flere. Altså nu snakker vi kun brugere herinde fra 🙂


cornerrage
 
Elitebruger
Tilføjet:
11-07-2008 00:38:29
Svar/Indlæg:
3532/303
#30 Du skulle bare vide hvor mange jeg har overtalt til at gå fra dual gpu løsninger til single. Nogle har bare pengene og vil bare ha' det bedste. Så hører de om CF og SLi og er parat til at købe det, på trods af at de aldrig kunne drømme om at overclocke. Så nej, men behøver ikke clocke bare fordi man har multigpu løsning. Generelt ser jeg personligt cf/sli som gimmicks og buzz-ord. Det er meget fint at det er der, men det er alligevel kun for at vise folk hvad man KAN gøre og hvor stort, fint og dyrt det er. Hvis vi hopper tilbage til bilerne, så er der jo også mange(Relativt) der køber farrari, lamo, BMW M-serie, Ascari etc uden nogen sinde at udnytte halvdelen af deres potentiale. Men de gør det fordi at de har læst et sted at det er det sejeste seje og det får ting på kroppen til at vokse ti cm mens dine boller kommer til at være hårde som granit... Ikke destro mindre bruger de slet ikke den kraft... Og de tuner ikke bilerne ;)
Lad være med at generalisér...


Stensgaard
 
Elitebruger
Tilføjet:
11-07-2008 01:21:39
Svar/Indlæg:
2620/327
#25 De dårlige nForce chipsets var nForce 4 til Intel (deres første til Intel) - det blev godt med nForce 6. Og det er altså nVidia, der ikke vil lade Intel køre SLI på deres bundkort - også derfor, man KAN køre SLI på Intel chipsets med ældre grafikkort og crackede nVidia drivere.

Tilbage til topic: Jeg tror godtnok ikke, nVidia bare "leger", at HD48xx er et problem for dem - hvis det var tilfældet, ville de nok have stoppet legen, før deres aktier faldt i værdi...


hightower
 
Elitebruger
Tilføjet:
11-07-2008 12:21:50
Svar/Indlæg:
2440/66
dem på nordichardware har for meget tid og deres teorier er latterlige; helt enig med #32.

nvidia går direkte til dx 11 (ellers var der også kommet 10.1 fra dem på nuv. tidspunkt, andet er ikke logisk)

kilder:

http://www.fudzilla.com/index....

http://www.techradar.com/news/...


gabbadoo
 
Elitebruger
Tilføjet:
11-07-2008 20:10:41
Svar/Indlæg:
3065/208
Tilbage til topic, skulle Nvidia have et GX2 kort baseret på 2x0-serien, ville de jo helt sikkert genvinde tronen, jeg kunne dog forestille mig de skulle klippe noget i core'n for at kunne gøre det med et anstændigt strømforbrug, men så vidt jeg ved er 4870x2 jo ikke milevidt foran GTX280... og Nvidia har jo lavet X2'ere siden Geforce 7, 7900GX2, 7950GX2, 9800GX2 ... GX2 2x0 er vel det næste?!

EDIT: En løsning kunne jo være at gentage G80 -> G92 procesteknologi-skridtet før de begår et GX2 kort, for teknologien (260/280) er jo meget god, og med et skift til fx 45 nm eller 55 nm kunne strømforbruget sænkes en del.


gratuk
 
Overclocker
Tilføjet:
12-07-2008 01:44:57
Svar/Indlæg:
50/16
#34 bare husk at 4870x2 kommer til at slå 2 4870 i crossfire. Fordi de bruger et proprietary link til intern trafik og ikke en crossfire bro som på 3870x2.. :)


NoNig
 
Elitebruger
Tilføjet:
12-07-2008 01:49:14
Svar/Indlæg:
23132/740
-> #35

Lad os nu se... der skal tal på bordet, før jeg tror på den slags forudsigelser 🙂


CrazyEyes^DK
 
Elitebruger
Tilføjet:
12-07-2008 11:57:52
Svar/Indlæg:
2388/52
#17
præcist. Og det er faktisk USA der har en stor del af skylden i dén sag.
De bruger langt størstedelen af deres majsproduktion, til at udvinde bioethanol som bruges som brændstof.


Clintin
 
Superbruger
Tilføjet:
12-07-2008 13:52:00
Svar/Indlæg:
1317/46
For at vende tilbage til nyheden.

Hvis nVidia leger med ATI, så kan der ikke gå lang tid før de kommer med noget meget, meget, meget hurtigt som også er meget, meget, meget billigt, for det er hvad der skal til for at slå ATI's nye serie. Bemærk at Toms best buy artikel ikke levner plads til de ny kort fra nvidia kilde http://www.tomshardware.com/re...

Lige nu har ATI klart de bedste tilbud og hvis de kommer med ligeså gode tilbud i de lavere klasser, så er det på tide at nvidia viser at de kun leger for ellers kan det blive nvidias tur til en ørkenvandring.


W.e.S.t
 
Superbruger
Tilføjet:
12-07-2008 16:13:25
Svar/Indlæg:
312/44
Tja.. Det er jo almindeligt kendt at grafikkortproducenterne, altid er 2-3 generationer foran det der reelt ligger på markedet, så det lyder da ikke usandsynligt..


voldsvalle
 
Superbruger
Tilføjet:
14-07-2008 14:42:58
Svar/Indlæg:
440/46
#14 #17 og #37.

Det er helt ude i hampen - både div. påstande og stedet at diskutere dem.

MEN - grunden til at bilerne er blevet dyrere er simpelthen manglende politiske tiltag og forbrugerkrav. Bedre sikkerhed, mere udstyr, mere plads og bedre komfort. Da biler er underlagt nogle uforanderlige fysiske rammer, er det faktisk ret fantastisk hvor langt de kører på literen i dag. Sammenligning med CPU/GPU'er helt ude i hampen.

I visse forstenede kredse er det stadig populært at give USA skylden for alt. Men det var faktisk Brasilien, som skiftede til bioethanol for mange år siden, og har været hyldet for deres fremsynethed næsten lige så længe. Da andre lande begyndte at skifte til bioethanol var det politisk korrekt og særdeles miljøvenligt, idet det jo var CO2 neutralt brændstof - lige indtil olieprisen steg........

De stigende fødevarerpriser skyldes noget helt andet - vi bliver snart så mange på planeten, at den ikke kan brødføre os allesammen = flere sultkatastofer, flere krige og flere flygtninge OG højere priser på fødevarer. Alle prøver at komme op på den levestandard man har i den vestlige verden, og når det virkelig kommer til stykket, så vil jeg desværre vædde på, at vi heroppe vælger at beholde vores niveau og lukke øjnene for at det kører ad helvede til andre steder i verden.

(Så kom jeg også af med lidt damp i dag).


hamderD
 
Elitebruger
Tilføjet:
17-07-2008 07:33:28
Svar/Indlæg:
7263/260
Tja, de leger vel med hinanden, det er dyrt at være fanboy 😛


Stensgaard
 
Elitebruger
Tilføjet:
17-07-2008 13:48:46
Svar/Indlæg:
2620/327
#40 Planeten kan sagtens brødføde os alle sammen - men kun hvis vi spiser mindre kød. Problemet er, at kineserne er blevet rigere, og vil have kød ligesom os. Og det kræver 4-10 kalorier i dyrefoder at producere 1 kalorie i kød. Så man kan altså brødføde mellem 4 og 10 gange flere mennesker med grøntsager, end med kød. Jeg er på ingen måde vegetar, og elsker kød, men vi må nok vænne os til, at kød er en luksusvare.