Problem med dvale/standby

Diverse d.  01. maj. 2008, skrevet af Toft123
Vist: 311 gange.

Toft123
 
Elitebruger
Tilføjet:
01-05-2008 12:17:35
Svar/Indlæg:
1600/230
Jeg kan ikke få min pc til at gå i hverken dvale eller standby.

Når jeg prøver at aktivere dvalefunktionen skriver windows at der ikke er nok ressourcer til at aktivere den. Der er næsten 100gb fri harddiskplads på c-drevet, så der burde vel være nok plads 🙂

Når standby bliver aktiveret, lukker pcen godtnok ned, men blæserne kører stadig, og når jeg trykker på tastaturet, genstarter den, som var den lukket ned.

Kan det være noget jeg har samlet forkert eller har glemt at sætte til i bios?
Selas
 
Elitebruger
Tilføjet:
01-05-2008 14:06:23
Svar/Indlæg:
2845/91
Lyder lidt som samme problem jeg har (haft).

I standby kører mine blæser også stadig, men det er vel noget med hvordan bundkortet styrer blæserne, der er jo stadig strøm på de fleste komponenter under standby, så for at computeren ikke futter af, skal der for en sikkerheds skyld være gang i blæserne.

Under standby slukker computeren helt og gemmer data på harddisken, jeg har igen haft samme problem, og jeg tror det var pga. min C:\hiberfil.sys var fragmenteret, det er der hvor windows ligger data fra dine RAM, den fil har formentlig samme størrelse som dine RAM, det var i perfectdisk jeg kunne se at den var fragmenteret, men den kunne ikke engang defragge hiberfil.sys i offlinemode (dosmode). Min løsning var at slå dvale fra og genstarte, så sletter den nemlig hiberfil.sys og nu kan jeg se at den ligger som en stor fed blok i perfectdisk, og nu virker dvale fint. 🙂


Toft123
 
Elitebruger
Tilføjet:
04-05-2008 17:25:34
Svar/Indlæg:
1600/230
Tak Selas, jeg har prøvet at slå dvale fra og aktiverer den igen når jeg genstarter.


Selas
 
Elitebruger
Tilføjet:
05-05-2008 02:03:28
Svar/Indlæg:
2845/91
Virkede det?

...


Toft123
 
Elitebruger
Tilføjet:
05-05-2008 13:16:03
Svar/Indlæg:
1600/230
Nej desværre...


Selas
 
Elitebruger
Tilføjet:
06-05-2008 15:26:30
Svar/Indlæg:
2845/91
Min tekniker skriver på MSN (inkl stavefejl):
"skræm driveren og en bios update så virker det igen"


Toft123
 
Elitebruger
Tilføjet:
06-05-2008 15:55:37
Svar/Indlæg:
1600/230
#5 Jeg har installeret nyeste skærmdriver og bios også. Det bliver nok til en helt frisk windows installation. Der er flere problemer end bare dvalefunktionen.
Tak for hjælpen Selas!


NoNig
 
Elitebruger
Tilføjet:
06-05-2008 15:59:25
Svar/Indlæg:
23132/740
-> #0

Der er jo forskel på dvale og standby. Dvale, der gemmer Windows informationerne fra dine RAM i en fil på harddisken, og slukker derefter computeren helt. Ved standby, går computeren bare i "low", og bruger så lidt strøm som muligt.

Jeg ville til enhver tid foretrække dvale.

Du skal lige tjekke om det er slået til i strømindstillingerne.

Hvis du går helt død i det, kan du trykke "F1" på skrivebordet og søge efter "Dvale", og så kommer der en tutorial der fører dig igennem processen. Der kan, i enkelte tilfælde, være problemer med hardwaren, men det er efterhånden længe siden jeg har set det, og det er oftest i forbindelse med standby.

Held og lykke.


Selas
 
Elitebruger
Tilføjet:
06-05-2008 16:39:39
Svar/Indlæg:
2845/91
Afsløret NoNig!

Du har vist ikke læst hele tråden. :D


NoNig
 
Elitebruger
Tilføjet:
06-05-2008 16:43:25
Svar/Indlæg:
23132/740
-> #8

Det tror jeg da nok jeg har... 😐


Toft123
 
Elitebruger
Tilføjet:
06-05-2008 21:11:49
Svar/Indlæg:
1600/230
#7 Jeg kender skam godt forskellen mellem de to begreber, men nu er der problemer med dem begge, så jeg tænkte at der måske var mulighed for at slå to fluer med ét smæk 😉
Jeg foretrækker også selv dvale funktionen, men af og til er det også meget praktisk at kunne sætte pcen i standby hvis der ikke er meget tid.
Min fornemmelse er at der er et hardwareproblem i min pc. Jeg har tidligere oprettet en tråd hvor jeg beskrev en meget ustabil pc, der genstarter ofte - og jeg har stadig ikke med 100% sikkerhed fundet ud af hvorfor.
I øvrigt er mange applikationer begyndt at være ustabile. World of Warcraft lukker ned ofte, internetbrowseren melder om fejl, osv. Jeg har aldrig set et system være så ustabilt og hænge så meget. Der plejer endda at være lidt hurtigere tilgang til programmer med amd efter mine erfaringer (selvom intel er hurtigere, jaja, jeg ved det godt).
Jeg er lidt i syv sind og er mest til at sætte ny køler på grafikkortet for at finde ud af om det gør systemet ustabilt ved sine høje temperaturer, geninstallere windows, og hvis problemet stadig er der, betale mig fra at få en stabil pc.