X-Fi og digital lyd igen

Diverse d.  04. april. 2008, skrevet af Burgurne
Vist: 479 gange.

Burgurne
 
Elitebruger
Tilføjet:
04-04-2008 23:06:48
Svar/Indlæg:
5874/1287
Hej.
ja, så er jeg på den igen.
jeg har købt sådan et kabel her: http://www.av-connection.com/?... og når jeg sætter det til X-Fi og op i mit Z5400 hæjttaler kontrolboks, så kan jeg kun få stereo og Dolby Prologic ud af det. Hvad er årsagen til, at jeg ikke kan få dolbydigital og dts ud på denne måde? jeg ved, at med et Creative højttalersæt er det ikke noget problem, så gør Creative "noget" ved deres driver, så andre højttalersæt ikke kan udnytte digital udgang ordentligt?
tom81
 
Elitebruger
Tilføjet:
04-04-2008 23:13:36
Svar/Indlæg:
20170/383

#0

Hvad er et helt præcist for et lydkort du har dig ?


Mads321
 
Elitebruger
Tilføjet:
04-04-2008 23:13:42
Svar/Indlæg:
3162/326
Fra dit link:

"Ved at bruge et digital audio kabel fra PC til anlæg for man mulighed for at udnytte digital stereo og surround; sidstnævnte såfremt softwaren encoder lyden korrekt."

- så det er nok et software/driver/codec problem af en slags. Kan desværre ikke hjælpe yderligere, da jeg intet kendskab har til det, men det er da en start.


Mvh. Mads 🙂


Burgurne
 
Elitebruger
Tilføjet:
04-04-2008 23:20:52
Svar/Indlæg:
5874/1287
Lydkortet er et Creative X-Fi Music Extreme.

Jeg har godt læst det #2, men da det er creatives eget testprogram, deres driver (den nyeste), og kablet skulle være lavet til bl.a. Creatives kort, så er jeg lidt på herrens mark i forsøget på at finde løsningen digitalt. Det virker fint ved analog tilslutning, men jeg vil gerne lige have den sidste kvalitet med som et digitalt kabel giver 😛


Mads321
 
Elitebruger
Tilføjet:
04-04-2008 23:25:43
Svar/Indlæg:
3162/326
Jamen det kan da være testprogrammet ikke er optimeret til det. Prøv at fyre noget musik af, og se om ikek der er hul igennem (via. winamp eller lign.)


#5
TB
 
Elitebruger
Tilføjet:
04-04-2008 23:55:58
Svar/Indlæg:
767/51
Du skal have en breakout boks for at få digital out - det skulle jeg da til mit XiFi..


Burgurne
 
Elitebruger
Tilføjet:
05-04-2008 00:03:54
Svar/Indlæg:
5874/1287
#5 hmmm, jeg har jo digital out, bare kun i stereo, og ikke i 5.1 ??

#4 musik dur ikke rigtig, da det jo er i stereo, og det virker fint, det skal være noget film i dts eller DD5.1


Trals
 
Elitebruger
Tilføjet:
05-04-2008 00:04:54
Svar/Indlæg:
472/115
nej deter fint med det du har... du skal blot ind i kontrol panelt og sætte lyden til at køre til enkstern dekorder.. det samme gør du i opsætningen af dit DVD program så kan du få DTS eller DD lyden fra din dvd dekortet på dit anlæg i stedet for lydkortet.


Burgurne
 
Elitebruger
Tilføjet:
05-04-2008 00:22:11
Svar/Indlæg:
5874/1287
Hmmm, det har jeg gjort nu, men den viser stadig bare ProLogicII. Det underlige er, at PowerDVD viser flg under "information"
SPDIF Output Device: SB X-Fi Audio [D000] (not in use)

Men lyden kommer ud af digital out bag påX-Fi-kortet, så digital out er slået til.


gabbadoo
 
Elitebruger
Tilføjet:
05-04-2008 04:15:58
Svar/Indlæg:
3065/208
Det kan du vidst indstille i Audio Console. Prøv at sætte SPDIF out only og 192KHz


gabbadoo
 
Elitebruger
Tilføjet:
05-04-2008 04:18:01
Svar/Indlæg:
3065/208
Tror nok det er fordi at DTS kræver 192KHz out, så det skal du sætte outputten til. Tjek lige www.wikipedia.org/wiki/dts - er det ikke 192KHz PCM din forstærker skal bruge for at kunne bruge det?


gabbadoo
 
Elitebruger
Tilføjet:
05-04-2008 04:21:43
Svar/Indlæg:
3065/208
Kunne ik lade være og læse selv, dit lydkort sætter selv 96KHz standarden, som er nok til 5.1 og 7.1, men det kræver lige du aktiver SPDIF .... noget Digital Out Only der skal slåes til vidst - det kommer vel osse an på hvad lyd det er du sender videre?

MP3'ere leveres jo kun i stereo, medmindre du bruger den upsampling feature der var på fx mit gamle Audigy 2ZS kort.


gabbadoo
 
Elitebruger
Tilføjet:
05-04-2008 04:27:15
Svar/Indlæg:
3065/208
Google-kongen rykker dem igen: http://www.head-fi.org/forums/...


NoNig
 
Elitebruger
Tilføjet:
05-04-2008 04:34:17
Svar/Indlæg:
23132/740
-> #0

Creative har lavet deres eget stik til digital overførsel. Eller skal du vælge "S/Pdif passthrough".


Burgurne
 
Elitebruger
Tilføjet:
06-04-2008 00:06:07
Svar/Indlæg:
5874/1287
#9 det kan jeg ikke. Jeg kan vælge om det 4 jackstik skal bruges til mikrofon eller til digital lyd ud, men jeg kan ikke vælge digital only. Der er ingen indstilling der hedder sådan. Ligeledes kan jeg kun vælge 48 eller 96Khz, og jeg har stadig kun stereo digitalt ud

#11 det er film i dd5.1 og dts jeg tester med, IKKE mp3'ere :)

Disse 6 ting fra #12s link er prøvet
#1. Check you plugged the cable into the correct jacks on both ends...
#2. Set flexi jack to digital (X-Fi driver)
#3. In digital output option try different sampling rates. DVDs are normally samples at 48kHz but perhaps your files are different.
#4. Check if there are any digital input settings on the Logitech control pod. If there are ant make sure input settings match output settings...
#5 Select the Dolby Digital/DTS Bitstream Out option in Audio Console
#6 Select SPDIF or External in the player audio settings


Stadig kun stereo digitalt ud. Jeg har prøvet at forbinde både digitalt og analogt ud, og lyden bliver sendt både analogt og digitalt ud samtidig (kan skifte på logitechs kontrolbox)


gabbadoo
 
Elitebruger
Tilføjet:
06-04-2008 00:14:06
Svar/Indlæg:
3065/208
Elsker screenshots... tag et af PowerDVD's Audio indstillinger 😛


Burgurne
 
Elitebruger
Tilføjet:
06-04-2008 00:39:09
Svar/Indlæg:
5874/1287
Kommer her:



Audio consoles SPDIF:



Mode:



Håber du kan hjælpe ud fra dette ...


gabbadoo
 
Elitebruger
Tilføjet:
06-04-2008 01:09:14
Svar/Indlæg:
3065/208
Prøv at sætte Decoder til [Off - Built in Decoder] - der sidder jo ingen decoder i højttalersystemet.


Burgurne
 
Elitebruger
Tilføjet:
06-04-2008 02:19:59
Svar/Indlæg:
5874/1287
Jo, det gør der faktisk. Det står også på kontrolboksen. Men jeg har prøvet at bruge den interne dekoder, det giver ingen forskel.
Der hvor jeg synes det er mest underligt er i Creatives EGET program (det sidste af de tre billeder jeg uploadede), når jeg der prøver 5.1 højttalerne af, så kommer lyden fra de bagerste højttalere fra de 2 forreste højttalere! Men centerhøjttaleren virker! Displayet på kontrolboksen viser Dolby PrologicII (kan skifte mellem stereo, stereo x2, PrologicII movie og prologicII music)


Esse86
 
Superbruger
Tilføjet:
06-04-2008 20:42:18
Svar/Indlæg:
419/36
Jeg bruger næsten samme setup som dig...

Jeg har et Creative Audigy 2 ZS og Logitech Z-5500 som kører SPDIF.
Modtager boksen har samme funktioner, bortset fra at din dekoder understøtter et nyere format - som du selv nævner: Dolby Prologic II.

Mit DTS virker fint.

Jeg kan se at du kører med XP og det er begrænset hvad XP kan, når vi snakker om lyd. Man kan ingenting ændre i lydenhed setup.
Jeg skiftede til Vista, for at få det optimale ud af mit lydkort. Jeg kunne nemlig ikke få det medfølgende software til at ændre på lyden under XP.

Se her:

http://peecee.dk/upload/view/1...

Så prøv med Vista :)


Burgurne
 
Elitebruger
Tilføjet:
07-04-2008 01:00:34
Svar/Indlæg:
5874/1287
Tak for svaret.

Sikke noget lo... I Vista kan man ikke bruge EAX 5 HD, da directX10 ikke understøtter directsound, så bl.a. af den grund har jeg ikke Vista. Bruger du så extern eller intern dekoder? Hvad når du spiller et spil? Creatives kort kan jo ikke encode live i dd5.1. Har du mulighed for at få signalet direkte igennem til højttalerne, så det er spillet der afgør, hvilken højttaler der skal afspill lyden?
Måske jeg skulle købe mig et nyt lydkort i stedet.


Sneglehunden
 
Elitebruger
Tilføjet:
07-04-2008 07:27:24
Svar/Indlæg:
2502/221
Hmm..

Jeg har nøjagtig samme problem,
Har et Creative X-Fi Music Extreme. med digital output til min store sony forstærker, som altid har kørt med digital overførsel, og med det lydkort her, og vista kan jeg bare på ingen måde få andet end stereo ud!
om det så er nyeste powerdvd med en Blueray film i så kommer der kun stereo, har prøvet alle creatives drivere, og rodet med det over flere måneder..

det noget tis..


20# hvad er det du siger med vista og Direktx 10 ??


gabbadoo
 
Elitebruger
Tilføjet:
07-04-2008 09:58:37
Svar/Indlæg:
3065/208
Jeg var nødt til at installere DirectX 9 i Vista for at kunne køre CS 1.6 i DirectX mode.


Burgurne
 
Elitebruger
Tilføjet:
07-04-2008 16:26:08
Svar/Indlæg:
5874/1287
#21 DirectX10 har ingen understøttelse for directsound, og dermed er bl.a. EAX slået fra, men Creative har fundet en (halvdårlig) løsning på problemet. De har opfundet Alchemy, som er en rutine der "oversætter" directsound til OpenAL, og derved kan man alligevel bruge EAX i DirectX10. Omtalte oversættelse skal dog finde sted for hvert eneste kald til directsound, så det koster performance, og Creatives Alchemy skal understøtte det spil der er i gang. Creative skriver:

This download is an application for Creative Sound Blaster® X-FiT series of audio devices. It restores 3D audio and EAX® effects for certain DirectSound®3D games in Microsoft® Windows VistaT. For more details, read the rest of this web release note.

This download supports the following audio devices only:

Creative Sound Blaster X-Fi Elite Pro
Creative Sound Blaster X-Fi XtremeGamer Fatal1ty® Pro
Creative Sound Blaster X-Fi Fatal1ty
Creative Sound Blaster X-Fi Platinum Fatal1ty Champion Series
Creative Sound Blaster X-Fi Platinum
Creative Sound Blaster X-Fi XtremeGamer
Creative Sound Blaster X-Fi XtremeMusic
Creative Sound Blaster X-Fi Xtreme Audio
Creative Sound Blaster X-Fi Xtreme Audio Notebook
Fixes:

Enables the DirectSound3D game audio to be processed by your Sound Blaster X-Fi to deliver EAX effects, 3D audio spatialization, sample rate conversion and hardware audio mixing. Without this, most DirectSound3D games will be reduced to stereo output without any EAX effects.
Supports an additional 42 DirectSound3D games.
Requirements:

Microsoft Windows Vista 64-bit or Windows Vista 32-bit
Creative Sound Blaster X-Fi audio device listed above
Notes:

Do not install this application if you do not play DirectSound3D games in Windows Vista.
To find out more about Creative ALchemy or view the list of DirectSound3D games supported, click here.
To install the application
Download the ALXF_PCVTAPP_LB_1_00_30.exe file onto your local hard disk.
Close all other Windows applications.
Double-click the downloaded file.
Follow the instructions on the screen.


Du læse om det her http://www.soundblaster.com/al... samt hente deres nyeste Alchemy her:
http://dk.europe.creative.com/...

Faktisk er problemet så omfattende, så flere nye spil understøtter OpenAl i stedet for DirectSound, og har dermed mindre mulighed for at bruge EAX end da DirectSound var (næsten) enerådende.

On topic: Jeg har nu fået PowerDVD til at smide Dolby Digital 5.1 over i højttalersættet, og det ser ud til at virke, men KUN når jeg ser film. Alle mine spil er kun i stereo 😲 Creative og Digital lyd er vist ikke ret gode venner 😎


Anzelz
 
Elitebruger
Tilføjet:
07-04-2008 16:46:57
Svar/Indlæg:
2343/272
Jeg får også kun stereo når jeg spiller.

Media player 11 kan lave et dolby D signal til forstærkeren, mens Power DVD skal købes med licens til surround, ellers giver den kun stereo.


Esse86
 
Superbruger
Tilføjet:
07-04-2008 18:43:53
Svar/Indlæg:
419/36
#20

Ja, signalet kommer jo direkte til modtageren. Når man tester henholdvis DD og DTS så viser controlleren hvilket format der bliver modtaget.

Den skifter f.eks til DTS på displayet, når man sender et DTS signal til den.

Det er jo netop princippet i digital lyd. Dataen bliver sendt hel frem til modtageren og først når det er nået frem til modtageren, bliver det encodet til lydbølger (analog) og fordelt ud til højtalerne.

Det bedste er uncompressed PCM... der kan man virkelig høre det er ægte surround!


Anzelz
 
Elitebruger
Tilføjet:
08-04-2008 11:35:30
Svar/Indlæg:
2343/272
#25 - Kan spil sende dts/dd signal ud? Og kræver det et specielt lydkort?


gabbadoo
 
Elitebruger
Tilføjet:
08-04-2008 15:08:15
Svar/Indlæg:
3065/208
De fleste spil bruger EAX eller AC3 til surround. Der finders dog enkelte der benytter DTS.


Trals
 
Elitebruger
Tilføjet:
08-04-2008 16:08:14
Svar/Indlæg:
472/115
#25

derfor burde det vel i bund og grund også være lige meget om man har et onboard eller ordinært lydkort i sin computer???? eller er jeg galt på den?


Esse86
 
Superbruger
Tilføjet:
08-04-2008 21:17:29
Svar/Indlæg:
419/36
Den har jeg faktisk aldrig tænkt over før... Men det må du jo have ret i....

Vel og mæket når det er digital lyd - enten coax eller optisk.

For data er jo data og det ændrer sig ikke, bare fordi man har et godt lydkort.

God pointe :)


Burgurne
 
Elitebruger
Tilføjet:
09-04-2008 06:25:38
Svar/Indlæg:
5874/1287
Problemet er jo bl.a. de spil der understøtter EAX, det får man ikke med på det onboard lydkort, og der ER altså forskel i lydkvaliteten (se mine oplevelser i denne tråd http://hwt.dk/forumthread.aspx... )
Jeg har TYDELIG lydkvalitetsforskel om det er fra X-Fi eller fra onboard lydkort, selv når begge kører digitalt. Ud over dette, så koster det er par fps at bruge onboard lyd i forhold til X-Fi, da CPU'en kommer på mere arbejde med onboard lyd.