Problemer med overclocking af Q6600

Overclocking d.  26. november. 2007, skrevet af Leon
Vist: 822 gange.

Leon
 
Overclocker
Tilføjet:
26-11-2007 13:05:50
Svar/Indlæg:
30/3
Hej.
Jeg er ny på dette forum og dette er min første tråd..
Som overskriften antyder, ja så har jeg problemer med at overclocke min Q6600 cpu. jeg vil selvfølgelig lige starte med at skrive hvad jeg har i min maskine.

Selvbygget;
---------------------------------------------------------
700W PSU (kan ikke huske mærket lige nu, er ikke hjemme ...)
Asus P5N-E SLI
Intel Q6600 @stock hastighed
Cpu-køler: Scythe Andy Samurai SCASM-1000 (hedder den vidst, hold kæft et åndssvagt langt navn.. )
eVGA G-Force 8800 GTX KO ACS3 fabriks-OC kort.
4 Gb Kingston HyperX Cl4 Pc6400 Ram
320 Gb hdd
Lite-on DVD-RW multi
Vista Home premium x64
---------------------------------------------------------

Nu skal jeg være helt ærglig, min erfaring med overclocking er begrænset, meget endda, dvs. dette er første gang jeg overclocker.
Min generelle pc erfaring er dog ikke begrænset da jeg har rodet med dem siden jeg var lille. Ok nu skal jeg nok komme til sagen.

Før jeg kastede mig ud i at forsøge at overclocke min cpu, læste jeg lidt igennem nogle vejledninger, utålmodigt men forholdsvis grundigt alligevel..
Jeg læste bla. at man selv skal indstille sine ram-timings
Jeg ved det er cl4 ram, og så hedder det vel noget med 4-4-4-?
selvsagt fordi jeg ikke er helt sikker på hvad der skal stå dér, har jeg ladet mit bundkort tage sig af det (sat det på auto).

Det jeg så gjorde var egentlig bare at hæve FSB'en til eks. 1279,2 for at få cpu'en til at køre omkring lige under de 2,9 GHz. Jeg har ikke pillet ved Vcore eller lign. Jeg er altså ikke ude efter et mega overclock her og vil være tilfreds med 3,0 GHz Den eneste måde jeg (midlertidigt) kan få det til at køre på, er ved først at sætte den til overclock AI (automatisk overclock) på eks. 20 % (det højeste) og så sætte den på manuel og så husker den dét som AI oc'er lige skrev.
Altså vidst nok 1279,2 i det her tilfælde. Hvis ikke jeg gjorde det, altså f.eks. bare skrev 1250, eller 1300, ja så ville den ikke engang forbi BIOS post.

Når så det har lykkedes mig at starte windows op med mit moderate overclock på 480 MHz og så kører crysis, så kører den crysis dejligt med alt på high i 1650x1024, men ikke i ret lang tid og så fryser den.

Jeg har mærket cpu'en, ikke varm. Ram'ne: varme, men ikke mere end normalt (jeg har husket at sætte den på unlinked, så den ikke også overclocker ram'ne) Chipsættet er tilgengæld meget varmt, men det plejer det altid at være.

Nu har jeg så læst at det nok er smart at flashe BIOS'en og det kan man åbenbart kun med et diskettedrev som jeg så har måtte opstøve.
Det gør jeg lige så snart jeg kan, men ved jo ikke om det komer til at hjælpe.

Så jeg har altså virkelig brug for lidt hjælp her, beklager for mit lange indlæg.

Tak
Leon
saiot
 
Elitebruger
Tilføjet:
26-11-2007 13:22:09
Svar/Indlæg:
7111/480
men for måske lidt hjælpe har ike selv OC enu men hvad jeg har læst så kan det være fordi dit OC ikke er stabil har du kørt nolge test prøv at sæte FSB ned så du ikke har OC så meget ellers må de klove OC hover godt hjælpe 🙂


Leon
 
Overclocker
Tilføjet:
26-11-2007 13:27:00
Svar/Indlæg:
30/3
Ok, nej jeg har ikke kørt nogle tests for jeg har ikke rigtig haft mulighed for det, den nægter simpelthen at acceptere et Overclock, så jeg kører selvfølgelig uden OC igen, tør ikke køre med noget der crasher ☹ .

- Ja, jeg håber der er nogle af de kloge OC-hoveder der kan hjælpe her, men tak alligevel 🙂


saiot
 
Elitebruger
Tilføjet:
26-11-2007 13:30:30
Svar/Indlæg:
7111/480
2# da du OC så høvet du den lige så stille og teste og igen lige så stile for man skal vist ikke bare harmer den op vildt huride men der er en guide her ved ikke om det er den du har brugt http://www.tweakup.dk/article/... men kan være det kan hjælpe lidt 🙂


MadsAG
 
Elitebruger
Tilføjet:
26-11-2007 13:33:53
Svar/Indlæg:
5421/53
Nu kender jeg ikke meget til en Q6600, men jeg vil tro at du behøver at hæve Vcore en smule, Fremgangsmetoden er mange gange.


Hæv FSB langsomt til den bliver ustabil (test med Orthos x2 - Også kaldet stressprime)

Derefter hæv Vcore en smule

Derefter hæv FSB langsomt til den igen bliver ustabilt.

Gør dette til du har den på det du lyster. :), Det med at den fryser lyder meget som varme problemer, prøv evt. at sætte Orthos igang og se temps med Core Temp. En CPU skal helst holde sig under de 65 grader. Ellers begynder leve tiden hurtigt at blive slugt.


Leon
 
Overclocker
Tilføjet:
26-11-2007 13:49:12
Svar/Indlæg:
30/3
Ok, mange tak.
Ang Vcore, ved du hvad standarden er for Q6600?
Jeg skal jo helst have et udgangspunkt at skrue op for ;)

Jeg prøvede at sætte den til 1,3, det ville ikke køre, så 1,25, heller ikke...
...Så jo jeg har vidst rodet en anelse med vCore modsat hvad jeg skrev før, det havde jeg lige glemt ..

Det virker bare mærkeligt at det skulle være et varmeproblem med den køler, jeg mener det er jo enorm, og har heat pipes osv, men man kan selvfølgelig aldrig vide.


Hazek
 
Superbruger
Tilføjet:
26-11-2007 13:59:33
Svar/Indlæg:
715/51
#5

Bare fordi den er stor kan den sagtens være et problem :). Hvis du fx har putte for meget kølepasta på (der skal være ekstremt lidt.. mindre end du tror første gang du prøver), så virker det lige modsat og der bliver ikke flyttet rent meget varme fra CPU'n og ud.


MadsAG
 
Elitebruger
Tilføjet:
26-11-2007 14:04:18
Svar/Indlæg:
5421/53
#6 Der er lavet mange tests der viser at mængden er lige gyldig, og køle profilen selv vil smide resten ud over kanten.

Men hvad med dit Airflow? Det er nok lidt vigtigere.


Hazek
 
Superbruger
Tilføjet:
26-11-2007 14:22:00
Svar/Indlæg:
715/51
#7

Det er så langt fra den erfaring jeg har. Har før været ude for at temperaturen steg både 10 og 15 grader pga for meget pasta, så mængden er bestemt afgørende efter min overbevisning.


Leon
 
Overclocker
Tilføjet:
26-11-2007 14:22:54
Svar/Indlæg:
30/3
AHA?
Ok, det med kølepastaen anede jeg ikke, jeg kørte vidst med et test program der hedder fanspeed som viste temperaturer i retning af 49-56 grader i idle, og det var her jeg undrede mig, for mærkede jeg i bunden af køleren helt nede ved cpu'en var den jo knap lunken.

Det ser ud til jeg måske skal hjem og pille køleren af og skrabe lidt af kølepastaet af, for jeg puttede det hele på :'-( . Troede det ville lede varmen bedre ..
Men nu siger I 2 forskellige ting så jeg tænker lige over det ..

Mit airflow er ok, tror jeg. Den store køler spreder også luft ud over chipsæt (som dog altid har været meget varmt, og altid=ca 3½ måned..) ram osv.

Men. Jeg har jo et grafik kort som altid er meget varmt, omkring 60-62 graderi load, og 50 idle så det skaber nok en del varme i kabinettet. Baggrundstemperaturen ligger som regel altid på 30 grader.

Udover det er der 2 blæsere i kabinettet, 1 bagpå, 1 i toppen, de hjælper lidt.


hansen2605
 
Elitebruger
Tilføjet:
26-11-2007 15:47:47
Svar/Indlæg:
2845/99
Hejsa :)

nu er jeg ikke selv den vildeste OC´er her i verdenen, men jeg kan dog give dig et fornuftigt bud på hvad der kan være galt^^

Som sagt før er det din vcore som skal tweakes en lille smule...

Og som vidt som jeg husker, kræver det at du flasher bios´en før at gøre det så effektivt som muligt (giver også finere indstillings muligheder)

herfra skal du nok hæve den +0,0125 volt eller sådan. måske 0,025 hvis det er nødvendigt. Så burde den være hjemme. Dog skal du ikke begynde at skrabe dit kølepaste af endnu. Prøv først at hente cpu-z (ja ved godt det ikke understøttet 4 kernet cpu´er, men temperatur aflæseren er god)

Havde problemer med fanspeed som ganske enkelt mente at min cpu´s idle temperatur var 348+ grader.< Ja det kan man så undre sig lidt over.

nå tilbage til vcoren^^

lad vær med at hæv fsb´en ydeligere!

sørg for det står stabilt, og kør så diverse stresstest på det, superPI, 3dmark osv og lad den køre den indstilling du har nu=-2,9ghz....

lad den køre sådan i et par dage...

herefter burde systemet være kørt godt igennem, og du er sikker på den kan holde til overclocking...

Herefter hæver du så vcoren 0,025 mere, og derefter fsb op til det ønskede 3ghz=cirka 20fsb mere hvis jeg ikke er helt galt på den, herefter kører du så dine streestest igen, og ser om systemet er vandsikkert^^

hvis det ikke er helt vandsikkert så hæv vcoren cirka 0,0125 mere (ved det er muligt efter at have flashet asus bundkort)

husk at holde øje med temperaturen med en termostat eller sådan i selve kabinettet for at måle om luftgennemstrømningen er god nok 😛

held og lykke^^


hansen2605
 
Elitebruger
Tilføjet:
26-11-2007 15:48:25
Svar/Indlæg:
2845/99
dog ville jeg montere en ekstra blæser som sugede luften ind foran på den ene eller anden måde 😀

for at opnå et godt flow^^


#12
Leon
 
Overclocker
Tilføjet:
26-11-2007 19:14:28
Svar/Indlæg:
30/3
Tak for jeres svar.
Jeg fik fat i en diskette på arbejdet, og så har jeg en gammel pc stående som jeg skal fikse for en ven. Dén har et diskette drev (jeg har ikke, hvad fanden skulle jeg egentlig også bruge det til ? :) udover nu selvfølgelig..)

Jeg kører pt. på 2,4 GHz (standard) da jeg ikke ønsker en ustabil pc, men jeg vil prøve at gøre som I foreslår så snart jeg har fået flashet BIOS'en.
Det var en mulighed at montere en anden blæser, det må jeg lige overveje.

Igen tak for de hurtige svar, det er rart at få nogle gode råd fra folk som er engageret i det her 🙂

Jo lige en sidste ting, nu siger du at Fan-speed muligvis kan aflæse ting helt forkert (som i dit tilfælde) og det er jo muligt at den gør det hos mig så jeg vil downloade det andet program. Men noget der undrer mig er at den aflæser en forskellig temperatur i de forskellige kerner (hvilket får mig til at mistænke at kølepastaen kan være ujævnt fordelt eller hæmmende på anden måde, jeg har tjekket hundrede gange at køleren sidder ordentlig monteret da jeg var lidt i tvivl om den var trykket helt ned i starten..)

Når jeg kigger på fanspeed/speedfan nu, så siger den kerne 1 & 2: 44/45-46 grader og 40/39 i kerne 3 & 4. Virker det ikke lidt mærkeligt ?

Jeg kan ikke finde ud af hvor jeg skulle kunne måle temperaturer i Cpu-z.
Der står alle andre meget brugbare tekniske detaljer om min pc, men ingen temperaturer 😉
Mvh Leon


hansen2605
 
Elitebruger
Tilføjet:
26-11-2007 19:21:48
Svar/Indlæg:
2845/99
jo som du selv siger^^

men dette kan også skyldes intel´s speedstepping som skruer op og ned for hastigheden alt efter om den bliver brugt eller ej 😀

så muligvis er 1 og 2 kerne belastet mere end 3 og 4 kerne 😉

en mulighed, dog siger jeg ikke at det nødvendvis er tilfældet 😛

men ville stærkt overveje at få en blæser foran til at suge frisk luft ind og lade den bagved og oven på suge det ud, da varm luft jo bevæger sig opad, så dette vil være den naturlige løsning på varmen^^


#14
Leon
 
Overclocker
Tilføjet:
26-11-2007 19:31:28
Svar/Indlæg:
30/3
Speedstepping er der slukket for (også som standard). Det er en spillemaskine, ikke en kontorslave 🙂 ..

Alle blæserne fører luften ud af.
Jeg kan se i cpu-z at standarden for VCore faktisk er højere end nogen af de værdier jeg prøvede tidligere. Den ligger og svinger fra lige under 1,289 til 1,312.

Helt seriøst, er der ingen anden måde jeg kan opdatere min BIOS på ?

Mvh Leon


hansen2605
 
Elitebruger
Tilføjet:
26-11-2007 20:18:06
Svar/Indlæg:
2845/99
altså så vidt som jeg ved, er det squ da også muligt med en usb key? :S

så skal du bare boote fra den?


hansen2605
 
Elitebruger
Tilføjet:
26-11-2007 20:20:10
Svar/Indlæg:
2845/99
som cpu-z fortæller dig, kan dette nok skyldes hvorfor dit system er noget så ustabilt, hvis du har skruet ned fra vcoren og hævet fsb´en.

Dog skal du ikke stole på vcoren i et windows program.

kan ikke huske std vcore for q6600 i hovedet, men det lyder meget fornuftigt med 1,3.

ved ikke med dine temperature, men ville ikke gå over 1,55. Der bliver det for varmt, hvis du ikke kører vandkøling.


Tahiti
 
Elitebruger
Tilføjet:
26-11-2007 22:11:25
Svar/Indlæg:
2676/147
daf ind på youtube.com der ligger sq en fed guide til hvordan du oc'er en qcore på et asus mb, den brugte jeg selv, som lidt støtte, og det gik sq fint :)

Min Q6600 B3 stepping, kom op på 3.760 Mhz, stabilt, men ville os have en hel del strøm.

Ved 3600 mhz, fik den 1.5 - 1.550 volt på vcore, i mit tilfælde, 2.3 på rammene ( det mine ram skal have for at køre ordenligt, står på dine ram )

Kan ikke ligr fine link, og er på vej i seng, men led lidt derinde med noget "q 6600 oc", som søgeord, så er jeg sikker på at du hurtigt finder et eller andet brugbart :yes:

Held og lykke

-Tahiti


Tahiti
 
Elitebruger
Tilføjet:
26-11-2007 22:14:36
Svar/Indlæg:
2676/147
#15

Det kan man godt ja. Så skal man bare holde ( mener det er shift+F2 nede under opstart ), så finder den selv bios på usb stikket. Det var det jeg gjorde, da bios'en fyldte 2 mb, og det er der ikke liiiige på en 1.44mb diskette 😳

-Tahiti


Claus35
 
Elitebruger
Tilføjet:
26-11-2007 22:20:24
Svar/Indlæg:
5410/123
Kan da lige komme med mine oc resultater, med min Q6600 B3.
MSI P35 Platinium
Team Group PC2-8500

Std. vcore er 1,3 volt, men jeg smed den ned på 1,25 og begyndte at clocke.
Ved 370 mhz fsb (3,33 ghz) begyndte min køling at svigte :'-( Stadig med en vcore på 1,25 og ingen ekstra spændinger nogen stedder.


#20
Leon
 
Overclocker
Tilføjet:
27-11-2007 11:17:23
Svar/Indlæg:
30/3
Jeg skal lige nævne igen her med Fanspeed/Speedfan, at det jeg har aflæst er uden nogen former for OC, og med en resettet BIOS, altså de temperature fra kernerne der viser at kerne 3 & 4 er koldere, er når jeg IKKE har pillet ved noget som helst.

Jeg tror helt klart jeg lige vil tjekke det kølepasta, evt skrabe noget af for det virker som om der er væsentlig mere varme i cpu'en/erne end der er fordelt i køleren.

Det lyder godt det der med USB opdatering af BIOS i stedet, håber det virker. hvad skal man dog med en diskette? man skal knække den, det er hvad man skal..


hansen2605
 
Elitebruger
Tilføjet:
27-11-2007 14:56:35
Svar/Indlæg:
2845/99
#20

Er nu selv stadig glad for disketter 😀

dog har mit nuværende system ikke et diskette drev 😩

Hvor mange fede spil kan du også finde som ikke er på diskette som kan følge med nogle af de gamle super mario´er på diskette? 🤣


Toronto
 
Superbruger
Tilføjet:
27-11-2007 23:54:54
Svar/Indlæg:
382/3
Hej, på mit Asus P5B dl bundkort kan jeg godt opdatere gennem bios, hvis den nye bios forinden er udpakket på skrivebordetf.eks på skrivebordet 😉
Det er lettere end med disketterne.


hansen2605
 
Elitebruger
Tilføjet:
28-11-2007 12:19:13
Svar/Indlæg:
2845/99
#22

lettere måske, men hvad gør du hvis strømmen går under processen?

så tror jeg du smider dit bundkort af helvedes til?

så kan du jo ikke åbne computeren igen og genstarte din flashing....

det kan du med en usb/diskette^^


riska
 
Elitebruger
Tilføjet:
28-11-2007 12:30:53
Svar/Indlæg:
7241/274
Hvis strømmen går under en bios flash enten med floppy eller i win så dør biosen ligemeget hvad...
Så floppy er ikke bedre end noget andet det er gammelt og forældet


#25
Leon
 
Overclocker
Tilføjet:
28-11-2007 13:33:20
Svar/Indlæg:
30/3
Aha, ja det er jo lidt ærgeligt hvis strømmen så går.. Vi har haft et par nedbrud pga overbelastning, men det sker nok ikke ...

#22 når du siger udpakket så mener du vel selvfølgelig .zip filen ikke?
Skulle bare lige være helt sikker. Det virker mærkeligt hvis jeg skal ind i et isoprogram og pakke .bin filen ud så det går jeg ikke ud fra jeg skal ...

Tak for det, ja jeg har ikke haft meet overskud de sidste par dage så jeg har ikke fået gjort det endnu, men jeg kommer til det 🙂.


MSJ1982
 
Elitebruger
Tilføjet:
28-11-2007 13:53:22
Svar/Indlæg:
3577/353
Har du brugt en hel tube køle pasta LOL


#27
Leon
 
Overclocker
Tilføjet:
28-11-2007 13:58:19
Svar/Indlæg:
30/3
HAHA! 😀 ...
Nej nej ... Ikke en hel tube, bare den lille pose der fulgte med Scasm-køleren


Abildhauge
 
Elitebruger
Tilføjet:
28-11-2007 15:42:04
Svar/Indlæg:
342/54
#Standard Vcore er forskellig selv indenfor B3 stepping..

Min har 1.25 som standard og kører 3 ghz med 1.30, men det varierer altså. Hvis jeg sætte Vcore til auto vil den have 1.35 ved 3 ghz, også begynder den at blive lidt varm.

Med hensyn til temperaturaflæsninger er der stor sandsynlig for at de rapporteres forkert på Q4. En meget stor og teknisk forklaring som jeg ærlig talt ikke fattede alt for meget af bortset fra at de enkelte kerne ofte rapporteres 15 grader for lavt i Speedfan. Herunde link til rimelig tung læsning omkring emnet.
http://www.tomshardware.co.uk/...

Hvis du kan auto OC og den ikke vil køre med manuel OC på samme hastighed, skyldes det jo højst sandsynligt at den ikke får nok Vcore.



Claus35
 
Elitebruger
Tilføjet:
29-11-2007 08:19:47
Svar/Indlæg:
5410/123
#27 Det er ALT for meget. Der skal ligge ca. et riskorn på cpu'en, og så smækker du køler på.


voidwalker
 
Superbruger
Tilføjet:
29-11-2007 09:30:48
Svar/Indlæg:
199/22
jeg glæder mig som et lille barn til min nye pc kommer engang i næste ude.

speccs:

ASUS P5E3 Deluxe/WiFi-AP@n AiLifestyle Series - bundkort - ATX - iX38
http://www.prcdata.dk/produkt/...

Intel Core 2 Quad Q6600 / 2.4 GHz Processor
http://www.prcdata.dk/produkt/...

2x Raptor 150GB
http://www.prcdata.dk/produkt/...

Antec TruePower Trio 650 EC
http://www.prcdata.dk/produkt/...

2x 8800GT
http://www.prcdata.dk/produkt/...

Vandkøling:

XSPC X2O Kit Delta - CPU - Push On 10/8mm
http://coolerkit.dk/product.as...

2x EK - FC88 GT SLI - Acetal
http://coolerkit.dk/product.as...

Jeg glæder mig til at skulle samle den og sidde og pille ved OC


#31
Leon
 
Overclocker
Tilføjet:
29-11-2007 09:58:58
Svar/Indlæg:
30/3
- #29
Tak, det skal jeg huske.
Jeg har stadig ikke fået pillet ved tingene endnu, men det er lidt svært at få tid og overskud med fuldtidsjob nogen gange... Nu er det jo ved at være weekend så mon ikke jeg finder tiden.

Tak for alt jeres hjælp 🙂, vender tilbage når jeg har prøvet alle tingene af.


#32
Leon
 
Overclocker
Tilføjet:
30-11-2007 13:33:30
Svar/Indlæg:
30/3
Hej, jeg ville lige komme med en lille opdatering.
Jeg pillede køleren af og skrabede meget af kølepastaen af, og satte køleren på igen.

Udover det har jeg hele tiden haft en lille mistanke om at køleren måske ikke sad HELT fast i én af de 4 huller men har ikke kunne komme til pga kølerens størrelse, og da jeg synes det virkede forholdsvis fast, gjorde jeg ikke mere ved det. 😐 ..

Nu kunne jeg godt mærke at der var et problem med selv samme hul da jge skulle sætte køleren på igen, men denne gang lykkedes det til sidst og køleren sidder sku bedre fast nu. Hvad der er endnu bedre er, at nu måler speedfan 29-31 grader i core 1&2 og 25-28 grader i core 3&4 🤣 ...

Så det ser jo væsentlig bedre ud.. Nu skal jeg så til at kaste mig ud i den BIOS opdatering ...


#33
Leon
 
Overclocker
Tilføjet:
30-11-2007 15:30:10
Svar/Indlæg:
30/3
Nå. Jeg har altså stadig det poblem at min computer ikke vil accepterer de FSB hastiheder jeg gir den, hvis de vel og mærke er over 1200 (300x4)
medmindre jeg vælger AI overclock over bagefter sætter den til manual. Det virker som om den kun vil overclocke i præcis 5-10 % ad gangen.

Lige nu kører jeg så med 1279,2 FSB (OC på 2,88 GHz), og Vcore p 1,37 I Bios og 1,34 læst i Speedfan.

Speedfan rapporterer temperaturer på 31-32 grader på core 1&2 samt 28-30 på core 3&4 i Idle.

Jegkan køre eks. bioshock uden problemer, det kører helt fint.
Det samme gælder for andre spil jeg har liggende, men crysis nægter simpelthen at køre.

Efter den har loaded banen op og siger "tryk på en tast" så kommer der bare sort skæm. Virker næsten mere som om det er crysis der nu har et problem med min computer. (Edit: Jeg fik den til at søge efter optimale indstillinger og ændrede nogle ting, bla. opløsning, loadede og det gik. Derefter satte jeg det hele tilbage igen og det virkede, et lille stykke tid hvorefter den frøs...) Øv ... Hvad fanden kan være problemet her


hansen2605
 
Elitebruger
Tilføjet:
30-11-2007 17:48:58
Svar/Indlæg:
2845/99
#33

fik du opdateret bios´en?

men kan ikke rigtigt gennesmkue det :no:

giver ikke nogen mening hvorfor den nægter dig at overclocke den 😕


#35
Leon
 
Overclocker
Tilføjet:
30-11-2007 20:05:38
Svar/Indlæg:
30/3
Ja, jeg fik opdateret BIOS'en, det gik fint og bagefter kunne jeg sætte Vcore uden at den nægtede at starte op, men jeg får stadig ikke lov at bestemme FSB hastigheden frit, det virker meget mærkeligt.

Selv om jeg f.eks. har et overclock på 20% og temperaturen i idle kun ligger på de 30-32-33, så fryser den desværre stadig tit når jeg kører spil. Jeg har endda haft Vcore oppe på 1,4 men kun de max 20% OC, der blev den bare lidt varmere men stadig samme problem..

Den fryser altid i crysis og ofte i andre spil også, så det er skidt, ved ikke helt hvad jeg skal stille op med det 😕 ..

Måske skulle jeg poste min komplette bios opsætning her og så er der evt nogle der kan gennemskue hvor problemet ligger.

Nu er det jo også første gang jeg prøver det her, så mon ikke der et eller andet sted er noget der ikke er som det skal være?


spirit
 
Superbruger
Tilføjet:
01-12-2007 03:00:44
Svar/Indlæg:
51/7
Jeg havde nogle problemmer med mit system, minder meget om dit..

Mit problem var rammene, corsair xms2 2x1gb pc6400 cl4 sæt, de skulle sættes med nogle faste values ellers ville det resultere i random crashes, så jeg satte dem til 4-4-4-12 2t 2.085v tRC 22, og har ikke haft problemmer siden da.

køre du auto på dine ram? hvis du gør så prøv at smide timings på, og husk tRC, resten kan du bare lade køre auto, og husk at give den korrekte volt til dine ram, som der står på pakken eller anden info du har på dem.

håber det kan hjælpe dig..


#37
Leon
 
Overclocker
Tilføjet:
01-12-2007 13:40:36
Svar/Indlæg:
30/3
Hey, jo jeg har sat dem til 5-5-5-15 i stedet for de 4-4-4-? som jeg mener de er beregnet til, for ikke at overbelaste dem. Jeg kan bare ikke se på pakken hvor mange volt de skal have så det står på auto Det er Kingston HyperX Pc6400 (4GB)


spirit
 
Superbruger
Tilføjet:
01-12-2007 14:45:20
Svar/Indlæg:
51/7
Er det disse?
2x1GB
KHX6400D2LL/2G
2GB 800MHz DDR2 Non-ECC
CL4 4-4-4-12
1.9V

eller 2x2GB sættet
KHX6400D2LLK2/4G
4GB 800MHz DDR2 Non-ECC
CL4 4-4-4-12
1.9V

Ikke den store forskel på volt på dem så prøv 1.9v ;)

kan se du skriver CL4, så jeg vil råde dig til at køre 4-4-4-12 og tRC 22.

Du kan i første omgang undlade at sætte tRC på 22, og hvis der stadig kommer crashes så prøv tRC 22 og se om det har nogen forandring..


spirit
 
Superbruger
Tilføjet:
01-12-2007 14:50:42
Svar/Indlæg:
51/7


#40
Leon
 
Overclocker
Tilføjet:
02-12-2007 19:14:54
Svar/Indlæg:
30/3
#38
Ja, det er dem 🙂 .
Mange tak, jeg prøver det med det samme


#41
Leon
 
Overclocker
Tilføjet:
02-12-2007 20:43:36
Svar/Indlæg:
30/3
#38

Ok.
Ja nu har jeg afprøvet det.
Det er ret mærkeligt, Crysis lavede den samme fejl igen, og igen, og igen ...
Fejlen er at den loader alt op, men så snart jeg trykker (press any key to continou)
så får jeg bare en sort skærm..

med mange forskellige indstillinger, og nu også med alt på standard (auto) men andre spil kører fint, så det er nok et problem med crysis ser det ud til.

Jeg vil prøve at overclocke lidt med rammene sat på det du anbefalede mig,
og så køre nogle spil og se om det fungerer.


#42
Leon
 
Overclocker
Tilføjet:
02-12-2007 21:45:13
Svar/Indlæg:
30/3
Nå.
Jeg gir op.
Jeg håber denne her tråd vil overbevise folk der skal til at købe en ny pc, om ikke at købe et P5N-E SLI Bundkort, da det er noget lort.

Jeg har nu sat den til et overclock på præcis 20% (som er det eneste den accepterer, alt andet højere eller lavere som ikke er på præcis 5-10-15- eller 20 % vil den ikke starte op med) Sikke noget bras.

Men mange tak for jeres hjælp.

Mvh Leon.


spirit
 
Superbruger
Tilføjet:
02-12-2007 21:45:15
Svar/Indlæg:
51/7
Lad mig høre hvordan det går :)