hvilken (sekundær) køler til mit p5n-e

Bundkort / CPU d.  01. april. 2007, skrevet af Toft123
Vist: 298 gange.

Toft123
 
Elitebruger
Tilføjet:
01-04-2007 18:21:37
Svar/Indlæg:
1600/230
Jeg har forsøgt at overclocke en lille smule på mit Asus p5n-e bundkort, men blev stoppet allerede ved 10% i autooverclock funktionen i bios. Jeg er klar over at det sikkert ikke er den bedste metode, og processoren skal have flere volt osv., men jeg hverken tør eller kan finde ud af andre måder. Derfor tænkte jeg på at købe nogle bedre chipsæt kølere, da jeg har læst at det ofte er der der opstår en flaskehals - resten af mit system bliver nemlig ikke ret varmt. Jeg er ikke helt klar over om det er min nordbro der bliver varmere når jeg hæver frontside bus, men sydbroen er der slet ingen køler på, så det kan vel heller ikke være helt godt når jeg skal overclocke?

alle svar bliver modtaget gladeligt, da jeg er helt på herrens mark mht. overclocking:)

Webnik
 
Elitebruger
Tilføjet:
01-04-2007 19:45:04
Svar/Indlæg:
2356/28
Hvis du har tænkt dig at bruge auto behøver du ikke noget som helst. Flaske halse er ikke relateret med køling af ens chipset, mere ala at have et 8800GTX og have en pentium4 2 ghz.

Hvis du vil OC, så gør det ordentligt, Det auto fis duer simpelthen ikke. Har du læst nogle OC guider? Ellers start her:

http://forumz.tomshardware.com...

www.ocguide.dk



Toft123
 
Elitebruger
Tilføjet:
01-04-2007 22:00:08
Svar/Indlæg:
1600/230
#1 Så vidt jeg har kunne læse mig frem til, gør den manglende køling på sydbroen af kortet at højere frekvens (som vel er det overclocking gør - meget groft sagt?) gør den afsindig varm. Jeg har ingen teknisk viden om området, og tør heller ikke give mig i kast med det, da jeg har tilstrækkelig stramt budget til ikke at ville brænde bundkortet eller andet af pga. min manglende viden ;)

Jeg kunne dog få tweaket de ekstra 5% ud af den auto overclock funktion der er i bios, så derfor tænkte jeg at jeg måske med noget køling kunne få lidt flere "ufarlige" megahertz/højere fsb ud af computeren.

Men hvis det ikke er tilfældet, vil jeg bare lade det ligge ved de 5%:)





Toft123
 
Elitebruger
Tilføjet:
01-04-2007 22:44:12
Svar/Indlæg:
1600/230
For lige at opsummere al den tekst (hvor der sikkert også er en hel del vrøvl i:)) jeg har skrevet til noget lidt mere spiseligt:

Kan det betale sig at købe chipsæt køler til sydbroen på mit Asus P5n-e bundkort, samt eventuelt en bedre til nordbroen. I så fald, hvilken (helst lydløs) løsning ville I anbefale?`





beatmore
 
Elitebruger
Tilføjet:
01-04-2007 23:48:36
Svar/Indlæg:
3943/44
Som jeg har forstået det plejer det at være nordbroen der er problemet, og mange løser det ved at sætte en blæser på.

Men det kan selvfølgeligt ikke skade med en lille køler på SB.