Bios indstillinger / controller

Bundkort / CPU d.  08. februar. 2007, skrevet af Toft123
Vist: 716 gange.

Toft123
 
Elitebruger
Tilføjet:
08-02-2007 21:45:59
Svar/Indlæg:
1600/230
Jeg har en del problemer med at få windows til at "se" mine ide drev. Jeg har lagt nogle tråde ud på det efterhånden men ville lige samle alle mine informationer igen, efter jeg har prøvet de forslag der er kommet ind.

Min opsætning er et Asus P5b-e bundkort med en WD Raptor (sata) med windows liggende, en anden sata disk som lager, en sata dvd brænder, og til sidst et ide dvd drev og en ide harddisk skuffe med backup af mine vigtigste filer. Sidstnævnte volder mig en del problemer, da windows simpelthen ikke kan finde dem.

Jeg har hørt at der ikke nødvendigvis er installeret en ide controller på mit bundkort, så jeg har kigget på Asus' hjemmeside samt googlet efter drivere eller problemet, og jeg finder intet!

Jeg er dog ikke sikker på hvad problemet er, da det er mit første intel bundkort og enten er der flere indstillinger at tage hensyn til, eller også er det ALT for lang tid siden jeg har haft noget med bios at gøre

Jeg håber nogen kan hjælpe

Venlig hilsen
Jacob

Mathis77
 
Elitebruger
Tilføjet:
08-02-2007 22:59:27
Svar/Indlæg:
6293/359
hej Jacob

du skal enable jmicron controlleren i bios, så virker dit dvd-drev.
du finder den under den menu med devices og HD-audio osv..
jeg har også undret mig over at det ikk virker uden den sat til, da man godt ku ha været de 4-5 sek ekstra skærmbillede foruden...men jeg er også inde i en boot-optimizer-periode hehe

good luck :D



Toft123
 
Elitebruger
Tilføjet:
09-02-2007 08:09:20
Svar/Indlæg:
1600/230
#1 Men hvad er det så præcis den skal instilles til i bios? den controller jeg fandt det sted hvor du sagde, var vist en sata controller der kunne opføre sig som om den var ide controller, altså sætte sata drevene op på samme måde som ide drev. Jeg er fuldstændig rundt på gulvet lige nu :x :)



Toft123
 
Elitebruger
Tilføjet:
09-02-2007 11:04:13
Svar/Indlæg:
1600/230
Nu ser det ud til at jeg har fundet problemet. Windows vil installere ide controlleren, men den vil ikke starte og skriver kode 10 som fejlmelding. Alle de søgeresultater jeg har fundet skriver at driveren kan installeres fra cden der følger med bundkortet, men nu har jeg prøvet et par gange, og den viser stadig samme fejlmelding. Jeg har også downloadet driveren fra Asus' hjemmeside, men med samme resultat



Toft123
 
Elitebruger
Tilføjet:
09-02-2007 11:13:37
Svar/Indlæg:
1600/230
Så fandt jeg en udførlig guide til installation af p5b bundkort. Hvis der er nogen der sidder med sammeproblem vil jeg da lige lægge et link til siden:

http://www.xtremesystems.org/f...