Forskel på core Hastighed/effektivitet ?

Bundkort / CPU d.  18. oktober. 2006, skrevet af TMG
Vist: 301 gange.

TMG
 
Superbruger
Tilføjet:
18-10-2006 22:43:16
Svar/Indlæg:
155/14
Hejsa....

Jeg har lige købt core2duo system bestående af abit aw9d-max-e6600-corsair 2048 pc6400 c4.

Det kørte til at starte med som det skulle efter en bios update og der var ingen problemer med at clocke osv.
Efter en del prøven frem og tilbage med vcore og fsb ender jeg på 340 mHz og en vcore på 1,325v.
Jeg prøvede op til 1,4v men det gav så lidt ift. varmeudvikling at jeg besluttede at blive der ind til videre, grundet en køler der ikke er for effektiv.
Jeg kørte så noget "orthos" for at teste stabiliteten 100%.(Orthos er i bund og grund 2xprime, hvis der er tvivl om det.)
Da jeg satte den i gang blev jeg lidt ved skærmen og kiggede, bla. fordi der ved tidligere forsøg ved højere frekvens var computeren frosset fast og en genstart var nødvendig.
Efter ca. 10 min. kom der pludselig en masse fejl på core 0, hvorefter jeg stopper "Orthos" og prøver at genstarte det.
Det kører herefter fint i mange timer, bortset fra at core 1 nu er ca 10-15 % hurtigere end core 0, hvilket jeg er helt sikker på den ikke var før.
Kan man brænde en "pipeline"(hvis det hedder sådan i en cpu) og herefter have nedsat effektivitet eller hvordan hænger det sammen rent teknisk.
Kan det være bundkortet eller noget helt tredje der laver denne fejl, da jeg er ret sikker på det er en hardware fejl set i lyset af tidligere fejlbeskrivelse.
Kan jeg rma en sådan cpu(hvis den er problemet)med en sådan fejlmelding, og også regne med at få den byttet ?
Det sker i både "Orthos" og hvis jeg kører 2xprime.
Den er i alle tilfæde hurtigere på core 1.

Hvis der er en venlig sjæl i Århus området der vil hjælpe med at teste cpu i hans/hendes bundkort vil det være velkommen. :)

Pft. Torben

!-!Shake!-!
 
Elitebruger
Tilføjet:
18-10-2006 23:23:37
Svar/Indlæg:
3944/384
Prøv at reset bios og start op med std indstillinger?



Shake



TMG
 
Superbruger
Tilføjet:
18-10-2006 23:55:31
Svar/Indlæg:
155/14
Det kunne jeg da prøve....men det er gjort efter bios flash, og som sådan kører den fint som det er nu, det irriterer mig bare RIGTIG meget at der så meget forskel på cores. :)

Torben



!-!Shake!-!
 
Elitebruger
Tilføjet:
18-10-2006 23:59:20
Svar/Indlæg:
3944/384
Du skal også bytte den hvis problemet ikke bliver løst..



Shake



Anzelz
 
Elitebruger
Tilføjet:
19-10-2006 11:20:18
Svar/Indlæg:
2343/272
På mit bundkort skal man loade optimized defaults efter biosflash:)



sko
 
Elitebruger
Tilføjet:
19-10-2006 12:26:07
Svar/Indlæg:
1954/464
Tror godt der kan være forskel på de 2 cores...

om du har brændt noget af ved jeg ikke....

men jeg har f.eks. en opteron 170....hvor den ene kerne er mere stabil ved lavere volt, end den anden.

så tror godt der kan være forskel...

men hvis du skal have den rma, så ville jeg nok prøve og se om det faktisk er en fejl.

du kan f.eks. køre spil eller noget andet..og så sætte spillet til at bruge den core du mistænker for at være defekt....

hvis spillet så går ned eller noget, så må der jo være noget i vejen...

har du prøvet at køre prime/orthos på stock indstillinger?



TMG
 
Superbruger
Tilføjet:
19-10-2006 18:52:56
Svar/Indlæg:
155/14
Problemet opstod midt i en dual prime(orthos) test, hvor der som jeg skriver i #0 opstod kontinuerlig fejl på core 0, indtil jeg stoppede programmet.
Før dette skete var der under 10 sekunders forskel i tiden på de to cores på 7-8 "iterations" i dual prime.
Efterfølgende prøvede jeg stock hastighed, reset cmos og en masse andet, men intet afhjalp forskellen i effektivitet på de to cores.
Nu har jeg taget en chance og købt en e6400 og her er der ca 8 sekunders forskel på 4 "iterations" i dual prime eller orthos med nøjagtig samme setup og windows installation.
Jeg tester lidt mere i aften, men umiddelbart er fejlen fundet og den anden cpu må jo fejlmeldes.

Torben