HDA Digital X-Mystique VS Creative X-Fi

Diverse d.  08. februar. 2006, skrevet af Stefan_SN
Vist: 319 gange.

Stefan_SN
 
Elitebruger
Tilføjet:
08-02-2006 12:04:07
Svar/Indlæg:
175/32
Jeg står og skal købe nyt lydkort, men har svært ved at vælge hvilket..

Valget står mellem disse to:

Creative Sound Blaster X-Fi Platinum
http://www.edbpriser.dk/Listpr...

HDA Digital X-Mystique 7.1 GOLD/Dolby Digital Live
http://www.edbpriser.dk/Listpr...

Jeg er interesseret i det lydkort der bedst muligt opfylder mine ønsker:
- Dolby Digital Encoding.
- DTS understøttelse.
- Optisk og Coaxial udgang.
- Understøttelse af 7.1
- Bred understøttelse af lydformater. (DTS, DD, THX,)
- Understøttelse for fremtidige lydenskaber i spil. (EAX 2.0 / HD, mm.)
- Bedst lydkvalitet.
- Bedst lydgengivelse af MP3'er.
- Bedst lydgengivelse i nuværende spil.
- Bedst surround oplevelse ved film.

Jeg er ikke meget for X-Fi'ens udgange i front I/O, da det ikke vil blive pænt i mit Lian Li kabinet og da det er ganske upraktisk.
Så er der nogen der ved om det er muligt at købe et AddOn kort der giver mulighed for optisk udgang som f.eks. dette:
http://www.hidiaudio.com/produ...

Så det jeg er interesseret i er nogen med kendskab til begge kort, der kan komme med deres personlige bedømmelse på hvilket der er bedst til mine behov.
Og som ved hvilke ting de forskellig kort har til forskel hvad angår understøttelse af forskellige lyd-enskaber/standarter.

PS. Hvis nogen har et af disse kort til salg, så skriv endelig.. Giver gerne en god pris..

På forhånd tak for hjælpen.

Mvh. Stefan Pedersen

Stefan_SN
 
Elitebruger
Tilføjet:
08-02-2006 20:12:26
Svar/Indlæg:
175/32
Ingen hjælp at hente eller hva?

Mvh. Stefan Pedersen



draven
 
Superbruger
Tilføjet:
08-02-2006 20:28:28
Svar/Indlæg:
187/2
Har lige bestilt et HDA Digital X-PLOSION 7.1 DTS CONNECT, som er en nyere model der også har DTS live dekodning.

http://www.xs-sound.dk/data/pr...

Så i weekenden kan jeg nok give dig en lille anmeldelse :)



Stefan_SN
 
Elitebruger
Tilføjet:
08-02-2006 20:38:26
Svar/Indlæg:
175/32
#2
Det lyder super ;)
Det kort har også været under overvejelse, men ved ikke om det prismæssigt kan svare sig i forhold til X-Mystique, men det kan du vel give svar på efter weekenden :)

Mvh. Stefan Pedersen



Cyberguyen
 
Elitebruger
Tilføjet:
08-02-2006 22:19:41
Svar/Indlæg:
611/26
Jeg har et Mystique og hvis man skal bruge det til spil vil jeg nok anbefale et Creative, da de er bedre understøttet.
Jeg vil dog sige at lyden i Mystique er rigtig rigtig god og jeg ikke fortryder købet. Jeg har dog ikke fået mig svinget op til at købe en surround forstærker endnu med digital indgang og kan derfor ikke sige om det er godt i udgangen.

Den aller største ulempe ved de kort er at drivene ikke bliver opdateret nok, så man risikere måske at sidde med et ubrugeligt kort om 1 år :(



Crashzone
 
Elitebruger
Tilføjet:
08-02-2006 22:44:02
Svar/Indlæg:
480/8
Til PC brug, så hold jer til Creative X-fi 64mb, har læst at det owner alt.

Til pc og hifi Prodigy 7.1LT

Til pc og surround anlæg "HDA Digital X-Mystique"



Woodgnome
 
Elitebruger
Tilføjet:
09-02-2006 17:49:38
Svar/Indlæg:
1888/560
Ud fra dine krav at dømme, så er der kun ét som gør, at jeg ville købe X-Mystique frem for X-Fi: Dolby Digital encoding.

NVIDIA gjorde det først med deres SoundStorm lydkort og nu er HDA kommet på banen med X-Mystique. Creative hænger stadig fast i fortiden, selv om folk har råbt og skreget efter DD encoding siden SoundStorm - der sker bare ingenting indenfor Creative (det er måske pga. noget licensering - måske bare fordi Creative er en omgang n00bs :) ). Så vidt jeg ved er der INGEN andre kort (som ikke er professionelle) der kan encode Dolby Digital i realtime.

En helt anden ting er, at jeg efter at have testet kortet er overbevist om, at lyden reroutes fra de analoge udgange til DD encoderen frem for at encode det digitale PCM signal til DD. På den måde får man INTET ud af DD encodingen ud over, at man kan overføre signalet via ét kabel (det man kunne vinde var bedre lydkvalitet, fordi signalet kunne holdes digitalt fra kilden til forstærkeren). Tag evt. et kig på min artikel om kortet, især mine overvejelser om brugbarheden af DD encoding i konklusionen: http://www.hardware-test.dk/ht...

I øvrigt er kortet udstyret med en C-Media chip... :00

Anyway, ser man bort fra Dolby Digital kravet, ville jeg uden at blinke vælge Creatives X-Fi. Det kan godt være Creative hænger i bremsen med udviklingen, men de laver stadig nogle ganske gode produkter. X-Fi er ikke en undtagelse på det punkt og måler man det igennem får man sikkert også nogle bedre tal fra det end X-Mystique. Dog har Creative et stort problem med at efterkomme folks krav om ordentlige forbindelsesmuligheder, heriblandt coax og optisk udgang. Når du ikke vil bruge breakout boksen ser det endnu værre ud og så vidt jeg kan se, kan det HDA udvidelseskort ikke bruges til X-Fi (prøv at sende en mail og spørg, det kunne jo være). Hvad vil du i øvrigt med både coax og optisk? Ville det ikke være nok med én af dem, f.eks. coax (idet optiske kabler koster en gård sammenlignet med elektriske kabler)?

Hvis du virkelig vil have den bedste lyd i alle kategorier, så burde du nok kigge nærmere på nogle lidt mere proffe lydkort, f.eks. det Audiotrak som #5 henviser til. Dog må man nok slække lidt på kravene til gaming, da det er min overbevisning at Creative er mere fremme i skoene på det område.

Du kan ikke få i både pose og sæk - medmindre du er villig til at betale dig fra det ;).

En helt anden ting er, at dine krav er modsigende. Du vil gerne have Dolby Digital encoding. Hvis du har det, hvad skal du så med understøttelse af Dolby Digital/DTS decoding? Du vil jo åbenlyst overføre signalet digitalt og så giver det ingen mening, at dekode signalet og konvertere det til analoge signaler med DAC'en på lydkortet. Jeg tror du mener passthrough af DTS/DD signaler og det kan selv billige onboard lydkort med en digital udgang klare.

THX er i øvrigt bare et sæt standarder til lydkvaliteten og ikke et format - så skulle det vist være på plads :).