Min SunBeam Rheobus smadrede computer

Diverse d.  11. september. 2005, skrevet af 1_2_know
Vist: 861 gange.

1_2_know
 
Elitebruger
Tilføjet:
11-09-2005 22:55:07
Svar/Indlæg:
3169/185
Hej, jeg er i den uheldige situration at min sunbeam rheobus har forårsaget skader for et sted mellem 4500 og 10000,- kr.... - Kan jeg på nogen vis kræve erstatning af sunbeam?

Abild
 
Elitebruger
Tilføjet:
11-09-2005 22:58:12
Svar/Indlæg:
1287/32
Af ren interresse: Hvordan har den smadret din computer?



1_2_know
 
Elitebruger
Tilføjet:
11-09-2005 23:03:15
Svar/Indlæg:
3169/185
#1

Ved det ikke helt, men lader til den stoppede, den styrrer en blæser som sidder foran den lille profil som holder 5v enabled kold på mit DFI kort, men kan den godt tåle, giver bare MASSERE fejl, men den styrrer også den blæser som er over ram modulerne, og de 2 der er ved radiatoren... - Dvs. min computer var ved at loope SPI 32M da jeg lige har sat nye settings, var 4½ time væk fra dyret, var i Rødovre... - Da jeg kom hjem var der lugt af røg, en ramklods hvor to moduler er SMELTET ind i soklen en slukket computer som ikke kunne tændes... Og en radiator til mit vandsetup som var så varm at jeg ikke kunne holde fingrene på den... :|



Silent
 
Skribent
Tilføjet:
11-09-2005 23:03:24
Svar/Indlæg:
3222/204
-> #0 Du har vel en forsikring af den ene eller anden art?



1_2_know
 
Elitebruger
Tilføjet:
11-09-2005 23:05:46
Svar/Indlæg:
3169/185
#3

Ved ikke hvem der skal dække det.. Altså rheobussen kan jeg sagtens få ny af, men RAM / MOBO og eventuelt GFX+CPU kan jeg næppe få dækket, eller kan jeg kræve erstatning af Sunbeam??



season88
 
Elitebruger
Tilføjet:
11-09-2005 23:12:28
Svar/Indlæg:
1221/95
Tror du burde snakke med SunBeam om det... For teknisk set så skal de hoste op med en pæn astatning, hvis du altså har installeret rheobuset ordenligt (hvilket jeg ikk tvivler på)

Hvis de så kommer med en masse pjat om at det ikke er deres skyd, så tru med at gå til forbrugereklagenævnet eller lignende. Og hvis det så heller ikke hjælper, så går du rent faktisk til forbugerkalgenævnet eller lignende og klager.
Men en ting er sikker. Nogen skal betale for et (er næsten sikker på at det blir SunBeam), Men det bliver ihvertfald ikke dig!!



Emillos
 
Overclocker
Tilføjet:
11-09-2005 23:13:58
Svar/Indlæg:
14079/622
:x :x :( :(

Føler sgu med dig 12k.

Men tror ikke der er nogetsomhelst at hente fra sunbeam. Prøv at sende dem en mail, og sig du er klar til en retsag el lign (kan man ikke få lavet en sag i forbruger-klagenævnet eller hvad det nu hedder?).



1_2_know
 
Elitebruger
Tilføjet:
11-09-2005 23:16:26
Svar/Indlæg:
3169/185
#5 har haft den i siden januar månede, og har været installeret korrekt..

Tak for de beroligene ord, må tilstå at jeg er RET så trist lige nu... For hvis GFX + CPU + Bundkort + RAM er røget snakker vi RIGTIG mange penge...

Jeg er så heldig at jeg har fået lov til at tage cpu + gfx med hen til T-max for at se om det er i live... Men mobo er dødt, kan simpelthen ikke få ramblokke ind i soklerne igen... Og ram er smeltet så tvivler på de virker..



Emillos
 
Overclocker
Tilføjet:
11-09-2005 23:18:30
Svar/Indlæg:
14079/622
Forresten .. billeder ? :o

Håber sgu du får nogle penge. Hvis det var mig tror jeg ærlig talt at jeg havde tudbrølet :00



Abild
 
Elitebruger
Tilføjet:
11-09-2005 23:29:33
Svar/Indlæg:
1287/32
Så det du siger er at fancontrolleren stoppede med at virke så blæserne der kølede ram og vand radiator slukkede hvilket derefter førte til total nedsmeltning?

Lyder trist... :(

<i>Redigeret...</i>

Jeg tvivler på du kan kræve erstatning fra Sunbeam da du vil have problemer med at bevise at den defekte fancontroller var den direkte årsag til sammenbruddet. I tilleg kørte computeren i oc'et tilstand hvor køling var nødvendigt. Det havde det ikke været ved standard hastigheder. Dermed frafalder dine rettigheder. :(



#10
MADZ
 
Elitebruger
Tilføjet:
11-09-2005 23:32:09
Svar/Indlæg:
2602/173
wow! det er sgu nedtur!

#8

Fuldstændig enig Emillos, han fandeme tudet som en lille dreng der fik nakket en slikkepind :/

Og kom med nogle billeder :o



Emillos
 
Overclocker
Tilføjet:
11-09-2005 23:35:44
Svar/Indlæg:
14079/622
->#9
Sært at coren ikke throttlede ?

Og mht. overclocking behøver han vel ikke at fortælle dem at han overclocker. IMO skal den fancontroller bare virke.
Men han skal nok kunne bevise at det var fancontrolleren der stoppede, hvilket godt kan blive svært ?

Men hermed kan vi konkludere, at benching ER en farlig sport :00..



1_2_know
 
Elitebruger
Tilføjet:
11-09-2005 23:40:47
Svar/Indlæg:
3169/185
Shit det er spooky, var væk da det skete jo.. - Anyways, har hevet PSU + rheobus ud... Testet med alel 12v stikkene, og kan få en fan til at dreje rundt... Men PSU lugter MEGET brændt, mere end resten...

Men hvorn kan den så få liv i noget??? - Kan det være enorm ustabilitet som har POPPET noget??



1_2_know
 
Elitebruger
Tilføjet:
11-09-2005 23:42:56
Svar/Indlæg:
3169/185
Ja, CPU bør stoppe ved 70 grader, har jeg sat den til - så blæseren over ram MÅ have slukket, for de skal have like 180-200 grader for at smelte??

Pic: http://up.peecee.dk/view.php?i...

^^taget med mobil..

Fuck skole imorgen, jeg leder lige ind til jeg finder årsagen !



Die_Happy
 
Elitebruger
Tilføjet:
11-09-2005 23:54:46
Svar/Indlæg:
3385/80
#13 Tag lige et RIGTIGT digicam, ikk? ;)

Forresten, så er jeg ret sikkert på at det din indboforsikring der skal dække det.

Ellers er alternativ at tage kontakt til Sunbeam og få fan-controlleren undersøgt af en professionel 3. part.

Den eneste måde at du kan få det dækkert på er forsikring eller sunbeam.
Da dit system har været overclocket frafalder garantien.





Emillos
 
Overclocker
Tilføjet:
11-09-2005 23:54:56
Svar/Indlæg:
14079/622
Det skal vel nok passe at vandkølingen kan klare sig i et stykke tid uden blæser. Desværre er det nok ikke tilfældet med dine ram, så de er røget.:l

Var det så bare CPUen der var blevet varm.. så havde den nok lukket ned



Sajmon
 
Elitebruger
Tilføjet:
11-09-2005 23:56:31
Svar/Indlæg:
6624/113
Hvis en given hardware del fejler, kan man oftest få dækket den af garantien. Du kan derfor roligt forvente at Sunbeam bytter din blæserstyring, og at det ikke skal koste dig noget.

Men du kan også være evigt forvisset om, at de fleste producenter har dækket sig ind i tilfælde af den situation du sidder i nu - nemlig følgeskader. Så vidt de ved, kan det lige så godt være blæseren eller din PSU som var fejlbehæftet - og det er en umulig/alt for dyr og besværlig opgave at få fastslået 100% hvad der gik galt.

Du kan prøve om indboforsikringen dækker den slags, men jeg tvivler på det.



Black
 
Elitebruger
Tilføjet:
11-09-2005 23:56:33
Svar/Indlæg:
2749/122
#0 der er noget jeg ikke helt forstår her...

en AMD Athlon64 lukker selv ned inden den brænder af... af sikkerheds messige grunde jeg har oplevet det selv da en slange i mit vandkølingssystem bukkede sammen mens systemet kørte.
Men der lukkede maskinen selv ned jeg mener det var ved 70-80 grader sådan ca så hvorfor skete det ikke for dit system... man skal ikke engang slå noget til for at den selvafbryder virker.

Jeg havde nemli slået den der automatisk nedlukning fra på DFI boardet da det skete grundet at jeg lige havde clearet C_mos... og derfor var det ikke slået til...

SÅ alt i alt hvordan fanden ku du brænde cpu + gpu af når det selv skal slå fra. hvis du har brændt det af grundet for høj varme så kan det da vist kun være selforskyldt. :l

Men alt i alt gør det mig da ondt... lige meget om man selv har eller om det er en ulykke så er det da aldri sjovt at miste hardware. :(





Emillos
 
Overclocker
Tilføjet:
12-09-2005 00:02:08
Svar/Indlæg:
14079/622
->#17
Han siger heller ikke at CPU og gfx er futtet af.. Mon ikke rammene har lavet en ordentlig kortslutning på mobo hvis de ligefrem er SMELTET i soklen ?
Og dermed kan PSUen sagtens være røget med, og mobo kan så ha taget gfx + cpu etc. med sig i faldet.

Sådan forestiller jeg mig det i hvert fald i mit lille hoved´ :P :)



SIOUX
 
Elitebruger
Tilføjet:
12-09-2005 00:07:19
Svar/Indlæg:
1478/40


Surt Show Marc :l :( Det lyder sært at rammen er smeltet. de kan blive meget varme, men ikke så varme, selv uden køling. din computer ville fryse og siden genstarte når rammen blev for varme. så jeg tror at der må være sket en form for korslutning på mobo:(



1_2_know
 
Elitebruger
Tilføjet:
12-09-2005 00:14:55
Svar/Indlæg:
3169/185
Tager lige nogle pics igen..

Anyways, krydser fingre for mit gfx ikke er røget, for 4000 kr er sq en god sjat penge... :(

Ram skal jeg nok kunne overleve hvis er dødt, og tilmed bundkort, selvom det aldrig er sjov :(



1_2_know
 
Elitebruger
Tilføjet:
12-09-2005 00:24:17
Svar/Indlæg:
3169/185


Die_Happy
 
Elitebruger
Tilføjet:
12-09-2005 00:33:35
Svar/Indlæg:
3385/80
#21 Ligefrem smeltet fast i bundkortet kan man da ikke sige!
Det der er "bare" en gnist der er kommet fra ramne - har selv prøvet det samme med mine lækre Corsair BH5 ram dengang de var noget værd.

Dengang var det PSU'en der dræbte bundkort og ram - og sig selv.. Ja.. Man kan vel næsten kalde det en selvmordsterrorist? :e

Men altså, det er langt fra så slemt som du har sagt det var. Smid bundkort og ramblok til RMA.



1_2_know
 
Elitebruger
Tilføjet:
12-09-2005 00:41:57
Svar/Indlæg:
3169/185
#22

Hele den orange slot gav sig da jeg prøvede at hive det ud, kunne ikke skubbe den i venstre side åben... De var sq fastsmeltet, måtte vrikke en del for at få skidtet ud :\

Da du prøvede det, påvirkede det så CPU + GFX?? :|



Frede24
 
Elitebruger
Tilføjet:
12-09-2005 09:17:48
Svar/Indlæg:
2192/67
Det er sgu temmelig nedern. Men syns nu beskrivelsen overgår billederne. Det ser ikke så slemt ud, som det lyder.
Hvis det var mig ville jeg lige rense delene en smule og så smide dem til RMA som Die_Happy siger.
Jeg har selv været ude for at brænde et bundkort+grafikkort+PSU af i en lignende situation. Der var det bare bundkort som fik kontakt med stel. Så gik der sgu ild i lortet. Hvilket dræbte gfx og PSU sammen med bundkortet.
Jeg fik så heldigvis bytte mit grafikkort, som på det tidspunkt lå i samme prisklasse som dit gør lige pt.

Men umiddelbart virker det ikke så voldsomt. Så tror sagtens at du kan redde dig et par RMA'er uden de store problemer.

Det havde været en anden sag hvis tingene vitterligt var smeltet lissom de gjorde på DEVIL_DKs system for noget tid siden. Der var virkelig tale om nedsmeltning.



T-max
 
Superbruger
Tilføjet:
12-09-2005 09:22:43
Svar/Indlæg:
649/35
Marc jeg ville sku gøre som DH skriver og sende mob og ram til RMA for DFI ved ikke omdet er deres bundkort der har lavet en fejl og de vil nok bytte det.

ligeledes med rammene... det er da i hvertfald værd at forsøge.

med cpu og gfx der kommer du bare forbi så for vi lige kiggget på det ;)

men husk at tage dit kølehovede med for mit er lige knækket midt over :x (mens systemet kørte :x = springvand)



Gripen90
 
Senior Skribent
Tilføjet:
12-09-2005 10:36:34
Svar/Indlæg:
15982/637
Enig med de andre... det ser ikke så slemt ud som beskrevet... jeg havde forventet at se en rigtig smeltet ramblok :e

Anyway prøv at fix noget af soden af og send tingene RMA. Da du/vi ikke ved hvad forårsagede ulykken kan hver en del være skyldneren.
Så jeg ville prøve at sende RAM, Bundkort og PSU RMA og sige at pludselig gik PCen ned og lugtede brændt og ville ikke starte længere....

Men igen, overclocking er ingen leg - det er fedt når der kø'r, men surt når det dør ! x(



#27
BH-5
 
Superbruger
Tilføjet:
12-09-2005 10:48:08
Svar/Indlæg:
269/28
Det var sku da surt.
Efter hvad jeg kan se på billedet er det orange slot 2 den er gal med.
Sådan som jeg ser det er der en sammenhæng med orange slot 2/brug af 4v jumper og UTT ram død. Der er en hel tråd om emnet på XS. Der er sågar en, der påstår at DFI NF4 + 4v jumper on + 3.5 ikke overlever 24 timers prime test.
Rammosfet og printbanerne omkríng bliver gloende hede når man kører 3.4v -3.5v og benchmark samtidigt, så hvis dine blæsere er stoppet er det sandsynligvis årsagen.
Her er tråden:
http://xtremesystems.org/forum...

Hvilken PSU bruger du?


MazdaMadsen
 
Moderator
Tilføjet:
12-09-2005 12:00:21
Svar/Indlæg:
5039/109
Er det de ram du har købt af mig? Sikke noget. Føler med dig.



DEVIL_DK
 
Elitebruger
Tilføjet:
12-09-2005 12:19:11
Svar/Indlæg:
6531/410
har du ikke forsikring med elskade ?

da min putter for langtid siden brændte forde hovedet på
mit 5950U var utæt dækkede min forsikring skaden

ny
mb
3dkort
lydkort

de rykkede enda for at komme af med pengene :)



DEVIL_DK
 
Elitebruger
Tilføjet:
12-09-2005 12:32:50
Svar/Indlæg:
6531/410
#24

ja det her at brændt :e

http://up.peecee.dk/index.php?...
http://up.peecee.dk/index.php?...
http://up.peecee.dk/index.php?...

det andet der er da ren amatør ;)

men jeg kan virkelig følge dig #0



Anti-Pjerrot
 
Elitebruger
Tilføjet:
12-09-2005 12:35:16
Svar/Indlæg:
2126/135
#30 Holy Crap!
Fik du lige givet det lydkort et par Hz for meget eller hvad :e
Lugtede nok pænt kostbart! :l



Smash
 
Elitebruger
Tilføjet:
12-09-2005 17:59:52
Svar/Indlæg:
194/13
Du får intet fra SunBeam, andet end en ny rheobus.

Du kan forsøge at smide det andet til RMA, men jeg tror næppe de vil gøre noget ved det.



1_2_know
 
Elitebruger
Tilføjet:
12-09-2005 18:07:13
Svar/Indlæg:
3169/185
#32

Er ikke sunbeam rheobussen der er synderen, er mobo, efter at have læst det link som #27 skrev er jeg overbevidst om det er DFI's skyld... - Og jeg har undersøgt sagerne lidt her iløbet af idag, skal have min computer med til DataTel Partner her imorgen for at de lige vil se lidt på det - regner absolut ikke med noget positivt af hvad det angår... Men skader vel ikke?

Anyways, det jeg også har fundet ud af er at indbo's forsikringen giver retshjælp.. - Altså er der mulighed for at slæbe DFI i retten såfremt de ikke ønsker at dække skaderne... :|



vicster
 
Superbruger
Tilføjet:
12-09-2005 19:07:38
Svar/Indlæg:
178/40
hvad med Fase skift/bobler i strømmen der hjemme ?

det kan altså give nogle ret forfædelige skader på IT udstyr... havde selv en rimelig ubehalig oplevelse..

skal se om jeg kan finde billederne.. men lad os sige det sådan... næsten ALLE ledninger i PSU'en var smeltet sammen.. og det lignede .... inclusiv mit Mobo var kul sort....



Anonym202187141154
 
Moderator
Tilføjet:
12-09-2005 19:23:05
Svar/Indlæg:
1767/90
lidt OT, men min vapo-gfx-usb pci døde efter strømen gik... spørg mig ikke hvordan det kunne ske, men dødt er det ihvertfald



1_2_know
 
Elitebruger
Tilføjet:
12-09-2005 19:30:41
Svar/Indlæg:
3169/185
#34

Forklar..

Hva mener du med bobler i strømmen??
Som i PSU eller som i strømmen fra stikdåserne?? - Altså i hele hytten??



kibidk
 
Elitebruger
Tilføjet:
12-09-2005 19:56:58
Svar/Indlæg:
722/35
Jeg tror heller ikke der er nogen tvivl om, at det er dit mobo der er synderen, så prøv du at sende den til rma. På billedet ser det ud som om der er sprunget en overspænding mellem soklen og ramblokken. Jeg kan ikke se hvorledes at selve ramblokken skal kunne være ansvarlig for generring af en sådan overspænding (hvis det er det der er sket). Jeg ved ikke lige hvor, men der må kunne findes et skema et sted, så man kan finde ud af hvilke signaler der løber i de implicerede kobberbaner på ramblokken. Selv om det ikke ser så voldsomt ud som de billeder DEVIL_DK har uploadet, så ser det ikke ud som noget der er sket ved en enkelt "gnist", men at der har været overspænding et stykke tid.

Jeg håber du får et nyt bundkort, for jeg tror det er den der er synderen, og desuden vil det for mig virke latterligt og useiøst, hvis man bryster sig af at lave nogle af verdens bedste kort til overclocking, og samtidig ikke vil erstatte hardware der er ødelagt på grund af fejlfunktion i overclocket tilstand - men DFI er vel et firma ejet af glubske pengefolk som de fleste firmaer.

Det #34 mener er slet og ret det man kalder "urent" strøm, som blandt andet skyldes strømhungrende virksomheder der er tilsluttet nettet. Deres strømforbrug kan godt danne variationer i spænding og faseforhold der breder sig forstyrrende ud på nettet i en sådan grad, at det kan påvirke følsomt hardware i private hjem. Det skal dog lige siges, at vi her i Danmark har noget af verdens "reneste" strøm, så det har næppe skyldtes noget sådant.



DEVIL_DK
 
Elitebruger
Tilføjet:
12-09-2005 19:58:33
Svar/Indlæg:
6531/410
tror ikke på du får slebt dfi i retten.

har du ikke en elskade forsikring ?
den burde da dække hvis du ellers har et fornuftig selskab.



1_2_know
 
Elitebruger
Tilføjet:
12-09-2005 20:07:35
Svar/Indlæg:
3169/185
#38

Tror jeg ikke at jeg har :(



#40
vinz
 
Superbruger
Tilføjet:
13-09-2005 16:57:32
Svar/Indlæg:
836/54
altså ikke for at gøre ondt værre men forsikringen dækker ikke når det sker bare lige sår`n at du ved det



1_2_know
 
Elitebruger
Tilføjet:
13-09-2005 17:02:51
Svar/Indlæg:
3169/185
Der er styr på sagerne nu, jeg har fundet fejlen efter en lang nats søgning på ulykkedes dagen, og har min computer hos DataTel Partner i øjeblikket, og de kunne bekræfte at det var bundkortet der var dødt, det som jeg tror der har sket er at boardet har reguleret forkert i et split sekundt og givet mine ram 5v straight...

Bliver ringet op igen imorgen og hører om der er kommet et nyt bundkort til mig.. - Og så skulle teknikkeren lige snakke med chefen om muligheder for erstatning af ram da han godt kunne se at det var mobo der havde forårsaget de også er døde..

Kanon service fra butikkens side, lidt alternativt at man skal tage hele sin computer med ind og ikke bare den tilskadekommende del, men er egentlig meget godt - især i dette tilfælde, da min 92mm fan er lige over ram og det derved er enormt tydeligt at det ikke er fordi de kan blive ekstremt overophedet...

Mvh. 12k

PS: Følger op på tråden når tingene er på plads, vil bede folket herinde om ikke at poste mere for denne omgang ;)



#42
vinz
 
Superbruger
Tilføjet:
13-09-2005 17:34:42
Svar/Indlæg:
836/54
41# det lyder godt



DEVIL_DK
 
Elitebruger
Tilføjet:
13-09-2005 17:55:15
Svar/Indlæg:
6531/410
#40

hvad ævler du om !!!!!!

hvis en elskade forforsikring ikke skulle dække det er den da intet vær tror du skulle finde dig et andet selskab så.

min forsikring dækkede da da min maskine brændte af.