kølehoved design

Vandkøling d.  30. april. 2004, skrevet af DragonOne
Vist: 290 gange.

DragonOne
 
Superbruger
Tilføjet:
30-04-2004 09:45:53
Svar/Indlæg:
240/44
hey der..

har igennem længere tid beundret de hoveder her

http://www.3dnet.hr/dr-ice03.h...

og overvejer at prøve at lave noget tilsvarende....

men hvad er for og imod denne type design?

FOR : minimalt flowmodstand

IMOD : der er ikke så meget materiale der kan afgive varme

er der andet? :)

The
 
Elitebruger
Tilføjet:
30-04-2004 09:54:43
Svar/Indlæg:
1836/61
Flowmodstand finder du sku nok meget meget mere af i din radiator. Så i dit kølehoved behøver du næsten kun at koncentrerer dig om at få varmen væk. Og det betyder så meget kobber overflade med vandkontakt som muligt. Derfor laves de kanaler eller forhøjninger i kølehoveder.

Du kan risikere et område af kølehovedet med stillestående kølevand, hvis der ikke er nogen form for kanaler eller forhøjninger.

Se evt. den forholdsvis nye DangerDen RBX kølehoved med, skulle man tro, ultra høj gennemstrømning/flow.





sgt.hp
 
Elitebruger
Tilføjet:
30-04-2004 10:07:47
Svar/Indlæg:
436/69
++++
Når nu producenterne har fundet ud af at kobberbunden i et kølehoved skal være så tynd som muligt, må det optimale jo være helt at undvære den.

En anden fordel er at der ikke skal bruges, forholdsvis kostbar, kobber.

Der skal ikke bruges dyr AC5 el.. :e :e :e

Det er MEGA FEDT at man kan se CPUen igennem... TOTAL blærerøvseffekt. OG det bliver lettere at tjekke stepping :D:p

- - - - -

Det nok kunne ende med at blive svært at få lavet tæt

_______________

Jeg ville nok personeligt bruge hullerne i bundkortet i stedet for at montere i soklen.

Held og lykke med projektet... Og husk at melde tilbage, hvad det ender med...

//SGT.HP



DragonOne
 
Superbruger
Tilføjet:
30-04-2004 11:29:24
Svar/Indlæg:
240/44
#1 -> tror nu heller ikke mit færdige design vil blive et "åbent rum" - jeg have forestillet mig ligesom 2 kamre hvor vandet ville flyde imellem..

jeg kan kun give dig ret i, at jo større overflade, jo bedre varmeafgivelse... men det vil være svært at lave et flowsystem som f.eks. WhiteWater, hvis man ikke har adgang til CNC.. jeg har kun en søjleboremaskine :( kommer vist til at lade fantasien råde ;)

#2 -> OnDIE er MAX fedt.. tror bare ikke jeg turde :r
Der hersker i mit hoved ingen tvivl om, at montage gennem hullerne er klart det sikreste - det er bare noget biks, hvis man skal have hovedet af - ud med al hardwaren osv osv... jeg tror jeg vil foretrække et socketmount :)



SlackeR
 
Superbruger
Tilføjet:
30-04-2004 15:12:05
Svar/Indlæg:
567/2
hmm det der helt klart har stor betydning er den hastighed vandet kommer med, da overfladespændingen i vand altid vil lave et lille lag af stillestående vand, som varmen så skal ledes igennem før det kan komme væk. dette lag bliver tyndere ved højere hatigheder, derfor er der en smal spalte / små huller i studsene på RBX og WW.. stort areal herudover er en god ting.
At lave dem sel er ikke svært uden CNC hvis man har noget andet.. det vil tage længere tid, men kan laves lige så godt med "almindelige" fræsere som du vil finde på ethvert metalværksted..