Dårligt flow på Aquacomputer EVO 1800

Vandkøling d.  13. april. 2004, skrevet af System
Vist: 597 gange.

System
 
Overclocker
Tilføjet:
13-04-2004 21:03:27
Svar/Indlæg:
0/11005
Hej

Jeg har et problem med min EVO1800 (ja den store motherf...ker).

Købte den hos studiedata. Der skriver de at den nemt kan trækkes af en Eheim 1046. Ok jeg købte så en Eheim 1048 for at være på den sikre side. Dette resulterede i dårlige temperaturer og jeg købte en pumpe mere (også Eheim 1048.) og monterede dem i serie. Stadig dårligt flow.

Jeg måler vandflow med to 600 l/t pumper til 180 l/t uden kølehoveder. DVS dette falder nok til det halve når alle kølehovederne kommer på. Dette er ikke så godt. Så jeg begynder at spekulere på om der er noget galt med radiatoren.

Hvis man kigger ind hvor studserne skrues på kan man faktisk se at rørerne som munder ind i studserne ikke flugter med studserne (altså røret hvor studserne skrues på). Dette betyder jo at diameteren seks steder i radiatoren er reduceret til under havldelen af hvad det burde.

Jeg kunne godt tænke mig at vide om andre der har Aquacomputer radiatorer har den samme type dårlige/upræcise samlinger.

Har emailet både Aquacomputer og Studiedata, men har foreløbigt ikke hørt fra nogen af parterne.

Link til billede af problemet:


Kristian
ICE-Cool
 
Elitebruger
Tilføjet:
13-04-2004 21:05:28
Svar/Indlæg:
3799/43
Well problemet er nok for meget vand pres = vandmodstand
men der findes vidst et Eheim mod kan bare ikke huske url



Kristian_Wraae
 
Superbruger
Tilføjet:
13-04-2004 21:10:06
Svar/Indlæg:
61/4
Ok. Men hvis du kigger på rørerne burde de så ikke have været trimmet af så de ikke hindre vandflowet?

Det der undre mig er at Studiedata skriver at systemet kan trækkes af en Eheim 1046. Jeg bruger to 1048 og de har problemer.

Jeg er ret interesseret i det mod hvis du kan huske lidt om det.

Kristian



Tiger
 
Elitebruger
Tilføjet:
13-04-2004 21:15:54
Svar/Indlæg:
545/13
Aquacomputer er noget hø, mere er der vist ikke at sige til det

Singlepass radi med 8mm intern diameter.. det kan kun give dårlige resultater.

Køb DangerDen, Thermochill eller Core radi næste gang, det vil give dig en noget bedre ydelse.

Tiger



Kristian_Wraae
 
Superbruger
Tilføjet:
13-04-2004 21:24:08
Svar/Indlæg:
61/4
Jeg ved ikke hvad du mener med single pass, men så vidt jeg kan se så består radiatoren af tre parallele kredsløb som samles i de to studser.

Ville flowet ikke blive bedre hvis rørerne ikke var samlet så dårligt?

De tre separate kredsløb gør jo den effektive diameter større end 8 mm.

Kristian



Lars
 
Elitebruger
Tilføjet:
13-04-2004 21:38:39
Svar/Indlæg:
3712/44
Hmm, jeg synes nu nok der er fint flow igenne min EVO360, men den er jo heller ikke nær så stor som den 1800 der. Jeg kan ikke tro andet end at det må være en fejl med røret som det er på dit billede. Hvis det er "med vilje" er det i hvert fald ikke gennemtænkt.

Anyway, har ikke set efter i min radiator, men vandet pisker i hvert fald igennem den med min Swiftech pumpe, især efter jeg skiftede til ClearFlex 12mm slange :p



Kristian_Wraae
 
Superbruger
Tilføjet:
13-04-2004 21:54:30
Svar/Indlæg:
61/4
Tak for dit svar Lars. Jeg har som sagt ikke hørt fra hverken Aquacomputer eller Studiedata, men jeg synes også at det ser lidt suspekt ud med de samlinger.

Jeg får som sagt maksimalt 180 l/t (måske nærmere 150 l/t) i flow med to Eheim 1048 og 12 mm slanger uden kølehoveder. Jeg har endog udskiftet studserne på radiatoren med 12 mm.

Jeg må nok erkende at jeg har været en smule skuffet over dette produkt.

Kristian



Lars
 
Elitebruger
Tilføjet:
13-04-2004 22:02:42
Svar/Indlæg:
3712/44
Kristian> Ja jeg må nok sige at det er alt for lidt flow du har der. Jeg kan desværre ikke give dig nogle tal at sammenligne med, da jeg ikke har noget at måle flowet med, men ret beset er det vel også mest interessant for dig hvad andre EVO1800 ejere har erfaret.

Jeg kan godt forstå at du er skuffet over den aktuelle radiator, men generelt er jeg nu meget godt tilfreds med min EVO360 radiator. Jeg skal ikke gøre mig til ekspert om hvorvidt Aquacomputer generelt laver gode eller dårlige produkter, men i dit tilfælde har de vist ikke været SÅ heldige.

Måtte du i øvrigt også bukke studsene en smule for at kunne skrue messingfittings på? Det måtte jeg, og det var jeg ærligt talt lidt skuffet over, på en radiator til (tords alt) så mange penge.



Lockheed
 
Elitebruger
Tilføjet:
13-04-2004 22:22:36
Svar/Indlæg:
503/516
Kan også kun tale rosende om mine AC radiatorer. Har en Evo360 i den store maskine og 2 stk. Evo120 i den lille og der er masser af fart på vandet i dem begge.

Med hensyn til, at det er nødvendigt at bukke studsene en smule, er det åbenbart meget normalt på AC radiatorer. Det var tilfældet på alle mine, og også på den Evo240 jeg havde inde på et tidspunkt. Jeg snakkede med Studiedata om problemet, og det er tilsyneladende fremstillingsprocessen, der gør at de kommer til at sidde skævt. Det burde efter deres udsagn dog ikke blive et problem, at man må trække dem på plads, og skulle det blive det, er jeg overbevist om de ombytter den.


Mvh




Kristian_Wraae
 
Superbruger
Tilføjet:
13-04-2004 22:52:18
Svar/Indlæg:
61/4
Nej jeg havde ingen problemer med at skrue fittings på.

Hvor meget skal man op på i flow?

Jeg bruger en Ford Fiesta radiator med 16 mm slanger og Eheim 1250 til min dual Athlon. Der er næsten fuldt flow på dette system. Idle temperaturen på CPU'erne er 1 grad over system temperaturen med fire 120 mm low noise papst blæsere.

Så sammenlignet med en Fiesta radiator til 300 kr er min EVO 1800 noget hø.

Det eneste problem med en bilradiator er at finde fittings der passer.

Jeg var nødt til at få lavet nogle specielt (30 mm til 16 mm).

Så hvis nogen ved hvor man nemt (og billigt) kan få sådan nogle fittings så køber jeg sgu en bilradiator mere.

Kristian



Kristian_Wraae
 
Superbruger
Tilføjet:
28-04-2004 22:58:32
Svar/Indlæg:
61/4
Lige en update.

Jeg kontaktede Aquacomputer for at høre om det var en fabrikations fejl. Jeg sendte også en email til studiedata og de ville også spørge Aquacomputer. Nu over to uger efter og adskillige rykkere senere har jeg endnu ikke hørt fra Aquacomputer. Så jeg smuttede i Bauhaus og købte en rundfil (4mm) og begyndte at file løs på rørerne. Jeg fik næsten fjernet det hele. Det skal lige siges at filen på 4mm end ikke kunne passere forbi rørerne men efter lidt vrikken og vriden kunne jeg få fat. Så der har vikelig været lukket.

Så testede jeg flowet igen med to Eheim 1048 pumper og nu får jeg 300 l/min i stedet for de 150-180 l/min (nok tættere på 150) jeg fik før.

Så enten har Aquacomputer lavet en mandagsradiator til mig eller også har de overset et ret alvorligt problem med deres design af EV1800.

Kristian



opamann
 
Superbruger
Tilføjet:
28-04-2004 23:30:22
Svar/Indlæg:
244/0
tror ganske enkelt bare det er fordi de har lavet de 90graders bøjninger på en ikke særligt gennemtænkt måde...

men det var da godt du selv kunne løse det..;)

og kom nu med pics af sys osv. :e



Kristian_Wraae
 
Superbruger
Tilføjet:
29-04-2004 23:27:04
Svar/Indlæg:
61/4
Der skal nok komme nogle billeder. Jeg skal lige have min Dual Xeon op at køre 8)

Kristian



epi^zepto
 
Elitebruger
Tilføjet:
29-04-2004 23:41:05
Svar/Indlæg:
3329/182
#12 Wow der er en der har penge nok.. :00

Men problemet kunne ikke have været løst ved at skifte studser?



#14
exeo
 
Superbruger
Tilføjet:
29-04-2004 23:43:05
Svar/Indlæg:
288/19
hm.. surt show! utroligt at man selv skulle file, men det er godt nok ærgeligt med at radi til de penge..!

.exeo



sgt.hp
 
Elitebruger
Tilføjet:
30-04-2004 08:04:38
Svar/Indlæg:
436/69
Jeg tror da, nu når jeg tænker mig om, at der er nøjagtigt de samme samlinger i min Heattransformer II Dual. Der er dog noget større gevinde og kobberrør end på aquacomputer, så jeg ved ikke om det er noget problem.. Det kan da være jeg skal prøve at lave det mod.

Jeg kunne aldrig finde på at købe aquacomputer mere pga. at de kun bruger 1/4" gevind. Er heldigvis kommet af med Chipset og GFX fra det firma. Og vandet begyndte at pjaske noget mere i res. efter at de hoveder kom ud af systemet. :e :e :e



The
 
Elitebruger
Tilføjet:
01-05-2004 08:12:32
Svar/Indlæg:
2651/179


Sajmon
 
Elitebruger
Tilføjet:
01-05-2004 14:05:54
Svar/Indlæg:
6624/113
Hvis du nu har fået mere flow igennem systemet - hvor meget faldt din temperatur så?





Sajmon
 
Elitebruger
Tilføjet:
01-05-2004 18:42:09
Svar/Indlæg:
6624/113
Grunden til jeg spørger, er nemlig at flow er stort set ligegyldigt i et vandkølesystem.

Så længe man er over omkring 100l/t ( kun et gæt indtil jeg får lavet den her test færdig ) så er der finfin ydelse i det.

Din evo180 lider desværre under et andet problem som du nok ikke har lagt mærke til. Den er malet sort i et ret tykt lag.... Det forringer varmeafgivelsen som ind i helvede....



The
 
Elitebruger
Tilføjet:
01-05-2004 19:05:50
Svar/Indlæg:
2651/179
#20 kan vi ikke få en test imellem White water, j2o, rbx, og maze 4, hvis du har lyst.

Test lavet med en radiator lavet af kobberrør som er snoet og lagt i jorden.



Sajmon
 
Elitebruger
Tilføjet:
01-05-2004 19:09:52
Svar/Indlæg:
6624/113
Det jeg er igang med for tiden er en test som sammenligner lavt og højt flow i et vandkølesystem.

Og så skal jeg ikke afvise at der kommer en lidt blandet vandkøler-test op osse. :D



Kristian_Wraae
 
Superbruger
Tilføjet:
20-05-2004 18:22:02
Svar/Indlæg:
61/4
Så har jeg fået skidtet op at køre. Jeg fik en Grundfos pumpe af min onkel - 3500 l/t. Den er med 12 mm studser (perfekt). Sammen med min EVO1800 giver den godt 400 l/t inklusiv fem kølehoveder.

Temperaturen på mit dual Xeon setup ved 3.2 Ghz er 33 grader idle i BIOS. Ved fire gange Prime95 (sat til max heat dissipation) stiger temperaturen en halv grad. Så man kan sige at en stor radiator er god specielt hvis man samtidig har godt flow på.

Kristian