Hjælp til montering af vandkøling!

Vandkøling d.  13. april. 2004, skrevet af System
Vist: 297 gange.

System
 
Overclocker
Tilføjet:
13-04-2004 08:53:15
Svar/Indlæg:
0/11005
Jeg har lige købt et brugt vandkøling system. Det er en pumpe og en radiator. Der sidder en slange i pumpen, og en slange i radiatoren, det vil sige to slanger ialt. MEN, der er en vandudgang på radiatoren og to udgange på køler blokken der sidder på min CPU!!! Hvordan skal jeg montere sættet?

Et andet spørgsmål er også, hvilken form for beholder skal jeg bruge til at komme vnadet i? Kan det bare være en ganske aldmindelig beholder - f.eks. en man bruger til at have mad i?
Eller skal det være en special holder?
Hvad skal det egentlig være for en væske? Det må vel ikke kun være vand, har hørt jeg skulle bruge kølevæske (Det man også bruger til bilen) - Men hvordan skal blandingsfolrholdet være?

Kort sagt, ved jeg ikke så meget omkring dette vandkøling, så vil utrolig gerne have hjælp!!!

- Og angående den beholder til vand, jeg har set kabinetter med metal holdere der hængere på siden, hvor man så kan se vandet, hvilket så ekstremt fedt ud! Er der evt nogen der kan sige mig, hvor jeg kan købe sådan en?

På forhånd MANGE tak :e
SuperflyDK
 
Elitebruger
Tilføjet:
13-04-2004 09:01:32
Svar/Indlæg:
1503/128


KillerFrog
 
Elitebruger
Tilføjet:
13-04-2004 09:05:08
Svar/Indlæg:
1950/230
Fra pumpens udgang, skal slangen gå til radiatorens ind, eller en af rørene på radiatoren.

Fra det andet rør på radiatoren, skal der gå en slange til cpu-kølehovedet.

Fra studs nr. 2 på Cpu-kølehovedet skal der gå en slange ned til pumpen igen, og ind i den ledige studs.

Hvis du vil bruge beholder ( Reservoir ) skal den være imellem køle-hoved og pumpen.

Pumpe > Radiator > Cpu-kølehoved > reservoir > pumpe.

Reservoir kan købes billigt hos www.studiedata.dk og man kan sagtens lave en selv.
Men du skal huske på, at vandstanden i reservoiret ikke må overstige nogle af indgangene/studsene.



Spiffen
 
Elitebruger
Tilføjet:
13-04-2004 10:07:06
Svar/Indlæg:
3162/78
#3 det er en dykpumpe den ska stå i vand!



Spiffen
 
Elitebruger
Tilføjet:
13-04-2004 10:09:10
Svar/Indlæg:
3162/78
eller stå under vand... dvs at du får det der hedder et åbent system, men når det er en dykpumpe er det nok letter at selv lave et reservoir, hvor den ka stå i!



The
 
Elitebruger
Tilføjet:
13-04-2004 10:50:49
Svar/Indlæg:
1836/61
På pumpen er der sikkert indsugning fra reservoir og der er indgang på reservoir (det er den du mangler at tage hensyn til).

Dvs. f.eks. følgende rækkefølge på vandkøling
Pumpe-kølehoved-radiator-reservoir (hvor pumpe suger fra/er neddykket i).

Håber det kan forklare rækkefølgen.



The
 
Elitebruger
Tilføjet:
13-04-2004 11:38:06
Svar/Indlæg:
1836/61
Ja selvfølgelig skal dykpumpen i reservoiret.

Der laves selvfølgelig hul til slangen fra pumpen.
Der laves selvfølgelig indgangsslange studs på reservoiret.

Jeg ved ikke hvilke butikker der laver så store reservoirer men til nød kan du vel spørge i din lokale dyrehandel, de kan måske hjælpe.

Men det nemmeste ville være at købe et indsugsstuds til pumpen og helt undgå reservoir. Mange bruger et lukket system uden reservoir.



KillerFrog
 
Elitebruger
Tilføjet:
13-04-2004 11:47:34
Svar/Indlæg:
1950/230
Jeg vil tro at der er imellem 500-700 ml.



SuperflyDK
 
Elitebruger
Tilføjet:
13-04-2004 11:55:52
Svar/Indlæg:
1503/128
Ja - køb en anden pumpe, og kør med et lukket system. Du skal op og ha' et MEGET stort åbent system før det køler bedre end et lukket (nok omkring 10 liter eller mere).

500ml vand er rigeligt til at køle et helt system med, så længe dine kølehoveder og din radiator fungerer som de skal.



opamann
 
Superbruger
Tilføjet:
13-04-2004 13:41:39
Svar/Indlæg:
244/0
#13 hvor bor du henne af?? hvis du bor nogenlunde tæt på skal jeg nok komme og hjælpe dig...