Peltier reservoir, hvad syntes i?

Vandkøling d.  12. april. 2004, skrevet af System
Vist: 891 gange.

System
 
Overclocker
Tilføjet:
12-04-2004 00:17:40
Svar/Indlæg:
0/11005
Jeg skal til at have mig et vandkølingssystem, indtilvidre skal det kun køle cpu'en. Jeg havde så tænkt mig at lave et peltier kølet reservor ved hjælp af et 80W Peltier der alligevel ligger og flydder...
Jeg vil lave et reservoir i plexiglas, og lime det sammen med noget stærkt silikone som jeg "låner" af min far. Jeg vil så lave et lille hul i siden af reservoiret, hvor peltet ligepræcis kan sidde med den kolde side inde i reservoiret og den varme uden for, på begge sider af peltet skal der sidde en heatsink, for at fordele varme og kulde, den på den varme side for en blæser på for at opnå tilstrækkelig køling. Meningen er så at peltet skal køle vandet ned igennem HS'en. Håber i har forstået hvad det er jeg vil :) bare skriv hvis i har spørgesmål... så prøver jeg at svare.
Jeg ved godt det sikkert ikke kommer til at hjælpe mere end et par grader, men det er da også en sjat :) Jeg vil meget gerne høre jeres mening om projektet, er der ting der kan laves smarterere?, er det hele bare en lorte ide? eller bliver det det nye hit inden for system køling? ;) Vil også meget gerne høre hvis der er nogen der har prøvet det før og har nogle erfaringer med det som de vil dele ud af :)


Illisher
 
Elitebruger
Tilføjet:
12-04-2004 00:21:06
Svar/Indlæg:
2664/97
0# Idén er meget god, og tror da også du kan få nogle grader ud af det, så bare prøv det good luck.



dkn
 
Superbruger
Tilføjet:
12-04-2004 00:25:52
Svar/Indlæg:
69/5
havde tænkt på at lave noget lign faktisk. Dog ville jeg sætte temperatur måler på så man undgår evt kondens.
Men nu er 80 watt jo ikke så meget igen.

Det eneste problem er bare at man nok kommer til at spilde en masse energi ud i den blå luft fra slanger osv, men igen kommer det jo an på hvor meget man køler det.


Men syntes det er en god ide, om ikke andet kan man da vente med at starte den til man er til lan's hvor man ikke selv skal betale strøm :i



oksejohn
 
Superbruger
Tilføjet:
12-04-2004 00:49:02
Svar/Indlæg:
66/9
Det med heatsinken er en god ide.

MEN... :e ... Jeg ville passe på med så kolde temperaturer så tæt på plexiglas - du risikerer at det vil begynde at slå revner p.g.a. temperatur forskellen, og det vil du ikke have... (tro mig - jeg HAR prøvet med vand på bundkortet - bad idea :e)

ellers lyder det som en fed ide - havde faktisk selv i tankerne at montere en gigantisk køleprofil uden på mit reservoir... :e



NoNig
 
Elitebruger
Tilføjet:
12-04-2004 00:58:18
Svar/Indlæg:
23132/740
-> #0

Lyder potent. Venter på resultater ;)



McAnus
 
Elitebruger
Tilføjet:
12-04-2004 01:28:15
Svar/Indlæg:
807/31
når du nu skulle lave dit reservoir! så skal du vel os lave et låg til det?
du kunne så montere din heatsink i toppen(låget), så når du liiger låget på, kommer heatsink 'en ned i vandet!


se billede---> http://www.overclocking.dk/bil...

i love paint! :e



The
 
Elitebruger
Tilføjet:
12-04-2004 02:01:29
Svar/Indlæg:
1836/61
Et peltier element transportere vel varmen væk utrolig hurtigt og ikke andet, eller er jeg helt forkert på den ?

Hvis det er korrekt vil varmen der kan optages fra reservoiret og transporteres udenfor reservoiret være meget begrænset.

Bare min 25 øre til ideen/projektet.



Salkcin
 
Elitebruger
Tilføjet:
12-04-2004 02:36:21
Svar/Indlæg:
1713/31
Din ide med reservoiret lyder god nok, men kan laves noget nemmere (er lavet af folk før). Man kan tage 2 kobberblokke med kanaler og studse (en til hver side) som f.eks. er 50x50mm til dit 80watt element. Så skal du lave 2 vand kredsløb som så er...

1. Pumpe -> Vandkøler("Radiator") -> Peltier varme side
2. Pumpe -> Peltier kolde side -> CPU


Så får du væske der er omkring nulpunktet i det ene kredsløb også kan du grille pølser på din vandkøler i det andet. Denne løsning kræver dog 2 pumper, men du kan vel købe en ekstra pumpe for de penge du ville købe en køleprofil.

...tror ikke det med reservoiret er besværet værd i forhold til "min" løsning. Vil også lige sige at du i det "kolde" kredsløb nok skal isolere alle slanger og kølehoveder ligeså seriøst som "slangen" op til CPU i vapochill/prometia er isoleret :)



Djake
 
Superbruger
Tilføjet:
12-04-2004 10:08:20
Svar/Indlæg:
418/10
#10 hmm kan du ikke smide en tegning op af din ide?



Spiffen
 
Elitebruger
Tilføjet:
12-04-2004 11:44:17
Svar/Indlæg:
3162/78
#10 jeg syns det er en dårlig ide, du varme vandet på den ene side og køler det på den anden side 80w kulde - 80w varme=0 /ingen effekt! det er bare hvad jeg tror

#0 jeg har også selv gået og tænkt på at lave det samme projekt som du vil ha gang i der du ville jeg lave en lille "station" af alu hvor den sad på og så en køler profil på den anden side!



McAnus
 
Elitebruger
Tilføjet:
12-04-2004 12:11:39
Svar/Indlæg:
807/31
nu ved jeg ik om du aligevel skal lave et reservoir, men du kunne os unlade reservoiret, og bare købe en kobber-blok, og bore 4 huller i den som vist her: http://www.overclocking.dk/bil...
og så smække en profil med blæser ovenpå!



McAnus
 
Elitebruger
Tilføjet:
12-04-2004 12:16:39
Svar/Indlæg:
807/31
dette kommer ik til at fylde så meget, og den eneste udgift er en lille blok kobber (eller aluminium) på xcm · xcm · 1/1,5cm, samt 2 studser og div. ting til at stoppe det sidste hul med!



Surfmaster
 
Superbruger
Tilføjet:
12-04-2004 13:03:56
Svar/Indlæg:
83/3
#13 Du har misforstået det som salkcin skriver i #10. Det er 2 seperate systemer... et der køler cpu'en og et andet der køler peltier elementet.

Waterheads solgte en løsning til dette for nogle år siden, der brugte 2x40mm peltiers mellem 2 kobberblokke.
Det er en smart løsning, men koster lidt extra da man skal ha 2 extra kølehoveder :l



McAnus
 
Elitebruger
Tilføjet:
12-04-2004 13:10:39
Svar/Indlæg:
807/31
med min løsning skal man kun have et extra kølehovede, da han kan bruge en alm luftprofil til at køle den varme side af elementet!



Sajmon
 
Elitebruger
Tilføjet:
12-04-2004 13:36:26
Svar/Indlæg:
6624/113
McAnus : Det giver ca 1 grad at gøre det på den måde.

Køleprofilen på den varme side skal have mere end 4 gange så stor varmeafledning som den på den kolde side hvis man bruger luftkøling. ALLE komponenter på den kolde side skal isoleres 20-30mm på alle overflader uanset hvad - både på grund af kondens men samtidigt på grund af virkningsgraden af Peltier elementet.

Man kan godt lave et vandkølesystem hvor man bare skyder et kølehoved ind som man så køler med et Peltier element og en gammel CPU køler. Den løsning vil for de fleste være den nemmeste, og det kan man osse klare sig et stykke tid på. Dog er gevinsten alt for lille i forhold til de 80 watt det koster at drive Peltier elementet + man kommer til at have en enormt varm køleprofil til at sidde og tilføje varm luft til kabinettet.

Det som Salkcin beskriver er dog langt mere optimalt, og jeg vil mene at når man gør sådan noget skal man gøre det ordentligt. Det behøver altså ikke koste en formue for 2 gamle akvariepumper og et par gamle heatercores hos en ophugger. Peltier elementet er nok den største udskrivning i den her sammenhæng + man skal finde noget isolering der er lufttæt. Er man opfindsom kan man dog sagtens klare sig med skumgummi fra en gammel madras og plastikposer / tape til lufttætning af isoleringen.

Man skal starte med at få ideen sat sammen inde i hovedet - så skal man undersøge hvordan det evt ville være optimalt - og så er materialevalget og tålmodigheden det der skal til for at holde prisen nede. :D



Salkcin
 
Elitebruger
Tilføjet:
12-04-2004 13:44:41
Svar/Indlæg:
1713/31
#11



#Alle
Jeg kan ikke finde nogen billeder, men har også engang havft tænkt mig at lege med sådan noget her, men omkostningerne var for høje så droppede det (2xEheim pumper af 400kr bl.a.)

Dengang havde jeg en ide med en cylinder/sojle som gik ned igennem et reservoir der kølede vandet (stadig samme "sandwich" princip) da jeg tvivlede på at vandet kunne nå at blive kølet i de milisekunder det befandt sig i kølehovedet som havde kontakt med den kolde side. Vil painte lidt også vende hårdt tilbage :)



McAnus
 
Elitebruger
Tilføjet:
12-04-2004 14:01:47
Svar/Indlæg:
807/31
lidt inspiration!
http://www.swiftnets.com/produ...

swiftech laver godt nok nogle syge produkter, med peltier!



Salkcin
 
Elitebruger
Tilføjet:
12-04-2004 14:26:38
Svar/Indlæg:
1713/31



Håber det giver mening. Tegningen er ikke målefast, studse er ikke placeret hvor det ville være optimalt... det er bare en tegning over selve ideen. Sådan en alusojle kan man finde et par steder... f.eks. de isskeer man bruger til kugleis er alu og skærer man kuglehovedet af har man en alucylinder med 3-4cm diameter.

Tror at den her "cylinder" løsning kan holde væske på samme temperatur over længere tids load hvormod man vil se store tempsvingninger hvis man kun bruger et lille kølehoved... har dog ingen erfaringer :l

BTW. En af mine venner har en 80watt TEC liggende... tror ikke han vil have så meget for den hvis det var noget... så begynder vi at tale minusgrader væske på den kolde side :)



MaDah
 
Superbruger
Tilføjet:
12-04-2004 17:41:15
Svar/Indlæg:
8/0
#19 og #21
Efter den ide så er det jo stadig peltierelementet, som skal flytte al effekten væk fra vandet, som kommer fra CPU'en. Det vil et lille 80 w element jo ikke kunne gøre.

Optimalt ville det kræve en ekstra radiator lige efter cpu'en og inden peltier til at fjerne mest mulig varme.
Det bliver jo bare en stor og dum løsning, som nok også kun køler vandet få grader.

Det samme ville jo gælde i #0 ide. Her ville man også skulle placere radiatoren efter cpu'en inden reservoiret, da varmen peltierelementet ellers flytter bare vil svare til en tilsvarende mindre varme radiatoren flytter. Den kan jo aldrig køle under rumtemperatur.




MaDah
 
Superbruger
Tilføjet:
12-04-2004 17:48:34
Svar/Indlæg:
8/0
De to løsninger du viser billede af, svarer jo faktisk fuldstændigt til bare at sætte peltierelementet direkte på CPU'en. Og så fjerne varmen fra både cpu og peltier med vandkøleren. Det er da en bedre løsning end kun at køle vandet.
Og det er jo en løsning, som er godt gennemprøvet, men bare ikke anvendes i nyere systemer da peltierelementerne jo skal være modbydeligt store for at flytte de +100w. Og så er køleskabsmetoderne med Vapochill og lign. jo betydeligt mere effektive.



Salkcin
 
Elitebruger
Tilføjet:
12-04-2004 18:09:26
Svar/Indlæg:
1713/31
Vil lige sige at de fleste chillers jo er dual 80watt (160watt) og en 4GHz CPU ved 1,65vcore er vidst 130watt. Jeg mener dog stadig der er noget at vinde ved at peltier ikke har "direkte" kontakt med CPU, men køler vandet/væsken til minusgrader. Hvis f.eks. der er en 80watt peltier i en waterchiller og CPU er 80watt så vil peltieren ikke skulle flytte 80watt på samme måde som hvis den sad over CPU med en kobberplade imellem.

Kan det virkelig passe at den eneste "fordel" ved waterchiller er man kan køle flere chips (CPU+GPU) på en gang også flytte mange watt?