Airflow med vandkøling?

Vandkøling d.  06. april. 2004, skrevet af System
Vist: 526 gange.

System
 
Overclocker
Tilføjet:
06-04-2004 19:12:27
Svar/Indlæg:
0/11005
Da jeg skal til og sætte mit første vandkølingssæt op, har jeg lige et spørgsmål vedr. airflow i kabi.

Er det ikke en god ide stadig at have kabinetblæsere, selvom man har vandkøling? Jeg har 2x80mm (34 CFM) Papst blæsere i mit kabinet (1 i front og 1 i bag) lige nu. Burde det ikke være fint sammen med mit vandkøling (CPU, GPU og Northbridge)?
Illisher
 
Elitebruger
Tilføjet:
06-04-2004 19:18:04
Svar/Indlæg:
2664/97
Hvis du er smart sætter du dit vandkøling op, sådan lidt som jeg har gjort det. Mine radiator blæsere er dem der laver mit airflow ;)



Tomgun
 
Elitebruger
Tilføjet:
06-04-2004 19:35:04
Svar/Indlæg:
3346/81
#0 - som #1 skriver kan man selvfølgelig udnytte de blæsere der er sat op i forbindelse med vandkølingen. Jeg har nu valgt seperat at køle min HDD og mine mosfets - det sidste kan du se i profilen - fordi luftflowet blev væk omkring CPU'en.

Så jo du har helt ret - sørg for et OK luftflow - selvom dyret er vandkølet.

Tomgun



Lars
 
Elitebruger
Tilføjet:
06-04-2004 19:41:26
Svar/Indlæg:
3712/44
Airflow er nødvendigt for en seriøs overclocker. Selv om jeg har kompressorkølet cpu og vandkølet chipset og grafikkort har jeg alligevel 11 blæsere i kabinettet :e

Ok, de 3 af dem sidder på radiatoren, men de hjælper også med airflowet ;)

Til almindeligt brug ville et par strategisk velplacerede blæsere dog være alt rigeligt til et fuldstændigt vandkølet (cpu/bundkort/grafikkort) system, da der ikke bliver afgivet nær så meget varme i kabinettet som ellers (også afhængigt af radiatorens placering naturligvis).



Niels^
 
Superbruger
Tilføjet:
07-04-2004 00:16:44
Svar/Indlæg:
194/16
Jeg ville nok stadig have en blæser i fronten til at køle HDD
Ellers mener jeg ikke der er grund til at have nogen...
Der skal self. være dem til radiatorene



Niels^
 
Superbruger
Tilføjet:
07-04-2004 00:19:03
Svar/Indlæg:
194/16
#3 er det ikke os det der er meningen med vandkøling ? :l



Tomgun
 
Elitebruger
Tilføjet:
07-04-2004 01:18:11
Svar/Indlæg:
3346/81
Svaret blæser i vinden, ej, men som Lars skriver i #4, så afhænger det selvfølgelig også af om man vil OC eller ej.
Uden OC og med vandkøling - projekt stilleleg - vil man jo nok minimere antallet af blæsere. Jeg troede da også at jeg ville reducere antallet af blæsere da jeg installerede H2O i min, men ak nej, jeg har stadig en røvfuld af dem, til gengæld kører de nu på 5 - 7 V i stedet for 12V, og det har gjort at støjniveauet er faldet betragteligt.

Tomgun



tf-uno
 
Elitebruger
Tilføjet:
07-04-2004 08:20:43
Svar/Indlæg:
317/39
når du har vandkøling er det faktisk ikke nødvendig med så meget airflow.. der er jo flere her på siden der har ZEROFAN systemer :p og der er jo slet ingen airflow...

jeg har dog selv 4X80mm (powerfluid 9db) @ 5volt, så de siger slet ingen ting..,, og alligevel gir de lidt flow.,.,., så bare sæt dine to blæser på 7 eller 5 volt,,, så har du stadig flow, men med en del mindre larm..



SuperflyDK
 
Elitebruger
Tilføjet:
07-04-2004 09:47:30
Svar/Indlæg:
1503/128
Airflow er altid godt, uanset om man har vand- eller luftkøling. Vandkøling i sig selv er med til at sænke temperaturen i kabinettet i forhold til hvis man kører med ren luftkøling, men glem ikke de dele der ikke længere bliver kølet når du går over til 100% vandkøling, og ingen airflow.

Dele som harddiske, ram (såvel på grafikkort som dine almindelige ram-blokke), mosfets, southbridge, pll chip osv osv osv...

Jo flere blæsere du smider i kabinettet, jo mere støjsvagt et resultat kan du opnå - ved godt det lyder ulogisk, men 5 blæsere ved 5 volt larmer altså mindre end 2 blæsere ved 12 volt, og giver (kan give) et mere jævnt fordelt airflow.

Fluens konklusion: Airflow er din ven - uanset om du køler med kompressor, vand, luft eller laks!



red_martians
 
Moderator
Tilføjet:
07-04-2004 11:08:01
Svar/Indlæg:
7881/1165
Jeg er heller ikk til vandkøling endnu 😉
Men burde strømforsyningens blæser/blæsere ikke være nok til at udskifte luften i systemet, hvis man har vandkøling. Det ville jeg umiddelbart tro!!



SuperflyDK
 
Elitebruger
Tilføjet:
07-04-2004 11:14:05
Svar/Indlæg:
1503/128
KP>> Jeg handler stort set altid hos www.coolerkit.dk - den danske distibutør af DangerDen. Og så er servicen kanon!

Jeg synes det yder helt kanont, taget i betragtning af at jeg kun har en middel-god, og temmelig lille radiator til at køle 3 enheder i et top-clocket system :) Jeg vil til enhver tid anbefale både DangerDen og www.coolerkit.dk



Tomgun
 
Elitebruger
Tilføjet:
07-04-2004 11:19:18
Svar/Indlæg:
3346/81
#11 - Igen igen: Det kommer an på hvad du vil med dit system.

Til ordinær drift - dvs. Uden OC - kan et minimum af blæsere, f.eks. strømforsyningens, sikkert gøre det.

Til kørsel med OC - vil jeg i hvertfald ikke køre uden blæsere. Se i øvrigt Superfly og Lars' erfaringer/kommentarer - de deler min opfattelse.

Tomgun