Miditower vs. dobbelt radiator

Vandkøling d.  16. marts. 2004, skrevet af Beaviz
Vist: 386 gange.

Beaviz
 
Elitebruger
Tilføjet:
16-03-2004 14:46:09
Svar/Indlæg:
3214/18
Jeg har allerede bestilt mit vand, så nu er jeg på udkig efter et nyt kabinet, hvor jeg kan installere skidtet i.

Jeg er "desværre" kommet til at bestille et reservoir som passer i en 5 1/4" plads og er derfor kommet i tvivl om der overhovedet vil være nok plads i et miditower?

Jeg har derfor lavet en lille tegning over det, så det forhåbentlig er til at forstå. Den kan ses her: http://www.overclocking.dk/bil...

De miditowers jeg har kigget på har nemlig kun 4 stk. 5 1/4" pladser. Derfor vil der ikke være meget plads til at den ene af blæserne på radiatorne kan suge luft ud, da jeg har planer om at montere radiatoren i toppen af kabinettet. Den ene af blæserne vil nemlig kun få omkring 10-15mm at suge luft igennem, alt efter hvor stort gap der er over den øverste 5 1/4" plads.

Nu er mit spørgsmål om dette vil fungere godt nok, eller om jeg skal se mig omkring efter et andet reservoir til f.eks. en 3 ½" drevplads?

Og vil det ellers fungere godt nok, hvis jeg installeret en 92/120mm blæser i fronten til at levere frisk luft?

Jeg er forresten lige kommet i tanker om, at jeg menes at have set nogen som kører helt uden reservoir. Er der ikke nogen der kan forklare, hvordan det fungerer og evt. sende et link?

Kristian
 
Superbruger
Tilføjet:
16-03-2004 15:28:57
Svar/Indlæg:
605/29
Jeg har også radiator i toppen af mit kabi, det skal siges at alle 6 af mine drevpladser er fyldte og jeg har en tripple radiator i toppen hvor nedenunder er blæser styring og resovoir under den ene blæser - tror ikke det bliver et problem, Med hensyn til uden resovoir, - jeg foreslår det ikke da jeg mener det er nemmere med et resovoir at skifte vand udlufte og påfyldning osv. Men uden resovoir kalder vi det et lukket system, hvor der bare er en slange på til udluftning, så udlufter man indtil der ikke er en eneste luftbobbel i systemet.
Med resovoir fungere det også som en udlufter så der kun er luft i resvovoiret og ikke i slanger osv. et godt trick er at lade pumpen køre 24/7 i første uge med en svamp i resovoiret - det fjerner alt luft og bobler osv. i slangerne og hovederne - så kan du fjerne svampen og fylde resovoirret op.



Oxize
 
Superbruger
Tilføjet:
16-03-2004 16:38:51
Svar/Indlæg:
1328/55
#1 øhm, kan du forklare det der lidt nærmere tak :)

skal man bare smide en svamp i reservoir og så køre pumpen uden vand i !? er det ligegyldig hvor svampen er ?

tak



Kristian
 
Superbruger
Tilføjet:
16-03-2004 17:21:41
Svar/Indlæg:
605/29
Okay tror du har misforstået mig, du skal selvfølgelig samle hele dit system, og have vand i osv, sådanset lige meget hvor i resovoiret svampen er så længe du kan få den ud igen og den ikke er beskindt når du smider den i, svampen er der for at fjerne luften i slangerne så der kun er vand. så lader man sit system køre i en uges tid med det så skulle der ikke være flere bobler i systemet.
Svampen som sagt er lidt lige meget, men helst så den kan stoppe boblerne fra at blive suget ud derfra igen, hvad for et resovoir har du købt?.




Niels^
 
Superbruger
Tilføjet:
16-03-2004 18:32:39
Svar/Indlæg:
194/16
Hvis det er du ik vil have det Reservoir, vil jeg da gerne købe det... ;)



Niels^
 
Superbruger
Tilføjet:
16-03-2004 19:30:35
Svar/Indlæg:
194/16
Og forresten..
Jeg kører uden reservoir, men man kan høre i pumpen, at der kommer luftbobler igennem, og det har pumpen ik godt af, så det er derfor jeg spør angående reservoir, idet det er bedst at køre med...
Radiatore kører bedst, hvis blæserne hiver luften væk fra dem, så i dit tilfælde skal du nok anbringe blæserne over radiatorene, og de skal så blæse op ad...



Oxize
 
Superbruger
Tilføjet:
16-03-2004 19:44:30
Svar/Indlæg:
1328/55
Så skal man vel bare fjerne svampen når system er slukket ikke ?

Men det der undrer mig lidt er hvordan en svamp skulle optage luftboblerne ?

f.eks. på dette reservoir: http://www.studiedata.dk/produ...

skal der så ikke bare være en svamp i midten ca.? altså mellem de to studser ?

tak



Kristian
 
Superbruger
Tilføjet:
16-03-2004 20:30:46
Svar/Indlæg:
605/29
Jeg har netop det resovoir der, og der kan studserne også sidde i bunden, jeg har min svamp til at ligge lige under den studs vandet kommer tilbage af, du køre bare med svampen i, i ca. en uge, så slukker du pumpen tar den ud fylder resovoir til tops og så skulle det køre - det er blandt andet fordi luftbobler:
1. ødelægger pumpen
2. ødelægger dit flow
3. ødelægger køling pga. det sidder fast i hovederne.



opamann
 
Superbruger
Tilføjet:
16-03-2004 21:35:03
Svar/Indlæg:
244/0
køb da et pc71-75 der kan du ha dual radi og have plads til drev i de øverste pladser ;)
#5 tror pumpen er ligeglad som sådan bare lejerne kører i vædske... men det larmer jo så :00



Kristian
 
Superbruger
Tilføjet:
16-03-2004 22:15:03
Svar/Indlæg:
605/29
#8, nej det er den ikke lige glad med, da den så får mindre modstand, den vil nok brænde af før eller siden når den jorer bobler rundt i sig, det nedsætter i hvertfald dens levetid, det er jeg ret overbevist om.



opamann
 
Superbruger
Tilføjet:
16-03-2004 22:30:05
Svar/Indlæg:
244/0
#9 nå! ;)



Beaviz
 
Elitebruger
Tilføjet:
16-03-2004 22:59:55
Svar/Indlæg:
3214/18
Jeg siger sgu tak for svarene indtil videre! ;)

Så dropper jeg i hvert fald tanken om, at køre uden reservior!

#8 Jeg kan sagtens se, at det vil være 100 gange nemmere i et hightower. Men jeg vil MEGET gerne have det installeret i et miditower, da jeg ikke gider have sådan et monstrum til at stå. Samtidig så har shg.dk netop lige fået en ny serie kabinetter hjem fra Silverstone, som ser meget lovende ud syntes jeg. Her er f.eks. et link til et af dem, som jeg regner med at købe: http://silverstonetek.com/prod... Til en pris af 849,- får man nok ikke noget som ligner et Lian Li så meget. Og så er der her også plads til 120mm blæser både for og bag, hvilket jeg også værdsætter.

#AnoXiuZ - Du mener altså at det godt kan lade sig gøre, selvom der ikke er meget mere end 1-1,5cm mellem, radiator bliver det så, og reservoiret? Du gider evt. ikke at smide et billede i din profil af hvordan toppen af dit kabinet ser ud fra siden?




Kristian
 
Superbruger
Tilføjet:
17-03-2004 01:03:51
Svar/Indlæg:
605/29
Mit resovoir sidder jo så 2 drev pladser længere nede, har blæser styringer i toppen!, Jeg har ikke lige mit digicam her, så det kan jeg ikke lige hjælpe med :/.
edit: Minder mig om at køber du samme reso som mig fylder det 2x drev pladser hvis du køber indbygnings kittet til drev pladserne til den.