Hvor meget betyder L-stykker og løftehøjde fo

Vandkøling d.  12. marts. 2004, skrevet af mick-j
Vist: 1192 gange.

mick-j
 
Elitebruger
Tilføjet:
12-03-2004 20:31:27
Svar/Indlæg:
168/22
Hejsa,

Jeg har smidt mit vand ud som en ekstern løsning, og det virker sådan set helt fint. Dog måtte jeg introducere en mængde L-stykker for at få vinklet det hele på plads. Har ellers kørt med slanger der bøjer lidt ud over kassen i en uges tid nu, men pænt var det jo ikke. Derudover er der kommet ca. 1.5m mere slange på, da kassen nu er blevet placeret på toppen af mit Chieftech Maxi. Dvs løftehøjden er steget med ca. 70cm og jeg har vel ca. 6-7 L-stykker for at få plads til det hele.

Naturligvis bør det have lidt indflydelse på performance, men hvor meget?

Med venlig hilsen
Mick Johansen

ICE-Cool
 
Elitebruger
Tilføjet:
12-03-2004 21:09:39
Svar/Indlæg:
3799/43
hvis det er lukket har det ikke noget at sige.. har selv haft 11 L stykker på mit vandkølning



SqueeZe
 
Elitebruger
Tilføjet:
12-03-2004 23:59:21
Svar/Indlæg:
243/11
Din løftehøjde er ikke steget ......løftehøjde er et udtryk for meget tryk din pumpe kan levere....."what goes up must come down" :e gas til side....
Hvis du tager 1 vaskebalje, stiller den på gulvet med din pumpe i og lader en slange gå fra pumpen op under loftet og ned i vaskebaljen igen vil du have en løftehøjde på 0 fordi vægten af vandet udligner sig selv!

Men hvis du skærer slangen over oppe ved loftet kommer løftehøjden ind i billedet for så er der ingen vægt af det faldende vand til at udligne trykket.

Håber det gav mening ellers spørg ;)



mick-j
 
Elitebruger
Tilføjet:
13-03-2004 08:53:39
Svar/Indlæg:
168/22
#1 og #2:
Tak for hjælpen, det hjalp på forståelsen ;) Så må problemet jo ligge andetsteds.

Med venlig hilsen
Mick Johansen



Myth
 
Elitebruger
Tilføjet:
13-03-2004 13:11:17
Svar/Indlæg:
675/55
#4

God pointe lavet med dårlig artikel *G*

#0

Løftehøjde er et lidt misforstået begreb, det dækker over hvor stærk pumpen er og selvom det selvf. har betydning i springvand osv. så betyder det nærmere "pumpestyrke". Når man i et system smider flere hoveder, L stykker, splits osv. på så kommer der mere modstand i systemet og så skal pumpen bruge sin styrke.

Som f.eks. 600L en Eheim 1048 skal kunne levere kan den kun hvis modstanden i systemet er inden for det område den har kræfter til, men målte du efter i dit system nu med en spand eller noget så ville du nok se at der slet ikke kommer 600L igennem, og satte du flere Y stykker og måske et hovede mere på, så ville antalet af L den kan pumpe igennem falde yderligere.

I forhold til performance er det så sådan at det er meget forskelligt fra setup til setup, nogle hoveder behøver ikke så meget tryk andre er vilde med det, og det samme gør sig gældende for radiatore.

Så i sidste ende behøver din flowændring ikke at betyde noget målbart for dine temps, men havde du haft en RBX eller Whitewater hovede så havde det måske betydet mere..



SqueeZe
 
Elitebruger
Tilføjet:
13-03-2004 13:41:26
Svar/Indlæg:
243/11
#4 Ja selvfølgeligt gør det det men han har ikke nogen exstra løftehøjde, men ja L stykkerne giver da en del modstand men en ting er helt sikkert det har ikke noget med hans løftehøjde at gøre!



Niels^
 
Superbruger
Tilføjet:
13-03-2004 14:29:54
Svar/Indlæg:
194/16
Da ik hvis det os skal ned igen...
Så skubber vandet på vej ned...



TroelsOlesen
 
Elitebruger
Tilføjet:
13-03-2004 14:36:07
Svar/Indlæg:
1996/65
I et lukket system er løftehøjden = 0, så det betyder ikke noget ... men det er derimod betyder noget er den forøgede modstand i slanger og L-stykker ... !

Såe jo mindre størelse slange der er brugt, og jo flere knæk der er på forløbet... jo flere kølehoveder og radiatore ... jo mere der er vandet skal igemmen, jo større modstand bliver der for pumpen at arbejde med ...

Et meget godt eksempel er min Eheim 1048 pumpe ... som den køre i øjeblikket, der har den store kvaler med at pumpe vandet rundt, da jeg nogle steder i mit system har 8mm slanger (pga dårlige kølehoveder. Og ja jeg er ved at få skiftet alle slanger ud til 12mm) .... Det resultere i at pumpen langt fra kan levere bare halvdelen af det L/min som den ellers er beregnet til.

Såe knæk, buk og andet modstand på vandets vej er grunden til at vandets cirkulations nedsættes ... ikke løftehøjde... da der ikke er nogen ... :)



Myth
 
Elitebruger
Tilføjet:
13-03-2004 14:45:07
Svar/Indlæg:
675/55
#9

Exactly!

Det var lige det jeg forsøgte at skrive før! Løftehøjde er bare et udtryk for pumpens styrke. Indenfor pumper måler man bare denne styrke i "løftehøjde" ligesom man populært måler bilers kraft i HK. Det er bare et tal for hvor meget modstand pumpen er beregnet til at håndtere.



balder
 
Elitebruger
Tilføjet:
13-03-2004 15:31:50
Svar/Indlæg:
367/3
Nej, der er tryktab ved indsnævninger, udvidelser, retningsskift og som følge af friktion mellem vand og slange.

Det du beretter #9 er jo netop et tegn på tryktab. En pumpe kan yde en vist flow ved et givent tryk (pumpekarakterisitk) og når det tryk skal værre større for at drive vandet rundt (som følge af tryktab i f.eks L-stykker) så falder ydelsen (flowet).



#10
Myth
 
Elitebruger
Tilføjet:
13-03-2004 16:26:37
Svar/Indlæg:
675/55
#12

Selvfølgeligt ville du kunne det, spørgsmålet er bare om pumpen er stærk nok til at få det igang pga. modstanden i slangen som #11 helt korrekt gør opmærksom på.



*klonk*
 
Elitebruger
Tilføjet:
13-03-2004 17:03:21
Svar/Indlæg:
458/22
folkens: tænk på det som to lodder der hænger på en trisse; det er ligemeget om lodderne vejer 2kg eller 500kg, et alm. menneske vil stadig kunne bevæge dem op og ned fordi de så at sige opvejer hinanden...




TroelsOlesen
 
Elitebruger
Tilføjet:
13-03-2004 17:35:38
Svar/Indlæg:
1996/65
#11 ... du har fuldstæding ret ... i min formulereing brugte jeg udtrykket modstand ... men det mest korrekte ville self være at betegne det som tryktab.

#12 ... løftehøjden er = 0... ja ... men de 3 km slange har et tryktab, som gør at du vil miste tryk ...

(tryktabet opstår fordi vandet i slangerne gnider imod indersiden af slangen, altså er den en slags modstand.)

Men hvis du har 3km slanger i et lukket system ... så er det faktisk ligegyldigt om du har dem liggende vandret på jorden ... eller om du har dem hængdende lodret op og ned... da der i et lukket system være tale om en fast mængde vand (uden luft)... og det gør at når pumpen trykker vandet ud på tryk siden... vil vandet på indsugnings siden trykke på for at komme ind i pumpen ...



balder
 
Elitebruger
Tilføjet:
13-03-2004 18:31:21
Svar/Indlæg:
367/3
Det er korrekt at den geometriske løftehøjde er 0, men enkelt- og friktionstab kan ikke bare negliceres, selvom de er små. Det har jo indflydelse på den manometriske løftehøjde (det totale), som er det pumpen skal overkomme.



SqueeZe
 
Elitebruger
Tilføjet:
13-03-2004 22:18:26
Svar/Indlæg:
243/11
Øhhheee PHAZE prøv at læse en fysik bog "dum di dum" eller lav et forsøg derhjemme......det er ret simpelt og du bliver måske lidt overrasket he he :e



Mathias-K
 
Superbruger
Tilføjet:
14-03-2004 23:47:31
Svar/Indlæg:
301/14
Hvis man havde en superledende slange ville man vel godt kunne lave 3km uden det gav et tryktab, ikke?



#16
Lars
 
Elitebruger
Tilføjet:
17-03-2004 10:14:10
Svar/Indlæg:
3712/44
Jeg har altid ment at ét er teori et andet er praksis. Min skepsis startede allerede i gymnasiedagene i starten af 80'erne hvor jeg ikke rigtigt synes at det var lige nemt at opnå de "rigtige" resultater ift. teorien. Adskillige år og mange erfaringer rigere er jeg endnu mere overbevist om at teori er et, praksis noget helt andet.

Jeg har lige skiftet mine slanger ud, jeg har samme ID hele vejen rundt, som jeg havde før, nu har jeg blot Clear Flex slange og 0 L-stykker, før havde jeg 9 L-stykker fordi slangen ellers knækkede. Pumpe, radiator, reservoir er placeret nøjagtigt samme steder som før.

Nogle kølehoveder har mere glæde af et bedre flow, herunder mit Swiftech MCW50-T til grafikkortet. Ed fra www.overclockers.com har lige lavet et review der viser det samme, og jeg kan absolut bekræfte hans resultater.

Min temperatur nu på grafikkortet er lavere ved 470 Mhz core, end det var før med default 412 Mhz, faktisk hele 2-3°C lavere. Ved samme clock er der omkring 5-6°C forskel. Chipsettet er også blevet lidt køligere, men kun omkring 1-2°C, så her har flow'et tilsyneladende ikke haft så stor en betydning for ydelsen.

Det var så mine målbare erfaringer Men hvad har du selv oplevet af forandringer i temps med alle dine L-stykker?



#17
Myth
 
Elitebruger
Tilføjet:
17-03-2004 11:34:42
Svar/Indlæg:
675/55
#20

Dejligt at høre at praksis også nogen gange modsvarer den teori man prædker 🙂

Havde faktisk selv tænkt på at lave en test over emnet på et tidspunkt.



#18
Lars
 
Elitebruger
Tilføjet:
17-03-2004 11:51:13
Svar/Indlæg:
3712/44
Myth> Hehe, velbekomme :)

Teori er sådan set også fint nok, min erfaring siger mig bare at der som regel mangler en/flere/mange faktorer i folks "beregninger", hvorfor det som sådan ikke er teorien der er noget galt med, men anvendelsen/forståelsen/implementeringen af denne der halter.

Jeg er i høj grad en praktiker. Hvis noget logisk virker som en bedre løsning skal det simpelthen prøves. Det var faktisk først da jeg læste Ed's test af MCW50-T at jeg bare måtte prøve det efter selv.

Nogle tests om emnet ville da være yderst velkomne. Der er nu intet som praksis :)