Tid til en tur i tørdok!

Vandkøling d.  08. marts. 2004, skrevet af System
Vist: 722 gange.

System
 
Overclocker
Tilføjet:
08-03-2004 13:23:20
Svar/Indlæg:
0/11005
Jeg lavede vandkøling for et år siden med et coolerkit sæt med eheim og DangerDen. Jeg satte mig ind i vandkølingens genvordigheder og var meget påpasselig med kvalitet af vand og hygiejnen generelt.

...men jeg har MANGE alger nu.

Derfor vil jeg rive det fra hinanden og rense hoveder, radiator og pumpe og give nyt blod til dikkeværket.

Specs:

http://www.coolerkit.dk/produc... (+ kølehoved til grafik, begge Maze 3)

Det har kørt med destilleret vand fra apoteket og ca. en tiendedel kølervæske. Intet andet. Ingen specialprodukter som fx WaterWetter. Jeg har læst mange indlæg her i forum, men er stadig lidt i tvivl. Jeg håber der er nogen der gider svare på følgende spørgsmål, så jeg har lidt at gå i gang med. Jeg vil jo gerne have lidt fære alger denne gang:

1: Er der et specialprodukt, jeg bare ikke kan leve uden eller er kølevæsken rigelig? (Jeg læser en del kritik af kølevæsken, men jeg er ligeglad med den smule forringelse af køleevnen de 10% kølevæske giver. Jeg er primært interesseret i et alge"frit" system. Hvad med Atamon?)

2: Jeg køber ny slange. Hvilken er god, fleksibel og prissat inden for rimelighedens grænser. (Jeg forestiller mig dette produkt dækker mit behov: http://coolerkit.dk/product.as... )

3: Hvordan renser jeg bedst mine ting, så de er klar til anden runde? (Jeg forstiller mig at tage hele systemet ud og bryde det lukkede system. Fx bruge pumpen til at suge en spand demineraliseret vand med kølevæskeblanding gennem tingene. Kan jeg gøre det mere effektivt eller billigere?)

Tak for hjælpen. :)
OTC-Raptor
 
Superbruger
Tilføjet:
08-03-2004 14:53:32
Svar/Indlæg:
130/33
jeg ransede mit gamle system ved at skille det helt ad. fylde køkken vasken med vand og lidt alge dræber eller sæbe lade det hele ligge der nogle timer også gemmen skylde det med varmt vand.
du kan også lige hælde 1litter kogende vand gemmen kølerhovede hvis det er meget beskidt.



Niels^
 
Superbruger
Tilføjet:
08-03-2004 18:23:13
Svar/Indlæg:
194/16
#1 Jeg ville ik hælde kogende vand igennem hvis der er plexi top..



ICE-Cool
 
Elitebruger
Tilføjet:
08-03-2004 18:38:36
Svar/Indlæg:
3799/43
HVIS det er rent kobber så smid det ned i en spand og edike syre og demini vand og lade det stå netten over..
hvis ikke så klor...

drop kølevæske ide'n det hjælper ikke brug demini vand 1% Aqua-Computer (eller ligende) anti korition måske lidt UV hvis du vil havde lidt sjovt.

har selv de slanger som du linker til og de er GODE..



SuperflyDK
 
Elitebruger
Tilføjet:
08-03-2004 22:33:47
Svar/Indlæg:
1503/128
Algemanden>> Som Jacob (R2D2) er inde på, er WaterWetter faktisk glimrende, både til at holde algerne væk, men såmænd også til at fremme køleevnen.

WaterWetter har den egenskab, at det bryder overfladespændingen i vandet (nøjagtigt som hvis du tilføjede lidt almindelig opvaskemiddel til vandet), så det derfor bedre kan optage varmen. Desuden slipper du yderligere for kølevæskens forringelse af køleevnen.

WaterWetter kan godt give vandet en lidt suspekt farve - sådan grå/rødlig, men algerne holder det væk, og hvis du har lys i kabinettet ses den grålige farve overhovedet ikke. Det er lidt kinky med "barbie-vand" i maskinen ik'? ;)



lorte_server
 
Superbruger
Tilføjet:
08-03-2004 22:34:59
Svar/Indlæg:
68/4
Matas har os noget alge dræber til vandsænge. 8)



Tomgun
 
Elitebruger
Tilføjet:
09-03-2004 01:52:35
Svar/Indlæg:
3346/81
#3 - siden hvornår er demineraliseret vand blevet bedre end destilleret vand med hensyn til indhold af organisk materiale?

Formålet med destillation af vand er at fjerne organisk materiale (Læs: foder for bakterier) - så derfor kan jeg da kun være enig med #6.

Tomgun



Tomgun
 
Elitebruger
Tilføjet:
09-03-2004 09:59:22
Svar/Indlæg:
3346/81
#11 - Jeg er helt enig med dig i at demineraliseret er fuldt tilstrækkeligt!

Faktuelt er det bare forkert, that's all 😉

Tomgun